Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #1 Skrevet 17. juli 2015 Det kommer vel an på..men jeg tenker ikke som vitne i straffesak eller noe. Men mye mer hverdagslig. Hvis jeg lyver til mannen og sier at barnet vårt er vaksinert når det ikke er det og han finner ut at jeg har løyet bevisst om dette. Kan han anmelde meg da? Anonymous poster hash: d0238...a49
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #3 Skrevet 17. juli 2015 ja Anonymous poster hash: eea28...a10 Men kan jeg få noe straff for det da? Anonymous poster hash: d0238...a49
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #4 Skrevet 17. juli 2015 Det er da ikke straffbart å lyve til mannen sin. Umoralsk ja, men ikke noe som er straffbart etter Norges lover. Anonymous poster hash: 00f6b...71c
Superdolly Skrevet 17. juli 2015 #5 Skrevet 17. juli 2015 Dersom du virkelig vurderer dette (å late som om barnet får vaksiner, mens det ikke får vaksiner og så lyve til mannen om det) har dere store problemer. Skal du da for eksempel nekte mannen din innsyn i barnets journal på helsestasjonen? Nekte ham å bli med på helsekontroll? Jeg tror ikke det er Norges lover som er problemet ditt i dette tilfellet altså...
Luksusdyret Skrevet 17. juli 2015 #6 Skrevet 17. juli 2015 Det er da ikke straffbart å lyve til mannen sin. Umoralsk ja, men ikke noe som er straffbart etter Norges lover. Anonymous poster hash: 00f6b...71c Spørs hva du lyver om. Lyver du om at du ikke har STD, mens du egentlig har det og har ubeskyttet sex med mannen, så er det straffbart. Det samme hvis du begår økonomisk utroskap i form av forfalskning av mannens underskrift, tar opp lån i hans navn og ikke sier fra osv.
Luksusdyret Skrevet 17. juli 2015 #7 Skrevet 17. juli 2015 Dersom du virkelig vurderer dette (å late som om barnet får vaksiner, mens det ikke får vaksiner og så lyve til mannen om det) har dere store problemer. Skal du da for eksempel nekte mannen din innsyn i barnets journal på helsestasjonen? Nekte ham å bli med på helsekontroll? Jeg tror ikke det er Norges lover som er problemet ditt i dette tilfellet altså... Bortsett fra at det er teit å ikke vaksinere barn som tåler vaksiner så er det utrolig svik å lyve til mannen om det. Tenk om barnet blir sykt med denne sykdommen som dere ikke vaksinerte barnet? Faren kommer til å hate deg resten av livet for det.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #8 Skrevet 17. juli 2015 Hvis du har aids og sier du ikke har det kan du bli straffa. Anonymous poster hash: 7b9f1...466
Virginia. Skrevet 17. juli 2015 #9 Skrevet 17. juli 2015 Alle som sier ja her tar feil. Det er verken straffbart å a/ ikke ta vaksiner eller å lyve til sin ektefelle. Men risikoen for at han finner det ut senere er naturligvis stor, dere må f.eks. kunne vise dokumentasjon på at vaksiner er tatt ved innreise til enkelte land. Og du kan nok risikere at han ikke vil ha mye tillit til deg etterpå da.
Virginia. Skrevet 17. juli 2015 #10 Skrevet 17. juli 2015 Dersom du virkelig vurderer dette (å late som om barnet får vaksiner, mens det ikke får vaksiner og så lyve til mannen om det) har dere store problemer. Skal du da for eksempel nekte mannen din innsyn i barnets journal på helsestasjonen? Nekte ham å bli med på helsekontroll? Jeg tror ikke det er Norges lover som er problemet ditt i dette tilfellet altså... Bortsett fra at det er teit å ikke vaksinere barn som tåler vaksiner så er det utrolig svik å lyve til mannen om det. Tenk om barnet blir sykt med denne sykdommen som dere ikke vaksinerte barnet? Faren kommer til å hate deg resten av livet for det. Ufattelig mange fordommer på dette området! Første vaksinedose gir langt fra full beskyttelse. De aller fleste som dermed får en sykdom det vaksineres mot, er dermed som oftest vaksinert! Den de smittes av derimot, den er gjerne ikke det.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #11 Skrevet 18. juli 2015 Nei, det er ikke straffbart. Seksuelt overførbare sykdommer er ca det eneste du ikke kan lyve til din mann om, rent juridisk. Underskriftforfalskning er noe annet. Om han har del i foreldreansvaret skal ikke barnet kunne vaksineres uten at dere begge samtykker. (I praksis må han aktivt protestere om han motsetter seg). Barnets journal kan han selv be om innsyn i. Anonymous poster hash: 55704...2f9
Hannasbananas Skrevet 18. juli 2015 #12 Skrevet 18. juli 2015 Dersom du virkelig vurderer dette (å late som om barnet får vaksiner, mens det ikke får vaksiner og så lyve til mannen om det) har dere store problemer. Skal du da for eksempel nekte mannen din innsyn i barnets journal på helsestasjonen? Nekte ham å bli med på helsekontroll? Jeg tror ikke det er Norges lover som er problemet ditt i dette tilfellet altså... Bortsett fra at det er teit å ikke vaksinere barn som tåler vaksiner så er det utrolig svik å lyve til mannen om det. Tenk om barnet blir sykt med denne sykdommen som dere ikke vaksinerte barnet? Faren kommer til å hate deg resten av livet for det. Ufattelig mange fordommer på dette området! Første vaksinedose gir langt fra full beskyttelse. De aller fleste som dermed får en sykdom det vaksineres mot, er dermed som oftest vaksinert! Den de smittes av derimot, den er gjerne ikke det. Fordommer? Nepeskrell!
Mamma_til_2 Skrevet 18. juli 2015 #13 Skrevet 18. juli 2015 Hadde det vært min mann som hadde løyet om vaksinasjon og barnet mitt hadde fått en av sykdommene og blitt kjempesuksess kanskje død så hadde jeg saksøkt han i ettertid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå