Preggie Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Treåringen min er en herlig unge. Hun er for tiden en utfordring for oss i forhold til grensesetting, noe jeg tenker er vanlig i den alderen, og noe vi håndterer på en ok måte. Vi klarer å være konsekvente og hun responderer fint på det. Ved leggetid derimot, kommer spesielt jeg til kort. Det hører til historien at hun ble storesøster i mars, og at leggingen har gradvis blitt vanskeligere etter det. Hun vil aldri legge seg. Vi har stellerutiner der vi etter vask/bad og tannpuss leser bok i sengen hennes. Dette er en koselig stund. Problemet starter når lesestunden er over og hun skal legge seg til å sove. Hun vil gjerne at vi ligger sammen i sengen med henne til hun sovner. Problemet er at hun ikke vil sove. Hun skravler, finner på unnskyldninger til å gå ut av sengen, tøyse, hoppe i sengen etc. Pappaen klarer, ved å være veldig streng og bruke veldig morsk stemme, å få henne til å sove ganske fort, men han må alltid bli streng. Jeg har ikke den samme autoriteten, ser det ut som, for uansett hva jeg gjør så går det skeis og vi ender opp med å bli sinte på hverandre. Jeg er pedagogisk utdannet og jobber med barn og vet ganske mye om grensesetting og kan ganske mange "triks", men ingen av dem funker på treåringen. Er dette normalt i denne alderen? Er det forskjell hos dere når pappa og mamma legger? Og har dere noen gode tips til meg? Jeg begynner å bli desperat...
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Hehe det er akkurat som å lese om min 3 åring. Samme situasjon her. Hun sovner fortere med han pga han må være streng. Jeg kan prøve å være streng, men hun respekterer ikke meg på samme måte. Følger denne.. Anonymous poster hash: 3043c...9c7
*blomst* Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 Akkurat likt her å, min nærmer seg 4 år og har holdt på noen mnd. Følger med for tips! Har prøvd det meste som å gå ut av rommet, sitte på rommet,ligge hos han, belønningssystem osv..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #4 Skrevet 13. juli 2015 Hos oss er det motsatt. Jeg er den strenge og får henne til å legge seg lettere enn mannen Han svarer på spørsmålene og blir lurt trill rundt av henne til å snakke, mens jeg gjentar kort at nå er det sovetid og ikke noe mer. Overhører mye av det hun sier og legger meg litt ned og er helt stille ved siden av henne. Går hun ut av senga, bærer jeg henne rolig, men bestemt tilbake. Til slutt gir hun seg Viktig med samme rutinen hver kveld. Det som nå er problemet hos oss er at hun våkner på natten og kommer inn i vår seng. Da er vi begge så trøtte at vi ikke orker å bære henne tilbake.... = trangt og dårlig søvn på oss voksne Anonymous poster hash: 6465d...ea3
MammantilNurket Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Min mor sverget til kamillete (i vår familie bruker vi kamillete til alt fra UVI til insomnia) for å roe meg ned før leggetid. Hun blandet store mengder kamillete i badevannet mitt og ga med også litt blandet ut i lunken melk før leggetid Endret 13. juli 2015 av MammantilNurket
Preggie Skrevet 14. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2015 Godt å høre at det er flere som har det sånn... Men ingen som har noen gode tips?
Preggie Skrevet 14. juli 2015 Forfatter #7 Skrevet 14. juli 2015 Jeg skal teste ut Kamille te i badevannet!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #8 Skrevet 14. juli 2015 Har det samme problemet, bortsett fra at jeg har TO treåringer. Doble trouble. Det jeg har gjort i det siste er å late som om jeg også skal sove. Jeg gjesper og puster veldig tungt, snur ryggen til og ignorerer/hysjer. Samtidig fokuserer jeg på å slappe av selv og da er det som om min ro smitter over på dem. Verdt et forsøk? Anonymous poster hash: 24370...e8b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #9 Skrevet 14. juli 2015 Jeg ville ikke sittet inne hos en treåring til hun sovnet. Men det er sikkert ikke svaret du var ute etter... Anonymous poster hash: ab3d1...f1c
Mamma_til_2 Skrevet 14. juli 2015 #10 Skrevet 14. juli 2015 Har hatt en slik periode ( men hun var yngre 2år) uansett så sa jeg til henne før jeg la med med henne at " mamma gidder ikke om du skal tulle, da går jeg" vi pratet litt så snudde jeg hodet bort og latet som jeg sov, hun sovnet fort da, hun fikk 1 sjanse etter vi la oss, sa bare tuller du mer nå så går jeg.
Preggie Skrevet 14. juli 2015 Forfatter #11 Skrevet 14. juli 2015 Jeg ville ikke sittet inne hos en treåring til hun sovnet. Men det er sikkert ikke svaret du var ute etter...Anonymous poster hash: ab3d1...f1c He he, jeg er ute etter alle gode tips. Dette med å sitte inne hos henne har vi bare gjort etter at hun fikk nytt rom og flyttet ut av sprinkelsengen i februar.. Jeg har tenkt at hun er utrygg, for hun sier at hun er redd og hyler om vi går ut av rommet...
Preggie Skrevet 14. juli 2015 Forfatter #12 Skrevet 14. juli 2015 Har hatt en slik periode ( men hun var yngre 2år) uansett så sa jeg til henne før jeg la med med henne at " mamma gidder ikke om du skal tulle, da går jeg" vi pratet litt så snudde jeg hodet bort og latet som jeg sov, hun sovnet fort da, hun fikk 1 sjanse etter vi la oss, sa bare tuller du mer nå så går jeg. Har prøvd det, og har gått ut mange kvelder, hvor hun blir liggende å hyle og gråte fordi hun ikke vil ligge alene..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2015 #13 Skrevet 14. juli 2015 Har dere prøvd å ta det gradvis? Først sitte noen dager helt ved sengen, så lengre bort, så helt ved døren med døren lukket, så stående i døråpningen, så utenfor med døren åpen og så lukke døren men fortsatt stå rett utenfor? Tungvint metode men kan være en grei måte for barnet å bli vandt til det, to-tre dager med hver. Vi gjorde dette med vår to-åring, hun bruker fortsatt mye tid på å gå inn og ut av senga men på gode dager sover hun innen 20 minutt. Håper vi er helt i mål snart! Anonymous poster hash: 00505...ed8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå