Gå til innhold

Når får barna mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken alder? Og er det bra nok med en mobil til noen 100lapper? Og hva med abonnement/kontantkort?

Anonymous poster hash: 36b37...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt kjøpte seg iPhone da han ble ti ( for egne penger). Han har abonnement som er knyttet til mitt, men vi har familiedeling på AppStore og jeg har begrenset databruken hans via mobiloperatøren. Jeg vet at barn helt nede i første klasse har egen mobil. Det synes jeg er unødvendig. I min sønns klasse har stort sett alle smarttelefon. De skal opp i sjette.

Skrevet

Min snart femteklassing har hatt i to år. Kun arv, avlagt telefoner.

Anonymous poster hash: ae81b...8cc

Skrevet

De må være 10 år. Tror telefonen til eldste kostet litt under tusen kroner. Fikk den til jul.

Anonymous poster hash: cae4d...34c

Skrevet

Min gutt på ni får egen mobil til skolestart, fordi han ikke skal gå på SFO lengre. Vil ha kontakt med ham mens vi er på jobb og han hjemme alene. Tenker også at han kan ha den med til venner på ettermiddag, lettere å få tak i ham om det er noe.

Har ikke sett noe behov for mobil tidligere.

Anonymous poster hash: 881a6...971

Skrevet

Her får de når de slutter på SFO (9 - 10 år) og går hjem selv. Alle har smartphones, så jeg vil ikke være den eneste som ikke gir barna dette. Arver eldre modeller etter oss eller venner.

Anonymous poster hash: 47f2b...2ef

Skrevet

Min sønn fikk min gamle samsung s4 da han fylte 7 år. Barn er forskjellige. Noen kan håndtere en mobil tidlig, andre senere 😊

Skrevet

Har gutt på 10 år , han kjøpte seg iphone brukt for sine egne penger. Hatt den et år nå og han bruker den fornuftig .

Anonymous poster hash: ec871...f68

Skrevet

Når de slutter på sfo, dvs til skolestart i 5 kl. Det samme gjør vennene

Skrevet

10, men vi har en mobil til hustelefon som de kan få med seg om det er noe spesielt

Anonymous poster hash: e487c...69b

Skrevet

Min sønn fikk min gamle samsung s4 da han fylte 7 år. Barn er forskjellige. Noen kan håndtere en mobil tidlig, andre senere 😊

? Tror du seriøst på deg selv?

Skrevet

Hva mener du? Jeg kjenner to 7 åringer og begge har smarttelefon. Og behandler den fint.

Kanskje noen har unger som tar bedre vare på tingene sine enn deg?

Anonymous poster hash: 70504...15b

Skrevet

Når behovet melder seg

Eldste sluttet på sfo etter 3.klasse og fikk derfor mobil sommeren før 4.klasse så vi kunne få tak i han når han fartet på egenhånd mens vi var på jobb.

Nest eldste måtte ha et år tidligere og fikk da han var ferdig med 2.klasse. Han er en hypersosial unge som stadig glemmer seg og blir borte for oss. Han skal bare bort på lekeplassen en tur, også møtte han bare William og ble med han hjem for å hente skateboardet, men så møtte de Jonas på veien og fulgte han hjem for å levere noe også måtte han bare spise før de gikk videre osv osv. Han er helt ekstrem og plutselig kan det gå timevis uten at vi vet hvor han er, så han fikk mobil.

Nå er lillesøster 8 år, men ikke noe behov for mobil enda. Hun går på sfo, og er hun på farten er hun hos en av to venninner i nabolaget. Hun får nok mobil når hun slutter på sfo og utvider horisonten litt og begynner farte lenger vekk fra gata vår.

Våre har fått enten arvede telefoner eller billige typiske barnetelefoner til under 1000 kr.

Eldste som nå er 14 år fikk abonnement i fjor, da kjøpte han sin første litt dyrere telefon for egne penger.

Anonymous poster hash: d816b...c7b

Skrevet

Hva mener du? Jeg kjenner to 7 åringer og begge har smarttelefon. Og behandler den fint.

Kanskje noen har unger som tar bedre vare på tingene sine enn deg?

Anonymous poster hash: 70504...15b

For de fleste går ikke diskusjonen på hva barna klarer å ta vare på, men hvilket behov de har og hvor sunt det egentlig er at selv små barn har alle disse elektroniske duppedingsene å la seg underholde av.

Anonymous poster hash: d816b...c7b

Skrevet

Min 8-åring får telefon nå i sommer. Skal være alene i en time etter skolen!

Anonymous poster hash: 10a0e...f05

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når de begynner å bli alene etter skolen. Min eldste på nå 11 fikk det når hun gikk i 3.klasse og gikk hjem selv fra skolen. Sønnen min begynner i 3.klasse nå og har forsåvit en mobil som han knapt klarer å skru på, men så lenge han ikke går hjem alene trenger han heller ikke mobil. 

Skrevet

De to eldste våres fikk mobiler nå i helga. Sønnen skal opp i 4 klasse og har maset lenge om å få mobil. Ca 40 prosent av klassen har egne mobiler fra før.

Til høsten så skal han ikke lenger være på SFO og da synes jeg det er praktisk at han har tlf så vi får tak i han og motsatt da vi er på jobb. Vi kjøpte en smarttelefon til rett under 1000 kr.

Sønnen begynner å farte litt mer rundt på ettermiddagene nå til venner, i ballbingen osv og ser at det er praktisk for oss å lett få tak i han.

Dattera vår skal opp i 2 klasse og fikk lik telefon samtidig. Hun har ikke samme behovet som broren enda, men de fikk nå ihvertfall samtidig så sparte vi den husefreden. Som jeg vet om er hun første i klassen som får mobil.

Begge har kontantkort, men nå i ferien kjøpte vi "annonement" for 14 dager. Blir vel litt bruk nå i starten. Vi har pratet om å ha kontantkort til vanlig også kjøpe slike 14 dagers pakker til 99 kr om det er noe spesielt.

De får ikke ha mobilene på rommet om natta og vi skal til enhvertid kunne sjekke alt på dem.

Anonymous poster hash: 2cbc9...806

Skrevet

Her fikk eldste når hun var 6 år. Hun har astma og hadde behov for rask hjelp når hun fikk ett astmaanfall. Men hun fikk kun ha mobilen ved behov, ellers lå den på hylla si i stua.

Nå er hun 15 og fortsatt legges mobilen på hylla når hun er hjemme og på natta.

Mellomste er 10 og har fått låne med seg en gammel mobil om hun skal noe og vi vet at vi trenger å få tak i henne litt sånn plutselig, ellers går det i klokkeslett når hun må være hjemme. Er nok lenge til hun har behov for sin egen.

Skrevet

Fikk til 8 årsdagen. Billig Samsung tlf. Eldstemann har alltid arvet våre gamle. Fikk fordi hun starter i 3 klasse og skal begynne å gå litt hjem selv fra skolen

Anonymous poster hash: 385a5...ac0

Skrevet

Sønnen min fyller snart 7 og sparer til mobil, det får han kjøpe seg så fort han har nok penger.

Ser virkelig ikke problemet, men det er kanskje fordi jeg ikke anser verken mobil, nettbrett eller PC som Satans verk men snarere moderne virkemidler a 2015.

Anonymous poster hash: 24ed6...b47

Skrevet

Femte klasse.

Anonymous poster hash: babae...353

Skrevet

Når de er 12

Anonymous poster hash: c3a77...768

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...