Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 Hvordan er det i hverdagen? Her blir det ca 17 mnd mellom våre, og vi er så klart spent på hvordan det blir vil gjerne høre erfaringer! Både gode og dårlige 🙈 Anonymous poster hash: 7e577...e7e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 18 mnd mellom. Gikk overraskende fint i begynnelsen. Jeg hadde forbededt meg på at det ble fryktelig travelt. Ble en del travlereda minste begynte å krabbe, og nå som hun er straks 1 år, er jeg svett mange ganger om dagen, men synes fortsatt det går fint De må passes på hele tiden, men har stor glede av hverandre, og leker og herjer sammen. Anonymous poster hash: 636a6...070
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Gikk så fint at det ble tre tette! 😄 Anonymous poster hash: 69009...adb
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #4 Skrevet 19. juli 2015 Det er 14 mnd mellom mine. Hverdagene er hektisk, slitsom å det er alltid noe å gjøre, men jeg stortrives. Mine er enda ganske liten så jeg tror det blir litt roligere når de begynner å leke med hverandre. Jeg ville ikke hatt det annerledes! Anonymous poster hash: 5960a...c2e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Underkant av 13 mnd mellom mine. Hektisk, men koselig. Positivt at de har mye til felles etter hvert. Akkurat nå er de ikke helt kompatible mtp leking (10 og 23 mnd). Anonymous poster hash: de5ef...127
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #6 Skrevet 19. juli 2015 Så hyggelig at det kom så fine svar! Jeg kunne jo risikere å kun få svar om hvor slitsomt det er 😉 jeg gleder meg veldig til å få to tette, og tror det kommer til å bli mest kjekt! Hvis nestemann er like rolig og glad i å sove som storebror blir dette suksess! 😊 Anonymous poster hash: 7e577...e7e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #7 Skrevet 19. juli 2015 Her har det uten tvil vært et slit! Men jeg ville likevel ikke hatt det annerledes. Det kan være skikkelig tøft de første par årene. Men til gjengjeld vil de ha så mye glede av hverandre. Så mye omsorg overfor den andre. Det er utrolig vakkert å se! Gled deg og stålsett deg! Anonymous poster hash: cc04e...4cb
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 1,5 år mellom jentene mine. Babytiden gikk veldig fint, overraskende fint. Tiden fra minste var rundt 10 mnd og til hun begynte få taket på språket nærmere 2 år gammel var utrolig slitsom. Da slo sjalusien til, de var så sinna og frustrerte på hverandre, dyttet, kløyp og hylte. Særlig minste som ikke fikk uttrykt hva hun ville engang var sint, mens storesøster var sjalu. Jeg måtte passe på de hele tiden, kunne ikke snu ryggen til et øyeblikk, de var skikkelig slemme med hverandre altså. Lydnivået var utmattende bare det... Men heldigvis var minste ganske tidlig med språket og språkforståelsen, plutselig kunne storesøster dirigere leken og lillesøster forsto og gjorde som hun fikk beskjed om. Når lillesøster også fikk setningene på plass var leken perfekt. De har lekt sammen siden. Nå er de 6,5 og 8 år gamle og verdens beste venner. Noe søskenkjekling innimellom, men veldig lite. De leker fra de står opp til de legger seg, skravler og synger, tegner og leker med dukker, perler og sykler, hopper på trampolina og klatrer i trærne. Det er virkelig en fryd å se hvilken glede de har av hverandre og hvor gode venner de er altså. Det er uten tvil verdt den slitsomme perioden før språket til minste kom på plass. Det ene året der mot en lang oppvekst med stor glede av hverandre er en helt grei pris å betale. Anonymous poster hash: 63620...315
soleia Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 Har 17 mnd mellom mine. Det var litt hektisk i starten, då det var nattamming av minste og storebror var ofte sjuk og vakna på natta. Så det var så som så med søvn ein periode, men likevel veldig koselig! Følte meg ganske rik då eg trilla rundt på dobbeltvogna med begge oppi No er dei vorte ein del større, og vi synes framleis det er greit å ha dei såpass tett i alder. Er feks enkelt no når me er på ferie, og dei har nokonlunde like interesser, så me kan gå saman på dei same tinga. Og ungane leikar ofte godt saman. Dei har og ein del felles vener som dei leikar saman med.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 14 måneder mellom mine! Nå er de 4 og 5 år og jeg kan si at livet er herlig nå for tiden. De gjør alt sammen,vi har akkurat vært på en velykket ferie,både i Syden og hos mine foreldre! Jeg kan si YES! Men i begynnelsen mye prioriteringer,flaks jeg hadde mann som stilte opp. Anonymous poster hash: 121a6...a41
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #11 Skrevet 20. juli 2015 17 mnd mellom mine! Det var overraskende lett det første året, men så...... Jeg syns det har vært veldig slitsomt. Men de er veldig glad i hverandre, har mange felles venner og sånn. Men hadde ikke gjort det igjen med den kunnskapen jeg har nå. Men seff, yngste har vært veldig mye syk, det betyr jo mye. Anonymous poster hash: ce478...ab1
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #12 Skrevet 20. juli 2015 Har 16 mnd i mellom mine; Det er herlig, slitsomt, morsomt, frustrerende og alt i alt fantastisk! :-) Mine er i en alder hvor de endelig kommuniserer godt med hverandre selvom det er søskenkrangling daglig :-) Jeg har vært alene med begge og det er ikke så slitsomt faktisk😃 Anonymous poster hash: 9c391...fd3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #13 Skrevet 20. juli 2015 21 mnd mellom mine to og de er 3 og 1,5 år nå. Utrolig slitsom alder på han eldste som kriger om oppmerksomheten. Han er "slem" med han minste dagen lang og har veldig selektiv hørsel. Ville aldri valgt annerledes uansett og det gir seg forhåpentligvis en gang Anonymous poster hash: 83775...ed3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #14 Skrevet 20. juli 2015 Vi har 17 mnd mellom våre. Hun minste er bare noen uker, så har ikke lang erfaring, men det har gått overraskende fint. Storesøster er virkelig fasinert av lillesøsteren og vil være med på alt. Hun blir litt trassig hvis lillesøster har fått all oppmerksomheten, men jeg har heldigvis en mann som stiller opp og er superflink. Tror man med to tette er avhengig av et godt samarbeid:) Anonymous poster hash: 0b76e...fab
pitrijorg Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 361 dager mellom mine jenter. Og det gikk egentlig veldig greit. Litt små slit. Men det er det jo uansett om du har en eller fire barn:) gode rutiner som følges og et eget tempo. Å er veldig gøy å se hvor mye glede de Har av hverandre.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 Mine er nå 3 og 4 år (13 mnd mellom). Er kjempeglad for at det ble to tette! Har gått veldig greit hele veien, men morsomt å se hvor stor glede de har av hverandre nå! Selvfølgelig krangling innimellom, men det er vel aldri til å unngå. Anonymous poster hash: 6b724...9ba
<3Barn&Engler<3 Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 1 år og ca 2 uker mellom ungene her, tror fødselen har en del å si, fødselen til yngste gikk knirkefritt, og jeg var på bena igjen en snau time etter fødsel, reiste hjem dagen etter, og var såpass at jeg dro på familiemiddag samme dag osv. Det hele gikk langt bedre enn jeg fryktet, gutten var veldig snill med lillesøster, og han hadde tålmodighet med både meg og jentungen. Enda jeg satt å ammet/ga flaske, så funket det med å vise han litt oppmerksomhet også. Lillesøster krevde mye nærhet, så bar henne i bæresjal, så hun fikk dekket det behovet sitt, samtidig som jeg hadde to frie armer til storebror Nå har gutten også vært en helt utrolig herlig storebror, lekt på hennes nivå, snakket med henne så de forstår hverandre osv, nå som de er 3 og 4 år, så er det fortsatt slik, han er nok verdens beste storebror Lillesøster har vært mer krevende fra dag nr 1, med spesiell diett fra hun var 4 mnd, 3 første mnd med mye smerter og ubehag, sov maks 45 min av gangen osv. Så det var jo så klart slik at man ble sliten etter hvert, men det gikk jo greit i lengden Nå som de er 3 og 4 år, så merker man jo at det er noe krangel der, men er ingen ting i motsetning til hva jeg og min søster hadde (ca 1,5 år mellom oss) og samboeren og broren hans (ca 14 mnd mellom de)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #18 Skrevet 20. juli 2015 Gikk så fint at det ble tre tette! Anonymous poster hash: 69009...adb Samme her, og vi har 18 mnd mellom de to første. Det kommer jo an på persinlighetene som kommer, men her gikk det over all forventning! Anonymous poster hash: 0ecee...3a8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #19 Skrevet 20. juli 2015 24 mnd mellom guttene mine. Det første året gikk det greit. Begge brukte bleie så ble en del bleieskift men utover det så var det bare kos. Nå er de 3 og 5 år og de trekker hverandre opp som bare det. Krangler og sloss, hyler og skriker dagen lang. Klarer ikke å leke sammen om det ikke innebærer fekting osv som alltid ender i krangling. Klarer ikke å finne på noe når de er sammen, da blir det alltid balluba, men når de er en og en så er de en drøm å være sammen med. Tror de som har større aldersforskjell har mer ro i heimen, men de har samtidig andre utfordringer som å finne på aktiviteter som passer begge to. Jeg syns tiden fra de var 2 og 4 og frem til nå har vært veldig slitsom. Og nå som de er 3 og 5 er desidert verst. Herjer og ødelegger alt de kommer over og hører generelt ikke etter når de får tilsnakk. Gjør nøyaktig det samme som de ikke fikk lov til en time senere. Sånn er de ikke når de er hver for seg. Men sammen så er de bare kaos. Anonymous poster hash: 5b07a...99d
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #20 Skrevet 20. juli 2015 Takk for alle svar! 😊 er forberedt på at det blir hektisk i starten, men håpet er jo at de blir bestevenner når de blir større! Og som flere andre sier her, det er lettere å finne på aktiviteter som begge vil like 😉 søskenkrangling kan jo være ille med mange år i mellom også, så skal man unngå det må man jo vente med neste til første har flytta ut omtrent 😂 Anonymous poster hash: 7e577...e7e
Violeta Skrevet 20. juli 2015 #21 Skrevet 20. juli 2015 20 mnd mellom de to eldste her. Det var utrolig mye jobb de første årene. Hektisk er fornavnet! Så roet det seg veldig og de var bestevenner og det var nesten aldri krangling De siste par årene har de dessverre begynt kranglingen (da de var ca 7 og 9) og nå kan det til tider være ille :-/ Men de glimter til og har dager der de er gode venner igjen. De har nok kommet til den alderen der venner er mer stas enn søsken Positivt med samme interesser pga nær alder, så vi har gjort mye moro sammen (de liker samme filmer på kino, badeland og slike aktiviteter passer begge osv).
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #22 Skrevet 20. juli 2015 21 mnd i mellom våre gutter. Gikk veldig bra første halvåret. Tiden fra yngste var ca 9 mnd til han var 16 mnd var slitsom. Da hadde de veldig ulike behov og begge krevde mye oppmerksomhet. Men når yngste fikk fart på beina og en del språk på plass, kom det seg nå er yngste 1 1/2 og eldste snart 3 1/2, og livet er lettvint. De er to svært aktive gutter, så vi har nok å gjøre, men ettersom de leker fint sammen går det bra Anonymous poster hash: 77839...c6c
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #23 Skrevet 20. juli 2015 Jeg gikk på en kjempesmell når de var sånn rundt 1 og 2 år. Var kjempe sliten! Utbrendt! Jeg begynte å arbeide igjen når minsta var 18 mnd. Da kom den kroppslige reaksjonen, migrene og utslåtthet. Var sykemeldt i ca. 3 mnd, trengte bare å såve rett og slett! Småbarnstiden er bare som en tåke, jeg husker nesten ingenting. Det bedret seg når vi flyttet nermere familie. Nå er de blitt 6 og 7 år. Livet er godt nå Det positive er at de hele veien har hatt noen å leke med. De kan leke i timevis og være helt oppslukte av leken! Fremdeles er de gode venner og leker mye sammen, men trekker naturligvis også mer mot egne venner (jente og gutt). Kranglene er nok også blitt verre med alderen, men for det meste går det greit. Jeg følte en stund jeg hadde tvillinger, men de er blitt mer selvstendige med alderen. Beklager negativt innlegg, men slik ble det for oss. Jeg anbefaler ingen å gjøre det samme faktisk. Jeg har helt vondt over å tenke på hvor fort eldstemann måtte bli "stor". Jeg syns barn skal få lov å være minstemann jaffal til de er over to år. Anonymous poster hash: 41c89...723
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2015 #24 Skrevet 20. juli 2015 Vi har også 17 mnd imellom. De går ett trinn fra hverandre på skolen, og er VELDIG samkjørte. Leker kjempegodt sammen og er de beste venner! Det var tøft da jeg hadde en toåring og en baby, men etterpå har det blitt veldig mye lettere, og de har så mye selskap i hverandre at de ikke maser på meg.... Anonymous poster hash: 45a2e...ce9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå