Gå til innhold

Går eddik og eplecidereddik ut på dato? U/T


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Anonymous poster hash: 9f89d...464

 

Ja

Den surner!

 

 

Anonymous poster hash: 5c855...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.thekitchn.com/vinegar-does-it-have-a-shelf-l-89519

 

"Because of its acid nature, vinegar is self-preserving and does not need refrigeration. White distilled vinegar will remain virtually unchanged over an extended period of time. And, while some changes can be observed in other types of vinegars, such as color changes or the development of a haze or sediment, this is only an aesthetic change. The product can still be used and enjoyed with confidence."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor står det da på risedikken jeg kjøpte til den gangen jeg laga sushi at den var holdbar i 4 uker etter åpning?

 

Anonymous poster hash: b06ba...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er en ren eddik, den er iblandet både sukker og krydder. Hvis det er en "sushi"eddik altså! Men rene eddiker holder mye lenger.

 

Er mange ting som får stemplet Best Før dato men som fungerer like fint lenge etterpå. Krydder f.eks smaker best før så og så lang tid før det sakte men sikkert mister smakene sine. Sakte! :)

Endret av PersilleBlomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, takk persilleblomst.

 

Den jeg hadde inneholdt bare sukker i tillegg tror jeg. Uansett var ikke sushi noe jeg kom til å lage igjen, så ble med det forsøket :)

 

Jeg har balsamiciedikk som gikk ut på dato for sikkert fem år siden. Så den stresser jeg ikke med altså, jeg synes d bare var så rart med den sushiedikken at den var annerledes. Vil nok tro at siden den sto i kjøleskap at den ville holdt seg i lang tid alikevel :)

 

Anonymous poster hash: b06ba...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke kastet en flaske med eddik på kanskje, er jo bare å lukte/smake på den når dagen kommer. Det kan godt hende den holder seg lenger men at den ikke er på sitt ferskeste er jo logisk :)

 

Sushi er noe ordntlig klin! Men sushieddiken er fin i en god del asiatisk marinader og sånn :) har laget sushi én gang selv. Det var klinete og vanskelig men litt gøy også. Har masse noripapir igjen :legrine: har vel gått ut på dato den også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei i kjøleskapet som har gått ut, fin å bruke i badevannet eller til fotbad. Man kan bruke det når man vasker og til og med som ansiktsvann ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint som skyllemiddel til sure kluter også, er luktnøytraliserende i en bolle med vann :) Mange muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint som skyllemiddel til sure kluter også, er luktnøytraliserende i en bolle med vann :) Mange muligheter!

Eddik eller eplecidereddik?

 

Anonymous poster hash: 9f89d...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei i kjøleskapet som har gått ut, fin å bruke i badevannet eller til fotbad. Man kan bruke det når man vasker og til og med som ansiktsvann ;)

Eddik eller eplecidereddik? Til fotbad har jeg aldri tenkt på, men hvilken?

 

Anonymous poster hash: 9f89d...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge eddikene til skyllevann og nøytralisering av lukt i hvert fall :-) Gjelder nok også fotbad og ansikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har ei i kjøleskapet som har gått ut, fin å bruke i badevannet eller til fotbad. Man kan bruke det når man vasker og til og med som ansiktsvann ;)

Eddik eller eplecidereddik? Til fotbad har jeg aldri tenkt på, men hvilken?

 

Anonymous poster hash: 9f89d...464

 

 

Eplecidereddik. Masse det kan brukes til:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/03/21/apple-cider-vinegar-uses.aspx

 

Nå skryter den artikkelen litt vel mye av eplecidereddik, men kan si selv at jeg har god erfaring med det i badevann/fotbad og som hudtoner. Har sett flere steder at folk som sliter med rosasea og urenhud har blitt bedre i huden av å bruke det som toner etter rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...