Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Han har alltid vært litt engstelig for ting, men nå har det tatt helt av. Tør ikke sovne alene på rommet sitt, våkner og roper på oss HVER natt og tør ikke sovne igjen alene. Tør ikke være i annen etasje enn oss inne i huset vårt når han er våken. Soverom er i annen etasje enn stue, bad og kjøkken. Dvs at han også må følges ned på do... Vet ikke om det er en fase så vi bare bør dulle med ham en stund, eller være hard? Han gråter og virker oppriktig redd til dels panikkaktig om vi ikke er der med ham... Hvordan håndtere dette best mulig? Han er ikke slik i bhg eller når vi er ute på ting... Anonymous poster hash: 583c2...5e4
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Vær der for han, heter jo ikke å dulle med han, men å gi han trygghet, noe han tydeligvis trenger. Som regel er det jo en fase, men den kan vare lenge. Kan også være han merker noe ved huset, noe ved huset i seg selv som gjør at han føler seg utrygg. Sønnen vår er 4 år, nekter å være alene på soverommet, men han gir grunn: "fordi mannen er der".. Om det virkelig finnes et gjenferd der eller ikke er jo ikke lett å si, jeg selv tror gutten, samboeren er mer i tvil, men oppfører seg som om det er reelt ovenfor guttungen. Heldigvis har han søsken på samme rommet, så de er to der på natt.. Men om han kommer inn til oss og ikke vil inn dit å sove igjen, så lar vi han få sove hos oss, om begge kommer inn til oss, får begge sove hos oss. Anonymous poster hash: 4a7e6...c91
petitt Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Jenta mi var sånn, jeg ordnet en "prinsessespray" (dette var kun vanlig billig hårspray eller noe som jeg pyntet opp med glitter og diverse) som feene kom med, og så prinsessesprayet jeg rommet slik at det bare var fine drømmer der. Da sov hun alltid så godt etterpå. Nå fungerer kanskje ikke prinsessespray på guttunger, men jeg tror ikke å være hard er veien å gå om det er nattskrekk han sliter med. Og i tillegg vokser de og da følger ofte mareritt med. Og når de er så små så er det vanskelig å roe ned seg selv og logikken er jo ikke helt der med så mye fantasi. Men kanskje om han har noe han liker, Cars f.eks. så kan du jo lage en Lynet McQueen (eller hvordan det skrives) spray og Cars-spraye rommet slik at det bare blir gode fine drømmer og alle skumle drømmer forsvinner?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #4 Skrevet 14. juli 2015 Regner med dere har forsøkt nattlys osv? Min var også redd. Det var en slem mann der sa hun. En kveld ser hun på gardinene sin og sier slemme mannen har slemme øyne. Så ser jeg at gardinene hennes med ugler på og uglene hadde skikkelig intense øyne. Med det lille nattlyset så hun bare øynene så når hun våknet om natten ble hun redd øynene. Vi skiftet gardiner og kjøpe en STOR kosebamse som kunne jage slemme menn og vips var hun ikke redd lengre. Er som å lete etter nåla i høystakken med disse små men veldig ofte er det noe konkret som skremmer. Kan det være lyder utenfra? Som i vårt tilfelle noe som endrer fasong i skumring/dårlig lys? Jeg syntes det var rart hun ikke hadde nevnt dette med øynene men når jeg tenkte meg om så pekte hun alltid mot vinduet når hun sa slem mann. Det var bare vi som ikle klarte å se hva hun mente. Anonymous poster hash: 0dad3...bde
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #5 Skrevet 14. juli 2015 Ta at hun er redd på alvor, men gi samtidig utrykk for at det ikke er noe å være redd for. Dersom noe ser skummelt ut i mørket så vis henne hvordan det ser ut med lyset på. Slå lyset av og på noen ganger. Så ser hun hvordan det forandrer seg. Vær med å konfrontere de tingene hun er redd for etterhvert som de oppstår. Det var rådet jeg fikk av psykologen da jeg var husredd (i voksen alder). Anonymous poster hash: d3452...c82
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #6 Skrevet 14. juli 2015 Ta at hun er redd på alvor, men gi samtidig utrykk for at det ikke er noe å være redd for. Dersom noe ser skummelt ut i mørket så vis henne hvordan det ser ut med lyset på. Slå lyset av og på noen ganger. Så ser hun hvordan det forandrer seg. Vær med å konfrontere de tingene hun er redd for etterhvert som de oppstår. Det var rådet jeg fikk av psykologen da jeg var husredd (i voksen alder). Anonymous poster hash: d3452...c82 Ser st du har skrevet han, beklager. Fikk for meg at det var en jente. Anonymous poster hash: d3452...c82
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #7 Skrevet 14. juli 2015 Han har masse (for mye) lys på om natten. Han sier han er redd fordi vi ikke er der, at han ikke ser oss. Har gjort dette med lys på og av for å vise at ting kan se skumle ut i lite lys uten å egentlig være det. Anonymous poster hash: 583c2...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå