Gå til innhold

Blir så beskymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som snart blir 9år. Hun spiser så innmari lite at nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre. Idag spiste hun

-en halv pølse

-et lite pizza stykke

-2kuler is

-1 pomfrit

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi er på ferie og det er varmt og jeg skjønner jo at man kan få liten matlyst. Men dette har holdt på siden mai. Prøver og snakke med henne om det er noe mer som ligger bak men hun sier at jeg skal slutte og mase på henne. Jeg blir jo så frustret over at hun spiser så lite at jeg ender opp med og mase hele tiden. Noe som jeg vet ikke er bra.

Hun er ca 130cm og 26kg. Og en veldig aktiv jente.

Noen som har hatt det slik med sine barn og som har noen råd og komme med?

Anonymous poster hash: c877f...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme bare gutt 10 år.har funnet ut at mindre jeg maser mere spiser han.spør aldri setter bare maten foran han.

Har fått høre av x antall leger at barn er flinkere til og spise det de faktisk trenger enn vi voksne.

Skrevet

Er dette gjennom hele dagen? Hva med frokost? Har dere regelmessige måltider der familien samles og spiser sammen?

Anonymous poster hash: 47b53...bf7

Skrevet

Har en datter som snart blir 9år. Hun spiser så innmari lite at nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre. Idag spiste hun

-en halv pølse

-et lite pizza stykke

-2kuler is

-1 pomfrit

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi er på ferie og det er varmt og jeg skjønner jo at man kan få liten matlyst. Men dette har holdt på siden mai. Prøver og snakke med henne om det er noe mer som ligger bak men hun sier at jeg skal slutte og mase på henne. Jeg blir jo så frustret over at hun spiser så lite at jeg ender opp med og mase hele tiden. Noe som jeg vet ikke er bra.

Hun er ca 130cm og 26kg. Og en veldig aktiv jente.

Noen som har hatt det slik med sine barn og som har noen råd og komme med?

Er dette det hun har spist i løpet av hele dagen? Spiser hun ikke brødmat?

Anonymous poster hash: 11c26...ff9

Skrevet

Masing om mat virker ihvertfall mot sin hensikt. Du bør sørge for at det er mye næring i den maten hun får tilbud om. Sånn sett høres ikke dagens meny helt optimal ut, men det er jo ofte slik det blir når man er på ferie.... :D

Skrevet

Har hun alltid vært småspist, eller har hun kun vært det siden mai? Har hun gått ned i vekt siden mai?

Anonymous poster hash: 05c4f...9af

Skrevet

Slutt å mase på henne, barn har gjerne perioder med ulvehunger (de verste vokseperiodene), men de kan også ha perioder med liten matlyst. Det er ikke så uvanlig at barn er periodespisere...

Men pass på å tilby henne sunn og næringsrik mat 4 ganger om dagen, ingen småspising mellom måltidene for da blir hun jo aldri skikkelig sulten.

Istedenfor den søplematen du ramser opp der ville jeg tilbudt henne f.eks oppskjært frukt. Setter jeg et fat med melon, druer, jordbær, blåbær, eplebåter o.l. på bordet her forsvinner det fort.

Yoghurt kan være greit å spise i varmen, mine unger får gjerne en form for müsli, rosiner, bær eller frokostblanding i yoghurten, det glir ned på høykant.

Når dere kommer hjem fra ferie så la henne være med å tilberede maten, og la henne f.eks skjære grønnsaker. Alle mine barn putter godt i munnen av tomater, rå gulrøtter, sopp, squash, sukkererter o.l. om de står ved skjærefjøla.

Anonymous poster hash: 9e8b2...6f3
Skrevet

Nekter hun eller har hun ikke lyst på?

Slenger inn noen forslag på enkle ting:

Brødmat

Rundstykker

Frokostblandinger

Grønnsaker

Frukt

Grøter (risengryn eller havre)

Ferdigmat fra ferskvaredisk

Salat, la hun velge selv på butikk

Pitabrød (med fyll kanskje eller som minipizzabunn)

Polarbrød

Yoghurt, hva med å lage selv med musli hun får velge

Anonymous poster hash: 32111...f1c

Skrevet

Hun har altid hatt perioder hvor hun spiser lite men så har det tatt seg opp etter noen uker og da spiser hun masse. Vi har buffet ved hotellet så lar henne velge selv. Hun sier hun ikke er sulten. Og jeg tenker at det lille hun får ikke seg er jo ikke nok i det hele tatt. Tilbyr jeg frukt eller brødmat nekter hun.

Hi

Skrevet

Beskymret???

Anonymous poster hash: c0ab2...2da

Skrevet

Beskymret???

Oh herregud, på tide og skaffe seg et liv?

Skrevet

Hun har en god vekt for høyden så hvordan kan hun spise så lite og samtidig være så aktiv hvis hun er såpass "stor"?

Min spiser godt med normal sunn mat og veier 25,5 kg og er 135 cm lang.

Anonymous poster hash: 8f774...a39

Skrevet

Sønnen min er en tynn strek som i perioder spiser lite. Han har allikevell fult av energi. Er bare ikke sulten. Hva med en samtale med helsesøster? :)

Anonymous poster hash: 9fb29...5c0

Skrevet

Du bør jo da passe på at det hun inntar er næringsrikt... Dropp all den maten hun har fått idag.. Det er magefyll, som gir metthet, men ingen næring... Synes det er rart at du gir henne is, istedet for et grovt rundstykke med pålegg dersom du er bekymret...

Min datter på 9 kan godt spise det du har skrevet der på en dag, så det er ikke kritikk sånn sett. Men dersom jeg var bekymret for henne ville jeg valgt annet innhold i kosten.

Skrevet

Har også et barn som spiser lite, i perioder veldig lite. Har alltid vært sånn. Ekstra utfordrende på ferie. Is må til for å få inn nok kalorier. Er skeptisk til det meste. Jeg maset lite, det virker ikke likevel. Lager ekstra mye av favorittmaten når vi kommer hjem.

Anonymous poster hash: 53f34...357

Skrevet

Beskymret???

Venta på den. Men ærlig talt, er det så mye å henge seg oppi da?

Anonymous poster hash: bcc62...288

Skrevet

Sefølgelig tilbyr jeg henne brød og pålegg, kjøpt 4 forskjellige frokostblandinger på butikken men når hun sitter og rister på hodet og nekter og spise det ja da får hun en is hvis hun spør. Bare fordi jeg tenker at noe er bedre enn ingenting.

Skrevet

Sefølgelig tilbyr jeg henne brød og pålegg, kjøpt 4 forskjellige frokostblandinger på butikken men når hun sitter og rister på hodet og nekter og spise det ja da får hun en is hvis hun spør. Bare fordi jeg tenker at noe er bedre enn ingenting.

Og DER har du nok kjernen til problemet...

Hvor mange barn velger mat over is?

Hun spiser lite, men reagerer ikke på vekt ift høyde. Er mer bekymret for kostholdet når hun heller får is om hun ikke vil ha mat!

Mine døtre har alltid vært småspiste, men de har i tillegg vært litt undervektige. Jeg har brukt fløte, rømme og andre litt fetende ting i maten, latt de få velge middag og få handle inn selv osv.. Det har gått over av seg selv etter en liten stund da vi aldri har "gjort et stort nummer" ut av at de ikke spiser. Men å heller gi is istedenfor mat har aldri vært et tema. Is metter ikke og gir heller ingen næring..

Anonymous poster hash: 0a5d5...d8d

Skrevet

Min eldste "liker ikke" vann, normalt pålegg, normal middag osv hos besteforeldrene, hun får derfor juice, syltetøy, pølser, pizza og is "for da spiser hun i alle fall noe". Merkelig nok sulter hun ikke ihjel hjemme, der hun ikke får slike tilpasninger.

Anonymous poster hash: f9f4e...0fe

Skrevet

Hvorfor bekymret? Hadde skjønt det hvis barnet ditt var alvorlig undervektig, alvorlig syk etc....

....men dette er virkelig et ikke-problem.

Anonymous poster hash: e5cdd...0fc

Skrevet

Kalorimessig har hun jo fått i seg en del på de tingene du oppgir, så energibehovet får hun iallefall dekket deler av. Går ut fra at iskulene er melkebaserte, så der får hun kalsium og proteiner. Pizzaen gir også kalsium, fett, proteiner fra osten og melet, og diverse annet avhengig av hva som er på. 

Så, det er jo næring i det hun spiser (i form av energi), og noe næringsstoffer utover det, men såklart ikke helt ideelt. Spiser hun feks hjemmelaget pizza, hvor du kan lage egen pizzasaus og styre litt hva som er på?

Is med bærsaus/frukt til?

Anonymous poster hash: ea549...083
Skrevet

Har samme utfordring med min frøken. Hun er en periodespiser, men jeg har aldri mast på henne for å få henne ti å spise. Jeg har dog en regel her i huset. Hun får ikke is/ kjeks/ og lignende dersom hun ikke spiste noe ved forrige måltid. Når hun er i en periode med lite matlyst så strekker jeg meg litt ekstra mtp at maten skal se fristende ut og setter frem oppskjært frukt/grønt ti alle måltider. Ofte foretrekker hun slik lett mat fremfor tyngre måltider som brød, musli og youghurt, kjøtt osv.

Det supert for de barna som får økt matlyst av å være med å lage maten, men her i huset har det hatt motsatt effekt. Hun sier at øynene blir mette av å se på maten og da blir visst magen også mett :/

Anonymous poster hash: 1c844...336
Skrevet

La oss sammenligne med min svært aktive gutt:

Han er 23 kg og 127,5cm høy. Han er slank og meget fint i kroppen, har flotte muskler. Han har aldri vært noen storspiser. Barn trenger ikke valpefett for å ha noe å gå på. Jeg tror du bekymrer deg unødvendig.

Anonymous poster hash: 637eb...1bb

Skrevet

Hvorfor i alle dager får hun is? Har samme problemet med mine småsøsken barn, men har en klar regel om "ordentlig" mat før is og godteri. Vil de ikke ha mat (frukt,brød,kjøtt hva som helst) blir det heller ingen is.

Anonymous poster hash: eb277...832

Skrevet (endret)

Jenta er ikkje undervektig på nokon måte, så dette er ikkje noko å lage problem av på dette tidspunktet iallefall.  Ungar regulerar seg gjerne sjølve, og mine har periodar der dei er småspiste og andre periodar der eg lurer på å måtte begrense etinga, men så lenge dei er i passe hald, så får dei styre seg sjølv.  Skjønar det ikkje er så lett når ein er på ferie og et frå buffet, men til kvardags hadde eg sytt for at det ho et er meir næringsrikt.  Feks hadde eg stillt krav om å ete noko "skikkeleg" før ho evt fekk is.  Energimessig fekk ho jo ein god del i eksempelet du nemner, dersom det var ein porsjon pommes frites.

-ja, og så bør du slutte å mase, det trur eg heller vil forsterke problemet heller enn å hjelpe.  Om ho får is og godsaker ved å late vere å ete "skikkeleg" mat, så finn ho fort ut av det trikset.

Eg var visst og småspist ein gong, og mor mi bekymra seg skikkeleg (er førstefødd), no ber eg ikkje på nokon måte preg av å vere småspist lengre, heller det motsette, så mor mi seier litt frekt at ho skulle no visst ikkje ha bekymra seg så veldig!

Endret av soleia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...