Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 Ungene vil så gjerne ha katt, og det er jo fint for barn å vokse opp med dyr. Jeg er selv glad I dyr men har ikke så mye erfaring.. Anonymous poster hash: 64256...57c
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Ikke like mye som en hund. Vi har 3 katter og katteluke i kjelleren. De kan fint være alene en helg. Reiser vi bort lengre enn det får vi noen til å se etter de, gi de mat og kose litt med de annenhver dag ca. Anonymous poster hash: 440e4...334
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 Kommer an på hvor du bor. Bor du landlig til er katt helt knall. Må du ha innekatt derimot blir det verre... Er svært få som vil passe en katt siden de har en tendens til å ødelegge mye. Jeg vokste opp med katt, men kunne aldri i verden ha verken passet eller eid nå... Anonymous poster hash: a5030...bd1
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Vi har 1 katt er ikke bundet i det hele tatt. Vi har familie i nærheten som hjelper også. Anonymous poster hash: bf3ce...0aa
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Kommer mye an på personligheten til katten, men man blir jo bundet slik som med alle andre dyr. Du kan ikke reise fra katten uten videre og det holder ikke å bare sørge for at den har mat og vann over lengre tid slik mange tror. Katter krever også sitt for å ha det bra og det bør man ha fokus på. Man må bruke tid på å gjøre dem trygge og veloppdratte og det koster mer enn mange tenker over. Du bør sørge for å ha penger til kastrering\sterilisering, vaksiner 1 gang pr år, skikkelig for (ikke det fra dagligvarebutikken), klorestativ, ormekurer og flåttkurer jevnlig samt forsikring (det lønner seg ofte i lengden). En katt er fantastisk selskap og mange er lettstelte og greie, men sett deg inn i det før dere skaffer en. Ungene må også læres opp i hvordan de skal håndtere den, man kan ikke håndtere en katt røft og etter eget ønske, man må ta hensyn til kattens behov for å få være i fred også. Anonymous poster hash: 54262...942
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/veiledning_om_hold_av_katt.1446/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20katt Anbefaler deg å lese denne. hvis du har i bakhodet at en katt skal ha oppmerksomhet minst 30 minutter om dagen, så får du omtrentlig oversikt. Avhengig av omgangskretsen din er de altså stort sett lette å få pass til når du skal bort og lette å håndtere og få snille og greie. Sjeldent med sykdom på vanlig norsk huskatt Anbefaler deg å vurdere å få katt altså. Det er en stooor berikelse både for deg og barna. Litt jobb er det selvsagt. Og har du naboen må du huske at de skal hensynstaes. det er ikke koselig å finne kattebæsj i blomsterbeddet. Anonymous poster hash: 8c00e...643
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Vi har 1 katt er ikke bundet i det hele tatt. Vi har familie i nærheten som hjelper også. Anonymous poster hash: bf3ce...0aa Vår katt får kun Royal canin. Han har eget hus utenfor hvor han kan gå når han vil 💙 Han er veldig usosial, ikke særlig avhengig av oss egentlig Anonymous poster hash: bf3ce...0aa
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #8 Skrevet 15. juli 2015 Kommer mye an på personligheten til katten, men man blir jo bundet slik som med alle andre dyr. Du kan ikke reise fra katten uten videre og det holder ikke å bare sørge for at den har mat og vann over lengre tid slik mange tror. Katter krever også sitt for å ha det bra og det bør man ha fokus på. Man må bruke tid på å gjøre dem trygge og veloppdratte og det koster mer enn mange tenker over. Du bør sørge for å ha penger til kastrering\sterilisering, vaksiner 1 gang pr år, skikkelig for (ikke det fra dagligvarebutikken), klorestativ, ormekurer og flåttkurer jevnlig samt forsikring (det lønner seg ofte i lengden). En katt er fantastisk selskap og mange er lettstelte og greie, men sett deg inn i det før dere skaffer en. Ungene må også læres opp i hvordan de skal håndtere den, man kan ikke håndtere en katt røft og etter egtet ønske, man må ta hensyn til kattens behov for å få være i fred også. Anonymous poster hash: 54262...942 Takk for utfyllende svar:) kan man ha med seg katten på hytta feks? Og la den være ute på nytt sted eller vil den da gå seg vill eller prøve å finne veien hjem (har hørt historier om det). Kattepensjonat, er det ok for katten eller stusselig? Vi ferierer mest på hytta på Sørlandet men er jo innimellom lengre turer. Barna er 6 og 3. Vi har allerede snakket mye om "kattens språk", feks at den ber om å få være I fred litt hvis den går unna, at man skal være rolig i kroppen og gjerne strekke fram en hånd så den kan lukte og bli litt kjent med oss. Seksåringen er ivrig på "kattereglene" og viser at han mestrer dette når vi møter katter ute, men det er såklart annerledes hvis vi får en katt hjemme. Jeg ville uansett aldri tillate at de var voldsomme med katten. Hi Anonymous poster hash: 64256...57c
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #9 Skrevet 15. juli 2015 Kommer mye an på personligheten til katten, men man blir jo bundet slik som med alle andre dyr. Du kan ikke reise fra katten uten videre og det holder ikke å bare sørge for at den har mat og vann over lengre tid slik mange tror. Katter krever også sitt for å ha det bra og det bør man ha fokus på. Man må bruke tid på å gjøre dem trygge og veloppdratte og det koster mer enn mange tenker over. Du bør sørge for å ha penger til kastrering\sterilisering, vaksiner 1 gang pr år, skikkelig for (ikke det fra dagligvarebutikken), klorestativ, ormekurer og flåttkurer jevnlig samt forsikring (det lønner seg ofte i lengden). En katt er fantastisk selskap og mange er lettstelte og greie, men sett deg inn i det før dere skaffer en. Ungene må også læres opp i hvordan de skal håndtere den, man kan ikke håndtere en katt røft og etter egtet ønske, man må ta hensyn til kattens behov for å få være i fred også. Anonymous poster hash: 54262...942 Takk for utfyllende svar:) kan man ha med seg katten på hytta feks? Og la den være ute på nytt sted eller vil den da gå seg vill eller prøve å finne veien hjem (har hørt historier om det). Kattepensjonat, er det ok for katten eller stusselig? Vi ferierer mest på hytta på Sørlandet men er jo innimellom lengre turer. Barna er 6 og 3. Vi har allerede snakket mye om "kattens språk", feks at den ber om å få være I fred litt hvis den går unna, at man skal være rolig i kroppen og gjerne strekke fram en hånd så den kan lukte og bli litt kjent med oss. Seksåringen er ivrig på "kattereglene" og viser at han mestrer dette når vi møter katter ute, men det er såklart annerledes hvis vi får en katt hjemme. Jeg ville uansett aldri tillate at de var voldsomme med katten. Hi Anonymous poster hash: 64256...57c Det kan du frem til den begynner å gå ute iallefall (ca rundt 8 mnd alder bør den begynne å tilvennes å gå ute, da er stedssansen under god utvikling, men ikke før) Men det er problematisk å ta med katten på forskjellige plasser etter den har begynt å gå ute fordi de da fort kan stikke av, lete etter hjemmet sitt o.l så det ville jeg ikke gjort om jeg var deg. Jeg ville aldri tatt med mine på en ny plass etter de er tilvendt ute med mindre det er pga flytting (og da etter en ny tilvenningsperiode inne så de skjønner at det er det nye hjemmet). I tillegg misliker ofte de fleste katter å kjøre bil, så det er heller ikke lett med mindre man har en katt som elsker bilkjøring. Du må nok regne med at dere blir avhengige av å ha noen som kan passe den når dere er borte, dvs stikke innom med mat og kos når dere er på kortere turer og evt være i hjemmet deres en stund om dere er borte på lengre turer. Vil du ha en kosekatt som ungene kan kose med så blir den også mer avhengig av dere og da kan dere ikke regne med at den klarer seg alene i lengre perioder selv om den får mat og vann, kattene trenger kos, oppmerksomhet og nærhet for å være trygge kosekatter Så lenge du er streng på hvordan de behandler den og respekterer at katten må få fred når den ønsker det så går det nok helt fint Jeg har hatt katter hele livet og alle har ulike personligheter og behov. I mange år hadde jeg selvstendige katter som krevde lite og holdt seg friske, mens nå har jeg to katter som stadig er uheldige og skader seg (kjempekjekt med forsikring!) og som er veldig avhengige av oss. De klarer ikke være alene mer enn maks 24 timer før de blir utrygge, så det finnes slike katter også selv om man gjør alt "riktig" De er som oss mennesker, forskjellige typer med forskjellige behov. Nå er det også strengere krav til kattehold så les gjerne både det mattilsynet skriver samt dyrebeskyttelsen. Det er ett godt tegn at du spør og vil ha mest mulig informasjon, da har du ett godt utgangspunkt. Å ha katt er helt herlig og jeg ville aldri vært foruten, selv om de jeg har nå er veldig avhengige av oss. Kattepensjonat funker nok for noen katter, men jeg ville ikke satt bort mine på en sånn plass. Der må du nesten se an hvordan katten din er, hvordan den fungerer alene og sammen med andre osv Anonymous poster hash: 54262...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå