Gå til innhold

Har så lyst til å gi opp amming.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sliten og så lei... Fullammet i 5 mnd, mrn det har vært så slit for å få det til ...

Sliter med angst og depresjon, føler meg som verdens dårligste mamma....

Noen med lignende erfaring som kan gi noen råd eller tips?

Anonymous poster hash: c9080...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slet selv med ammingen med eldste ungen, men skulle amme, slet meg ut, ble depressiv av det hele, og endte opp med å føle meg som verdens verste mamma.. Ble rett og slett barseldepresjon av det hele.

Det aller viktigeste er at barnet får mat og blir mett, og at både mor og barn har det bra :)

Om du ønsker å fortsette med ammingen, så kontakt ammehjelpen for å få råd og støtte der, de er super flinke med tips og råd, samtidig som de ikke presser deg til å amme, de rådet meg om å gi MME i tillegg, siden jeg ikke hadde stort av melk å tilby ungen selv (melkeproduksjonen tok seg aldri opp)

Uansett hvilke valg du går for, så gå for et valg du føler er best for deg og ditt barn, hva andre mener spiller egentlig ingen rolle, du har ammet i 5 mnd alt, noe som har vært en veldig bra innsats sånn sett :)

Skrevet

Synes du har vært flink jeg, som har klart å fullamme i 5 mnd.! Om du har det så dårlig vil jeg anbefale deg å begynne med grøt og mme. Du skal iallefall ikke ha dårlig samvittighet for det!

Skrevet

Hi her

Får så sykt dårlig samvittighet for å i det hele tatt vurdere å kutte ut så lenge jeg får det til .... Er så slitsomt og tungt, selvom det er veldig kos de dagene det går greit.

Har så mange negative tanker i hodet, blant annet at jeg ødelegger baby ved å kutte ned på amminga for å ta hensyn til meg selv ... Forrige baby fikk kun mme, så jeg VET jo at det går bra ...

Skrevet

Du, når nå ungen er 5 mnd, må det være den tyngste tiden å fullamme!

Grunnen er at barnet begynner å bli større, og det er bare noen få uker til så begynner han/hun å spise fast føde. Han/hun er mer sulten, og trenger snart bare mer mat:)

Så om et par måneder er ikke ammingen i nærheten av hvordan den er nå:)

Det vil ikke være så tungt som dette hele veien! Det vil være kos, trygghet... Et innslag i hverdagen. IKKE noe som "tar over" hele livet ditt slik du føler det nå. Om du fortsetter ammingen, vil det være en livredder når barnet er sykt for eksempel. Når man er på farten og det ikke er mat tilgjengelig... Et koselig innslag. Det vil komme til det for dere også:)

Kjempe bra at du har fullammet så lenge. Alt vil bare bli bedre snart, det lover jeg deg :)

Anonymous poster hash: c1d64...5e2

Skrevet

Nå skal du vel strengt tatt ikke fullamme lengre enn 4 mnd, og så gi litt grøt pga jernet.

Så du kan jo fint trappe ned og gi fast føde og mme.

Anonymous poster hash: 123a6...65e

Skrevet

Hi her

Får så sykt dårlig samvittighet for å i det hele tatt vurdere å kutte ut så lenge jeg får det til .... Er så slitsomt og tungt, selvom det er veldig kos de dagene det går greit.

Har så mange negative tanker i hodet, blant annet at jeg ødelegger baby ved å kutte ned på amminga for å ta hensyn til meg selv ... Forrige baby fikk kun mme, så jeg VET jo at det går bra ...

Helt normalt å tenke slik, fordi du er en mamma, du vil ditt barns beste, og nå har du fokus på ammingen. Men snu litt på det:

Når barnet ditt blir eldre, og dere kommer i en samtale ang amming, og du forteller at du ammet h*n i 9 mnd, men samtidig var du alltid sliten og "nedenfor", tror du ungen ville være glad for at du ammet i 9 mnd da? Eller tror du barnet ville trivdes med å høre; Vet du, jeg ammet deg i 5 mnd, men det ble for mye for meg, pga hvordan jeg hadde det selv, så jeg lot deg få MME, brukte amming for litt kos av og til (om det er noe du ønsker pr i dag) og koste meg med babytiden din.

Man MÅ jo ikke gjøre enten eller, man kan fint gi MME og amme for kosen og nærheten ved det noen ganger for dagen :)

Skrevet

Hi her.

Var på helsestasjonen i går, fikk masse skryt for at vi fullammer. Anbefalt å fullamme til 6 mnd, men vi kunne styre selv om vi ønsket å starte med grøt etc ...

Skrevet

Jeg klarte ikke full amme min baby som er like gammel som din.

Her har det vært mme fra dag to- selv om jeg bare ville amme. Men sånn gikk det ikke.

Vil du gi mme gjør du det. Du er ingen dårlig mamma for det tvert i mot. Hvis du et sliten lei og sur pga amming er det mye verre enn å droppe å amme. Du er også en dårlig mamma hvis ikke barnet får den maten babyen skal ha.

Gi babyen mat og vær glad og god mot baby. ☺️☺️☺️☺️

Anonymous poster hash: 7fb49...176

Skrevet

Du, når nå ungen er 5 mnd, må det være den tyngste tiden å fullamme!

Grunnen er at barnet begynner å bli større, og det er bare noen få uker til så begynner han/hun å spise fast føde. Han/hun er mer sulten, og trenger snart bare mer mat:)

Så om et par måneder er ikke ammingen i nærheten av hvordan den er nå:)

Det vil ikke være så tungt som dette hele veien! Det vil være kos, trygghet... Et innslag i hverdagen. IKKE noe som "tar over" hele livet ditt slik du føler det nå. Om du fortsetter ammingen, vil det være en livredder når barnet er sykt for eksempel. Når man er på farten og det ikke er mat tilgjengelig... Et koselig innslag. Det vil komme til det for dere også:)

Kjempe bra at du har fullammet så lenge. Alt vil bare bli bedre snart, det lover jeg deg :)

Anonymous poster hash: c1d64...5e2

Ja det er sykt tungt, såå sliten hele tida... Har sterkt ønske om å klare det helt til 6 mnd og det er snaaart ... Men det blir jo ikke lettere over natta selvom baby blir 6 mnd liksom ...

Skrevet

Du er veldig flink som har fullammet barnet i 5 måneder! Det er på tide med å innføre mat. Jeg synes ikke at du skal slutte å amme siden du skal jo gi grøt uansett.

Anonymous poster hash: 44d03...bbb

Skrevet

Hi her.

Var på helsestasjonen i går, fikk masse skryt for at vi fullammer. Anbefalt å fullamme til 6 mnd, men vi kunne styre selv om vi ønsket å starte med grøt etc ...

Da jeg fikk nr 3 for 4 år siden hadde de allerede begynt å anbefale litt grøt fra 4 mnd, slik de gjorde for mange år siden.

Anonymous poster hash: 123a6...65e

Skrevet

Du har jaggu vært kjempeflink når du har holdt ut i FEM MND med slike følelser!!! *klapp på ryggen & klem*

Men du, det viktigeste er at babyen får mat og kjærlighet!!

Grav den dårlige samvittigheten din langt ned!! Finn frem tåteflaska, hold hodet høyt og nyt livet!

Du står faktisk ikke til ansvar for noen, og trenger IKKE forklare deg for noen! (si bare: "MITT valg!!" om noen skal blande seg)

Før noen tror jeg er anti-amming, så kan jeg forsikre at jeg er 100% for amming, DERSOM det går bra! Og som oftest gjør det det, heldigvis! Men noen ganger går det ikke bra, og da må det få være helt greit å legge inn årene!

Har ammet fire babyer selv, med fire vidt forskjellige erfaringer!

Med nr.1 sluttet jeg jeg etter 6 mnd... Holdt på å bli sprø av melkemengden :P Hadde konstant spreng (tjukk og god baby) og melken startet i tide og utide hele døgnet...

Med nr.2 var det plutselig singla tomt etter 4 mnd, det var litt trist egentlig....

Med nr. 3 & 4 sluttet jeg rundt 9-10 mnd, var egentlig litt naturlig nedtrapping :)

Anonymous poster hash: bee64...b37

Skrevet

Du er veldig flink som har fullammet barnet i 5 måneder! Det er på tide med å innføre mat. Jeg synes ikke at du skal slutte å amme siden du skal jo gi grøt uansett.

Tusen takk!

Det er pga depresjon jeg sliter så gæli ...

Skrevet

Jeg ammet i ca.4 mnd., tror jeg. Syntes det var grådig styrete og babyen ble ikke mett. Med nr.2 kommer jeg til å gå for flaske fra dag 1. Uten tvil. MME et fin-fin ernæring for smårollinger :)

Skrevet

Du har vært kjempe flink HI, du skal ikke ha dårlig samvittighet! Jeg fullammet til 3 mnd, da måtte jeg begynne å gi Mme i tillegg pga lite melk. Følte jeg hadde feilet som ikke klarte lengre, men har snudd tankegangen til at gutten blir god og mett, og det er viktigst.

Du trenger jo ikke å avslutte brått, men begynne sakte nedtrapping. Kanskje det letter samvittigheten at han fortsatt får litt, samtidig som at du får det litt lettere?

Anonymous poster hash: 585a4...4f5

Skrevet

Slutt å stille så skyhøye krav til deg selv!

Du blir en mye bedre mor hvis du senker skuldrene, begynner med fast føde og fokuserer på kos og hygge med barnet ditt!

Anonymous poster hash: 27f7c...d38

Skrevet

Begynn å gi grøt og smaksprøver på babymat. Du har fullmammet 5 Mnd og det er jo superbra!

Skrevet

Her ble det MME etter 1 mnd. Jeg følte meg ikke komfortabel med amming. Ingen kos og det var kun vondt. Startet med velling da han var 2mnd, uka etter spiste han grøt. Jeg tror amming er litt oppskrytt! Sønnen min er nå 8 år og han er nesten aldri syk, har ingen allergier og ligger over gjennomsnittet på lengde og utvikling.

Anonymous poster hash: 157c6...26d
Skrevet

Hi her.

Takk for mange gode svar!

Jeg har et MME-barn fra før, så VET jo at det går bra ...!! Har bestemt meg for å ta en dag av gangen, vips så har det kanskje gått ei uke til :):) Skal begynne med litt smaksprøver på diverse grønnsaker etc, så håper det går bra!

Skrevet

Hi her.

Jeg har et MME-barn fra før, så VET jo at det går bra ...!! Har bestemt meg for å ta en dag av gangen, vips så har det kanskje gått ei uke til :):) Skal begynne med litt smaksprøver på diverse grønnsaker etc, så håper det går bra!

Det skal jo gå bra skal du se! Du har faktisk klart det å fullamme barnet! Det gjenstår nå å gi barnet grøt og amme mellom måltider! Hurra,gratulerer du har klart det!

Skrevet

Hi her.

Det skal jo gå bra skal du se! Du har faktisk klart det å fullamme barnet! Det gjenstår nå å gi barnet grøt og amme mellom måltider! Hurra,gratulerer du har klart det!

Tusen takk!

Føles godt å ha kommet SÅ langt med bare pupp, så er skikkelig vondt å føle seg mislykket .... 😳

Skrevet

Hi her.

Tusen takk!

Føles godt å ha kommet SÅ langt med bare pupp, så er skikkelig vondt å føle seg mislykket .... 😳

Det er veldig slitsomt å tilføre nok energi i form av morsmelk for et barn på 5måneder. Da mine barn var 5 måneder var jeg totalt utslitt og de ammet og ammet. Men når de begynte å spise grøt ble alt forandret. De fikk nok energi og amming ble koselig stund. Til slutt ble jeg vedmodig da jeg skulle slutte å amme. Du har klart det og bør være stolt av deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...