Gå til innhold

Hvor lenge ammet du og hvorfor sluttet du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nr. 1: 14 måneder.

Jeg ble akuttinnlagt på sykehus.

Nr. 2: Er 23 måneder og ammes fortsatt rundt 10 ganger i døgnet. Viser ingen tegn til å ville avslutte. Ammer så lenge barnet ønsker.

Anonymous poster hash: 6cc58...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett over 2årsdagen. Da skjedde det ting i livet mitt som gjorde at jeg ikke klarte mer. Jeg var veldig i tvil, for hun koste seg veldig med puppen, men jeg sa at puppene var tomme og det syns hun var helt ok, var aldri lei seg eller sint for at hun ikke fikk. Men hun vil gjerne ligge inntil/oppå de fortsatt, så det gjør vi hvis hun ligger hos meg på natta eller liknende.

Anonymous poster hash: 2a88e...87f

Skrevet

Førstemann i 3 år. Han slutta helt sv seg selv.

Anonymous poster hash: 489c5...e76

Skrevet

I 8 mnd og i 9 mnd, fordi ungane nekta å vere med på det meir. Dei hadde ganske enkelt anna å ta seg til såg det ut til. Prøvde halvhjerta å få dei interesserte att, utan hell.

Skrevet

Jeg ammet i 5 måneder. Det var minst 4 måneder for lenge. Barnet mitt tålte ikke morsmelken min. Ble fortalt av ammehjelp og helsestasjon at det var umulig. Barnet hadde reflux og kolikk og skreik hele døgnet. I 5 måneder. Det ble ikke bedre. Kom oss til slutt til barnelege. Jeg prøvde å kutte ut ALT som går an å være allergisk for fra kostholdet mitt men ingen bedring. Gikk over til spesial-MME og fikk et nytt barn på dagen.

Skulle ha slutta å amme lenge før. Savner det ikke ett sekund

Anonymous poster hash: c3834...b80

Samme hente her med jenta vår, ammet i 3 mnd, bare hyl og smerter hos henne, fikk inn spesialist, som fortalte at jenta rett og slett ikke tålte melka mi, hun tålte ikke noen utgaver av MME heller dessverre, men kumelk gikk, av alle ting, så ble kumelk og strengt kosthold når den tid kom.

Med storebror var ammingen over etter 2-3 uker med slit, jeg hadde rett og slett ikke melk å gi han, han raste ned i vekt, melka tok seg aldri opp, ble fortalt det kunne være pga stort blodtap, kunne være andre grunner også, men de regnet med at det var blodtapet som utgjorde det, klarte verken å amme eller pumpe de første 3 dagene.

Skrevet

4 uker. Hadde altfor lite melk.

Anonymous poster hash: aaf5c...add

Skrevet

9 mnd.

Sluttet fordi han ikke var interessert mer, og han hadde ikke 'tid' til å ligge stille ved brystet. Hver amming ble en kamp til slutt så da sluttet jeg likesågreit. Deilig å være ferdig! :)

Gravid med nr to, og må si jeg smågruer meg til ammingen.

Anonymous poster hash: ee10c...67b

Skrevet

Førstemann: Ammet i 2 år, fikk fra hun var 3 mnd også MME, fordi hun gråt og aldri var fornøyd. Helsestasjon hadde ikke tro på at jeg klarte å kombinere amming og MME, men det gikk fint og ammet som sagt til hun ble 2 år.

Andremann: Ammet henne i 3 år. Fikk MME fra hun var 2 mnd, pga veldig liten vektoppgang. Veide 2 900 ved fødsel og brukte 2 mnd (!!) på å ta igjen fødselsvekten. Gikk også med henne fint å kombinere amming og MME.

Ved begge barna ble alle mulige triks forsøkt for å øke melkeproduksjonen: ammete, nesespray, ammet de hver 3. time om natten, pumpet ekstra med pumpe jeg lånte på sykehuset etc.etc. Uten at dette hjalp.

Anonymous poster hash: 4dc64...1cf

Skrevet

10 måneder, da ble det litt for mye spennende å se på. 

Anonymous poster hash: 701a0...b35
Skrevet

6 mndr, sluttet fordi barnet ikke ville ta mer.

9 mndr, samme begrunnelse.

2 år og 8 mndr- det var på tide.. :)

Anonymous poster hash: 805c2...d65

Skrevet

Eldstemann: 25 mnd. Hun sluttet av seg selv, og det var greit for meg.

Mellomste: like før 3-års dagen. Var bare 3-4 ganger i uken da, så ikke mye. Jeg ble innlagt akutt syk og ammingen stoppet.

Minstemann: blir 10 mnd neste uke og ammes morgen og kveld fortsatt. Hun ville gjerne hatt oftere, men pga min helse får hun ikke oftere. Savner ikke nattammingen da! På grunn av min diagnose så bør/må jeg slutte innen hun er 12-14 mnd (helst da hun fylte 6 mnd), og kjenner at jeg gruer meg.

Jeg føler meg heldig som har fått til amming tre gange, selv om det ikke var problemfritt i begynnelsen, og både jeg og barna mine har kost oss mye med ammingen. Heldigvis støtter mannen min meg, og synes det er søtt når barnet blir så begeistret for å få puppen. Minsten er sistemann og vil savne ammingen litt når det endelig er over for alltid.

Skrevet

han var 6 uker, da hadde jeg ikke mer melk, fikk mme fra dag 1, fikk en tøff start og lå på sykhuset i 7 dager pga ifeksjon, hadde nok fullammet til 6 månder hvis jeg hadde melk og kanskje ammet natta til rundt 1 år

Skrevet

Nr 1 bare noen uker. Jeg var veldig syk. To og tre i henholdsvis fjorten og ni måneder. Da mistet de interessen.

Anonymous poster hash: cfc24...1b5

Skrevet

2 mnd: barnet har enorm sugekraft å dermed blir jeg veldig sår og blør, tar tid/dager før jeg blir bra igjen å underveis har han fått pupp og mme. Nå vil han ikke ha pupp lenger :/

Jeg har så klart dårlig samvittighet men føler at jeg ikke kunne gjøre noe annet

Anonymous poster hash: e6b8f...d04

Skrevet

Første: 3 mnd, mista melka pga ytre press av bl.a xsvigermor. Ungen var prematur og klarte heller ikke ta så mye.

Andre: *kremt* 2,5 år. Både natt og dag amming frem til da. Slutta fordi han skulle i bgh.

Tredje: 3-4 uker. Prematur, klarte ikke ta skikkelig. Bare gulpa og grein av mm og mme. Fikk nutramigen og fikk en ny unge.

Anonymous poster hash: 3dde6...460

Skrevet

Nr. 2: Er 23 måneder og ammes fortsatt rundt 10 ganger i døgnet. Viser ingen tegn til å ville avslutte. Ammer så lenge barnet ønsker.

23 mnd?? Hvorfor ikke bare si to år? Og amme et barn på 2 år,10 ganger i døgnet var litt voldsomt..

Selv ammet jeg i 11 mnd, da skulle jeg begynne på medisiner og måtte slutte.

Anonymous poster hash: cd613...b50

Skrevet

Med Nr 1 i seks måneder, de første seks ukene var et helvete da jeg har veldig tynn hud og uformlige brystvorter. Jeg bet bla annet sund en jeksel og klarte å klemme på meg brist i hånda pga smerter i forbindelse med ammingen.

Da jeg ble gravid med Nr to gruet jeg meg allerede til å ammme, så jeg skulle amme så lenge jeg klarte, men ikke for enhver pris som forrige gang. Nr to våt veldig dårlig til å suge Så det var ikke så vondt, men etter to uker fikk jeg brystbetennelse og mannen skulle være borte i en måned så da valgte jeg at en uke Var nok. Mannen og legen syntes det var veldig rett mtp forrige gang og hvor syk jeg var.

Anonymous poster hash: e9d89...75f

Skrevet

Ammet mine tre mellom 14 og 18 mnd. Vet ikke helt om jeg har noen bestemte grunner til å amme akkurat så lenge.

Eldste hadde spisevegring, og spyttet ut alt utenom brystet i lang tid. Sykehuset mente at ammingen var viktig. De andre barna hadde ingen spisevansker, men jeg følte nok det var trygt for barna både grunnet næring, kos, nærhet og trøst😊

Anonymous poster hash: a21f0...1b9

Skrevet

23 mnd?? Hvorfor ikke bare si to år? Og amme et barn på 2 år,10 ganger i døgnet var litt voldsomt..

Selv ammet jeg i 11 mnd, da skulle jeg begynne på medisiner og måtte slutte.

Anonymous poster hash: cd613...b50

Det funker for oss :-)

Ps: 11 måneder?? Hvorfor ikke bare si ett år?

Skrevet

Ca 3 uker med fullamming og fram til han var 6 uker med delamming pga at vektnedgang og at jeg ble stresset av folk rundt meg som gjorde at jeg mistet melken

Skrevet

Begge sluttet når de var to. Da var det bare kosepupp på morgenen før vi sto opp, og de aksepterte uten mas at det var tomt.

Jeg hadde en del problemer med ammingen i begynnelsen med begge to,men likevel er det noe av det jeg savner mest med å ikke ha så små barn mer.

Det gir en fantastisk ro og det knytter bånd.

Skrevet

Sluttet da hun var 15 mnd. Og sluttet fordi jm og lege anbefalte det. Var gravid i 7. mnd og pga ekstrem kvalme og dårlig matlyst, trengte barnet i magen den næringen den kunne få.

Anonymous poster hash: 06cf4...48b

Skrevet

Nr 1: 3 mnd. Gikk veldig fort ned i vekt, så mistet rett og slett melka. Gikk over på mme.

Nr 2: Sliiiiiiter med ammingen.... hun er 2 uker nå. Pumper meg og gir og prøver å amme for harde livet. Hun har fått noe mme ved siden om hun er ekstra sulten. Får se hvor lenge jeg klarer å holde på slik.... :(

Anonymous poster hash: 79d25...9a8

Bare ett forslag:

Ikke pumpe, baby "pumper" myyyye mer. Gå til legen og få "amme-nesespray" (oxitocin??). Den gjør at du gir ned melka. Stresser du eller rett og slett gir ned tregt, er det mye mere jobb for babyen å få ut melka. Melkemengden justeres etter babyens behov. Jo mer du ammer jo mer produseres det. Så ofte er det "å gi ned" som er problemet. (Lærte jeg meg når jeg fikk unge nr. 2.) Jeg sliter veldig og ved hjelp av denne nesesprayen (i perioder), klarte jeg å amme nr.2 og nr.3 helt fint.

Eller så gir du mme og det går bra det også, vet du. 👍☺☺

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Noen har bare ikke nok melk uansett hva man gjør. Min bestemor og mor hadde ikke melk uansett hvor mye de lot barna amme. Min søster har prøvd alle hjelpemidler inkludert nesesprayen og ingenting fungerte. Hun måtte begynne med mme etter 1 måned da barnet gikk ned i vekt. Det samme skjedde med meg begge gangene uansett hvor mange ganger barna ammet og alle hjelpemidler jeg prøvde.

Anonymous poster hash: 3c4f5...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...