Gå til innhold

Alkoholreklame i Elle?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Alkoholreklame er jo som kjent forbudt i Norge.

 

Er det da lovlig når man skriver om feTen og viser bilder derfra, og også vise bilder av produkter (som til vanlig inneholder alkohol), og så skrive hvilket firma drikkevarene kommer fra? 'ØL FRA BUDWEISER', 'DRINKER FRA ABSOLUT VODKA', 'SJAMPANJE FRA MUMM' står det under hvert bilde av produktene. Det står ikke noe om at de er sponset av disse merkene, men hvorfor ellers skulle de gidde å vise bilder av produktene og skrive produktnavnene. Lurer også om de skatter av denne inntektsfordelen.

 

Er dette lovlig?

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alkoholreklame er jo som kjent forbudt i Norge.

 

Er det da lovlig når man skriver om feTen og viser bilder derfra, og også vise bilder av produkter (som til vanlig inneholder alkohol), og så skrive hvilket firma drikkevarene kommer fra? 'ØL FRA BUDWEISER', 'DRINKER FRA ABSOLUT VODKA', 'SJAMPANJE FRA MUMM' står det under hvert bilde av produktene. Det står ikke noe om at de er sponset av disse merkene, men hvorfor ellers skulle de gidde å vise bilder av produktene og skrive produktnavnene. Lurer også om de skatter av denne inntektsfordelen.

 

Er dette lovlig?

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

FeTen=festen

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Skrevet (endret)

Så bra at du skrev dette :)

Det minner meg på at jeg ...

1) skal kjøpe "Elle" før jeg reiser på ferie.

2) skal koooose meg med Mumm på ferie. Den er supergod! En av mine favoritter - anbefaler denne på det varmeste.

3) At jeg skal kjøpe med en flaska Absolut og en sixpack med Bud hjem.

Kjekt å ha en flaske Absolut i huset til drinker ... og det smaker herlig men en kald Budweiser på en varm sommerdag.

:D

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Ha ha. Morsomt. Reklamen virker mao. Jeg er ikke alkohol motstander altså, men jeg syntes man skal følge regler i samfunnet. Dersom det er forbudt å reklamere for alkohol (noe jeg også bidro til 🙈, så skal man ikke gjøre det dersom noe skal beskattes, så kan man ikke snyte fellesskapet for det.

 

Noen som kan bidra med en oppklaring av lover og regler her?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Skrevet

Ha ha. Morsomt. Reklamen virker mao. Jeg er ikke alkohol motstander altså, men jeg syntes man skal følge regler i samfunnet. Dersom det er forbudt å reklamere for alkohol (noe jeg også bidro til 🙈, så skal man ikke gjøre det dersom noe skal beskattes, så kan man ikke snyte fellesskapet for det.

 

Noen som kan bidra med en oppklaring av lover og regler her?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Hva med en mail til Signy eller forbrukerombudet? :)

Skrevet

Ha ha. Morsomt. Reklamen virker mao. Jeg er ikke alkohol motstander altså, men jeg syntes man skal følge regler i samfunnet. Dersom det er forbudt å reklamere for alkohol (noe jeg også bidro til 🙈, så skal man ikke gjøre det dersom noe skal beskattes, så kan man ikke snyte fellesskapet for det.

 

Noen som kan bidra med en oppklaring av lover og regler her?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Hva med en mail til Signy eller forbrukerombudet? :)

Skrevet

 

Ha ha. Morsomt. Reklamen virker mao. Jeg er ikke alkohol motstander altså, men jeg syntes man skal følge regler i samfunnet. Dersom det er forbudt å reklamere for alkohol (noe jeg også bidro til 🙈, så skal man ikke gjøre det dersom noe skal beskattes, så kan man ikke snyte fellesskapet for det.

 

Noen som kan bidra med en oppklaring av lover og regler her?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Hva med en mail til Signy eller forbrukerombudet? :)

Signy syntes selvsagt det er innafor, for ellers hadde hun ikke gjort det. Ikke lenge siden sist hun lot seg sponse (follow the money): http://www.nrk.no/kultur/elle-redaktor_-ja_-det-var-dior-som-betalte-1.12022130

 

Ville høre her inne først om dette er lovlig før jeg evt melder fra. Er det forbrukerombudet, presseforbundet og/eller skattemyndighetene som er rette instans? presseforbundet

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Skrevet

 

 

Ha ha. Morsomt. Reklamen virker mao. Jeg er ikke alkohol motstander altså, men jeg syntes man skal følge regler i samfunnet. Dersom det er forbudt å reklamere for alkohol (noe jeg også bidro til 🙈, så skal man ikke gjøre det dersom noe skal beskattes, så kan man ikke snyte fellesskapet for det.

 

Noen som kan bidra med en oppklaring av lover og regler her?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Hva med en mail til Signy eller forbrukerombudet? :)
Signy syntes selvsagt det er innafor, for ellers hadde hun ikke gjort det. Ikke lenge siden sist hun lot seg sponse (follow the money): http://www.nrk.no/kultur/elle-redaktor_-ja_-det-var-dior-som-betalte-1.12022130

 

Ville høre her inne først om dette er lovlig før jeg evt melder fra. Er det forbrukerombudet, presseforbundet og/eller skattemyndighetene som er rette instans? presseforbundet

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Tror jeg ville ha startet med forbrukerombudet :)

Skrevet

Helsedirektoratet forvalter alkohollovgivningen og er klageinstans. For at det skal falle inn under reklameforbudet, må Elle ha hatt til hensikt å øke omsetningen for produsentene (noe som ikke virker helt usannsynlig, men som er vanskelig å bevise). Men hør med helsedirektoratet.

 

Anonymous poster hash: 7408e...dfc

Skrevet

Helsedirektoratet forvalter alkohollovgivningen og er klageinstans. For at det skal falle inn under reklameforbudet, må Elle ha hatt til hensikt å øke omsetningen for produsentene (noe som ikke virker helt usannsynlig, men som er vanskelig å bevise). Men hør med helsedirektoratet.

 

Anonymous poster hash: 7408e...dfc

Takk 😊

 

HI

 

Anonymous poster hash: 1f58d...01b

Skrevet

Så bra at du skrev dette :)

Det minner meg på at jeg ...

1) skal kjøpe "Elle" før jeg reiser på ferie.

2) skal koooose meg med Mumm på ferie. Den er supergod! En av mine favoritter - anbefaler denne på det varmeste.

3) At jeg skal kjøpe med en flaska Absolut og en sixpack med Bud hjem.

Kjekt å ha en flaske Absolut i huset til drinker ... og det smaker herlig men en kald Budweiser på en varm sommerdag.

:D

Hva er Mumm? Noe jeg bør smake?

Skrevet

 

Så bra at du skrev dette :)

Det minner meg på at jeg ...

1) skal kjøpe "Elle" før jeg reiser på ferie.

2) skal koooose meg med Mumm på ferie. Den er supergod! En av mine favoritter - anbefaler denne på det varmeste.

3) At jeg skal kjøpe med en flaska Absolut og en sixpack med Bud hjem.

Kjekt å ha en flaske Absolut i huset til drinker ... og det smaker herlig men en kald Budweiser på en varm sommerdag.

:D

Hva er Mumm? Noe jeg bør smake?

Mumm er en sekt. Jeg drikker den når jeg er i Tyskland. Har aldri sett den i Norge. Den er nyyyydelig og kommer i mange ulike varianter.

https://www.mumm-sekt.de/home/

Skrevet

Spør inne på underforumet "rampelyset" inne på Kvinneguiden, der er det mange med peiling.

 

Anonymous poster hash: 97c10...271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...