Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Har en baby på 8 mnd.som sjeler litt bare av og til.Legen sa vi skulle se hvordan det er når han er 1 år.Noen som har barn som sjeler?Må alle ha lapp over øyet, og må den brukes hele tida isåfall(ser for meg at den blir revet fort av på en baby....) Anonymous poster hash: 0233e...035
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Min sønn begynte med briller og lapp da han var 10 mnd. Han er nå 5 og bruker lapp og briller fortsatt. Lappen var på en time to ganger om dagen til å begynne med, så to timer om dagen, så er vi nå på en time om dagen. Gikk masse lapper og briller til å begynne med. Byttet infarning 5-6 ganger første året og brukte sikkert 10 lapper om dagen første to mnd. Fant ut at jeg skulle ta på lapp mens han sov og da satt den den timen den skulle lettere. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3
Roheryn Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Fant ut at jeg skulle ta på lapp mens han sov og da satt den den timen den skulle lettere. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3 Eh... lappen er for å trene det dårlige øyet, så om han sover er det jo totalt bortkasta. Lappen skal være på når de aktivt bruker synet. Har ei som begynte med lapp og briller da hun var ca 4, brukte lapp ca to timer om dagen fram til skolestart og briller hele tiden. Hun har fått korrigert veldig bra - det er fortsatt litt skjeling men hun bruker begge øynene like mye nå. Det som skjer når de har veldig ulik styrke er at hjernen "skrur av" det ene øyet for å hindre at de ser dobbelt. Poenget med lappen er å "skru på" igjen det dårlige øyet, ved å tvinge barnet til å bruke det (lapp over det gode). Derfor skal man helst bruke lapp når barna er mest mulig aktive, i fysisk lek hvor synet er viktig (ute i barnehagen osv). Jo tidligere man får tatt det, jo større sjanse er det for å få korrigert det. Etter ca 12 år er "toget gått" fordi hjernen da er ferdig utviklet på det området. Brillene er viktige for å hindre at hjernen får behov for å skru av igjen, fordi de korrigerer styrkeforskjellen/det at man ser dobbelt. Mi gikk fra nesten blind på det dårlige øyet til at hun nå bruker begge øynene like mye. Så det er håp 😊 men viktig å ta det tidligst mulig. Og min erfaring (rett nok da med en fireåring) er at de fort blir vant til både lapp og briller hvis man gjør det til en rutine. Lappene vi har brukt har forøvrig hatt så sterkt lim at jeg tror til og med en baby ville latt den være... det verste med hele lappebruken var å ta dem av igjen 😛
Roheryn Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Mi har forresten styrke på +6 og +1.25, så ganske betydelig forskjell på styrken.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Min sønn begynte med briller og lapp da han var 10 mnd. Han er nå 5 og bruker lapp og briller fortsatt. Lappen var på en time to ganger om dagen til å begynne med, så to timer om dagen, så er vi nå på en time om dagen. Gikk masse lapper og briller til å begynne med. Byttet infarning 5-6 ganger første året og brukte sikkert 10 lapper om dagen første to mnd. Fant ut at jeg skulle ta på lapp mens han sov og da satt den den timen den skulle lettere. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3 Haha. Seriøst? Hadde du på lappen når han sov? Hadde ingen forklart hvorfor dere måtte bruke lapp? Anonymous poster hash: f01a6...87a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Min sønn begynte med briller og lapp da han var 10 mnd. Han er nå 5 og bruker lapp og briller fortsatt. Lappen var på en time to ganger om dagen til å begynne med, så to timer om dagen, så er vi nå på en time om dagen. Gikk masse lapper og briller til å begynne med. Byttet infarning 5-6 ganger første året og brukte sikkert 10 lapper om dagen første to mnd. Fant ut at jeg skulle ta på lapp mens han sov og da satt den den timen den skulle lettere. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3 Haha. Seriøst?Hadde du på lappen når han sov? Hadde ingen forklart hvorfor dere måtte bruke lapp? Anonymous poster hash: f01a6...87a Jeg tok den på mens han sov slik at den var på da han våknet. Selvfølgelig vet jeg hensikten med lappen, men jeg fant ut at dersom jeg tok den på mens han sov, så kranglet han ikke like mye på den da han våknet. Trodde det sa seg selv at den ble satt på i søvne og var på fortsatt i våken tilstand. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Min sønn begynte med briller og lapp da han var 10 mnd. Han er nå 5 og bruker lapp og briller fortsatt. Lappen var på en time to ganger om dagen til å begynne med, så to timer om dagen, så er vi nå på en time om dagen. Gikk masse lapper og briller til å begynne med. Byttet infarning 5-6 ganger første året og brukte sikkert 10 lapper om dagen første to mnd. Fant ut at jeg skulle ta på lapp mens han sov og da satt den den timen den skulle lettere. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3 Haha. Seriøst?Hadde du på lappen når han sov? Hadde ingen forklart hvorfor dere måtte bruke lapp? Anonymous poster hash: f01a6...87a Jeg tok den på mens han sov slik at den var på da han våknet. Selvfølgelig vet jeg hensikten med lappen, men jeg fant ut at dersom jeg tok den på mens han sov, så kranglet han ikke like mye på den da han våknet. Trodde det sa seg selv at den ble satt på i søvne og var på fortsatt i våken tilstand. Anonymous poster hash: 9c07c...3a3 Han har forresten + 5,5 på begge øynene Anonymous poster hash: 9c07c...3a3
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Okei...trodde kanskje den måtte brukes hele dagen...men det er vell ikke tilfelle da... Anonymous poster hash: 0233e...035
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Okei...trodde kanskje den måtte brukes hele dagen...men det er vell ikke tilfelle da... Anonymous poster hash: 0233e...035 Det er noen som bruker den hele dagen. Datteren til ei venninne skal ha den på hele tiden, men hun skjeler voldsomt Anonymous poster hash: 9c07c...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå