Gå til innhold

Foreldreansvar alene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en sønn for 3 uker siden. Har nå gått inn på altinn og registrert navn på han. Men der står det at jeg har foreldreansvaret alene. Det sto ingenting på far. Han skrev under på sykehuset.

Tar det bare litt tid før det blir registrert?

Anonymous poster hash: 435f7...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi ga navn til våre barn, måtte vi begge undertegne det.

Ville nok ringt sykehuset og forsikret meg at de har sendt ut papirene.

Anonymous poster hash: 3726b...a5b
Skrevet

Hvis dere var samboere ved barnets fødsel blir det automatisk delt foreldreansvar, tror i alle fall det er slik. 
Hvis dere ikke var samboere vil du få foreldreansvaret alene

Anonymous poster hash: 619a6...8df
Skrevet

Men nå har jeg bare sendt inn via altinn. Men det sto at jeg har foreldreansvaret alene. Så sto det at hvis det var skjedd endringer i foreldreansvaret så ville far få beskjed om navnevalget (for signering sikkert). Ja får kanskje ta en telefon. Tenkte kanskje noen visste om det tok litt tid før Skatteetaten fikk beskjed om foreldreansvar/far. Men syns det var litt rart..

Takk for svar.

Skrevet

Ja vi er samboere. Men det sto ingen opplysninger om han på altinn ang. vår sønns fødsel.

Jeg vet at vi har foreldreansvar sammen. Derfor jeg syns det var rart det ikke sto noe om far på siden der.

Takk for svar.

Skrevet

Hva signerte han på sykehuset? Om han kun signerte for farsskapet så er ikke det nok til å få foreldreansvar, om dere ikke er samboere / gifte.

Anonymous poster hash: 4ad6b...951
Skrevet

Hvis dere var samboere ved barnets fødsel blir det automatisk delt foreldreansvar, tror i alle fall det er slik. 

Nei, som samboere har man ikke automatikk i det, hadde i hvert fall ikke det for 3 år siden. Da var det kun om en var gift. Samboeren min måtte signere farskap.

Skrevet

Nei, som samboere har man ikke automatikk i det, hadde i hvert fall ikke det for 3 år siden. Da var det kun om en var gift. Samboeren min måtte signere farskap.

På skjema står det "Jeg er samboer med barnets mor", og der krysser man av dersom man bor sammen og deler adresse. Da får man felles foreldreansvar.

Har du foreldreansvaret alene vil ikke far få noe beskjed om navneendringer

Skrevet

Rart ikke far sto på altinn da. Sendte dem en Mail så da blir det vel rett til slutt. Mener at etter 2006 så får far automatisk foreldreansvar når mor og far er samboere ved fødsel.

Takk for svarene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...