Gå til innhold

Legger du ut bilder av barna på FB, instagram, Twitter, etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor eller hvorfor ikke?

Dere som ikke gjør det, hva er dere "redde" for?

Dette er noe jeg lurer på. Jeg legger ut bilder, men av og til lurer jeg på om det er noe jeg ikke vet som jeg burde visst og som kanskje ville fått meg til å la være? Skjønner dere hva jeg mener?

Anonymous poster hash: e073e...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg legger ut. Ikke så veldig mye, og på facebook sletter jeg som oftest 90% av det jeg legger ut av både statuser og bilder etter som tiden går. Orker ikke ha en vegg full av rot :P 
Legger kanskje ut et bilde 1-2 ganger pr mnd. Kun fine bilder og koselige anledninger. Har få venner på facebook, så ikke særlig mange som ser dem uansett.
På Instagram har jeg også noen bilder, men der legger jeg som regel ut bilder av hobbyen min

Endret av Bustetroll
Skrevet

Jeg legger ut et bilde i ny og ne.. Som oftest pga en feiring eller sesong. Type guttene i bunad til 17mai, barna med en is på sommeren, eller morsomme grimaser. Ting som kun nærmeste syns er gøy, men er mye enklere å poste der enn å sende en mms til 15stk.. I tillegg er aldri bildene utleverende, ingen nakenhet, eller noe de kan bli flaue for. Jeg har heller ikke tro på at mine usle kjedelige barnebilder som knapt får en like, skal bli misbrukt.

Anonymous poster hash: d9fb9...8e5
Skrevet

Deler noen få bilder av barna på instagram av og til. De er bilder som er ganske anonyme egentlig. Spørr de alltid først.

Anonymous poster hash: d5008...6d0

Skrevet

Ja det gjør jeg. Men ikke badebilder, når de er syke, lei seg etc...

Det legges ut 350 millioner bilder på facebook hver eneste dag.

Skrevet

Ja, jeg legger ut en del bilder på FB (lukket konto) og litt bilder på Insta. Stort sett litt morsomme bilder :)

Aldri bilder i badeklær (dvs har bassengbilder, men av bare hodet) o.l.

Anonymous poster hash: 1c5f9...426

Skrevet

Jeg er ikke på Facebook (!) men bruker både Instagram og Snapchat. Legger ut bilder på Instagram i ny og ne, også av barna. Eldste barnet mitt (10 år) må jeg be om tillatelse før jeg poster bilde av. Det hender h*n sier nei, og det må jeg bare respektere. Legger aldri ut "flaue" bilder og passer på at andre barn ikke er med. Har ikke så mange følgere på Instagram, og profilen min er lukket.

Om noen passe sprø mennesker der ute er på utkikk etter bilder av barn, gir et Google- søk tusenvis av treff, og jeg regner med varehus verden over har nettsider med undertøy/badetøy og bilder. Er ikke redd for at noen skal ta seg bryet med å manipulere bilder av mine barn... Men nå er det ikke mange som har tilgang heller, mest familie og nære venner.

Anonymous poster hash: 3dec4...98f

Skrevet

Ja, legger ut noen få bilder på FB i ny og ne. Bare fine bilder, som ikke er flaue eller "dristige" eller noe. Ser ikke helt den store faren ved det, da sjansen for misbruk er minimal (ref det store antall millioner m bilder som legges ut der daglig). Dessuten, det er da mye større fare for reelt misbruk forbundet med å sende ungene på overnatting hos familie og venner f.eks, så å legge ut noen bilder på FB av og til anser jeg som en såpass liten risiko i forhold til mye annet der ute i den store "skumle" verden...

Anonymous poster hash: e1987...749

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Hovedgrunnen er at barna selv ikke vil at jeg skal legge ut bilder av dem, og det må jeg respektere. De er nå 6 og 8. Særlig eldste har i flere år forstått konseptet og ønsker ikke at jeg skal publisere bilder av henne som mange hun ikke kjenner kan se.

Anonymous poster hash: 59d14...5a2

Skrevet

Jeg legger ut noe ja. Er nøye på hva som legges ut og har lagt inn at kun mine venner kan se bildene. Går over å sletter bilder etter en stund. Har vel ca 10-15 bilder ute av barna nå tenker jeg på fb album. 

Spør alltid eldste før jeg legger ut (6 år). Minste er baby ;)

Anonymous poster hash: 61e3b...078
Skrevet

Så lenge bildene er fine syns jeg det er helt greit. Ikke bare alle mulige bilder fra hver eneste hverdag. 
Har ei venninne som legger ut minst 2 bilder av sønnen hver eneste dag. Hun har også et eget album som heter "grunner til at sønnen min gråter" der alle bildene har tekst under seg som "puta er feil vei" - "fikk syltetøy på pannekaka" osv.  Flere titalls bilder der.. Og ellers flere hundre bilder med tekst som hun tydeligvis syns er morsomt. Alle bildene er mer eller mindre prikk like. Tror ikke hun forstår at alle andre ikke ser forskjell på tusen forskjellige ansiktsuttrykkene sønnen hennes har. 

Anonymous poster hash: 288ce...56d
Skrevet

Legger ikke ut noe. Har ikke en gang annonsert at vi skal ha baby om en måned heller sender MMS til foreldrene våre.

Vi synes det er et overtramp. Men det er VÅRT syn

Anonymous poster hash: f3584...e74

Skrevet

Ja. På min lukkede Facebook-profil og min lukkede instagram-profil. Bare hyggelige og fine bilder selvsagt.

Hysterisk og prippent å ikke legge ut noen bilder eller bare bilder av bakhoder. Men folk må få gjøre som de vil

Anonymous poster hash: 32c86...8f8

Skrevet

Venter første om bare et par uker, og ja, jeg kommer til å legge ut bilder av han på facebook. 

Har nå lukket profil, og legger uansett ikke ut nakenbilder o.l. Men skrytebilder, ja, så absolutt!

Det er lov å tenke seg om, og ikke dele alt helt ukritisk, men det får da være måte på til hysteri og såkalt "skjerming".

Anonymous poster hash: faed5...2bc
Skrevet

Ja, legger ut noen få bilder på FB i ny og ne. Bare fine bilder, som ikke er flaue eller "dristige" eller noe. Ser ikke helt den store faren ved det, da sjansen for misbruk er minimal (ref det store antall millioner m bilder som legges ut der daglig). Dessuten, det er da mye større fare for reelt misbruk forbundet med å sende ungene på overnatting hos familie og venner f.eks, så å legge ut noen bilder på FB av og til anser jeg som en såpass liten risiko i forhold til mye annet der ute i den store "skumle" verden...

Det handler jo ikke nødvendigvis om risiko og frykt for at noe farlig kan skje. Som sagt gjør jeg det ikke fordi barna ikke vil. Og jeg ville ikke bestemme over dem på dette feltet ved å publisere før de skjønte noe av det.

Skrevet

Lurer på en ting: dere med lukket profil, hvis noen trykker like, blir ikke bildet deres delt da?

Anonymous poster hash: d8652...8ee

Skrevet

Jeg legger ut en del bilder på fb, men jeg har kun familie og venner på vennelista. Synes det er hyggelig å dele hverdagslige småting fordi mye av familien bor langt vekk. Er nøye på hva som legges da,ikke noe veldig privat eller spesielt. Bare vanlige bilder fra skogstur, at vesla plukker jordbær,klapper sauen osv. Legger aldri ut bilder av barna hvor de gråter, er sinna, syke eller noe de kan bli flaue for senere.

Anonymous poster hash: f4e98...4b5

Skrevet

Det handler jo ikke nødvendigvis om risiko og frykt for at noe farlig kan skje. Som sagt gjør jeg det ikke fordi barna ikke vil. Og jeg ville ikke bestemme over dem på dette feltet ved å publisere før de skjønte noe av det.

Ja, jeg ser den, absolutt! Men det er jo ofte risikoen for misbruk som trekkes frem når debatter om dette trekkes frem i ulike media. Prinsippet om medbestemmelse og personvern er også viktig, så det blir en balansegang det hele- slik jeg ser det ihvertfall. Her sletter jeg veldig ofte bilder av barna fra ulike album, slik at det kun er noen få bilder av dem som ligger ute om gangen..

Skrevet (endret)

ja på insta og fb, bruker ikke de 2 andre,men har max 3 bilder,men legger det i et album bare familien kan se etter 1-2 dager på fb  :)

Endret av Blair Waldorf
Skrevet

Jeg deler noen på fb, men bare "ordentlige" bilder, og nå er hun så stor at jeg alltid spør henne først :)

Skrevet

Aldri. Overtramp mot barna.

Hvordan da?

Skrevet

Når de blir gamle nok til å ta egne valg om hvordan de vil fremstille seg på verdensveven, synes jeg det er et overtramp om de foresatte har belemret dem med en digital historikk de ikke kan unslippe.

Les også reglene du bar underskrevet på FB: de har tilgang på alle bildene dine. 

Skrevet

Når de blir gamle nok til å ta egne valg om hvordan de vil fremstille seg på verdensveven, synes jeg det er et overtramp om de foresatte har belemret dem med en digital historikk de ikke kan unslippe.

Les også reglene du bar underskrevet på FB: de har tilgang på alle bildene dine.

Jeg som spurte hvorfor du mener det, men jeg har ikke Facebook så jeg vet ikke helt hvem du skriver til.

Her deles i tilfellet ingen digital historikk. Det er i snitt 1-2 bilder av barnet i året, på instagram. 7 år og spørr om tillatelse først. Forstår muligens ikke omfanget, men har fortalt at alle kan se det og at noen stjeler bilder. Derfor er det alltid veldig enkle og hyggelige bilder som er halvveis anonyme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...