Gå til innhold

Får middagsgjester til helga... Blir dette nok mat? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir tilsammen 6 voksne.

Skal lage lasagne fra bunnen av med 1 kg karbonadekjøttdeig, blir dette nok?

Som tilbehør blir det franske baguetter, en gad salat og hjemmelaget hvitløksdressing.

Dette blir første gang vi har så "mange" gjester å vi skal stå for middag.. Kjenner jeg får prestasjonsangst allerede :D

Anonymous poster hash: c292b...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isteden for ostesaus bruker jeg cottage cheese, er det greit tenker hvis folk er vant til ostesausen om det da blir kjedelig?

Skrevet

Ja, det burde være nok dersom du bruker mye grønnsaker ellers i lasagnen din. Jeg bruker normalt 800 gram til oss, og vi er seks stykker (2 voksne, 2 tenåringen (de spiser mye!) og to barn). Da er det som regel bitte litt igjen. Da har jeg en god del løk, hvitløk, gulrot og knuste tomater i. 

Rent personlig er jeg ikke så glad i cottage cheese og hadde nok satt mest pris på vanlig ostesaus, men jeg hadde nok spist det uansett :)

Anonymous poster hash: d6748...31a
Skrevet

Det spørs hva du har i lasagnen. Jeg har pastaskruer som "bunn" om vi er mange, samt at jeg pleier å ha squash og avokado i av og til, i tillegg til kjøttdeigen/karbonadedeigen. Det blir et mer mettende måltid, og gjør at mengden mat ikke trenger være enorm. Grønnsaker som hun over nevner, bør også være i. 

Hvis du ikke har så mye i maten ville jeg ha brukt 1,5 kg karbonadedeig. 

Ikke bruk Cottage cheese i maten, hadde det vært jeg som kom til deg da, hadde det kommet ganske umiddelbart opp igjen om jeg ikke var klar over det. Hadde jeg vært klar over det, måtte jeg ha spist kun tilbehør. Jeg vet ikke hva som gjør det, men enkelte melkeprodukter klarer ikke magen (og smaksløkene) å takle. Jeg er sånn med krem også. Jeg vet om flere som ikke synes Cottage cheese er noe godt. Du safer det ganske greit med vanlig ostesaus. 

Anonymous poster hash: 914d1...0cd
Skrevet

Takk for svar :) Da skal jeg tenke over å heller bruke den ostesausen som jeg synes er litt vanskelig redd det ikke blir bra når vi først får gjester... Kan lasagnen lages dagen før å stekes før gjestene kommer?

Skrevet

Det spørs hva du har i lasagnen. Jeg har pastaskruer som "bunn" om vi er mange, samt at jeg pleier å ha squash og avokado i av og til, i tillegg til kjøttdeigen/karbonadedeigen. Det blir et mer mettende måltid, og gjør at mengden mat ikke trenger være enorm. Grønnsaker som hun over nevner, bør også være i. Hvis du ikke har så mye i maten ville jeg ha brukt 1,5 kg karbonadedeig. Ikke bruk Cottage cheese i maten, hadde det vært jeg som kom til deg da, hadde det kommet ganske umiddelbart opp igjen om jeg ikke var klar over det. Hadde jeg vært klar over det, måtte jeg ha spist kun tilbehør. Jeg vet ikke hva som gjør det, men enkelte melkeprodukter klarer ikke magen (og smaksløkene) å takle. Jeg er sånn med krem også. Jeg vet om flere som ikke synes Cottage cheese er noe godt. Du safer det ganske greit med vanlig ostesaus.  Anonymous poster hash: 914d1...0cd

hah! Har aldri prøvd avokado i lasagne!? Har laget med aubergine, men ikke avokado. Moser du den?

Anonymous poster hash: 01462...d7f

Skrevet

Ok, da må det helt klart bli ostesaus ja ;)

Skrevet

Vi er 5 stk og lager av 800gr, da blir det bare 1 runde på hver. Og det holder i massevis for oss, men om noen av gjestene er litt "storspiste" så hadde jeg nok lagd litt ekstra.. Bare for sikkerhets skyld ;)

Anonymous poster hash: 5cbc4...b1c

Skrevet

Det spørs hva du har i lasagnen. Jeg har pastaskruer som "bunn" om vi er mange, samt at jeg pleier å ha squash og avokado i av og til, i tillegg til kjøttdeigen/karbonadedeigen. Det blir et mer mettende måltid, og gjør at mengden mat ikke trenger være enorm. Grønnsaker som hun over nevner, bør også være i. Hvis du ikke har så mye i maten ville jeg ha brukt 1,5 kg karbonadedeig. Ikke bruk Cottage cheese i maten, hadde det vært jeg som kom til deg da, hadde det kommet ganske umiddelbart opp igjen om jeg ikke var klar over det. Hadde jeg vært klar over det, måtte jeg ha spist kun tilbehør. Jeg vet ikke hva som gjør det, men enkelte melkeprodukter klarer ikke magen (og smaksløkene) å takle. Jeg er sånn med krem også. Jeg vet om flere som ikke synes Cottage cheese er noe godt. Du safer det ganske greit med vanlig ostesaus.  Anonymous poster hash: 914d1...0cd

hah! Har aldri prøvd avokado i lasagne!? Har laget med aubergine, men ikke avokado. Moser du den?

Anonymous poster hash: 01462...d7f

Kutter den i små skiver. Veldig godt! Forundrer meg ikke om den kan moses også, men det har jeg ikke prøvd.

Anonymous poster hash: 914d1...0cd

Skrevet

Kan fint lage lasagnen dagen før, og steke den dagen etter. Lag ostesaus! Er jo bare vanlig hvit saus med ost og muskat. Bruk gjerne en ost med litt smak på:-). Jeg ville laget litt ekstra - lasagne er jo supergodt dagen etter også!

Skrevet

Takk for hjelpen :) Da blir det nok bra med 1 kg kjøttdeig og ostesaus må jeg da få til :D Kjekt å lage den dagen før så slipper vi det stresse før gjestene kommer :D

Skrevet

Jeg ville hatt litt mer enn 1 kilo til 6. Vil tro det er nok, men veldig kjipt om du har for lite. Du slipper å lage middag dagen etterpå!

Anonymous poster hash: e9657...fb0

Skrevet

Vi er to store og to små, lager av 400 g karbonadedeig og har stort sett halve igjen. Fryser da restene og bruker til en middag til. Men vår lasagne inneholder mye grønnsaker.

Vil tro 1 kg holder.

Anonymous poster hash: eb8ec...de2

Skrevet

Jeg ville laget på minst 1,2 kg kjøtt

Lager på to pakker, altså 800 g, til oss, vi er to voksne og fire barn (13,11,8 og 6 år) og da er det en porsjon til hver og litt igjen i formen som mannen tar til lunsj neste dag.

Med 6 voksne, og kanskje noen som vil forsyne seg to ganger ville jeg ikke risikert for lite mat...

Anonymous poster hash: 93ef7...c29

Skrevet

Da laget jeg helt klart av 1.5 kg kjørt vil ikke ha for lite mat. Det ville nok vært pinlig.. 😁

Skrevet

Jeg synes 1kg kjøttdeig høres lite ut. Nå lager jeg toro lasagne da, og på familiepakken bruker jeg 800g, og det er er bare sånn akkurat nok til fire personer.

Jeg ville nok hatt minst 1,5 kg til seks.

Anonymous poster hash: ae58b...a34

Skrevet

Jeg synes 1kg kjøttdeig høres lite ut. Nå lager jeg toro lasagne da, og på familiepakken bruker jeg 800g, og det er er bare sånn akkurat nok til fire personer.

Da er det jo ikke rart at de blir for lite ;) Men 1,5 kilo blir alt for mye dersom man bruker mye grønnsaker. Jeg lager min omtrent slik:

800g karbonadedeig

4-5 gulrøtter i små biter

2 store løk

4-5 fedd hvitløk

(1/2 sellerirot)

2 bokser med knuste tomater

Vann, tomatpurre, krydder osv + ostesaus så klart.

Da blir det mer enn nok til seks personer. Men Toro sin er jo bare suppe med kjøttdeig i omtrent, så da blir det noe helt annet ;)

Anonymous poster hash: d6748...31a

Skrevet

200 g rent kjøtt til hver?! Og hvor mye grønnsaker spiser dere?

Anonymous poster hash: eb8ec...de2

Skrevet

Hmm nå ble jeg veldig usikker.. holder det med 1 kg kjøttdeig? Lager 2 lasagneformer med 500 gram kjøttdeig i hver form + gulerøtter, løk + saus og pasta og som sagt loff og salat. Tenkte å lage ei ekstra form men vil helst slippe det om det blir stø for mye mat. Vi skal jo ha snacks og god drikke også..

Skrevet

Alt for mye mat skulle det stå :D

Skrevet

1kg kjøttdeig holder i massevis til 6 personer når man lager lasagnen fra bunnen. Du har jo brød og salat til også. Ostesausen er veldig enkel å lage. Syns du det er vanskelig kan du jo gjøre det enkelt med å bruke Toro sin pose med hvit saus og ha oppi revet hvitost og parmesan. Lykke til😊

Anonymous poster hash: d86fa...210

Skrevet

Takk det var jo kjempelurt 😁 Godt mulig det blir Toro sin hvitsaus med ost i 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...