Gå til innhold

Hva skal man spise for å lindre kvalme??


sunrise88

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Sitter her å prøver å skrive en handleliste, men formen er ikke på topp kan man trygt si, så det går ganske trått. Hva spiser dere som mellom måltider? Og har dere noen mattips det går an å prøve for ei som sliter ganske intenst med kvalmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har allerede vært innlagt å fått diagnosen hyperemesis. Det sies det skal hjelpe å spise på morgenen før en står opp. Salte fisker (di potetgull greiene), salt potetgull. Friench fries, banan, vannmelon hjelper synes jeg. Skjær alt i små biter så slipper du pg tygge så masse. Smoothie. Hilsen en som har spydd 10 ganger fra kl.18:30 til nå😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært innlagt å fått diagnosen hyperemesis. Det sies det skal hjelpe å spise på morgenen før en står opp. Salte fisker (di potetgull greiene), salt potetgull. Friench fries, banan, vannmelon hjelper synes jeg. Skjær alt i små biter så slipper du pg tygge så masse. Smoothie. Hilsen en som har spydd 10 ganger fra kl.18:30 til nå😝

Uff, det høres helt utmattende ut! Håper det gir seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har allerede vært innlagt å fått diagnosen hyperemesis. Det sies det skal hjelpe å spise på morgenen før en står opp. Salte fisker (di potetgull greiene), salt potetgull. Friench fries, banan, vannmelon hjelper synes jeg. Skjær alt i små biter så slipper du pg tygge så masse. Smoothie. Hilsen en som har spydd 10 ganger fra kl.18:30 til nå😝

Uff, det høres helt utmattende ut! Håper det gir seg fort.

Håper jeg og! Detta er fælt! 😝 Fått etseskader på tennene pga oppkast😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært innlagt å fått diagnosen hyperemesis. Det sies det skal hjelpe å spise på morgenen før en står opp. Salte fisker (di potetgull greiene), salt potetgull. Friench fries, banan, vannmelon hjelper synes jeg. Skjær alt i små biter så slipper du pg tygge så masse. Smoothie. Hilsen en som har spydd 10 ganger fra kl.18:30 til nå😝

Jo takk, spydde 7 ganger på lørdag selv... :/ har ritzkjeks på nattbordet, og drikker blanding med eplejuice og litt farris når kvalmen er som værst for å erstatte væsketapet.. Men må ha noe som mellommåltid på jobb, for der er det dumt hvis det setter i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Jeg har allerede vært innlagt å fått diagnosen hyperemesis. Det sies det skal hjelpe å spise på morgenen før en står opp. Salte fisker (di potetgull greiene), salt potetgull. Friench fries, banan, vannmelon hjelper synes jeg. Skjær alt i små biter så slipper du pg tygge så masse. Smoothie. Hilsen en som har spydd 10 ganger fra kl.18:30 til nå😝

Uff, det høres helt utmattende ut! Håper det gir seg fort.
Håper jeg og! Detta er fælt! 😝 Fått etseskader på tennene pga oppkast😯

Usj, håper det gir seg etterhvert :-/ ei jeg kjenner spydde hver gang hu reiste seg opp og endte med å få faste dager i uka hvor hun fikk intravenøst væske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær har jeg hørt skal være en lindring.

Jeg kutter ca 1 ss med ingefær og har det i en stor kopp med kokt vann og drikker det som te....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær har jeg hørt skal være en lindring.

Jeg kutter ca 1 ss med ingefær og har det i en stor kopp med kokt vann og drikker det som te....

Funker det for deg? Har kjøpt ingefær for å prøve det samme. :-)

 

Fant noen ingefærpiller på apoteket, men stod at man skulle rådføre seg med lege. Det står det vel på det meste egentlig...

Endret av sofi2016
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har tyggis vært tingen. Men husker i fra tidligere svangerskap at ingefær kan være til hjelp. Da tenker jeg fersk ingefær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingefær har jeg hørt skal være en lindring.

Jeg kutter ca 1 ss med ingefær og har det i en stor kopp med kokt vann og drikker det som te....

Funker det for deg? Har kjøpt ingefær for å prøve det samme. :-)

 

Fant noen ingefærpiller på apoteket, men stod at man skulle rådføre seg med lege. Det står det vel på det meste egentlig...

Jeg har forsøkt ingefær tbl. Men ble faktisk MER uvel av disse.. kan godt hemde te er bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det på tyggis sweet mint og french frie potetgull, I løpet av mine 3 tidligere svangerskap har jeg ikke vært så kvalm å dårlig form som hit til I dette svangerskapet... å jeg er bare 5+2...😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Saltkjeks eller salt potetgull(french fries var favoritt her, da de er greie å kaste opp igjen 👍🏻)

-eple skåret i tynne skiver

-ristet loff med smør

-egg (hvis du greier smaken, masse protein! Jeg spiste kun det hvite...)

-melon og agurk

-grønnsakssuppe (du kan evt drikke krafta) eller annen klar suppe du liker.

-smoothie om du greier (fin å putte proteinpulver i om du sliter med å få i deg nok mat)

-kyllingfilet (tygg godt!) er nøytralt på smak, krydre evt med noe du liker!

 

Alt dette er ting jeg syntes var greit å spise, og som ikke er så ille å kaste opp igjen 👍🏻 det værste å kaste opp i mine øyne var brød/baguetter (derfor kun ristet brød) appelsinjuice og saltstenger - blææææææh, det gjør såååå vondt å kaste opp det! 😱😕😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Saltkjeks eller salt potetgull(french fries var favoritt her, da de er greie å kaste opp igjen 👍🏻)

-eple skåret i tynne skiver

-ristet loff med smør

-egg (hvis du greier smaken, masse protein! Jeg spiste kun det hvite...)

-melon og agurk

-grønnsakssuppe (du kan evt drikke krafta) eller annen klar suppe du liker.

-smoothie om du greier (fin å putte proteinpulver i om du sliter med å få i deg nok mat)

-kyllingfilet (tygg godt!) er nøytralt på smak, krydre evt med noe du liker!

 

Alt dette er ting jeg syntes var greit å spise, og som ikke er så ille å kaste opp igjen 👍🏻 det værste å kaste opp i mine øyne var brød/baguetter (derfor kun ristet brød) appelsinjuice og saltstenger - blææææææh, det gjør såååå vondt å kaste opp det! 😱😕😳

Her har oppkastinga roa seg litt ned, men kontinuerlig kvalm nesten.. Så det er slitsomt for det. Har ritz kjeks ved senga. Spiser et par-tre sånne ti min før jeg står opp. Hjelper litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg koker en kanne med ingefærte (ca. 2 tommelstore biter av fersk ingefær kuttet i skiver), og setter i kjøleskap. Drikker som iste/vann med ingefærsmak. Har med på drikkeflaske hvor enn jeg går. Funker som bare det (men begynner å bli ganske så lei av ingefær)  :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei dere 😊 jeg hører til april 2016 men er litt nysgjerrig på om kvalmen har begynt å slippe hos dette? Sliter med kvalme og oppkast selv og trenger å ha noe å se fram mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 15 uker nå. Fortsatt kvalm hver morgen, og hver gang jeg kjenner en "ekkel" lukt. Kjemper mot oppkast når jeg står opp. Men etter å ha presset i meg frokost er formen stort sett veldig fin. Bedret seg rundt uke 13 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre svangerskap, sist bedret det seg omkring uke 16.. Er jo veldig individuelt.. men sist hadde jeg jo bare meg selv å ta vare på, så det var litt lettere å bare drite i det og la vær å spise. Syns det er lettere å la vær når tanken om, lugten, smaken og konsistensen av mat gjorde meg like kvalm som ikke å spise.. Studerer, så droppet mange forelesninger på den tiden. Nå har jeg en ettåring å stå opp til og da må jeg få i meg noe for å klare dagen.

.. Her hjelper coca cola (cola med rigtig sukker) greit, men er ingen mirakelkur. Beste er å spise, blir også ofte salte chips her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.... skjønner det er slitsomt med en liten en i hus som krever sitt. Det er derfor det er så beundringsverdig at man går igjennom dette flere ganger. All ære til dere!

 

Jeg ser positivt fremover til uke 12-14, men er forberedt på at det kan ta noe lengre tid. Jeg håper selvfølgelig at jeg er en av de heldige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...