Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #1 Skrevet 17. juli 2015 Vil du si at de er mer opptatte av penger enn hva snittet er? Enten i form av at de er gjerrige, kremmere, har lagt seg opp mye penger - et eller annet? Anonymous poster hash: 19e8e...f0b
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Nei, men de jeg kjenner er ofte slemmere, mer egoistiske og hensynsløse enn andre. Det gjelder ihvertfall de kristne jeg kjenner. Anonymous poster hash: 56f37...640
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Nei. Alle er generøse og stiller opp på dugnader, donerer store summer fast hver mnd og er generelt veldig lite opptatt av penger. Bortsett fra hun ene som klager og hvor lite pensjon hun får, beregner alle tjenester i kroner og øre og sitter med over 1 mill i banken... Anonymous poster hash: 4ed74...35b
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 Interessant spørsmål... Nå tar jeg kun kristne siden jeg ikke kjenner mange nok aktivt religiøse muslimer, jøder osv til at jeg har noe godt personlig sammenlikningsgrunnlag. Men nå er det vel dessuten slik at både Koranen og Toraen pålegger troende å gi en viss prosent til gode saker eller trengende, slik at det blir snakk om en slags plikt? Alle jeg kjenner som betegner seg selv som dypt kristne, inkludert både hjelpepleieren og den administrerende direktøren, er kombinert fornuftige og generøse med penger. Jeg vet om ett unntak, men gjerrige er de langt fra. Den familien bor i et område der statussymboler og dyre luksusferier er normen, og lever deretter. Anonymous poster hash: 37a35...429
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #7 Skrevet 18. juli 2015 Nei, men de jeg kjenner er ofte slemmere, mer egoistiske og hensynsløse enn andre. Det gjelder ihvertfall de kristne jeg kjenner. Anonymous poster hash: 56f37...640 Det var da voldsomt... Har du noen eksempler? Anonymous poster hash: 37a35...429
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #8 Skrevet 18. juli 2015 Nei, men de jeg kjenner er ofte slemmere, mer egoistiske og hensynsløse enn andre. Det gjelder ihvertfall de kristne jeg kjenner. Anonymous poster hash: 56f37...640 Det var da voldsomt... Har du noen eksempler? Anonymous poster hash: 37a35...429 Jeg er forresten ikke- troende selv... Anonymous poster hash: 37a35...429
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #10 Skrevet 18. juli 2015 Litt kanskje. De kristne jeg kjenner er på høyresiden og opptatt av å beholde egen rikdom og ha et fint osv. Dette er pinsevenner som går i kirka hver søndag. de er høyrevent politisk, vil ikke betale mye skatt osv. Jommen sa jeg kristen.... Anonymous poster hash: 3b210...7db
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #11 Skrevet 18. juli 2015 De jeg kjenner godt nok til å ha innblikk i dette (mine foreldre og søsken + en ektefelle av søsken) er stikk motsatt. Penger er til for å brukes, sparing skjønner de ikke helt vitsen med. De stoler kanskje på at Gud ordner opp uansett? Anonymous poster hash: 6acb7...0f9
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #12 Skrevet 18. juli 2015 De jeg kjenner som er svært religiøse er også svært opptatt av å spare penger, og andre ting Men det har nok mest sammenheng med at de jeg kjenner som er svært religiøse også er ganske gamle og opplevde 2.verdenskrig. Anonymous poster hash: 545bc...034
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #13 Skrevet 18. juli 2015 Vil du si at de er mer opptatte av penger enn hva snittet er? Enten i form av at de er gjerrige, kremmere, har lagt seg opp mye penger - et eller annet? Anonymous poster hash: 19e8e...f0b Nei. Jeg har venner både i statskirken, pinsemenigheten og Jesu Kristi Kirke av siste dager hellige, og ingen av dem er kjipe. De er veldig, veldig greie folk alle sammen. De menneskene jeg vet om som lever etter de verdiene du beskriver er som regel mennesker som ikke tror på noe, eller de har ikke tenkt så nøye igjennom hva de tror eller ikke tror. Min erfaring er at de som befatter seg med de store spørsmålene i livet som oftest velger andre verdier å leve etter. Men for all del, råtne epler finnes over alt. Anonymous poster hash: d9a87...afd
soleia Skrevet 18. juli 2015 #14 Skrevet 18. juli 2015 Litt kanskje. De kristne jeg kjenner er på høyresiden og opptatt av å beholde egen rikdom og ha et fint osv. Dette er pinsevenner som går i kirka hver søndag. de er høyrevent politisk, vil ikke betale mye skatt osv. Jommen sa jeg kristen.... Anonymous poster hash: 3b210...7db Er det ukristelig å vere høgreveljar?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #15 Skrevet 18. juli 2015 Med bibelen i ene hånden kan man visst gjøre hva som helst med den andre. Det er min erfaring som oppvokst i en religiøst miljø. Det er ikke måte på hvor mange sleipinger jeg har opplevd og det er tydelig at det er andre regler for disse enn oss andre! Anonymous poster hash: aabc8...d3c
Pengetreet Skrevet 18. juli 2015 #16 Skrevet 18. juli 2015 Litt kanskje. De kristne jeg kjenner er på høyresiden og opptatt av å beholde egen rikdom og ha et fint osv. Dette er pinsevenner som går i kirka hver søndag. de er høyrevent politisk, vil ikke betale mye skatt osv. Jommen sa jeg kristen.... Anonymous poster hash: 3b210...7db Er det ukristelig å vere høgreveljar? Naturligvis ikke, men mange forventer nok at kristne gir til de fattige fremfor å samle opp egne rikdommer.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #17 Skrevet 18. juli 2015 Nei. Verken mer eller mindre enn andre jeg kjenner. Anonymous poster hash: 27696...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå