nasse nøffen Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Jeg ble alene med min datter for endel år siden. Jeg ante ikke at jeg hadde rett på noe som helst jeg. Husker jeg fikk dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn... Faren bodde langt vekk, så jeg var helt alene..... Men det gikk jo bra det også... Da måtte jeg jo bare jobbe mer, å bruke mindre... Jeg har to kolleger nå som er alene... Men de kan nesten ikke jobbe noe, pga da mister de stønaden sin.. Jeg kjenner det koker... De takker altså nei til jobb, for da kan de miste støtten fra staten.. Den skulle jo vært fjernet umiddelbart den støtten der.... bahhhhh Vi er så sykt bortskjemte i det landet her, at jeg blir helt kvalm.
holahopp Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Noen utnytter den ja. Men husk en ting det er som oftest kvinnen da som.har hovedomsorg men det er også hun som tjener minst statistisk sett samt også ofte turnus og deltidsarbeid. Det er nyttig for de som bruker det riktig. Det er kun I en overgangsfase fra 2 inntekter til 1. Noen trenger litt tid på å få ny jobb, etterutdanne seg etc. Uansett hvilke stønad vi har er det alltid noen som vil utnytte det. Men ikke alle stiller på like vilkår. Selv om det gikk fint for deg betyr ikke det at det går fint for alle.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 De som snylter er det klart koster. Men for min del har nok staten "spart" en del penger på å gi meg den. Jeg brukte årene på å få meg en solid utdanning og kommer til å betale tilbake alt jeg har fått og mer til. Men det er jo ikke alle som ser på det på den måten og det er trist. Heldigvis har reglene blitt strengere. Før kunne man få overgangsstønad i ti år og mer, var ikke krav til noe aktivitet! Anonymous poster hash: baeab...bef
nasse nøffen Skrevet 16. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2015 Noen utnytter den ja. Men husk en ting det er som oftest kvinnen da som.har hovedomsorg men det er også hun som tjener minst statistisk sett samt også ofte turnus og deltidsarbeid. Det er nyttig for de som bruker det riktig. Det er kun I en overgangsfase fra 2 inntekter til 1. Noen trenger litt tid på å få ny jobb, etterutdanne seg etc. Uansett hvilke stønad vi har er det alltid noen som vil utnytte det. Men ikke alle stiller på like vilkår. Selv om det gikk fint for deg betyr ikke det at det går fint for alle. Det er alltid nyttig å få penger da, det kunne jeg også tenkt meg... Jeg tenker at dersom den forsvinner, vil kvinner tenke annerledes i fremtiden... Slutte å belage seg på en annens inntekt... Men hvorfor skal det alltid gå så fint?? Vi må tåle at det er vanskelig også, ikke at alt ligger tilrette for at det skal være enklest mulig,,,. Ellers blir det dyrt=)
nasse nøffen Skrevet 16. juli 2015 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2015 De som snylter er det klart koster. Men for min del har nok staten "spart" en del penger på å gi meg den. Jeg brukte årene på å få meg en solid utdanning og kommer til å betale tilbake alt jeg har fått og mer til. Men det er jo ikke alle som ser på det på den måten og det er trist. Heldigvis har reglene blitt strengere. Før kunne man få overgangsstønad i ti år og mer, var ikke krav til noe aktivitet! Anonymous poster hash: baeab...bef Det er jo supert=) Men dersom det i fremtiden ikke var slike støtteordninger, tror du ikke da at kvinner hadde sikret seg litt mer?sånn på sikt=)
holahopp Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Noen utnytter den ja. Men husk en ting det er som oftest kvinnen da som.har hovedomsorg men det er også hun som tjener minst statistisk sett samt også ofte turnus og deltidsarbeid. Det er nyttig for de som bruker det riktig. Det er kun I en overgangsfase fra 2 inntekter til 1. Noen trenger litt tid på å få ny jobb, etterutdanne seg etc. Uansett hvilke stønad vi har er det alltid noen som vil utnytte det. Men ikke alle stiller på like vilkår. Selv om det gikk fint for deg betyr ikke det at det går fint for alle. Det er alltid nyttig å få penger da, det kunne jeg også tenkt meg... Jeg tenker at dersom den forsvinner, vil kvinner tenke annerledes i fremtiden... Slutte å belage seg på en annens inntekt... Men hvorfor skal det alltid gå så fint?? Vi må tåle at det er vanskelig også, ikke at alt ligger tilrette for at det skal være enklest mulig,,,. Ellers blir det dyrt=) Det er barn det går utover her. Jeg er for all del for at kvinner på tenke litt på konsekvensen av livstilen de velger med sin partner. Alt blir dyrt uansett, denne stønaden får du I ett år uten krav på aktivitet så etter det året er det krav til jobb eller studier og da får du den 2 år til. Jeg husker jeg fikk den og da fikk jeg 1300 kr mnd. Den blir nedjustert etter hvor mye man tjener. Hvis man er alene og studerer så er det vanskelig å klare seg på 6000-7000 kr mnd og man har ikke mulighet til å jobbe mye utenom og da skaffer man seg jo en utdannelse så man ikke trenger å gå på nav. Syns det er bra at det har blitt strengere men å ta den bort vil virke mot sin hensikt.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Jeg ble alene med min datter for endel år siden. Jeg ante ikke at jeg hadde rett på noe som helst jeg. Husker jeg fikk dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn... Faren bodde langt vekk, så jeg var helt alene..... Men det gikk jo bra det også... Da måtte jeg jo bare jobbe mer, å bruke mindre... Jeg har to kolleger nå som er alene... Men de kan nesten ikke jobbe noe, pga da mister de stønaden sin.. Jeg kjenner det koker... De takker altså nei til jobb, for da kan de miste støtten fra staten.. Den skulle jo vært fjernet umiddelbart den støtten der.... bahhhhh Vi er så sykt bortskjemte i det landet her, at jeg blir helt kvalm. Uff! Det er forskjell på folk!! Hadde selvfølgelig tatt i mot det jeg kunne fått for barnas skyld, men så snart jeg hadde kommet meg på bena hadde jeg da seøvfølgelig ha jobbet! Det er noe med følelsen av å kunne forsørge sine egne barn, og det å være et forbilde for bsrna sine! Jobbe for å forsørge seg og sine og ikke minst vise seg sterk når det gjelder! Anonymous poster hash: c8680...52c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 De som snylter er det klart koster. Men for min del har nok staten "spart" en del penger på å gi meg den. Jeg brukte årene på å få meg en solid utdanning og kommer til å betale tilbake alt jeg har fått og mer til. Men det er jo ikke alle som ser på det på den måten og det er trist. Heldigvis har reglene blitt strengere. Før kunne man få overgangsstønad i ti år og mer, var ikke krav til noe aktivitet! Anonymous poster hash: baeab...bef Eventuelt vi som brukte årene før vi fikk barn på å få en solid utdannelse på egen regning.. Anonymous poster hash: 4bf93...399
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Noen utnytter den ja. Men husk en ting det er som oftest kvinnen da som.har hovedomsorg men det er også hun som tjener minst statistisk sett samt også ofte turnus og deltidsarbeid. Det er nyttig for de som bruker det riktig. Det er kun I en overgangsfase fra 2 inntekter til 1. Noen trenger litt tid på å få ny jobb, etterutdanne seg etc. Uansett hvilke stønad vi har er det alltid noen som vil utnytte det. Men ikke alle stiller på like vilkår. Selv om det gikk fint for deg betyr ikke det at det går fint for alle. Det er alltid nyttig å få penger da, det kunne jeg også tenkt meg... Jeg tenker at dersom den forsvinner, vil kvinner tenke annerledes i fremtiden... Slutte å belage seg på en annens inntekt... Men hvorfor skal det alltid gå så fint?? Vi må tåle at det er vanskelig også, ikke at alt ligger tilrette for at det skal være enklest mulig,,,. Ellers blir det dyrt=) Jeg ser dette på en mer realistisk måte enn deg -det er nå engang slik at det fortsatt er kvinnen som hovedsakelig tar seg av barna (og eventuelt huset) når barna er små. I denne situasjonen er man som regel veldig sårbar i forhold til det å skulle gå ut i arbeidsliv igjen og samtidig balansere dette med stort ansvar for barn og oppleve stresset med samlivsbrudd. Overgangsstønad er tiltenkt i en kortere periode slik at vedkommende får hjelp til å "å stable seg på bena" i en tøff tid. Mange kvinner sitter med liten eller ingen inntekt og bruker overgangsstønadsperioden til utdanning/skaffe seg fast jobb/bedre betalt jobb. Dette kommer i særdeleshet barna til gode. I så måte er dette en god fattigdomsbekjempelse! Anonymous poster hash: 3f9bc...2c5
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 De som snylter er det klart koster. Men for min del har nok staten "spart" en del penger på å gi meg den. Jeg brukte årene på å få meg en solid utdanning og kommer til å betale tilbake alt jeg har fått og mer til. Men det er jo ikke alle som ser på det på den måten og det er trist. Heldigvis har reglene blitt strengere. Før kunne man få overgangsstønad i ti år og mer, var ikke krav til noe aktivitet! Anonymous poster hash: baeab...bef Eventuelt vi som brukte årene før vi fikk barn på å få en solid utdannelse på egen regning.. Anonymous poster hash: 4bf93...399 Hva vet du om hvordan jeg ble gravid og hvor gammel jeg var? Anonymous poster hash: baeab...bef
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 Men siden du fikk ekstra barnetrygd og penger til barnetilsyn så syns du ikke disse kostnadene for samfunnet er store og provoserende? Anonymous poster hash: 4bf93...399
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 De som snylter er det klart koster. Men for min del har nok staten "spart" en del penger på å gi meg den. Jeg brukte årene på å få meg en solid utdanning og kommer til å betale tilbake alt jeg har fått og mer til. Men det er jo ikke alle som ser på det på den måten og det er trist. Heldigvis har reglene blitt strengere. Før kunne man få overgangsstønad i ti år og mer, var ikke krav til noe aktivitet! Anonymous poster hash: baeab...bef Eventuelt vi som brukte årene før vi fikk barn på å få en solid utdannelse på egen regning.. Anonymous poster hash: 4bf93...399 Hva vet du om hvordan jeg ble gravid og hvor gammel jeg var? Anonymous poster hash: baeab...bef Har jeg skrevet noe om at jeg vet hvordan du ble gravid? Anonymous poster hash: 4bf93...399
Leeloo76 Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Sikker på at det er os de mener de mister? Det vil jo uansett lønne seg å jobbe, man har et minstebeløp man har lov å tjene (1/2G), etter det mister man 40øre av os for hver kr man tjener (om ikke reglene er endret). Først når man tjener over 400000 (?) forsvinner os helt, men da tjener man jo egne penger, og det er mye mer enn full os. Dagpenger kunne jeg skjønt, om de hadde en veldig lav stillingsprosent da de ble ledig, jeg fikk samme dilemma en periode og "jobbet gratis" om jeg bare gikk litt over på timeantall i deltidsjobben, men ikke så mye over at jeg tjente noe ekstra, men valgte selvfølgelig å jobbe i håp om å få fler timer etter hvert. Jeg skjønner at enkelte tenker tanken at det er surt å jobbe uten å sitte igjen med noe for det, men på lang sikt er det jo lurest.
Virginia. Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 Nei. Stønaden er liten, har strenge krav, og er tidsbegrenset. Det er dessuten økonomisk lønnsomt å legge til rette for varig, god forsørgerevne for fattigdomsutsatte grupper. Aleneforsørgere uten særlig familie som kan være barnepassere, de har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studier, jobbe utenfor barnehagens åpningstider, og så videre. En familie med to voksne og barn kan til nød klare seg med en inntekt. Ingen familie kan klare seg med ingen inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå