Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Hva f**n gjør man når ens barn blir mobbet og verken skole eller de andre foreldrene tar det til seg? Har en datter på 11 år med diagnosen adhd, hun er medisinert og fungerer greit nok i det daglige. Hun kan fort bli litt sint og sår over ting, og gjør gjerne "rare" ting som andre kan reagere på, men er ikke fysisk stygg med andre eller mobber dem. Om det oppstår situasjoner der hun handler på en måte som ikke er akseptabel, så må hun ordne opp uansett. Hun kan gjerne forklare de andre at hun pga sin diagnose har litt vansker for å kontrollere hva som kommer utav munnen avogtil, men like fullt må hun ordne opp. Hun har også touretts og en del tics med lyder og ansiktsmimikk, som øker når hun stresser. Ellers er hun er normal, god og snill jente som alle andre.. Men i det siste så syns jeg hun har vert sååååå møkkasur at jeg har lurt på å "vri sitronsaft av henne", noe som i stor grad får utløp på hennes to år yngre lillebror. I kveld kommer det endelig for en dag hvorfor. Hun opplever i stor grad seg mobbet på skolen. Hun gruer seg allerede til oppstart igjen. Hun sier at flere av de andre elevene, på ulike klassetrinn, omtaler henne som rar pg stygg (hun er utseendemessig en nydelig jente, nå er jeg inhabil da, men dette er uttalt fra flere hold), kaller henne ved navn osv. Foreldrene til de nevnte barna har vert tilsnakket tidligere, da det er de samme som går igjen (hadde en oppvaskrunde tidligere i år om dette, de vet om diagnosen og helt ærlig så syns jeg det burde vert en bedre forståelse for dette) og felles er at "mitt barn gjør ikke noe galt" "vi skal selvsagt snakke med henne" "hun sier at hun aaaaldri har sagt eller gjort noe sånt". Skolen sier "jammen vi har ikke ansvar for skoleveien" "ja men dere må jo forstå at de syns det er rart når hun får raserianfall eller lager grimaser, eller gjør rare ting" osv.. Så barnet mitt skal lastes fordi andre barn syns at ting hun ikke kan styre selv, er rart? Derfor skal hun gå igjennom helvete? Hjertet mitt blør, jeg hylgren etter at jeg la henne i kveld.. Akkurat nå har jeg mest lyst å ringe disse det gjelder og be de ryke og reise hvis ikke de kan lære ungene sine bedre folkeskikk enn det der. Men sånn egentlig, hva FAEN gjør man da?! Når det ikke hjelper å snakke med skolen, ikke hjelper å snakke med foreldrene? Jeg vet at mitt barn har utfordringer i hverdagen og ikke er "mors beste barn" til enhver tid, men når elleveåringen sier at hun ikke vil leve fordi "alle" hater henne, når selvtilliten til den en gang så sprudlende og blide jenta mi er på full fart utforbakke, og ingen vil ta grep, hva gjør jeg da? :'-( Anonymous poster hash: f1430...ea6
Hjertefru Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Uff, så trasig. Du får ta det opp igjen og kjempe for jenta di. En konkret ting jeg vil kommentere; skolen har ikke anledning til å si at det som skjer på skolevei ikke er deres ansvar.Jeg har flere barn, og her gir skolen klar beskjed om at mobbing på skolevei skal taes tak i på samme vis som det som skjer på skolen. Blei veldig glad for å høre det, iom at jeg ble utsatt for mobbing på skolevei for 30 år siden og mine foreldre fikk samme beskjed som deg. Den går ikke lenger! Dette skal du ta videre.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 Hvorfor ikke ringe disse foreldrene? Ring de og gi beskjed om at ved neste anledning vil det bli levert politianmeldelse. Sett litt fyr på de, få de til å forstå at de må snakke skikkelig med ungene sine. Forklare ungene om ADHD, touretts, tics og generelt annerledeshet, og at det er greit det også. Mobbing og trakassering er ikke lov, og skal ikke aksepteres. Når alle andre stier er tråkket opp ... Jenta di skal glede seg til skolestart igjen, det blir nok ikke denne høsten, hvorfor ikke neste høst? Anonymous poster hash: 6cfdb...6c0
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 Takk for svar, dere. Vi har kontaktet disse foreldrene tidligere (senest nå i vår), og svarene er som skrevet i hovedinnlegget at "barnet mitt gjør ikke noe galt". Og slik skolen takler det, så er det jo egentlig sånn at de syns det er greit at hun blir omtalt som rar. Jeg kjenner at det blir nesten det samme som om vi skulle ha sagt at siden hun har adhd så kan hun gjøre som hun vil og så skylder vi alt på diagnosen (dette er ikke tilfelle, vi jobber bevisst med henne hele tiden under de forutsetninger vi har). Selv om man syns noen andre er "litt utenom det vanlige", så skal det jo ikke være sånn at det er fritt frem. De som plager henne mest, er på trinnet over henne og samme trinn (og noen yngre). Altså barn på 11-12 år. Angående det med skolevei og hvems ansvar det er, så er det godt å høre at det faktisk er skolen! Da skal jeg få de til å ta grep der til høsten, hvis ikke tar jeg det videre til kommunen og lar de ha en alvorsprat med skolen. Vet det er flere enn mitt barn som opplever skoleveien som vanskelig. Anonymous poster hash: f1430...ea6
Mamma_til_2 Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Skolen har ansvar for skoleveien! Siden dette problemet omhandler mange trinn så ville jeg tatt det til trinnkontakten din og fått vite hvem som sitter i psykososialt utvalg på skolen og fått dette tatt opp i FAU! Det er ikke rett at din datter skal ha det slik på skolen, det har vært så mange grusomme fortellinger på nett om akkurat mobbing og skolens unnvik! Ikke gi deg.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Dette er vondt for jenta deres, men forsøk å være konstruktiv når du snakker med de andre foreldrene. Datteren deres klarer tydligvis ikke å oppføre seg "normalt". Selv om dette skyldes sykdom er det også vansklig for de andre å håndtere. Det er ikke morsomt å oppleve at noen sier stygge ting til deg, geiper eller blir rasende for småting selv om vedkommende har en diagnose. Forsøk å snakke med de andre foreldrene om hvordan alle elevene kan få en bedre skolehverdag. Ikke kom med beskyldninger om mobbing. Sansynlig vis oppfatter de ikke det som skjed som det. Anonymous poster hash: cd60f...1dd
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Dette er vondt for jenta deres, men forsøk å være konstruktiv når du snakker med de andre foreldrene. Datteren deres klarer tydligvis ikke å oppføre seg "normalt". Selv om dette skyldes sykdom er det også vansklig for de andre å håndtere. Det er ikke morsomt å oppleve at noen sier stygge ting til deg, geiper eller blir rasende for småting selv om vedkommende har en diagnose. Forsøk å snakke med de andre foreldrene om hvordan alle elevene kan få en bedre skolehverdag. Ikke kom med beskyldninger om mobbing. Sansynlig vis oppfatter de ikke det som skjed som det. Anonymous poster hash: cd60f...1dd Hun blir omtalt som rar blant annet pga hun har en del tics i ansiktet, og vokale tics, og fordi hun innimellom får raserianfall (sjelden men det hender, og dette er stort sett i faglig sammenheng så det går ille utover de andre på den måten), hun sier "rare ting" som andre på samme alder gjerne ikke ville sagt og hun gjør seg til "klassens klovn" for å få de andre til å bli glade og le.. Bare det at de ler AV henne, og ikke med henne.. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for de andre å takle, men forskjellen her er jo som nevnt tidligere; at om hun gjør ting som ikke er akseptabelt, så må hun ordne opp. Disse nevnte som gjør skolehverdagen hennes sur, får på en måte bekreftelse på at det er Ok å behandle andre slik, all den tid foreldrene eller skolen ikke gidder ta tak i det. Har holdt oss "nøytrale" og ikke vert anklagende når vi har pratet med de andre foreldrene, men forklart vår side av saken og spurt etter deres versjon (det er jo alltid to sider av en sak). Det er ikke "løse påstander" heller, da dette er ting som er blitt observert av flere andre medelever i vår (Da vi hadde en "oppvask" med de andre foreldrene og skolen). Så blir litt fortvilet..:-( Anonymous poster hash: f1430...ea6
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #8 Skrevet 21. juli 2015 Det finnes så vidt jeg vet noen foreninger for dem med ADHD og Tourets. Snakk med dem. Kansje de har gode innspill om hva dere bør gjøre for å løse problemet. Jeg tror i hvertfall det er lurt av jenta å slutte å spille klovn. Anonymous poster hash: cd60f...1dd
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #9 Skrevet 21. juli 2015 Det finnes så vidt jeg vet noen foreninger for dem med ADHD og Tourets. Snakk med dem. Kansje de har gode innspill om hva dere bør gjøre for å løse problemet. Jeg tror i hvertfall det er lurt av jenta å slutte å spille klovn. Anonymous poster hash: cd60f...1dd En ting til. Det hjelper egentlig ikke så mye om jenta ber om unskyldning etter å ha vært sint ol. Hvis det stadig gjentar seg likevell er det uansett vansklig å forholde seg til og det blir umulig å stole på et menneske som oppfører seg ufint når det ikke skjer bedring. Helsesøster på skolen kan muligens også være til hjelp. Anonymous poster hash: cd60f...1dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå