Gå til innhold

Jeg ble utskjelt på tlf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men kjære vene, du ringte på en annonse hvor det spesifikt sto at katten måtte kastreres, hvorfor i alle dager ringte du på den dersom du ønsket kattunger? Er det helt mørkt eller?

Forøvrig helt enig med damen. Hvordan i alle dager går det an å spørre dyrebeskyttelsen om man kan sette kull på en av deres katter..

Vil dra den så langt at de som faktisk ikke kastrerer katten sin og tar ansvar for er passe lavstatus folk som ikke følger med i nyhetsbildet overhodet. "Alle" vet vel om overfloden vi har av katter i dette landet?!Anonymous poster hash: dbf34...f9d

Og her kommer en til med hersketeknikker... lavstatus, mørkt osv. Djizez.

Djizez? Ok.

Anonymous poster hash: dbf34...f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri spør om kattespørsmål her inne, det tar av hver gang 😂

Anonymous poster hash: ca2d8...812

Skrevet

Alle katter skal steriliseres eller kastreres ???? Man skal da ha slutt på katterasen ser jeg.. Gitt mine tre jentepuser ett til to kull hver. Gitt de bort til mennesker som jeg mener er ansvarlige. Men aldri i sommerferien. Da har de fått blitt her. Å ja dyrebeskyttelsen har noen syke krav for å adoptere et dyr fra dem. Man skulle helst vært en bevegelseshemmet pensjonist med sosialangst slik at man var hjemme hele tiden. Da er det kanskje håp. La pusen få et kull. Så sterilisere den.

Skrevet

Alle katter skal steriliseres eller kastreres ???? Man skal da ha slutt på katterasen ser jeg.. Gitt mine tre jentepuser ett til to kull hver. Gitt de bort til mennesker som jeg mener er ansvarlige. Men aldri i sommerferien. Da har de fått blitt her. Å ja dyrebeskyttelsen har noen syke krav for å adoptere et dyr fra dem. Man skulle helst vært en bevegelseshemmet pensjonist med sosialangst slik at man var hjemme hele tiden. Da er det kanskje håp. La pusen få et kull. Så sterilisere den.

Ja, dyrebeskyttelsen her i Nord har ihvertfall helt syke krav. De fleste katter omplasseres til "godt voksne folk" med mangeårig erfaring med katt i voksen alder (at jeg har vokst opp med flere katter og har alltid hatt katt i hus holder ikke), helst ingen barn eller andre dyr, og helst ikke full jobb på begge voksne slik at katten ikke er alene 8-10 timer om dagen. Og så hyler de etterpå at de har overfylte kattehus og dårlig statistikk på omplassering... Rart det der.

Skrevet

Hun burde ordlagt seg anderledes, men forstår Henke fult ut.

Det jobbes for å sterlisere og kastrere vanlige katter for det er for mange av dem. Dyrebeskyttelsen er sprengt hver vår pga familie ønsket kattunger, men ville ikke ta ansvaret.

Hvorfor sette flere unger til verden du ikke vil ta ansvar for livet ut?

Du blir en del av et stort problem og derfor reagerte denne damen sånn.

Anonymous poster hash: cadd9...27f

Dokumenter gjerne den påstanden, det du beskriver er ikke nåværende situasjon.

Anonymous poster hash: 3d53e...edd

Hvis du mener at det ikke er tilfellet så må du tenke deg om en gang til. Du trenger ikke dokumentasjon for det. Du kan spørre første og beste omplasseringssted,så får du svaret ditt. Det avlives katter stadig vekk fordi det er fullt.

Anonymous poster hash: b8922...ab8

Skrevet

Dere som sier at Dyrebeskyttelsen har "syke" krav og nekter å adoptere bor katter: har dere snakket med dem? Eller er det basert på noen som har fortalt at noen har sagt...?

Vi sendte en mail (!) til dyrebeskyttelsen i området her og spurte etter katt. Vi beskrev familien, med antall barn og aldre på dem, fortalte at vi har hund og skrev litt om hvordan vi bor. Vi fikk en hyggelig mail tilbake med forslag til noen katter de mente kunne passe til oss. De sendte med bilder av kattene og skrev litt om hvordan de var/ oppførte seg i de midlertidige fosterhjemmene. Vi valgte en, tok kontakt med fosterhjemmet og hentet den etter få dager.

Til Hi: Det er ikke greit å skjelle ut folk, synes jeg. Men litt enkel matematikk kan forklare hvorfor det ikke er lurt å "bare" la katten få et kull kattunger før den skal steriliseres. Tenk at katten kanskje får seks kattunger, tre hunkatter og tre hankatter. Du chipper, vaksinerer og leverer disse til nye hjem. Så er det ikke alle de nye eierne som gidder å sterilisere katten sin. Tre av kattungene fra deg får dermed kattunger, la oss for enkelhets skyld si en gang i året, seks kattunger pr gang. Det blir 18 kattunger i året...

Disse folkene som jobber i Dyrebeskyttelsen bruker fritiden sin på dette. De tilbringer utallige timer ute bak gjerder, i skogen, ofte på utilgjengelige steder, for å forsøke å fange inn katter som har blitt kastet ut av familien som en gang tok de til seg. Dette er katter som har blitt redde for folk, som sulter og lider, som parrer seg og får kattunger ute. Kattunger som også sulter, lider, er redde for folk. Katter som er utsatt for skader både fra rovdyr og mennesker.

Folka i Dyrebeskyttelsen kjemper hver eneste dag for å redde katter fra lidelse, uforstand og mishandling. Selvfølgelig vil de ikke at noen skal sette på et kull med kattunger bare fordi det er så "koselig". De vet at katter er null verdt for mange mennesker, og er blitt en bruk-og-kast-gjenstand som bare kan settes ut når folk er lei.

Hun burde ikke skjelt deg ut, men skriv det på kontoen for en sliten dame som har sittet mange lange netter ute for å fange inn og redde katter. En sliten dame som har sett alt for mye lidelse. En sliten dame som har sett all grusomheten som de fleste av oss lukker øynene for.

Skrevet

Til hovedinnlegger:

Var hun du pratet med fra Ålesund? Høres slik ut for å si det sånn, ei som har rykte på seg for å være veldig frekk og ufin i tonen. 

Anonymous poster hash: 831bf...9e6
Skrevet

Jeg lurer på, dere som mener at hun hadde rett til å skjelle HI ut fordi hun er frivillig og jobber uten betaling, stiller dere samme "slakke" krav til folk som jobber frivillig andre plasser? Suppekjøkken? Er det greit at en ansatt der skjeller ut en narkoman som kom for å få mat siden det er uansvarlig med narkotika? En moderator på DiB? Hadde det vært greit å skjelle ut en bruker moderatoren er uenig med? Ikke det nei...

Skrevet

Synes hun i andre enden av tlf var merkelig jeg.. Istedenfor å kjefte på deg, kunne hun oppført seg folkelig og sakt noe som "om dere ønsker kattunger, så har vi ** kattunger inne nå, og en drektig katt, om det er av større interesse" Eller "Dessverre, kattene som kommer fra oss, skal ikke settes kull på, da det ofte kan føre til flere løs katter, ikke at vi tror det gjelder alle, men vi jobber med målet om null løs katter til slutt"

Å kjefte slik hun gjorde, fører ikke noe godt med seg!

Driver selv med det samme som henne, fører opp på eget side på nett hvilke katter som er inne, og (ca) alder på de. Hadde jeg eller noen av de som jobber sammen med meg oppført oss slik over telefonen, så hadde det bydd på refs fra de 2 andre, det er sikkert og vist.

Anonymous poster hash: 9dc29...43b
Skrevet

Nå må dere slappe av her. Det er ikke normalt å skjelle ut noen fordi de stiller et spørsmål. 

Og ang. dyrebeskyttelsen, så ja; de har spesielle krav. De får det til å virke som en ekstrem jobb å ha huskatt, nesten på lik linje med et barn. Og det er faktisk ikke slik. Dere kan innbille dere at katter og barn er like mye verdt, men de er ikke det. Det er nesten stakkarslig at vi har fått et dyrepoliti, når vi ikke kan håndheve de vanlige lovene våre. Jeg er enig i at dyr ikke skal lide.

Når det kommer til dette med å avle huskatter, så kan det gjerne være en uting, men i min vennegjeng har dette ikke vært et problem. Flere av oss har katter, og vi passer katter for hverandre i ferien, og flere av oss har hatt kull på kattene våre, uten at noen har tatt skade av det. Det "verste" som skjedde var vel at en av oss beholdt en katt selv. 

At HI avler opp et kull resulterer i at en annen katt hos dyrebeskyttelsen sitter uten hjem er jo trist for den andre katten, samtidig er det faktisk ikke slik at det er hennes ansvar. Det var de opprinnelige eierene som vanskjøttet denne katten, ikke HI. 

Å ha katt er ikke noe hokus pokus, det er lett og det er koselig. De krever ikke så mye, og følger man de opp medisinsk har man gjort jobben sin. Det viktigste er stabilitet over tid.

Det er trist at den menneskekjære og godlynte huskatten ikke er "status" slik som Maine Coon etc, for det er en flott katt for de aller fleste. 

Dyrebeskyttelsen HAR faktisk en del rare krav, for meg som katteeier(og katteelsker) er mange av kravene også uforståelige. Type "MÅ komme til et godt voksent hjem" - hva definerer dyrebeskyttelsen som et godt voksent hjem? Kravet om å ikke jobbe fullt er også reelt slik flere her skriver. Og dette bekymrer meg litt. Kattene mine tåler helt fint å være alene mens jeg er på jobb, og faktisk tåler de helt fint at jeg ikke kommer hjem en natt også. 

Nei, HI! Damen skulle vært hyggeligere med deg. Ser mange her ber deg "lese deg opp" og "lære mer om katt" før du skaffer deg katt, men herregud; SKAFF DEG KATT. Det er ikke så VANSKELIG som folk her inne skal ha det til. En kan jo nesten lure på hvorfor samtlige her HAR katt når man tydeligvis skal ha ph.d for å kunne holde huskatt. 

Anonymous poster hash: 16377...26c
Skrevet

Jeg lurer på, dere som mener at hun hadde rett til å skjelle HI ut fordi hun er frivillig og jobber uten betaling, stiller dere samme "slakke" krav til folk som jobber frivillig andre plasser? Suppekjøkken? Er det greit at en ansatt der skjeller ut en narkoman som kom for å få mat siden det er uansvarlig med narkotika? En moderator på DiB? Hadde det vært greit å skjelle ut en bruker moderatoren er uenig med? Ikke det nei...

Det er ikke riktig å angripe noen, men når man tar steget for å skaffe seg en katt så bør man ha satt seg såpass inn i hva det å ha katt innebærer først før man tar kontakt med en omplasseringsplass.

Og de andre eksemplene dine faller gjennom, respekt for moderatorene er det ikke på forskjellige fora for eks.

Anonymous poster hash: 90163...75f

Skrevet

Det er ikke riktig å angripe noen, men når man tar steget for å skaffe seg en katt så bør man ha satt seg såpass inn i hva det å ha katt innebærer først før man tar kontakt med en omplasseringsplass.

Og de andre eksemplene dine faller gjennom, respekt for moderatorene er det ikke på forskjellige fora for eks.

Jeg snakket ikke om respekt FOR moderatorne, men at moderatorne selv er pålagt til å svare saklig.

Skrevet

Jeg snakket ikke om respekt FOR moderatorne, men at moderatorne selv er pålagt til å svare saklig.

Aha :) vanskelig å tyde om det har orddelingsfeil eller ikke. Der ser man hvor mye det har å si :)

Skrevet

Du som er idiot. Det står de skal kastreres og du vil ha et kull på de.

Og det ER slike som deg som er ansvarlig for alle løskatter som lider. Vi trenger ikke flere kull i Norge.

Anonymous poster hash: d243f...0a4

Herregud.... Idioten her er tydeligvis deg.

Vi behøver ikke flere barn heller, for verden er overbefolket fra før og man kan adoptere.

Anonymous poster hash: 3d53e...edd

Verden er faktisk ikke overbefolket ;)

Anonymous poster hash: 1d99c...d21

Skrevet

Jeg har nå gått tilbake til min opprinnelig plan. Og det er å kjøpe en rasekatt.

Som jeg også skal ha kattunger på.

Da jeg så annonsen på de kattungene fra dyrebeskyttelsen tenkte jeg at jeg kunne heller ta en derfra for å hjelpe.

Og ja jeg velger å ikke stille opp som fosterhjem pga utskjellingen på tlf av denne personen. Synd for kattene ja. Slik ble konsekvensene for kattene denne gangen. Håper personen tenker seg om neste gang.

Hi

Anonymous poster hash: b63ad...5a8

Skrevet

Jeg har nå gått tilbake til min opprinnelig plan. Og det er å kjøpe en rasekatt.

Som jeg også skal ha kattunger på.

Da jeg så annonsen på de kattungene fra dyrebeskyttelsen tenkte jeg at jeg kunne heller ta en derfra for å hjelpe.

Og ja jeg velger å ikke stille opp som fosterhjem pga utskjellingen på tlf av denne personen. Synd for kattene ja. Slik ble konsekvensene for kattene denne gangen. Håper personen tenker seg om neste gang.

Hi

Anonymous poster hash: b63ad...5a8

Raserkatter er jo ok å avle på, men bare et tips til deg HI, ikke kjøp via finn.no. Er så mange useriøse selgere der. Kontakt en norsk rasekattforening og hør med de hvilke avlere de kan anbefale :)

Anonymous poster hash: b5922...915

Skrevet

Jeg ringte fod i trondheim når vår pus gikk bort etter 15 år, for å høre om muligheten til å hente en der. Jeg kan det med å ha katt, tar ansvar. Har alltid fått skryt fra dyrlegen når pus er på årskontroll og slikt.

Det damemennesket som svarte i andre enden var skikkelig uhøflig og ufin. En holdning som var ovenfra og ned. Et av spørsmålene mine var om de hadde noen skipskatter, da jeg synes de er ekstra fine. Istedet for å svare på det fikk jeg til svar at jeg måtte sette meg inn i hva det ville si å ha katt, det var ikke utseendet man skulle gå etter når man valgte katt!! Hva faen liksom? Øh, nei...men om det var en skipskatt der ville jo også den behøve et hjem eller??

Ett enkelt spm! Å et dritsurt svar tilbake.. Jeg valgte å bare legge på tilslutt. Fy faen for ei sur megge...

Dette er noen år siden, men kjenner jeg blir irritert enda.

Anonymous poster hash: f483e...ef3

Skrevet

Dyrebeskyttelsen til verden: "Hei, vi har et stort problem i Norge med alt for mange katter"

HI til dyrebeskyttelsen "Hei, kan jeg få en katt av dere for så å øke på problemet?"

Sorry ass... Jeg hadde også eksplodert. Særlig om jeg hadde stått inne på en av Dyrebeskyttelsen brakker med opp mot 50 kattunger rundt meg som ingen vil ha. 

Skal man virkelig måtte snakke pent til hverandre i ENHVER situasjon? Uansett hvor dumt noen uttrykker seg?

Jeg skjønner jo at du ikke vil kattene noe vondt, HI! Men du skjønner åpenbart ikke problemet heller. Og det er ganske provoserende.

Det høres imidlertid ut som en god plan for deg å skaffe rasekatt. De er det etterspørsel etter.

Anonymous poster hash: aaba8...7ae
Skrevet

Klart man ikke skal bli frekk på telefonen bare fordi noen spør et spørsmål. Men det kan hende denne kvinnen allerede hadde sett flere kull med kattunger avlivet tidligere på dagen. Dette er ikke bare i Norge, men over hele verden. Det leveres inn så mange kattunger til Dyrebeskyttelsen, RSPCA osv, at ofte blir de avlivet innen en time etter de har blitt levert. Det finnes ikke hjem til alle kattungene som fødes hvert år.

Det er enkelt å si at man kan jo bare gi bort kattungene til katten sin. Men når det faktisk kommer til stykket er det mange som sier de gjerne kunne tenkt seg en kattunge som ikke vil ha en likevel. Hvis de vil ha en, hadde de jo skaffet seg en, de hadde ikke ventet. Og hvis de faktisk vil ha en kattunge, hva om de som er i DITT kull er feil farge eller kjønn? Da vil de ikke ha en likevel.

Kattunger kan føde 6+ kattunger i ett kull. Tror du virkelig du skal beholde alle og ha 7 katter hvis du ikke får gitt dem bort?

Og hvis du faktisk skulle klare å gi dem bort, betyr det at vennene dine ikke adopterer katt fra Dyrebeskyttelsen. Da blir disse kattene som kunne fått et godt hjem hos vennene dine avlivet.

Det finnes ingen god grunn til å la en katt få kattunger. De burde kastreres før første løpetid.

Og nei, katter kommer ikke til å dø ut selv om alle kastrerer katten sin. For det første, det vil aldri være 100% av katteiere som kastrerer. Dette ser man i mange land der kastrering er det mest vanlige. Og for det andre vil vi fremdeles ha en løskattkpopulasjon som formerer seg fritt, både i Norge og mange andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...