Gå til innhold

Svigerforeldre som skjemmer oss bort, skal vi si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite "luksusproblem" eller hva jeg skal si. Jeg har svigerforeldre som har veldig mye penger, og som virkelig skjemmer bort barna våre. Selvfølgelig setter jeg stor pris på alt de gjør for oss, men det blir så mye.. Vi får liksom ikke muligheten til å gi barna våre noe selv, for da kjøper de bare noe enda bedre og større.

Vi ble foreldre tik tvillinger da vi var 23. Det sier seg vel egentlig selv at vi ikke hadde veldig mye penger, og svigerforeldrene mine ordnet alt for oss. De kjøpte barnevongner, senger, bilseter..ja de kjøpte vel egentlig alt. De bare kom med det på døren uten at vi hadde fortalt hva vi ønsket oss. De har betalt mesteparten av huset vårt også. I høst når jeg fylte 30 fikk jeg en splitter ny bil av de, uten at jeg hadde ønsket meg det engang.

Så ja, vi får masse av de, og jeg VET at vi er veldig heldige. "Problemet" er bare at de gir barna så mye. Tvillingene ble 7 år i forrige uke, og vi hadde besøk av besteforeldrene når svigerfar tok opp temaet om egen telefon. Jeg sa noe om at det hadde nok vært stas med egen telefon så de kunne ringe besteforeldrene når de ville. Mannen sa noe om at vi hadde tenkt å kjøpe hver sin mobil til de. Da fikk vi beskjed om at det ville de gjerne ordne, og gi til ungene i bursdagsgave. Jeg sa at de ikke måtte kjøpe noen iphone 6 (med litt humor i stemmen) for den skal tross alt bare brukes som en liten trygghet når de skal gå alene hjem etter skolen til høsten. Så kom bursdagen og svigerforeldrene hadde med seg gaver. Ungene fikk hver sin iphone 6. Kjente jeg ble så utrolig skuffet, jeg sa jo ifra om at de ikke måtte kjøpe det. Mannen sa jo også ifra om at det var en liten telefon til maks 1000 kroner vi tenkte på. Ikke nok med at de fikk iphone 6, de fikk også hver sin ralph lauren skjorte og burberry kjole. Jentene var helt i hundre...

Av oss fikk de gaver til ca 1500,- hver. De blir jo nesten skuffet! De er vant til å få så mye av svigerforeldrene at jeg nesten gruer meg til å gi gaver til de. Vi prøver å lære de opp til å være fornøyde med alle gavene de får, men de er så bortskjemte. Min mor har fortalt at hun føler ett stort press når det gjelder gaver. Faren min døde da vi var små, og min mor var alene med 4 barn. Hun har mange barnebarn og har slettes ikke mulighet til å gi det samme som svigers. Hun hadde strikket nydelige mariusgensere til de og kjøpt hver sin bok til de. De takket, men min mor så tydelig at svigers hadde den mest populære gaven.

Synes det er så vanskelig situasjon. Vi er utrolig glade for alt de gjør for oss, men det blir så mye. Jeg synes H&M kjoler er like fine som burberry sine. Skjortene fra Cubus er like fine gode som Ralph lauren sine. Jeg vil ikke sende barna mine i skole/barnehage med parajumpers jakker, det er reima som hører hjemme der. Jeg vil ikke bruke en mulberry veske som stelleveske til lillebror. Har ikke lyst til å være livredd for at ungene skal ødelegge de dyre klærne sine, det er så kjedelig å si ifra til ungene at de må passe på å ikke gå i søla med ugg's skoene eller at de ikke må klatre i trærne med parajumpers jakker. De er barn, ikke pyntedukker..Jeg vil at de skal være aktive, ikke gå rundt å være redd for en jakke til 6000, eller hva den koster.. Vi bruker derfor bare disse dyre klærne til pynt.

Har mest lyst til å si ifra at vi ikke ønsker oss alle merke tingene som de gir til oss. Men jeg klarer ikke finne en måte å si det på. Kanskje vi bare skal ta i mot, de vil jo så gjerne gi oss det. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 3ec66...f21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen din si det?

Anonymous poster hash: 9c106...c38

Skrevet

Du har helt rett, det er et luksusproblem! Men jeg forstår deg også.

Jeg tror jeg hadde prøvd å si rett ut at dere setter umåtelig stor pris på all hjelpen de har gitt dere og fremdeles gir dere, men at dere føler det blir for stor forskjell mellom barna og vennene. Kanskje de heller kan moderere gavene til barna og heller opprette fond for dem (eller noe slikt). Bedre med tanke på fremtiden. Men nå har de kanskje så mye penger at fremtiden uansett er sikret.

Anonymous poster hash: 74622...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...