Gå til innhold

6 timer lang biltur med småbarn/baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere lagt opp en biltur på 6 timer med barn på 2,5 år og baby på 4 mnd? Hvor ofte bør vi ha pauser når de er våkne? Vi har hele dagen på oss, og jeg skjønner at vi ikke kan planlegge til punkt og prikke.

Trenger også tips til mat/snacks som toåringen kan få mens vi kjører. Noe som er lett å spise, ikke fare for å sette i halsen og ikke proppfull av sukker.

Anonymous poster hash: 8108e...714

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smothieposer er en hit på bilturer her. Lett å spise og ikke så lett å søle med. :) Ellers pleier vi å ha med brødskiver rett og slett, fordi gutten vår er så kresen og mat som vi evt kjøper på veien er det veldig stor sjanse for at han nekter å spise. Vi har gjerne med litt kjeks eller boller også, men det er jo proppfullt av sukker. ;)

Ca 2-2,5 timer kjøring i strekk er maks i våken tilstand her. Eller vi kan jo kjøre lenger, men da blir det en del sutring og klaging. Vi pleier også å ta en lang stopp på ca en time på en lekeplass ca midt på strekningen. Da er han i mye bedre humør når vi starter igjen og tålmodigheten er nesten nullstilt. Veldig verdt det hvis man har tid. :)

Ellers, som du nevner, ikke planlegg for mye, men ta det som det kommer. Plutselig må dere stoppe for bleieskift 5 min etter forrige stopp. ;) Og selvfølgelig, hvis de sovner, bruk tiden godt og kjør mest mulig.

Anonymous poster hash: 40f38...9d5
Skrevet

Vi har kjørt flere ganger i 6 timer med barn fra 8 mnd. Kjørte i et strekke til det var mattid på småen. Stoppa ikke så kjempe ofte, men til hvert måltid og bleieskift. Vet at mange sier at man bør ta mange pauser, men vi opplevde at det var bedre å kjøre så langt man kan i et strekke før pause. For bilturen blir uendelig lang for de små som sitter fanga oppi bilsetene hvis man bare har pauser og og aldri blir ferdig med den bilturen. Sover de, så bare kjør.

Her bytta vi voksne på å sitte baki med ungen. Da slapp vi å stoppe bilen for minste lille ting. Og nå har vi investert i dvdspiller med skjerm, for de siste langturene har blitt litt for kjedelige i lengden.

Ang. sunt snacks til toåring så har de noe som ser ut som store ostepopper i barnemathylla.

Anonymous poster hash: 627cb...172

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Bare husk at de små trenger pauser fra bilstolen uansett om de er rolige eller ikke. Spedbarn får visstnok dårligere oksygentilførsel ved å sitte sammensunket slik de ofte gjør, prøv å Google det, jeg husker ikke hvor jeg lærte det. Så jeg ville definitivt pauset oftere enn 2,5 time.

Når det er sagt, KAN en lang biltur gå kjempebra, mine har vært på maaange 50-milsturer, og noen 110-milsturer. Bare ta hensyn til barna først og fremst, så går det så bra så :)

Det går f.eks. an å stoppe på IKEA for middag/lunsj, og så kan en voksen hvile i bilen, mens den andre lar barna leke i lekerommet. Mange veikroer gir samme muligheter, sjekk ut litt på forhånd :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Og forresten, hvis barna sier bakovervendt, bør de ikke få mat uten at dere ser dem tydelig. Et barn i USA kvaltes ved at det hadde matrester mellom gommene som etterhvert flyttet seg bakover i svelget.

Jeg mener forresten ikke at man trenger å stoppe en gang i timen, men med en på 4 mnd ville jeg nok hatt to stopp på 6 timer, på minst en halvtime.

Skrevet

Har også hørt at spedbarn ikke skal sitte i "vanlig" barnesete mer enn et par timer av gangen. Dette står nok i bruksanvisningen til setet deres. Vi har familie på vestlandet og har investert i en Britax Baby Safe Sleeper for at vi skal kunne kjøre lengre strekk av gangen så ikke rygg og nakke tar skade. Men les anvisningen på setet dere har for babyen. Dere må ta regelmessige pauser for å bære baby og strekke på ryggen.

http://www.britax.co.uk/car-seats/car-seats/baby-safe-sleeper

Anonymous poster hash: 3168a...892
Skrevet

Hva med å ikke gjøre en stor sak utav det.... Barnen dine kommer høyst sannsynlig ikke til å kveles av maten på veien. Vi har kjørt 7 timmers biltur med småbarn og babyer utallige ganger. 1-2 matpauser. Går så fint så. La 2 åringen se på filmer.

Anonymous poster hash: 91077...ca6

Skrevet

Fysioterapeuten hos hs sa til oss at det var bare å kjøre, og at babyen sier ifra når hun er lei. Ta heller gode pauser når de sier ifra.

Vi kjørte til hytta 4,5 time når frøkna var 3 mnd. På vei opp ble det mange pauser, på vei ned bare en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...