Gå til innhold

Lav blodprosent eller jernmangel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt lite jern i snart 2 år. Tatt tilskudd. Sist jeg var hos legen brydde han seg ikke noe om at jeg kom til kontroll igjen så fikk ikke ny time. Det var vel i januar. Tar tilskudd enda, men ser at leppene mine begynner å bli hvit, slik som de var når jeg hadde anemi.

 

Bør vel gå til legen, men syter sånn med det. Kan jeg ta b12 og kanskje bytte jerntabletter til noen nytte?

 

Anonymous poster hash: 761cf...cc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vel få sprøyter og finne noen tabletter som funker. Kan det være grunner til at kroppen tar opp lite jern? Tarmsykdommer, cøliaki, lavt stoffskifte?

 

Anonymous poster hash: 8e5ef...32b

Skrevet

Bytt lege, og få deg en skikkelig sjekk. Skal ikke bare ta jern. Ta nye prøver. Sliter forresten med det samme, og det er slitsomt!



Anonymous poster hash: 818dd...806
Skrevet

Sånn flytende jern tas visst lettere opp i kroppen fikk jeg beskjed om. Tror det heter Floradix.

Skrevet

1. Bytt lege!!!

2. Få tatt alle aktuelle blodprøver som er relatert til jernopptak, bl.a. kobber, B12, tarmsykdom m.m.

3. Bytt lege på fastlege.no i dag. Gjør du det før månedsskiftet så har du ny lege fra 1. august.

 

Skal ikke godta slurvete og uengasjerte leger!



Anonymous poster hash: c6a9f...179
Skrevet

Pga Ulcerøs Kolitt med store svingninger er jeg inne på sykehus og får jerninfusjon (intavenøst jern) et par ganger i året.

Pga sykdommen kan jeg ikke ta tabletter, og fikk beskjed om at enkelte tilstander gjør at kroppen ikke tar opp jern som den bør.

Jeg ville gått til en annen lege, men først og fremst ville jeg gått til legekontoret (laboratoriet) og levert en blodprøve (med beskjed om at den sendes) for å få vite ståa.

 

Anonymous poster hash: 7289e...f92

Skrevet

Ja, jeg har cøliaki. Fikk blodoverføring, jern og b-vitaminer intravenøst i en uke når jeg fikk diagnosen for snart 5 år siden. De hadde aldri sett så ødelagte tarmtotter og sa de aldri kom til å leges ordentlig når jeg var på gastroskopikontroll 1 år etter jeg fikk diagnosen. Føler legen min himler med øynene når jeg kommer innom hver gang og ber han måle verdiene mine.

 

Har bedt om sprøyter, men han sier nei. En annen lege sa det var fullt mulig, men da var jeg innom med et av barna bare så ble ikke tid til å snakke mer om det.

 

Tror jeg må bestille time hos en annen lege ja. Slitsomt å være evig trøtt med tre barn. Legen min skylder også på barna, at det er de som gjør meg sliten. De sover hele natten og sliter meg aldeles ikke ut.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 761cf...cc1

Skrevet

Ja, jeg har cøliaki. Fikk blodoverføring, jern og b-vitaminer intravenøst i en uke når jeg fikk diagnosen for snart 5 år siden. De hadde aldri sett så ødelagte tarmtotter og sa de aldri kom til å leges ordentlig når jeg var på gastroskopikontroll 1 år etter jeg fikk diagnosen. Føler legen min himler med øynene når jeg kommer innom hver gang og ber han måle verdiene mine.

 

Har bedt om sprøyter, men han sier nei. En annen lege sa det var fullt mulig, men da var jeg innom med et av barna bare så ble ikke tid til å snakke mer om det.

 

Tror jeg må bestille time hos en annen lege ja. Slitsomt å være evig trøtt med tre barn. Legen min skylder også på barna, at det er de som gjør meg sliten. De sover hele natten og sliter meg aldeles ikke ut.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 761cf...cc1

 

Høres ut som om du har en udugelig lege, Hi!

 

Det peneste jeg kan si er at han i hvert fall ikke kan nok om cøliaki eller mineralmangler.

 

Finn deg en ny lege, du :)

 

Husk at de også sjekker kobber, er det lavt kan vil du ikke få opp jernverdiene dine (samme som med B12).

 

Anonymous poster hash: c6a9f...179

Skrevet

Kan ikke ha floradix pga hvetekim.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 761cf...cc1

Skrevet

Du kan forresten også drikke rødbetjuice, det er rikt på jern. På helsekosten får du ferdigpresset rødbetjuice.



Anonymous poster hash: c6a9f...179
Skrevet

Takk for svar :) og alle råd :) får ta meg en tur til legen for å ta prøvene, om det er så ille som jeg føler. Liker virkelig ikke rødbeter 😂

 

HI

 

Anonymous poster hash: 761cf...cc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...