Gå til innhold

Dere som er glad i å lage mat ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha middagsgjester i morgen, men er halvsyk i dag med en mindre fungerende hjerne og trenger litt innspill ;)

Kommer dette til å fungere tror dere?

Helstekt indrefilet (den er rimelig bankers)

Rødvinsaus laget på kraften fra indrefileten

Hasselbackpoteter (men ev. bytte ut strøkavring med finhakkede hasselnøtter?)

Stekt sjampinjong og paprika med salt/pepper

Ristede valnøtter (og hasselnøtter, mandler annen nøtt?) og stekt/woket brokkoli med litt balsamico over

Salat av: Ruccola, ristede pinjekjerner, revet parmesan og et lite dryss av sprøstekt spekeskinke

Hva ville dere anbefalt til dessert?

Anonymous poster hash: 92a55...733
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Panna cotta

Anonymous poster hash: d6738...1c6

Skrevet

For meg hadde det blitt litt mange ting, ville sløyfet en eller to av de nederste.

Også ville jeg foretrukket noe friskt til dessert, sorbet eller fruktsalat.

Skrevet

Jeg skal ha middagsgjester i morgen, men er halvsyk i dag med en mindre fungerende hjerne og trenger litt innspill ;) Kommer dette til å fungere tror dere? Helstekt indrefilet (den er rimelig bankers)Rødvinsaus laget på kraften fra indrefiletenHasselbackpoteter (men ev. bytte ut strøkavring med finhakkede hasselnøtter?)Stekt sjampinjong og paprika med salt/pepperRistede valnøtter (og hasselnøtter, mandler annen nøtt?) og stekt/woket brokkoli med litt balsamico overSalat av: Ruccola, ristede pinjekjerner, revet parmesan og et lite dryss av sprøstekt spekeskinke Hva ville dere anbefalt til dessert? Anonymous poster hash: 92a55...733

Høres godt ut, men synes salaten blir litt "smør på flesk".... Synes brokkolien med valnøtter fungerer nok som salat til den retten. Om da ikke salaten var forrett??

En fløteskvett i soppen hadde gjort det kremet og godt :)

Bringebær pannacotta hørtes fint ut!

Anonymous poster hash: 0470a...2a3

Skrevet

Tusen takk for innspill! :) Det er mannen som har så veldig lyst på den salaten fordi han liker den så godt ;) Og den tar jo bare 2 minutter å lage også, men det var ikke så dumt å ha det som forrett. Hm... Da blir det treretters i stede, men det gjør jo ikke noe.

Siden to stykker foreslår pannacotta skal jeg kikke på det, jeg har aldri laget akkurat det før :)

HI

Skrevet

Bare et tilleggsspørsmål:

Dersom jeg bruker salaten som forrett, hva bør jeg ha til den da? Helst ikke skalldyr siden jeg er allergisk.

HI

Skrevet

Jeg skal ha middagsgjester i morgen, men er halvsyk i dag med en mindre fungerende hjerne og trenger litt innspill ;)

Ristede valnøtter (og hasselnøtter, mandler annen nøtt?) og stekt/woket brokkoli med litt balsamico over

Salat av: Ruccola, ristede pinjekjerner, revet parmesan og et lite dryss av sprøstekt spekeskinke

Her er det mange elementer og mye som skjer når det gjelder smaker og teksturer. Jeg hadde blitt kjempeglad for å få dette :)

Til dessert ville jeg gjort det superenkelt, lett og friskt med sorbet av jordbær servert med friske jordbær og prosecco over. Det blir som en "ice cream float" for voksne :D

Et lite sitronmelisseblad på toppen og en liten, gøyal kjeks ved siden av.

Salaten til forrett er supert! Topp den med biter av lun ovnsbakt rødbet. Sødmen i rødbetene kommer som en fin kontrast til den salte skinken. Litt lun Chèvre ville nok også gjort seg ;)

Skrevet

Her er det mange elementer og mye som skjer når det gjelder smaker og teksturer. Jeg hadde blitt kjempeglad for å få dette :)

Til dessert ville jeg gjort det superenkelt, lett og friskt med sorbet av jordbær servert med friske jordbær og prosecco over. Det blir som en "ice cream float" for voksne :D

Salaten til forrett er supert! Topp den med biter av lun ovnsbakt rødbet. Sødmen i rødbetene kommer som en fin kontrast til den salte skinken. Litt lun Chèvre ville nok også gjort seg ;)

Takk for så positivt svar :) Jeg var veldig usikker på om det ble for "mye", men har prøvd å tenke litt salt/sødme, mykt og sprøtt.

Jeg har aldri prøvd ovnsbakt rødbet før, klarer du å beskrive smaken? Jeg antar det smaker annerledes enn den i lake som man kjøper på glass ;)

HI

Skrevet

Hvitløksbrød? 

Anonymous poster hash: 018bc...741
Skrevet

Hvitløksbrød? 

Anonymous poster hash: 018bc...741

Da må det ev. bli om jeg skiller ut salat som forrett, ellers tror jeg det blir for mektig. Jeg har ganske mye kjøtt, og potetene er også noe som metter godt. Men kanskje en liten skive til salat og da bakt rødbete som jeg fikk forslag om. Hvitløksbrød er jo veldig godt da :)

HI

Skrevet

Takk for så positivt svar :) Jeg var veldig usikker på om det ble for "mye", men har prøvd å tenke litt salt/sødme, mykt og sprøtt.

Jeg har aldri prøvd ovnsbakt rødbet før, klarer du å beskrive smaken? Jeg antar det smaker annerledes enn den i lake som man kjøper på glass ;)

HI

Søtt og godt :) kan ikke sammenliknes med dem i lake. Nydelig søt og myk sammen med den nøtteaktige ruccolaen, den salte og sprø skinken + kremet Chèvre ... nomnomnom :D

Skrevet

Søtt og godt :) kan ikke sammenliknes med dem i lake. Nydelig søt og myk sammen med den nøtteaktige ruccolaen, den salte og sprø skinken + kremet Chèvre ... nomnomnom :D

Hehe, ok, da prøver jeg det :) Jeg har sett at du lager en del mat, så jeg stoler på deg her. Det er mannen sin sjef med kone som kommer, så jeg har bitte litt prestasjonsangst :P Neida, de er kjempegreie, men er også godt vant med å spise ute ofte.

Siden jeg først har deg her, kan du beskrive hvordan du ville ovnsbakt dem? Jeg prøvde å Google det, men fikk bare fram oppskrifter på større retter der rødbeter var med, og nå er det jo kun rødbetene som skal i ovnen. Trenger tips på grader, skal jeg dele dem opp, tid i ovnen osv. Gjerne litt detaljer om du gidder ;) Og osten skal bare deles, ikke sant? Eller smeltes?

HI

Skrevet

Hehe, ok, da prøver jeg det :) Jeg har sett at du lager en del mat, så jeg stoler på deg her. Det er mannen sin sjef med kone som kommer, så jeg har bitte litt prestasjonsangst :P Neida, de er kjempegreie, men er også godt vant med å spise ute ofte.

Siden jeg først har deg her, kan du beskrive hvordan du ville ovnsbakt dem? Jeg prøvde å Google det, men fikk bare fram oppskrifter på større retter der rødbeter var med, og nå er det jo kun rødbetene som skal i ovnen. Trenger tips på grader, skal jeg dele dem opp, tid i ovnen osv. Gjerne litt detaljer om du gidder ;) Og osten skal bare deles, ikke sant? Eller smeltes?

HI

Jeg ville skrelt rødbetene og skåret dem i passe biter (bruk plasthansker og en fjøl det ikke er så ille farlig med!!!).

Legg dem i en ildfast form med litt olivenolje og la dem hygge seg i ovnen på rundt 200 grader i 15 min. eller til de er møre. Pass på dem.

La chèvren ligge i romtemperatur eller ta den 30 sek. i mikrobølgeovnenen.

Her ville jeg servert forretten på et stort fat.

Legg osten i skiver utover en seng av ruccola, ha på biter av rødbet og strø over pinjekjerner til slutt :)

Skrevet

HI

Jeg ville skrelt rødbetene og skåret dem i passe biter (bruk plasthansker og en fjøl det ikke er så ille farlig med!!!).

Legg dem i en ildfast form med litt olivenolje og la dem hygge seg i ovnen på rundt 200 grader i 15 min. eller til de er møre. Pass på dem.

La chèvren ligge i romtemperatur eller ta den 30 sek. i mikrobølgeovnenen.

Her ville jeg servert forretten på et stort fat.

Legg osten i skiver utover en seng av ruccola, ha på biter av rødbet og strø over pinjekjerner til slutt :)

Tusen takk! :) Jeg tenkte også å servere det på omtrent den måten, så det var greit å få bekreftet at det er en ok måte å gjøre det på :) Da blir det ovnsbakte rødbeter til forrett og så blir resten av det hovedrett, og så fant jeg en pannacotta med hvit sjokolade og rørte bringebær som jeg prøver meg på som dessert. Den så veldig god ut :D

HI

Skrevet

Heldige gjestene dine :)

Skrevet

Heldige gjestene dine :)

Nhååå, takk! :) Men jeg fikk jo god hjelp nå da, hva skulle jeg gjort uten DB? ;)

HI

Skrevet

Ved siden av salaten kunne du kanskje hatt ristet brød skåret som trekanter og en skål med olje og presset hvitløk oppi. Det er kjempegodt å dyppe brødet i hvitløksolja ;)

Anonymous poster hash: 306b7...f17

Skrevet

Ved siden av salaten kunne du kanskje hatt ristet brød skåret som trekanter og en skål med olje og presset hvitløk oppi. Det er kjempegodt å dyppe brødet i hvitløksolja ;)

Det var lurt! Tusen takk for tips :)

HI

Skrevet

Det var lurt! Tusen takk for tips :)

HI

Any time ;)

Og neste gang kommer jeg gjerne på middag :D

Mamma pleier å lage den slik:

2 dl olje

1 fedd hvitløk presset/finhakket

Litt grovkornet salt/maldonsalt og hvitløkspepper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...