Gå til innhold

En god svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skiller en god og dårlig svigermor? Som mor til 3 gutter og 1 jente ønsker jeg spesielt at mine fremtidige svigerdøtre skal like meg godt :)

Anonymous poster hash: 140ca...52c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skiller en god og dårlig svigermor? Som mor til 3 gutter og 1 jente ønsker jeg spesielt at mine fremtidige svigerdøtre skal like meg godt :)

Anonymous poster hash: 140ca...52c

Vise interesse, men ikke blande seg. Legger du til at alle har forskjellige grenser finner du svaret ditt... Umulig med en fasit med andre ord!

Anonymous poster hash: 99c56...952

Skrevet

Vis interesse og prøv å bli godt kjent med dem. Ikke nødvendigvis for å være venninner men for å finne ut hvilke grenser de har. Ikke ta sønnenes (eller datterens) parti uansett, men ta også svigerdatters (eller svigersønns) parti om det er den som har rett. MEN hold deg mest mulig unna konflikter de to imellom. Vær hyggelig men ikke overhyggelig.Tenk litt på hva du selv liker ved en god svigermor og hva du definitivt ikke liker med en svigermor. Dersom det er noe i ditt forhold til din svigermor som du ikke liker så bestem deg for at du ikke skal bli som din svigermor på det området. Det er fullt mulig at dine barn vet (iallefall når de er voksne) om eventuelle problemer dere to i mellom så si at du ikke vil at de samme problemene skal være mellom deg og dine svigerdøtre/sønner. Og bo slik til at dere må ta på yttertøy for å komme til hverandre om dere bor på samme sted, det kan være problematisk både for svigerforeldre og svigerbarn og bo for nære hverandre.

Skrevet (endret)

Tror det handler om å faktisk respektere personligheten til en eventuell svigerdatter. Dersom svigerdatteren din ikke er veldig sosial av seg, så er det greit å ikke renne ned dørene. Er hun skikkelig opptatt av å spise nedfallsfrukt fordi da "dreper" hun ikke frukten(ja fra Notting hill ;) ) , så må man respektere det osv... He he. Selv om du syns det er noe tull   ;)

Poenget er vel egentlig å vite hvor grensen går. Virkelig bli kjent med svigerdatter og ta det derfra ;)

Har selv en fantastisk svigermor, som virkelig respekterer meg. Vi kan le sammen når hun blir overrasket over at jeg ikke vil ha hagen full av blomster(haaater hagearbeid), også får hun plantene til sin hage. Eller hun spør om hun skal bake kaker til barnebursdag, fordi hun VET at jeg fort kan bli litt stressa i forkant. Da oppleves det ikke som påtrengende i det hele tatt :) Hun kjenner meg godt ;) Og vi er veldig bevisste hverandres forskjeller. Vi har kjent hverandre i 14 år da og bor ganske nære hverandre... Men hun vet grensen veldig godt. De dukker så og si aldri bare innom, men ringer/sms først osv...

Så mitt råd... Bli godt kjent... Og det er ikke alle man har kjemi med og det er også greit. :)

Endret av Chl85
Skrevet

Med normal folkeskikk, respekt, høflighet og interesse kommer man langt. Har inntrykk av at mange vanskeligheter oppstår når barnebarn kommer. Respekter at foreldrene bestemmer. Ting er annerledes enn da man selv fikk barn, og foreldre er eksperter på egne barn. Lytt til grensene foreldrene setter, og vær raus med oppriktig ros.

Anonymous poster hash: ddd0d...358

Skrevet

Om jeg kunne "valgt meg" en svigermor ville det være:

- ei som var opptatt av våre barn og viste dem interesse

- ei jeg kunne dratt på cafe med og pratet med om løst og fast

- ei som ikke la seg oppi hvordan vi gjør ting, men som respekterte oss for de vi var og måten vi gjør ting på (og hun ville selvsagt fått samme respekten tilbake)

- ei som hadde et normalt forhold til sykdom, arbeid og livet ellers..... 

Anonymous poster hash: 9bf51...d69
Skrevet

- ei som ikke la seg oppi hvordan vi gjør ting, men som respekterte oss for de vi var og måten vi gjør ting på (og hun ville selvsagt fått samme respekten tilbake)

Og finner du henne anbefaler jeg at du prøver å fange henne slik vi kan forske på henne. For i følge DIB så er hun like sjelden som en enhjørning 😂

Anonymous poster hash: 22395...919

Skrevet

Det er jo umulig og svare på siden alle er forskjellige, og forventer forskjellig.

Noen ønsker en svigermor de kan prate med om alt og en som er der for barna og kommer på besøk med jevne mellomrom.

Andre vill ha en som de ser annenhver jul og påske!

Noen vill du skal strikke andre hater strikke tøy.

Så mitt råd er og være deg selv og prøv og få ett godt forhold til dine fremtidige svigerdøttre tidlig i forholdet, det er lett og lese hvordan andre vill ha deg, og det skader ikke og snakke med henne om dette 😊

Skrevet

Kan bare snakke for meg selv som svigermor. Vi har et topp forhold og er mye sammen. Hun kommer til meg først om det er noe.

Vi reiser på tur sammen, shopping, Chatter på face, hjelper de unge (altså henne og sønn) med hva de måtte trenge av hjelp.

Alikevel så trår jeg ikke ned døren deres der de bor, og respekt er viktig for begge parter. Den dagen fødsel kommer på planen så vil hun ha med meg og sønn min. Noe jeg setter stor pris på. Og skulle hun endre mening underveis, ja så er dét greit også.😃

Skrevet

Det er også viktig å huske på å fortsette å være en god mor selv om man også er blitt svigermor. Min svigermor er så opptatt av å gjøre meg til lags at hun glemmer sønnen sin. Hun respekterer mine grenser, spør meg forsiktig om hva som er greit i vårt hjem, om det er greit at hun gir ungene det og det og om de får lov til forskjellige ting, hva jeg ønsker oss og barna til jul osv.

Men sin egen sønns grenser valser hun over som det passer henne, tar ikke fem øre for å skjelle ham ut om hun er uenig med ham, eller om hun skulle slumpe til å overhøre at han og jeg er uenige, da tar hun alltid mitt parti og sabler ned sønnens meninger. Og det er bare meg hun spør om ting, som om det er bare jeg som bestemmer hjemme hos oss. (Sånn er det ikke.)

Hun er så opptatt av at jeg skal like og godta henne, men det er visst ikke så viktig å bli likt av sin egen sønn. Dessuten glemmer hun visst at hvordan hun behandler mannen jeg elsker også har innvirkning på mitt inntrykk av henne...

Anonymous poster hash: 1cfd3...e4f
Skrevet

Og finner du henne anbefaler jeg at du prøver å fange henne slik vi kan forske på henne. For i følge DIB så er hun like sjelden som en enhjørning 😂

Anonymous poster hash: 22395...919

Jeg har funnet henne!

Har en helt super svigermor!

Det tok oss noen år å få det forholdet vi har i dag, man må liksom "ta og føle litt" på hverandre, men nå er det helt supert!

Hun har litt dårlig helse, så klarer ikke å tilbringe så mye tid med barnebarna sine som den "perfekte" svigermor, men jeg vet at hun ønsker det,bot at hun forsøker, og det er mer enn godt nok for meg!

Jeg donorer henne dessverre ikke til forskning, da 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...