Gå til innhold

Hvorfor kan ingen melde været riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha fulgt yr og storm i flere år nå blir jeg bare irritert. De endrer prognoser hele tiden og melder alltid ulikt. Til og med samme dag stemmer det ikke. Blir faktisk irritert over dette merker jeg.

Anonymous poster hash: ed9b9...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! En dag sto det regn på begge, og det skulle komme regn men det var opphold hele dagen.

Helt utrolig!!

Anonymous poster hash: 92311...98b

Skrevet

Jeg synes de stort sett gir en grei indikasjon på hva vi kan forvente. Det pleier jo å stemme ganske bra.

Anonymous poster hash: 9fd63...c58
Skrevet

Du er klar over at det er så godt som umulig å forutse været? Det er kun basert på kvalifiserte antagelser...

Anonymous poster hash: bb9cd...15d

Skrevet

Det er en grunn til at det heter prognoser! Værmeldingen sier kun at det er større sannsynlighet for en viss værtype.

Anonymous poster hash: fe4e3...5c0

Skrevet

Hvis det er snakk om skyet vær som skulle vært sol, ikke stress! Det klarner sikkert så man kan komme seg på badeturer og utflukter ;):) Plutselig snur det seg jo!

Jeg ser ikke på værmeldingen men jeg har forsåvidt ingen barn eller er i form til å planlegge noe akkurat nå :-( Så er det regn blir jeg inne, er det sol har jeg også en stygg uvane med å bli inne.. Er så gøøøørr kjedelig å bare sitte i hagen alene med katta.

Anonymous poster hash: 73bd3...49b
Skrevet

Ja det er fryktelig irriterende.

Andre ting jeg irriteres over:

- hvorfor kan ikke legene bare kurere all sykdom?

- hvorfor kan ikke ingeniørene bare lage biler som bruker vann som drivstoff?

- hvorfor kan ikke politiet bare fange ALLE kriminelle?

- hvorfor kan ikke bønder lage alle grønnsaker hele året til en billig penge?

- hvorfor kan ikke spådamene gi meg den riktige lottorekken hver lørdag?

- hvorfor kan ikke bankrådgiveren min sette alle pengene mine i et aksjefond med 50% avkastning og 0 risiko?

Ubrukelige folk!

Anonymous poster hash: 57d22...b11

Skrevet

Det er rett og slett fordi det er veldig vanskelig å forutsi hvordan været blir. Atmosfæren er et uhyre komplekst system, der ørsmå variasjoner kan gi store utslag.

Anonymous poster hash: 8de2b...94e
Skrevet

Accu weather er de som har truffet best etter min erfaring.svigermor har sverger til de i mange år

Skrevet

Du er klar over at det er så godt som umulig å forutse været? Det er kun basert på kvalifiserte antagelser...

Nja... det er jo snakk om svært avanserte beregninger; meteorologisk institutt har vel noe av det mest avanserte utregningsanlegget i Norge. Men som noen var inne på over her, så vil resultatene være kompliserte og avhenge av sannsynlighet og usikkerhetsmarginer. Værmeldinga vi får presentert forteller oss hva slags vær det mest sannsynlig blir (ofte med en angivelse av hvorvidt det er med stor sikkerhet eller det er mer usikkert). Om det er 95 prosent sjanse for opphold og bare 5 prosent sjanse for regn, så vil værmeldinga si oppholdsvær med stor sikkerhet, men det vil likevel bli regn i ett av tjue tilfeller.

Skrevet

Nja... det er jo snakk om svært avanserte beregninger; meteorologisk institutt har vel noe av det mest avanserte utregningsanlegget i Norge. Men som noen var inne på over her, så vil resultatene være kompliserte og avhenge av sannsynlighet og usikkerhetsmarginer. Værmeldinga vi får presentert forteller oss hva slags vær det mest sannsynlig blir (ofte med en angivelse av hvorvidt det er med stor sikkerhet eller det er mer usikkert). Om det er 95 prosent sjanse for opphold og bare 5 prosent sjanse for regn, så vil værmeldinga si oppholdsvær med stor sikkerhet, men det vil likevel bli regn i ett av tjue tilfeller.

Ehh.. Ja... Kvalifiserte antakelser...

Anonymous poster hash: 703df...cae

Skrevet

Syntes de bør slutte å sende værmelding når det bare er antagelser. Ellers bør de si i værmeldingen hvor mange prosent sikkert hva det blir. Langtidsvarsel bør de slutte med.

Skrevet

Jeg syntes værmeldingene slo mer til før da de ikke hadde alt dette fancy utstyret for utregninger. Men mulig jeg husker feil.

Anonymous poster hash: c0324...90a
Skrevet

Syntes de bør slutte å sende værmelding når det bare er antagelser. Ellers bør de si i værmeldingen hvor mange prosent sikkert hva det blir. Langtidsvarsel bør de slutte med.

Nordmenn er utrolig opptatt av vær, og det hadde jammen blitt ramaskrik om vi ikke fikk værmelding, enten for neste dag eller neste uke.

Å gi varsler slStormGeoMet og Met.Inst. gir er slettes ikke antakelser. Det er fysikk og matte på høyere nivå enn noen mennesker er i stand til å regne på. Ulike modeller (internasjonale og nasjonale) regner på det som skjer i atmosfæren og gir ut prognoser 2-4 ganger i døgnet alt etter modell. Disse er det opp til meteorologen eller programmet om du ser på yr.no/storm.no å tolke. Meteorologene vet ofte om lokale forskjeller, men disse kommer jo sjelden frem i værvarslet. Varslene du finner på nett er stort sett behandlet av meteorometeorologer, genereres automatisk og det blir ikke tatt hensyn til lokale forskjeller innenfor samme varslingsområde.

Anonymous poster hash: 4ada3...023

Skrevet

Iphones værapp er i hvertfall helt tragisk! Stemmer aldri.

Anonymous poster hash: c36c6...4c2

Skrevet

Ehh.. Ja... Kvalifiserte antakelser...

Anonymous poster hash: 703df...cae

Nemlig. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...