Gå til innhold

Erfaring med medisinsk abort?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

 

Jeg fant ut i dag at jeg er 4 uker på vei (ikm i dag) og selv om vi har prøvd å bli gravide i 1 år nå så kunne det ikke kommet på et værre tidspunkt. 

Med andre ord er jeg faktisk nødt (!) til å ta abort. Jeg har brukt p-plaster i 2 måneder for å unngå graviditet men tydeligvis skjedde det uansett. 

Jeg har fått time hos sykehuset om 1 og en halv uke og lurer på om hvordan din opplevelse av dette var. Jeg blir å være ca 6 uker på vei (kanskje litt mer hvis de er veldig trege) og har bestemt meg for medisinsk abort. Hvordan fungerer dette? Kan jeg gjøre det hjemme og er det veldig smertefullt? 

Ble syklusen veldig tullete etterpå? 



Anonymous poster hash: a3639...4ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, hos meg var det et helvete, nesten være enn fødsel selv om jeg hadde tatt sterke smertestillende som forskrevet. Lå og skrek og vred meg på gulvet i noen timer. Måtte ta cytotec pga MA i uke 11 (foster var ca 7 uker).

 

Anonymous poster hash: b41c6...18a

Skrevet

Jeg har hatt to ma og de var nærmest smertefri. Tok kun minste dose smertestillende med begge.

 

De ble gjennomført på sykehuset da, men hadde ikke vært noe problem å tatt de hjemme.

 

Anonymous poster hash: b6bcb...815

Skrevet

Jepp, hos meg var det et helvete, nesten være enn fødsel selv om jeg hadde tatt sterke smertestillende som forskrevet. Lå og skrek og vred meg på gulvet i noen timer. Måtte ta cytotec pga MA i uke 11 (foster var ca 7 uker).

 

Anonymous poster hash: b41c6...18a

Akkurat min historie. Var alene hjemme og ingen sa at det skulle bli så ille.

 

 

 

Anonymous poster hash: 8fcd5...119

Skrevet

Jeg er veldig veldig glad jeg valgte kirurgisk. En narkose, våkne 15 minutter etterpå og var ferdig.

 

Anonymous poster hash: a900a...bf9

Skrevet

Tror ikke du får "velge" type abort. Jeg har tatt en Ma, og for meg var det forferdelig. Etter første pille var jeg så kvalm og magekramper at jeg trudde jeg skulle dø. Selve aborten skjedde på sykehuset her, og det gikk relativt greit.

 

Tenk deg godt om, jeg hadde aldri gjort det igjen..

 

Anonymous poster hash: 4b265...b56

Skrevet

Jeg gjorde det hjemme 6-7 uker på vei. Det gikk helt fint. Ikke spesielt vondt og blødde en liten uke.

 

Anonymous poster hash: e544e...364

Skrevet

Tror ikke du får "velge" type abort. Jeg har tatt en Ma, og for meg var det forferdelig. Etter første pille var jeg så kvalm og magekramper at jeg trudde jeg skulle dø. Selve aborten skjedde på sykehuset her, og det gikk relativt greit.

 

Tenk deg godt om, jeg hadde aldri gjort det igjen..

 

Anonymous poster hash: 4b265...b56

Tenk deg godt om. Hva mener du med det? Om hun skal ta abort el ikke. Å ha vondt i noen timer kan jo ikke være en faktor som er med å bestemme om man skal beholde el ikke.

 

 

Anonymous poster hash: 8fcd5...119

Skrevet

Tok det hjemme, var ikke så vondt der og da, som alle fortalte om, men 1 uke senere, når blødningene hadde stoppet opp, så startet helvete for meg, startet som vanlig kvalme, ringte legen og forklarte, fikk beskjed om at slik kunne det være i en ukes tid, til HCG var på normalen igjen. Greit nok, men etter 1 uke til var gått, startet jeg å få smerter og kramper i magen, hete og kuldetokter rev i meg. Mannen tok meg med på legevakta, jeg ble akutt innlagt. Den medisinske aborten var gått galt for seg, enda den stoppet det opp, fjernet ikke kroppen alt, og jeg hadde fått infeksjon i livmora pga det. Er glad jeg hadde barn fra før av, for det hele gikk så ille at jeg ble steril pga det.

 

Hadde jeg vist det ville gå slik, hadde jeg bedt om en utskrapning. I dag er det 6 år siden dette, og jeg ønsker meg nå egentlig et barn til, men det går ikke, og mannen nekter å adoptere, så prøver å slå meg til ro med det ene barnet vi har.



Anonymous poster hash: cf8ba...a22
Skrevet

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på med.abort, jeg har vært gjennom det 2 ganger og ene gangen var det som en litt kraftig mens med litt ekstra smerter andre gangen var et ett h..... med smerter uten sidesstykke ( ikke en gang fødsel kan måle seg) måtte på sykehus 1 uker etter at jeg var ferdig med den blødningen da det kom en styrtblødning, pga alt ikke kom ut under aborten.

 

Håper du har noen som kan være sammen med deg om noe skulle oppstå, ikke for og skremme deg!

 

Lykke til.

Skrevet

Har tatt det en gang. Fikk ikke velge, var så kort på vei at det ble medisinsk. Fikk noen tabletter jeg svelgte på sykehuset. kom tilbake etter 2 dager og fikk noen tabletter i skjeden. Lå der en stund så fikk jeg rielignende smerter. Etter et par timer måtte jeg på do, og da ramla alt ut (kjentes hvertfall sånn ut) Blødde som en foss i 2 dager, var på grensa til å bli anemisk. Holdt på å svime av når jeg skulle reise hjem. Har tatt kirurgisk også, mye bedre! 



Anonymous poster hash: ae22c...0a6
Skrevet

HI her. Desverre er ikke denne aborten noe jeg virkelig ønsker, men pga sykdom så har jeg ikke noe valg for øyeblikket. Jeg har ikke muligheten til å kunne gå gravid nå selv om jeg gjerne skulle ønsket det :-)

 

Man får vel ikke kirurgisk abort hvis man er under 9 uker på vei?

Jeg skal til fastlege onsdag i neste uke og da er jeg litt over 5 uker på vei. Så tar det vel ikke lange tiden før jeg får innkallelse til sykehuset regner jeg med.

 

Anonymous poster hash: a3639...4ee

Skrevet

Jeg har hatt en abort. Utskraping, vet ikke hva det heter. Var helt uproblematisk.

 

Anonymous poster hash: 0dba6...b9b

Skrevet

HI her. Desverre er ikke denne aborten noe jeg virkelig ønsker, men pga sykdom så har jeg ikke noe valg for øyeblikket. Jeg har ikke muligheten til å kunne gå gravid nå selv om jeg gjerne skulle ønsket det :-)

 

Man får vel ikke kirurgisk abort hvis man er under 9 uker på vei?

Jeg skal til fastlege onsdag i neste uke og da er jeg litt over 5 uker på vei. Så tar det vel ikke lange tiden før jeg får innkallelse til sykehuset regner jeg med.

 

Anonymous poster hash: a3639...4ee

Du trenger ikke vente på legetime, kontakt gyn pol på sykehuset så får du time.

Skrevet

HI her. Desverre er ikke denne aborten noe jeg virkelig ønsker, men pga sykdom så har jeg ikke noe valg for øyeblikket. Jeg har ikke muligheten til å kunne gå gravid nå selv om jeg gjerne skulle ønsket det :-)

 

Man får vel ikke kirurgisk abort hvis man er under 9 uker på vei?

Jeg skal til fastlege onsdag i neste uke og da er jeg litt over 5 uker på vei. Så tar det vel ikke lange tiden før jeg får innkallelse til sykehuset regner jeg med.

 

Anonymous poster hash: a3639...4ee

 

Dersom inngrepet utføres mellom uke 7 og uke 9, kan kvinnen selv velge mellom medikamentell og kirurgisk abort. Her ba jeg om kirurgisk abort når jeg var 6 uker på vei, legen formodet dette i et brev til sykehuset, jeg fikk da innkallelse i 8 svangerskaps uken, men pga sykdom hos meg da, så ble det utsatt til 10 uke.. Snakk med legen om dette, så kan det jo hende legen hjelper deg med dette, om legen sier seg enig i at kirurgisk vil være best for deg. Her var det beste alternativet..

 

Har utført medisinsk selv (Etter en SA hvor det var noe som ikke kom ut) hadde lite av smerter, blødde litt ekstra i forhold til SA'en så langt, men smertene var moderate, og ble borte når jeg tok smertestillende. Kan jo ikke sidestille en medisinsk abort med SA vil jeg tro, men jeg hadde hvertfall ikke noe stort av smerter etter jeg utførte det.

Skrevet

Syns jeg har lest noe om at medisinsk er 'bedre' for kroppen enn kirurgisk?

 

Anonymous poster hash: a3639...4ee

Skrevet

Syns jeg har lest noe om at medisinsk er 'bedre' for kroppen enn kirurgisk?

 

Anonymous poster hash: a3639...4ee

 

Ja, alle leger råder en til medisinsk abort, mer skånsomt for kroppen, og samtidig er det en større sjans for å bli steril, eller ha vansker for å bli gravid ved kirurgisk. For oss var ikke det noe problem når det ble kirurgisk, siden vi er ferdige med å få barn.

 

 

Ser nå at HI og mannen egentlig ikke er ferdige med å få barn, da bør man nok gå for medisinsk. Mener også å ha hørt; jo tidligere, jo enklere.. Skal ikke si det sikkert, men mener hvertfall å ha hørt det.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...