Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 I perioden juni 2014 til desember 2014, fikk jeg full overgangsstønad. I tillegg hadde jeg stønad til barnetilsyn på kr 3700, barnetrygd på kr 1900 og forskuddsbidrag på kr 1470. I tillegg til dette, så fikk jeg en sommerjobb i juni, der jeg jobba 100% frem til august, og fortsatte med fast 3 helg på denne jobben. I tillegg til at jeg har fått av nav i perioden juni 2014 til desember 2014, så fikk jeg dette: - Juli 2014: 6000 kr - August 2014: 26 085 kr. - September 2014: 16 610 kr. - Oktober 2014: 7318 kr. - November 2014: 7318 kr. - Desember 2014: 7318 kr. Nav skal nå vurdere om jeg hadde rett til overgangsstønad i perioden det er snakk om. Dersom jeg ikke hadde rett på det, så vil vel de kreve tilbake pengene?? Huff, jeg sa ifra til nav på tlf at jeg hadde fått sommerjobb og fast helg, hvorfor opplyste de ikke meg om dette? Hvor mye må jeg eventuelt betale tilbake???? Hjelp! Anonymous poster hash: 9c82f...ad0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Om de finner ut at du ikke har krav på pengene, så vil de forlange å få igjen pengene ja.Sa du ifra til de muntlig eller skriftlig? Registrerte du arbeidet på meldekortet? Anonymous poster hash: c40d5...240
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Såklart skal du betale tilbake om du har fått for mye. Dette opplyses om i brev de sender. Det er behovsprøvd..... Sånn er det for alle! I august fx...seriøst, du kunne ikke seriøst tro du hadde krav på o.s i tillegg? Hvorfor skal den norske stat forsørge noen som kan forsørge seg selv? Og det er umulig for noen her inne å si hva du evt må betale tilbake. Anonymous poster hash: 2e56b...817
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Både august og september er langt over grensa for hva du har muligheten på for å beholde rett på OS. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-9+Arbeidsinntekt+m.m..147788.cms Anonymous poster hash: c40d5...240
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 I verste fall, når du kommer over en viss sum du ikke er berettiget til, vil de anmelde for forsøk på å svindle nav, med bøter/fengsel som straff. Anonymous poster hash: 2e56b...817
Gjest Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Man må betale tilbake det man skylder, selvsagt. Og det er ikke sikkert du må betale alt på engang, men delbetale.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Jeg fikk selv 6000 for mye utbetalt i fjor, tenkte ikke over det der og da, men oppdaget det i etterkant og sa ifra til de, har fått det på delbetaling, betaler 1000 kr pr mnd. Går som regel fint å ringe inn og ordne en nedbetalingsplan på beløpet. Anonymous poster hash: c40d5...240
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Jeg måtte betale tilbake 25 000 i os og 8000 i stønad til barnetilsyn 2 år tilbake i tid. Sendte inn lønnsslipper og alt men dem hadde regnet feil og jeg har vært i svima og mere til og ikke tenkt over at jeg fikk for mye.. Det svir en smule ja..men men, sånn er det. Anonymous poster hash: 1e486...07c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Jeg måtte betale tilbake 25 000 i os og 8000 i stønad til barnetilsyn 2 år tilbake i tid. Sendte inn lønnsslipper og alt men dem hadde regnet feil og jeg har vært i svima og mere til og ikke tenkt over at jeg fikk for mye.. Det svir en smule ja..men men, sånn er det. Anonymous poster hash: 1e486...07c Så lenge man ikke følger opp feil utbetalinger selv, så må man jo tilbakebetale, kan ikke klage på nav for det, siden vi selv er pliktig å følge opp også... Anonymous poster hash: c40d5...240
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 Fikk samme brev en gang og måtte ikke betale tilbake. Sendte inn lønnslipper hver mnd med sommerjobb før de utbetale overgangstødnad. Var uansett bare snakk om 3000 kr og fikk beskjed om at de ikke krevde penger tilbake fordi det var snakk om en kort periode med "full" inntekt. Men nav ansatte sier vel forskjellige ting. Anonymous poster hash: 4e58f...803
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 Søk opp juridisk hjelp på nettet ang tilbakekrav fra NAV. Jeg fikk hjelp og NAV trakk tilbake kravet. Så lenge du har handlet i god tro, kan kravet trekkes. Anonymous poster hash: 7fd66...da0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Slike som deg, som ønsker både i pose og sek.. Og når dere ikke får det, så blir dere så sjokkerte at dere går i bakken! Lei av å betale skatt som får til slike som deg! 😧 Anonymous poster hash: fe246...e72
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 NAV fant ut at jeg var 150% sykemeldt fordi arbeidsgiver hadde surret med dokumentasjonen, så egentlig arveidsgiver sin feil. Så jeg fikk 150% utbetalt i sykepenger i 4 mnd før feilen ble oppdaget. Da det stod 100% sykemeldt i mine papirer og jeg har jobbet veldig variert som tilkallingsvikar så hadde jeg ikke peiling på hvor mye jeg skulle få utbetalt og så ikke at jeg fikk for mye. Så jeg skrev dette til NAV når de krevde å få pengene tilbake og jeg slapp å betale tilbake. Mens mannen som fikk for mye dagpenger i 2 uker fordi NAV regnet feil måtte betale tilbake, så det kommer vel an på hvem som vurderer saken. Men du burde ha dokumentert ordentlig til NAV ang sommerjobben, ikke bare ta en tlf og tro at det er i orden, det er NAV det er snakk om her. De surrer fælt. Anonymous poster hash: ed1ef...ad0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 Kan garanterer deg at du må betale tilbake det du har fått for mye. Du har ikke sendt inn lønnslipper til NAV slik du skulle og dermed har du unnlat å opplyse om nødvendig informasjon som har med overgangsstønad din å gjøre. Det er DIN oppgave å sette deg inn i reglene, og trodde du helt seriøst at du kunne jobbe og få lønn samtidig som du mottok full overgangsstønad? Du skal være glad det ble oppdaget nå, for når man har mottat en viss sum urettmessig så kan NAV anmelde deg for trygdesvindel og da risikerer du fengsel også. Så ta det som en lærepenge, alltid sett deg inn i ytelser du mottar! Anonymous poster hash: 67a62...3fe
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #15 Skrevet 16. juli 2015 Mulig du må betale noe for september men OS pleier jo å Være full en mnd etter man har fått jobb så vidt meg bekjent. Så godt mulig at du ikke må betale tilbake noe siden det var kortvarig. Anonymous poster hash: 7c5aa...aa3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #16 Skrevet 17. juli 2015 Mulig du må betale noe for september men OS pleier jo å Være full en mnd etter man har fått jobb så vidt meg bekjent. Så godt mulig at du ikke må betale tilbake noe siden det var kortvarig. Anonymous poster hash: 7c5aa...aa3 Les bedre du, HI ble ansatt i Juni, med andre ord hadde hun ikke rett på full OS i august, og med den inntekten hennes den mnd og i september, så må hun nok tilbakebetale en del. Går jo ikke på varigheten dette, men 6 mnd er jo lenge. Anonymous poster hash: c40d5...240
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #17 Skrevet 17. juli 2015 Mulig du må betale noe for september men OS pleier jo å Være full en mnd etter man har fått jobb så vidt meg bekjent. Så godt mulig at du ikke må betale tilbake noe siden det var kortvarig. Anonymous poster hash: 7c5aa...aa3 Les bedre du, HI ble ansatt i Juni, med andre ord hadde hun ikke rett på full OS i august, og med den inntekten hennes den mnd og i september, så må hun nok tilbakebetale en del. Går jo ikke på varigheten dette, men 6 mnd er jo lenge. Anonymous poster hash: c40d5...240 Man kan tjene en del å få full os. Det hun tjente I juni kan gi full os. September og august må betale men kan få full os eller ikke langt unna for det hun tjente de andre mnd. Husker da jeg fikk det selv at man fikk det en mnd etter man begynte å tjene mye. Men siden det er 2 mnd med god lønn så kan det Være de dropper det. Anonymous poster hash: 7c5aa...aa3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #18 Skrevet 17. juli 2015 Mulig du må betale noe for september men OS pleier jo å Være full en mnd etter man har fått jobb så vidt meg bekjent. Så godt mulig at du ikke må betale tilbake noe siden det var kortvarig. Anonymous poster hash: 7c5aa...aa3 Les bedre du, HI ble ansatt i Juni, med andre ord hadde hun ikke rett på full OS i august, og med den inntekten hennes den mnd og i september, så må hun nok tilbakebetale en del. Går jo ikke på varigheten dette, men 6 mnd er jo lenge. Anonymous poster hash: c40d5...240 Man kan tjene en del å få full os. Det hun tjente I juni kan gi full os. September og august må betale men kan få full os eller ikke langt unna for det hun tjente de andre mnd. Husker da jeg fikk det selv at man fikk det en mnd etter man begynte å tjene mye. Men siden det er 2 mnd med god lønn så kan det Være de dropper det. Anonymous poster hash: 7c5aa...aa3 Er jo de to mnd jeg har snakket om her, ikke resten av de, men de mnd man har fått for mye utbetalt i forhold til inntekt må i aller fleste tilfeller tilbakebetales. Jeg tjente litt for mye i 3 mnd, fulgte ikke med på utbetalingen fra NAV, men informerte om all jobbing, når jeg oppdaget at jeg hadde fått for mye kontaktet jeg de, må tilbakebetale de 6000 jeg fikk for mye de 3 mnd (fikk med andre ord ca 2000 for mye pr mnd) Anonymous poster hash: c40d5...240
¤Hippie¤ Skrevet 17. juli 2015 #19 Skrevet 17. juli 2015 Jeg måtte betale tilbake 25 000 i os og 8000 i stønad til barnetilsyn 2 år tilbake i tid. Sendte inn lønnsslipper og alt men dem hadde regnet feil og jeg har vært i svima og mere til og ikke tenkt over at jeg fikk for mye.. Det svir en smule ja..men men, sånn er det. Anonymous poster hash: 1e486...07c Så lenge man ikke følger opp feil utbetalinger selv, så må man jo tilbakebetale, kan ikke klage på nav for det, siden vi selv er pliktig å følge opp også... Anonymous poster hash: c40d5...240 Nå har hun ikke akkurat klaga heller da..
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #20 Skrevet 17. juli 2015 Selvfølgelig må man betale tilbake. Jeg fikk for mye foreldrepenger utbetalt. Da jeg var ferdig i perm skyldte jeg over 50 000. Betaler på det den dag i dag, var i perm i 2012. Kjedelig, men jeg skjønner jo hvorfor. Anonymous poster hash: 17be5...9a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå