Gå til innhold

Bloggerbarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt en del på alle barna til diverse bloggere i det siste. Såkalte mammabloggere som utbroderer det ene og det andre om barna sine på bloggene sine og i ulike sosiale medier.

Jeg kjenner at jeg får en litt uggen følelse i magen av hele opplegget og merker at jeg faktisk bekymrer meg litt for disse barna. Hvordan vil de takle å ha blitt eksponert i så stor grad når de blir eldre? Noen av dem virker jo nærmest som levende reklameplakater for foreldrene. jeg skjønner barw ikke at foreldrene tør å utlevere barna sine så til de grader. Det er jo ingen som vet hva konsekvensene av denne konstante eksponeringen vil føre til enda. Aldri i verden om jeg hadde turt å eksperimentert med dette med mine barn og bare satset på at de kom til å gå greit med dem når de ble eldre.

Er det andre enn meg som bekymrer seg for noen av disse barna? Har de ingen personvernrettigheter så lenge det er foreldrene som publiserer informasjon om dem?

Anonymous poster hash: 49717...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker på mye av det samme som deg... Barna har tross alt ingenting de skulle ha sagt :( Ser særlig ar en av de "på toppen" unnskylder seg med at hun ikke hadde hatt noe i mot det hvis hun selv ble eksponert som barn... Lett å si det når du ikke har opplevd det.

Jeg ble mye eksponert i en periode i barndommen (ikke i blogg, men i media), og det har satt sine spor hos meg.

Håper inderlig at det går bra med alle de barna.

Anonymous poster hash: f4d6a...2a8

Skrevet

Tenker på mye av det samme som deg... Barna har tross alt ingenting de skulle ha sagt :( Ser særlig ar en av de "på toppen" unnskylder seg med at hun ikke hadde hatt noe i mot det hvis hun selv ble eksponert som barn... Lett å si det når du ikke har opplevd det.

Jeg ble mye eksponert i en periode i barndommen (ikke i blogg, men i media), og det har satt sine spor hos meg.

Håper inderlig at det går bra med alle de barna.

Kan godt tenke meg at å bli eksponert i media har satt sine spor,ja! Håper det går bra med deg:)

Ofte er det vel også slik at "kjendisbarn" skjermes i stor grad av foreldrene og ikke ønsker at barna skal bli eksponert. Med bloggerne er det liksom motsatt. Det er foreldrene som "pusher" barna ut på Internett og har det som en hobby og i verste fall tjener haugevis med penger på det...

Skrevet

Ingen andre som tenker noe om dette?

Kanskje det burde blitt startet en slags bevisstgjøringskampanje rettet mot bloggere som eksponerer barna sine...

Skrevet

Jeg tenker at det er helt feil å eksponere barna sine på denne måten. Man selger ikke ungene sine slik!

En ting er nå å legge ut et bilde som familie og venner får se, noe helt annet er å legge dem ut på blogg slik at hele "verden" ser. For ikke å snakke om å ha åpen snap og instagram og legge ut en haug bilder der.

Jeg synes det er kvalmt, gudene vet hvaslags sykinger som ser på i kulissene. Flere av dem har jo selv opplevd hets og folk som stalker dem- at de ikke vil beskytte ungene sine fra det? For ikke å snakke om hvor selvbevisste ungene blir etterhvert, og mobbingen de potensielt legger opp til.

Skrevet

Bloggerne vil jo ikke høre at dette kan være problematisk, det er min oppfatning. Det har alltid vært kjendisbarn, men dette med at det legges ut informasjon om nesten alt de gjør, er ganske nytt. Tidligere var det mer viktig å skjerme barna, nå brukes de som verktøy for å gi foreldrene oppmerksomhet nok. Jeg tror mange av barna kommer til å bli sinte når det går opp for dem hva foreldrene har offentliggjort om dem. En ting er foreldrene som velger å skrive om seg selv, men barna velger ikke dette.

Anonymous poster hash: d92da...11d

Skrevet

Bloggerne vil jo ikke høre at dette kan være problematisk, det er min oppfatning. Det har alltid vært kjendisbarn, men dette med at det legges ut informasjon om nesten alt de gjør, er ganske nytt. Tidligere var det mer viktig å skjerme barna, nå brukes de som verktøy for å gi foreldrene oppmerksomhet nok. Jeg tror mange av barna kommer til å bli sinte når det går opp for dem hva foreldrene har offentliggjort om dem. En ting er foreldrene som velger å skrive om seg selv, men barna velger ikke dette.

Enig!

Enten blir de sinte, eller så er de blitt oppslukt av å vise seg frem på Internett selv, at de ikke ser hvor galt det er. At de rett og slett lærer av foreldrene at det er greit å utlevere seg hele tiden, over alt.

Syns forøvrig mest synd på barnet som har en diagnose. Hva om det ikke vil at "alle" skal vite det? Det er jo uansett for sent nå..

Anonymous poster hash: 35948...65f

Skrevet

Det er det jeg også mener. At det er en viss interesse for kjendisers barn er jo normalt, og at de "kommer frem" i naturlige sammenhenger er greit nok. Men å selge dem slik flere av bloggerne gjør, kun for å få flere klikk og penger, eller bruke dem som levende reklameplakater, det synes jeg ikke er greit på noen måte. Da handler det om noe helt annet enn at de stolt viser frem barna sine. De prostituerer dem.

Skrevet

Jeg er enig med dere! Jeg synes dette er så sykt og langt over streken det disse foreldrene driver med. Der overrasker meg bare at det virker til å være så få som reagerer på dette.

Jeg har vært innom litt blogger og sett. Og når jeg har vært innom de som har litt eldre barn blir jeg fysisk dårlig i magen når jeg ser de små jentene deres posere i de nye klærne sine som små fotomodeller fordi mamma skal vise dem fram (og kanskje tjene noen tusenlapper). Allerede som tre-fireåringer poserer de på bilder som legges ut på nettet. Og det er mødrene selv som gjør dette mot sine egne barn!!! Det vrenger seg i meg!!

Skrevet

Jeg vet i hvert fall at jeg hadde blitt rimelig forbannet på moren min om hun hadde blogget om meg eller i det hele tatt lagt ut bilder av meg på nettet da jeg var liten.

Skrevet

Når det er sagt først. Jeg synes Anna Rasmussen (Mamma til Michelle) er en fantastisk mor og hun gjør en bra jobb som forelder. 

MEN... Jeg husker når jeg fikk vite om at hun var gravid igjen, som et nytt "uhell"! Jeg klarte ikke å la være å tenke PR-stønt. Ja, det utrolig dårlig gort av meg å si det, men det er faktisk det jeg tenkte der og da. Jeg har forstått at hun er imot abort osv. og det er jo mer enn greit nok. For jeg selv er imot abort, med sine unntak. Jeg kan aldri tenke meg at Anna kan ha "planlagt" å få William, samtidig som jeg føler at det ligger litt PR i det. Igjen, hun gjør en fantastisk jobb med begge to! Men hvordan barna må leve et bloggliv er jo helt utrolig. Jeg ser for meg Michelle som en skikkelig diva om noen år (hun er nok en liten diva allerede). Som fire åring ser hun høytidlig på seg selv. Som Anna skriver; Michelle tror det er vanlig/normalt at folk "tilfeldigvis" kommer og spør om å ta bilde med enten moren eller seg selv. Selv om Anna ikke tillater bilder med de små, så synes jeg det virker mye... 

Michelle og William virker som to fantastiske barn med utrolig god mor :) Det skal bli sagt! Hun er flink tross sin unge alder. 

Anonymous poster hash: 93191...3b2
Skrevet

Når det er sagt først. Jeg synes Anna Rasmussen (Mamma til Michelle) er en fantastisk mor og hun gjør en bra jobb som forelder.

MEN... Jeg husker når jeg fikk vite om at hun var gravid igjen, som et nytt "uhell"! Jeg klarte ikke å la være å tenke PR-stønt. Ja, det utrolig dårlig gort av meg å si det, men det er faktisk det jeg tenkte der og da. Jeg har forstått at hun er imot abort osv. og det er jo mer enn greit nok. For jeg selv er imot abort, med sine unntak. Jeg kan aldri tenke meg at Anna kan ha "planlagt" å få William, samtidig som jeg føler at det ligger litt PR i det. Igjen, hun gjør en fantastisk jobb med begge to! Men hvordan barna må leve et bloggliv er jo helt utrolig. Jeg ser for meg Michelle som en skikkelig diva om noen år (hun er nok en liten diva allerede). Som fire åring ser hun høytidlig på seg selv. Som Anna skriver; Michelle tror det er vanlig/normalt at folk "tilfeldigvis" kommer og spør om å ta bilde med enten moren eller seg selv. Selv om Anna ikke tillater bilder med de små, så synes jeg det virker mye...

Michelle og William virker som to fantastiske barn med utrolig god mor :) Det skal bli sagt! Hun er flink tross sin unge alder.

Fantastisk mor? Som selger barna sine på nett?? Som har laget et stort drama ut av hvem som er far til barna dine?

Leste et intervjue med henne der hun syns de var greit å flytte vekk et år for å skjerme barna litt !!?!? Hallo?!? Legg ned bloggen !!

I mine øyner så mangler du litt når du ikke skjermer barna dine litt bedre!

Anonymous poster hash: 488a5...6cb

Skrevet

Men... hvorfor leser dere disse bloggene da, om dere syns det er så fælt?

Jeg har kun lest/fulgt en blogg (donormamma) i hele mitt liv, og den ble etterhvert tatt av nett pga. blandt annet at barna begynte å bli større, utvikle egne personligheter osv.

Utenom denne spesifikke bloggen så har jeg ikke lest om eller fulgt noen andre. Kjenner kun til noen bloggernavn pga dere her inne som sitter å diskuterer dem. Men jeg aner null og niks om noen av disse sine barn.

Så, konklusjonen må jo være, at hvis dere er så imot utleveringen av disse barna, så slutt å les bloggene da. Hvis dere ikke er en del av løsningen, så er dere en del av problemet.

Anonymous poster hash: ad6c5...240
Skrevet

Jeg har kun lest/fulgt en blogg (donormamma) i hele mitt liv, og den ble etterhvert tatt av nett pga. blandt annet at barna begynte å bli større, utvikle egne personligheter osv.

Utenom denne spesifikke bloggen så har jeg ikke lest om eller fulgt noen andre. Kjenner kun til noen bloggernavn pga dere her inne som sitter å diskuterer dem. Men jeg aner null og niks om noen av disse sine barn.

Så, konklusjonen må jo være, at hvis dere er så imot utleveringen av disse barna, så slutt å les bloggene da. Hvis dere ikke er en del av løsningen, så er dere en del av problemet.

Jeg leser ikke noen av bloggene. Jeg synes likevel det er forkastelig å utlevere barna sine.

Skrevet

Jeg leser ikke noen av bloggene. Jeg synes likevel det er forkastelig å utlevere barna sine.

Samme her.. Man trenger ikke lese bloggene konstant for å få med seg hva som skjer.

På en måte blir det "moro" å se hva det blir av barna, men samtidig så er det jo bekymringsfullt.

Anonymous poster hash: 35948...65f

Skrevet

Legger ikke ut på Facebook engang.

Anonymous poster hash: 4960f...4e2

Skrevet

Jeg leser ikke noen blogger. De eneste jeg vet om litt er hun fotballen og frua-kjerringa, og hun som var med på et charterferie-program på tv,hun var i syden gravid og krangla med de andre hun reiste med. Vet ikke navnet hennes, men herregud for en parodi på 'jeg er havren, hvilket nek er du'...

Synes synd på disse barna deres jeg, som ufrivillig blir eksponert slik. Uansvarlige foreldre, som skulle hatt hjelp til å skjerme seg selv fra det offentlige rom.

Veldig glad for at jeg har fått vokse opp uten mediastyr, blogging og facebook!

Anonymous poster hash: 89400...fbb

Skrevet

Jeg er på ingen måte fast bloggleser. Men jeg har som sagt tenkt en del på hva blogging kan gjøre med disse barna. Så jeg har lest litt ulike blogger i det siste bare for å se. Følte ikke jeg kunne mene så mye om noe uten å i alle fall ha lest litt og sett hvordan barna blir fremstilt og utlevert.

Nå føler jeg derimot at jeg har sett nok og konkludert med at det de driver med er utrolig drøyt og sykt. Så nå får de ikke flere klikk fra meg hvertfall. Jeg synes noe bør gjøres for å åpne øynene til disse foreldrene, men jeg vet ikke helt hva det skulle vært. Mulig jeg svartmaler veldig altså, men...

Skrevet

ikke deres sak

Skrevet

Du har helt rett i at det ikke er mine barn og sånn sett ikke min sak.

Men jeg synes det blir for dumt å bruke det som argument hele tiden. Det må være greit å synes, mene og diskutere noe om andre, spesielt dersom det gjelder barns ve og vel. Dette er forøvrig en helt ny problemstilling. Aldri før har barn blitt utsatt for eksponering på denne måten før. Jeg tror det er kjempeviktig å diskutere dette og å få frem bekymringsverdige aspekter ved dagens bruk av Internett og sosiale medier. Spesielt når det gjelder så grov utlevering av forsvarsløse barn!

Skrevet

Husker ikke hvilken blogg det var, men etter en tråd her inne for et år eller to siden så sendte jeg kopi av tråden (den ble slettet, mener jeg å huske) med en mail til Barneombudet. Det gjaldt en blogger som utleverte barna sine og det at dette ble diskutert i detalj her på forumet, også barna ble diskutert. De sa at dette er et problem de er klar over og "holder øye med".

Jeg leser ikke slike blogger, men oppfordrer dere som gjør det om å sende inn melding om det som er bekymringsverdig til Barneombudet. De har slagkraft nok til å ev. sette i gang en større diskusjon om dette og skape endringer.

Synes det er flott at Hi tar opp temaet.

Jeg er overbevist om at vi vil få se saker med noen av disse barna når de blir voksne, hvor de vil sette store spørsmålstegn ved hvorfor de ikke ble beskyttet fra en slik eksponering.

Det er jo et tankekors at de foreldrene som lar barna sine ta modelloppdrag som regel blir dømt nord og ned, mens bloggerne ikke blir det. I førstnevnte kategori tjener i hvert fall barna penger selv. Hos bloggerne er det de voksne som tjener penger på barna sine.

Anonymous poster hash: e55ec...c49
Skrevet

MEN... Jeg husker når jeg fikk vite om at hun var gravid igjen, som et nytt "uhell"! Jeg klarte ikke å la være å tenke PR-stønt. Ja, det utrolig dårlig gort av meg å si det, men det er faktisk det jeg tenkte der og da. Jeg har forstått at hun er imot abort osv. og det er jo mer enn greit nok. For jeg selv er imot abort, med sine unntak. Jeg kan aldri tenke meg at Anna kan ha "planlagt" å få William, samtidig som jeg føler at det ligger litt PR i det. Igjen, hun gjør en fantastisk jobb med begge to! Men hvordan barna må leve et bloggliv er jo helt utrolig. Jeg ser for meg Michelle som en skikkelig diva om noen år (hun er nok en liten diva allerede). Som fire åring ser hun høytidlig på seg selv. Som Anna skriver; Michelle tror det er vanlig/normalt at folk "tilfeldigvis" kommer og spør om å ta bilde med enten moren eller seg selv. Selv om Anna ikke tillater bilder med de små, så synes jeg det virker mye...

Michelle og William virker som to fantastiske barn med utrolig god mor :) Det skal bli sagt! Hun er flink tross sin unge alder. Anonymous poster hash: 93191...3b2

Fantastisk mor? Som selger barna sine på nett?? Som har laget et stort drama ut av hvem som er far til barna dine?

Leste et intervjue med henne der hun syns de var greit å flytte vekk et år for å skjerme barna litt !!?!? Hallo?!? Legg ned bloggen !!

I mine øyner så mangler du litt når du ikke skjermer barna dine litt bedre! Anonymous poster hash: 488a5...6cb

Jeg synes ikke det er greit at hun blogger om barna sine på måten hun gjør eller selger dem på den måten hun gjør. Absolutt ikke! Men det betyr ikke at hun gjør en dårlig jobb som mor utenfor bloggen.

Skrevet

Som leder i en bedrift googler jeg opp alle som skal inn til intervju. Jeg kjenner eg heldig som ikke hadde en mor som eksponerte meg i sosiale medier eller at jeg selv ikke er på fb, da jeg får opp mye rart rundt de som søker jobb.

Anonymous poster hash: cecd8...011

Skrevet

ikke deres sak

Har du for vane å bare slenge inn korte kommentarer som ikke er til hjelp eller bidrar i en diskusjon? Det er et viktig tema HI tar opp! Barns rettigheter er alle voksenes sak!

Skrevet

ikke deres sak

Har du for vane å bare slenge inn korte kommentarer som ikke er til hjelp eller bidrar i en diskusjon? Det er et viktig tema HI tar opp! Barns rettigheter er alle voksenes sak!

tull, hvorfor skal man blande seg opp i hva andre gjør??? er heller mer opptatt av egen liv,enn og snakke dritt om folk jeg ikke kjenner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...