Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Hypotetisk sett; Kari og Knut er gift. De har ingen barn men en nevø og en niese. De eier et hus og en hytte. De skriver sammen et testamentet om at nevøen skal arve hytta og niesen arve huset. Så dør Kari. Kan Knut da selge hytta? På en måte blir jo det feil ovenfor Karis testamentet, der det kommer frem at nevøen en gang skal arve hytta? Men samtidig arver vel Knut sin kone, og må jo få lov til å bestemme over hytta han faktisk eier? Hva vil i så fall skje med testamentet dersom hytta blir solgt? Vil det væte ugyldig, eller vil niesen fortsatt arve huset, men delen om hytta vil bare bli fjernet, siden hytta er solgt? Anonymous poster hash: 10118...8bc
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Hypotetisk sett; Kari og Knut er gift. De har ingen barn men en nevø og en niese. De eier et hus og en hytte. De skriver sammen et testamentet om at nevøen skal arve hytta og niesen arve huset. Så dør Kari. Kan Knut da selge hytta? På en måte blir jo det feil ovenfor Karis testamentet, der det kommer frem at nevøen en gang skal arve hytta? Men samtidig arver vel Knut sin kone, og må jo få lov til å bestemme over hytta han faktisk eier? Hva vil i så fall skje med testamentet dersom hytta blir solgt? Vil det væte ugyldig, eller vil niesen fortsatt arve huset, men delen om hytta vil bare bli fjernet, siden hytta er solgt? Anonymous poster hash: 10118...8bc Best du finner på noe lurt før tante Kari tar kvelden. Anonymous poster hash: 101c5...7c3
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Merkelig å skrive et testamente uten å spesifisere hva som skjer når den ene dør... Tolker det slik at testamentet ikke spesifiserer at begge må være døde (ingen opplysninger i HI om dette) Kari eier halvparten (50%) av alt. Kari dør. Mannen arver etter Kari, og nevøen og niesa arver Kari. Hvis jeg ikke husker feil, så arver manne halvparten av Kari (sett bort i fra unntak og beløpsbegrensninger), dvs eier han nå sin egen del + arv = 75% av huset og 75% av hytta. De resterende eier da nevøen og niesen.Med mindre Knut har fått tillatelse av de 2 andre (eller annet er spesifisert i testamentet), så må han faktisk kjøpe ut de 2 andre fordi de hhar krav på arvan sin. Og man kan ikke selge en hytte som man "bare" eier 75% av uten den andres tillatelse. Hilsen ikke-jurist (bare tatt noen fag på si Anonymous poster hash: 50889...ebd
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Nei,dette blir feil. Nevøen og niesen er ingen livsarvinger, og har derfor ikke noe direkte krav etter loven (selv om de står i testamentet) .Derfor arver Knut alt sammen, og disponerer dette slik han vil (selger osv). Når Knut er død,kan hytta og huset gå videre (om det da er noe å arve...). Anonymous poster hash: 6a1a3...535
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Nevøen og niesen er ikke livsarvinger, har ingen direkte krav. Knut arver alt fra sin kone, og kan derfor selge hytta uten noe om og men. Han kan også endre testamentet, så onkel ungene hans deler huset 50/50 ved hans bortgang. Anonymous poster hash: 1d694...160
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Hi her; Som sagt var dette hypotetisk, så jeg slipper å legge skumle planer før "tante Kari" dør Men jeg var egentlig nysgjerrig på hva som står sterkest. Testamente eller å arve sin ektefelle. Men HVIS et par som dette gikk til en advokat for å skrive testamentet, ville det vel stå i testamentet hva som vil skje når den ene parten døde kanskje? Være presisert om ektefellen står fritt til å disponere og evt selge alt, eller kan man være pålagt av et testamente å beholde hytta for å sende den videre i arv? I situasjoner der det er særeie vil det selvsagt være annerledes, det skjønner jeg. Anonymous poster hash: 10118...8bc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Hi igjen, Jeg ser nå at jeg har fått svar, og dere skriver at ektefelle arver alt, uansett. Gjelder ikke testamentet da? Litt rart det og? samtidig er det jo riktig siden man her tar utgangspunkt i at alt er felleseie. Det hadde jo vært rart om man skulle miste sine egne ting. Hvis onkel Knut hadde skrevet under på dette hadde han jo sikkert vært enig i at det skulle bli sånn en gang, og beholdt hytta for å sende den videre. Men han har altså all mulighet til å selge den og dermed gå i not sin avdødes kone ønske. Anonymous poster hash: 10118...8bc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #8 Skrevet 15. juli 2015 Hi igjen, Jeg ser nå at jeg har fått svar, og dere skriver at ektefelle arver alt, uansett. Gjelder ikke testamentet da? Litt rart det og? samtidig er det jo riktig siden man her tar utgangspunkt i at alt er felleseie. Det hadde jo vært rart om man skulle miste sine egne ting. Hvis onkel Knut hadde skrevet under på dette hadde han jo sikkert vært enig i at det skulle bli sånn en gang, og beholdt hytta for å sende den videre. Men han har altså all mulighet til å selge den og dermed gå i not sin avdødes kone ønske. Anonymous poster hash: 10118...8bc Hvis de uavhengig av hverandre har testamentert alt til nevøen og niesen, så vil ikke ektefellen arve alt nei, da vil nevøen og niesen arve. Ektefelle kan i noen tilfeller sitte i uskiftet bo, men da er det regler for hvordan verdiene kan forvaltes (uten at jeg kjenner disse i detalj). Men jeg vet ikke om man kan dette når det ikke er livsarvinger det gjelder. Anonymous poster hash: 36d37...06f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #9 Skrevet 15. juli 2015 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5 Her er det bare å lese i vei! Er dette hypotetiske testamentet gjensidig? Det er ganske stor forskjell Anonymous poster hash: 50889...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå