Gå til innhold

Inspirert - hva spiser dere på lange bilturer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at hi i en annen tråd blir beskyldt for å være gjerrig og kjip som ikke spiser på bensinstasjoner osv når de er på biltur.

Vi bor på Vestlandet og må alltid kjøre langt når vi skal på ferie og har laget oss noen tradisjoner på vei-mat.

Vi har alltid med kjølebag med godt pålegg (spekemat, nugatti, egg, syltetøy), kald drikke (melk, brus og vann), frukt og kjeks. Kjøper ferske rundstykker og har med papptallerker, plastglass og engangsbestikk. Gjerne også duk og servietter (tørkerull og våtservietter er en selvfølge).

Så finner vi en koselig rasteplass, gjerne i nærheten av en elv eller noe annet som fenger barna, og har en god pause. Det er selvsagt mye rimeligere enn å kjøpe pølsemeny til hele familien på Shell, men ikke minst er det sunnere, hyggeligere og bedre for ungene å få springe og strekke på bena enn å luffe rundt på en bensinstasjon.

Anonymous poster hash: 280b1...40b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjoko-boller! 😄

Anonymous poster hash: 516b5...4e4

Skrevet

Har kjørt ca 200 mil hittil i sommerferien. Vi pleier også å ha matpakker i kjølebag. Og saftflasker som da holdes kalde.

Anonymous poster hash: 09b39...af6

Skrevet

Vi har også med kjølebag, men da med ferdigsmurte brødskiver som spises mens vi kjører. Når vi stopper foretrekker barna å bruke all tiden på å løpe og leke, og mannen vil heller ta en kopp kaffe enn å spise. (Han er slankeoperert og kan ikke gjøre begge deler samtidig.)

Jeg kjøper meg gjerne en pølse på bensinstasjon også jeg, hvis vi telfeldigvis stopper der for å tisse. Men mannen tåler det ikke og barna vil ikke ha. ;)

Anonymous poster hash: 487d4...cdc
Skrevet

Vi tar med noe frukt og saft i bilen ellers så stopper vi på kafeer ol.

Skrevet

Har med pålegg og kjøper polarbrød og rundstykker på matbutikken som vi spiser.

Spiser aldri på bensinstasjoner o.l.

Anonymous poster hash: 94697...3f1

Skrevet

Stopper på cafe eller restaurant.

Anonymous poster hash: b2202...590

Skrevet

Ferdigsmurte grove rundstykker ogfrukt, og så kjøper vi moreller eller jordbær på ferjene i Sogn når vi kommer dit.

Anonymous poster hash: b44e8...557

Skrevet

Bruker ofte å lage kylling/ pasta salat som vi har til lunch og brød med pålegg til annet måltid. Kjøper da middag ute på kvelden. Vi har en overnatting på vei til mine foreldre og det samme tilbake. Til min søster bruker vi bare en dag (ca. 8 timer) så der får vi middag når vi kommer frem.

Anonymous poster hash: 2dacd...a3c

Skrevet

Har ferdig smurt matpakke, pluss kjeks og boller. Brus og vann er og med

Anonymous poster hash: 0ec4b...fe2

Skrevet

Har med vann, kjeks og frukt, også stopper vi og spiser på kafé eller restaurant :)

Skrevet

Har alltid med mat i bilen og vi spiser i bilen, om vi stopper ønsker vi å strekke på bena og se litt. 

Mat som er med er : frukt, brødskiver med nugatti til barna, baguetter med godt pålegg til voksen + saft / vann på flasker. Baker ofte også pizzasnurrer som er med.

Hender seg vi stopper på Mc D på vei hjem, da vi ofte ikke har mulighet til å ordne like bra mat på vei hjem...

Anonymous poster hash: ff495...77d
Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er vi som tar med medbrakt :)

Men dere som spiser i bilen - blir ikke det forferdelig grisete på så lange bilturer? Vi har egentlig regel på å ikke spise i bilen, men på lange turer får de tørre ting som potetskruer, kjeks og vann. Orker ikke saftsøl og seige brødsmuler over alt :P

hi

Skrevet

Vi prøver så langt det lar seg gjøre å ta med mat. Vi har forespørsel barn og det koster en formue å gå på kafé, bensinstasjon e.l

Jeg pleier å bake innbakt fylte horn, pizzasnurrer o.l som vi har med på tur. Polarbrød og baconsvor fungerer også supert på tur.

Har alltid med drikkeflasker til alle sammen.

Anonymous poster hash: 4c10a...339

Skrevet

Vi prøver så langt det lar seg gjøre å ta med mat. Vi har forespørsel barn og det koster en formue å gå på kafé, bensinstasjon e.l

Jeg pleier å bake innbakt fylte horn, pizzasnurrer o.l som vi har med på tur. Polarbrød og baconsvor fungerer også supert på tur.

Har alltid med drikkeflasker til alle sammen.

Forespørsel=fire

Skrevet

Baker rundstykker, tar med pålegg, har også hendt at vi har tatt med engangsgrill og pølser

Anonymous poster hash: ef4fd...6d4

Skrevet

Så bra at det finnes så mange snusfornuftige damer på dib😂

Anonymous poster hash: 18565...caa

Skrevet

Så bra at det finnes så mange snusfornuftige damer på dib

Anonymous poster hash: 18565...caa

Snusfornuftig? Fordi??

hi

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er vi som tar med medbrakt :)

Men dere som spiser i bilen - blir ikke det forferdelig grisete på så lange bilturer? Vi har egentlig regel på å ikke spise i bilen, men på lange turer får de tørre ting som potetskruer, kjeks og vann. Orker ikke saftsøl og seige brødsmuler over alt :P

hi

Blir ikke gris nei. Vi bruker mest flasker med drikketut til barna, enten contigo el.l. med vann eller imsdal/olden flasker. Capri sonne går også veldig fint så fort de har lært å holde dem rett. :)

Ellers legges alle brødskiver med smørbart pålegg sammen, og de sier fra når de er ferdige så får de en våtserviett å vaske seg med. Blir litt smuler bare, men det er jo bare å støvsuge.

Men is får de ikke spise i bilen altså. ;)

Anonymous poster hash: 487d4...cdc

Skrevet

Vi gjør litt både og egentlig. Vi har alltid med frukt, salte kjeks. Skinkeost, spekepølse, smør og polarbrød. Samt kald drikke i kjølebag, og kaffe til oss voksne. Så har vi pauser, eller spiser litt mens vi kjører, alt ettersom.

Men skal vi kjøre riktig langt, vil vi gjerne ha et varmt måltid i løpet av turen. Og pølsemeny på Shell er da vitterlig ikke det eneste alternativet langs norske veier?! Vi stopper gjerne på type veikro/kafé/restaurant, og spiser alt fra pizza, kjøttkaker, suppe, fisk osv til vårruller og sushi. Alt etter hva som er tilgjengelig når vi stopper. Vi legger gjerne opp turen slik at v har en lang stopp ved middagstider i nærheten av spisemuligheter.

Men skal man kjøre langt langs øde strekker, er det jo ikke noe i veien for at man lager enkel varmmat selv. Mye man kan få til med primus/engangsgrill og litt fantasi. 😉

Og av og til er det faktisk helt innafor med en grill i brød med rekesalat og rå løk og iskald cola! 😋

Skrevet

Matpakke er best. Stopper et sted på veien og spiser den. Planlegger som regel 1 1/2 times stopp når vi reiser Oslo/Molde. Da får vi alle strukket oss litt. Ferdigsmurt gjør at vi får mer tid til lek og mindre tid til smøring.

Skulle jeg kjøpt mat på bensinstasjon, så hadde jeg fort brukt mye penger da barna spiser 4-6 pølser til et måltid og jeg har 3 barn.

Kafé kan vi gjøre en sjelden gang, men barna har mer glede av en rasteplass enn en kafe. Da kan de løpe litt mer og ofte tar vi en liten vandretur etter mat

Anonymous poster hash: a9d7d...9bb

Skrevet

Det kommer litt an på, men en ting er sikkert og det er at vi nesten aldri stopper på bensinstasjoner eller veikroer for å spise når vi er ute og kjører bil.  Ikke fordi vi ikke overlever litt junkfood en dag eller to, ikke fordi vi ikke har råd til å gjøre det, men fordi vi synes at vei-maten er helt forferdelig kjedelig og dårlig.  Vi synes at medbragt mat smaker mye bedre.  Noen ganger er det påsmurt mat, andre ganger har vi med oss brødmat av en eller annen type og et utvalg av forskjellig pålegg, gjerne også eggerøre.  Andre ganger har vi med oss primus og lager enkel mat underveis - det kan være alt fra hjemmelaget mat som varmes opp, til å koke pølser, posesuppe eller lappskaus på boks eller kanskje noe riktig avansert.  Det kommer an på hvor langt vi skal kjøre og på været.  Har vi det veldig travelt eller været er dårlig, spiser vi i bilen.  Men aller helst liker vi å stoppe på rasteplasser og ha oss en skikkelig koselig pause hvor vi både spiser, strekker på beina og leker litt med ungene.  Til drikke har vi med oss vann, noen ganger juice, kakao, kaffe eller te.  

Gjest thricane
Skrevet

Spiser sjelden mat fra bensinstasjonen. Flere grunner til det. For det første er hygiene ikke på topp der. For det andre er der sjelden det går overens med magen min. Biltur og en mage som akutt vil tømme seg er noe jeg unngår så langt det er mulig. Tar derfor med kjølebag med egen mat. Som er ti ganger bedre hva gjelder smak og næring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...