Gå til innhold

Kan ikke ha med toåringen ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med ut mener jeg butikker/kjøpesentre. Hun hører IKKE etter, løper som bare det og hyler og skriker. Hvordan gi konsekvens når jeg roper at hun skal stanse og hun ignorerer det? Mye hyling etc og. Det er upraktisk at en alltid må være hjemme med ungen hvis det skal handles. .

Anonymous poster hash: 4e94c...cbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vogn?

Anonymous poster hash: 068a2...c3c
Skrevet

Vogn?

Vogna er OK de første 10 min. Så begynner hylingen.

Skrevet

Vogn?

Hvem bestemmer egebtlig hos dere? Så hun hyler etter 10 minutter i vogna og da lar du henne løpe rundt? Du får det du ber om her, for å si det sånn...

Anonymous poster hash: db550...bcc

Skrevet

Vogn?

Da får hun gå fint og holde i vogna eller holde deg i hånda, og hvis hun stikker av så må hun sitte i vogna igjen. Logisk konsekvens, og hun vil lære det etter hvert, men du må nok tåle litt hyling på veien.

Eller om du vil ta en enklere utvei, så er det mange som synes det er mer stas å sitte i handlevogna. Ikke i setet, men nedi der man har varene, og "passe på" de tingene man handler.

Skrevet

Vogn?

Hvem bestemmer egebtlig hos dere? Så hun hyler etter 10 minutter i vogna og da lar du henne løpe rundt? Du får det du ber om her, for å si det sånn...

Anonymous poster hash: db550...bcc

Nei. Det som skjer er at hun er urolig. Jeg ønsker ikke å fengsle henne til vogna de neste 60 min så lar henne løpe litt. F.eks i et lekeområde eller i en park. Men det er ikke NOK med lekene. Hun skal ut foran biler eller stikke av. Fordi hun trasser. Jeg har gjentatte ganger puttet henne i vogna med makt og sagt: "når du ikke hører på mamma får du ikke lov å gå selv", sist gang var på torsdag forrige uke. Men da slo det meg at det kanskje ikke er sunt å bruke vogna som straff. Det er bare np i ferien at det er et problem, til vanlig er det bhg og da handler vi før vi henter ungen.

Skrevet

Du kan jo kjøpe en sele

Anonymous poster hash: d8fb6...25a

Skrevet

Du kan jo kjøpe en sele

Ser ut som jeg lufter bikkja da :P ønsker ikke sele , ønsker en unge som hører etter. Men hva er rett konsekvens (mest effektiv) for en toåring?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Min sønn var slik, stakk av BESTANDIG. Det roet seg ettersom han ble eldre ;) faktisk kom den største forandringen når han var 2,5 og ble storebror, det virket som han faktisk skjønte at jeg ikke kunne løpe etter ham hele tiden lengre.

Han satt stort sett i vognen når vi var inne i butikker, ble han veldig urolig og fikk gå litt selv på grunn av det, måtte jeg bare dra hjem når han begynte å stikke av. Men det var ute i lekeparken han var verst til å stikke av. Brydde seg nada om at han "mistet" meg, han skulle ut på eventyr ;)

Skrevet

Er det noen 2 åringer som hører etter?;) Fra spøk til alvor, kan det være hun hører litt dårlig? Mellomste min hørte aaaaldr etter og hadde et voldsomt støynivå, han hadde masse veske i mellomøret og hørte derfor ikke så godt.

Anonymous poster hash: e24e6...f2d

Skrevet

Min sønn var slik, stakk av BESTANDIG. Det roet seg ettersom han ble eldre ;) faktisk kom den største forandringen når han var 2,5 og ble storebror, det virket som han faktisk skjønte at jeg ikke kunne løpe etter ham hele tiden lengre.

Han satt stort sett i vognen når vi var inne i butikker, ble han veldig urolig og fikk gå litt selv på grunn av det, måtte jeg bare dra hjem når han begynte å stikke av. Men det var ute i lekeparken han var verst til å stikke av. Brydde seg nada om at han "mistet" meg, han skulle ut på eventyr ;)

Ja, det er sånn det er..

Skrevet

Er det noen 2 åringer som hører etter?;) Fra spøk til alvor, kan det være hun hører litt dårlig? Mellomste min hørte aaaaldr etter og hadde et voldsomt støynivå, han hadde masse veske i mellomøret og hørte derfor ikke så godt.

Anonymous poster hash: e24e6...f2d

Nei, hørselen er bra. Hører når hun vil :)

Skrevet

I alderen 1,5 til 2,5 år unngår jeg å ha ungene med på butikken så sant det lar seg gjøre. Man kan prate og forklare til man blir blå, de (mine barn ihvertfall) hører ikke etter uansett.

Så for å slippe hyl og skrik tar jeg den enkleste veien å lar være å ta de med på handletur. De skjønner jo sånn etterhvert at for å få være med må de oppføre seg.

Jeg velger mine kamper og å trumfe gjennom en handletur med en hylende toåring er ikke en av dem.

Men må man, så må man selvsagt, og da er det bare å dra "mamma bestemmer" kortet og plassere trassungen i handlekurven og lukke øyner og ører for både hyl fra ungen og blikk fra andre. Og tenke hardt på at det går snart over. Om et års tid, eller så.

Skrevet

Vogn?

Da får hun gå fint og holde i vogna eller holde deg i hånda, og hvis hun stikker av så må hun sitte i vogna igjen. Logisk konsekvens, og hun vil lære det etter hvert, men du må nok tåle litt hyling på veien.

Eller om du vil ta en enklere utvei, så er det mange som synes det er mer stas å sitte i handlevogna. Ikke i setet, men nedi der man har varene, og "passe på" de tingene man handler.

Må legge til at min var også sånn, og jeg vet at det er mye lettere å si/vite hva man bør gjøre enn å gjennomføre det. For det finnes ingen quick fix, og jeg har like ofte gitt opp og stukket til ham en smothiepose eller noe annet (brødskalk fungerte faktisk også av og til) for å få ham til å sitte i vogna uten protester, eller bare latt være å ta ham med.

Likevel ble han ca rundt da han fylte 3 ganske flink til å høre etter. Han kan fortsatt vandre litt mellom hyllene, men nå vet jeg at han ikke går langt og at han kommer tilbake av seg selv. :) Så det går over. ;)

Skrevet

Handlevogn fungerte her hvor de fikk legge maten oppi vogna og hjalp meg med å speide etter det vi trengte.Ser du melk noe sted? osv

I vanlig vogn ga jeg de ofte litt å spise. En saftboks og et rundstykke ol. Om de var urolig, ja så kom sæla fort på. Prøvde å unngå kose-shopping med barn da. Det ble jo for kjedelig. La også inn pauser med det de likte (ex så på gravemaskiner som gravde, stopp ved automater som beveger seg (men puttet aldri på penger), stopp på lekeplasser etc).

Anonymous poster hash: ec95d...352

Skrevet

Høres ut som en normal 2 åring. Lær deg til å handle raskt. Planlegger du bra gjør du unna ukeshandlingen på 15 minutter med toåringen på setet i handlevognen.

Går dere på gata eller andre farlige steder holder du henne så hardt i hånden at hun ikke kan stikke av. Ellers må så små barn voktes som en hauk. Du kan ikke forvente at de oppfører seg "pent". De glemmer seg hele tiden selv om de vil være "snille".

Anonymous poster hash: c992f...337
Skrevet

Du kan jo kjøpe en sele

Ser ut som jeg lufter bikkja da :P ønsker ikke sele , ønsker en unge som hører etter. Men hva er rett konsekvens (mest effektiv) for en toåring?

Ville heller sett ut som jeg luftet hunden enn å risikere at barnet mitt sprang ut i veien... Vi brukte vognen som straff. Han fikk alltid lov å gå selv, men om han ikke hørte etter måtte han sitte i vognen. Funket kjempegreit! Selvfølgelig noe hyling de første gangene, men lærte seg fort at hyling ikke hjalp. Husk; det er du som bestemmer, ikke barnet! Hvorfor vil du ikke bruke vogn som straff egentlig?

Anonymous poster hash: 38d20...bf9

Skrevet

Du kan jo kjøpe en sele Anonymous poster hash: d8fb6...25a

Ser ut som jeg lufter bikkja da :P ønsker ikke sele , ønsker en unge som hører etter. Men hva er rett konsekvens (mest effektiv) for en toåring? Anonymous poster hash: 4e94c...cbb

Ville heller sett ut som jeg luftet hunden enn å risikere at barnet mitt sprang ut i veien... Vi brukte vognen som straff. Han fikk alltid lov å gå selv, men om han ikke hørte etter måtte han sitte i vognen. Funket kjempegreit! Selvfølgelig noe hyling de første gangene, men lærte seg fort at hyling ikke hjalp. Husk; det er du som bestemmer, ikke barnet! Hvorfor vil du ikke bruke vogn som straff egentlig?Anonymous poster hash: 38d20...bf9

Fordi det skaper negative assosiasjoner til vognen. Akkurat som man ikke skal bruke senga som straff.

Anonymous poster hash: 5edf5...d56

Skrevet

Ser ut som jeg lufter bikkja da :P ønsker ikke sele , ønsker en unge som hører etter. Men hva er rett konsekvens (mest effektiv) for en toåring? Anonymous poster hash: 4e94c...cbb

Ville heller sett ut som jeg luftet hunden enn å risikere at barnet mitt sprang ut i veien... Vi brukte vognen som straff. Han fikk alltid lov å gå selv, men om han ikke hørte etter måtte han sitte i vognen. Funket kjempegreit! Selvfølgelig noe hyling de første gangene, men lærte seg fort at hyling ikke hjalp. Husk; det er du som bestemmer, ikke barnet! Hvorfor vil du ikke bruke vogn som straff egentlig?Anonymous poster hash: 38d20...bf9

Fordi det skaper negative assosiasjoner til vognen. Akkurat som man ikke skal bruke senga som straff.

Er det krise om en 2-åring ender opp med å helst ikke ville sitte i vogna da? Det beste er vel om de begynner å gå selv snart?

Min er nesten 4 og vil fortsatt helst sitte i vogn om han får lov. (Det får han som regel ikke da.) Synes ikke det er noe bedre. :P Og det selv om vi brukte vogna som "straff".

Skrevet

Fordi det skaper negative assosiasjoner til vognen. Akkurat som man ikke skal bruke senga som straff.Anonymous poster hash: 5edf5...d56

Er det krise om en 2-åring ender opp med å helst ikke ville sitte i vogna da? Det beste er vel om de begynner å gå selv snart? Min er nesten 4 og vil fortsatt helst sitte i vogn om han får lov. (Det får han som regel ikke da.) Synes ikke det er noe bedre. :P Og det selv om vi brukte vogna som "straff". Anonymous poster hash: 068a2...c3c
Ja? Hun sover i vogna i bhg, og jeg lurer på hvorfor du tror det ikke er krise om vogna fårmnegative assosiasjoner når hun ikke klarer å gå selv uten å stikke av ;) som er hele essensen i problemet her.

Skrevet

Fordi det skaper negative assosiasjoner til vognen. Akkurat som man ikke skal bruke senga som straff.Anonymous poster hash: 5edf5...d56
 Er det krise om en 2-åring ender opp med å helst ikke ville sitte i vogna da? Det beste er vel om de begynner å gå selv snart? Min er nesten 4 og vil fortsatt helst sitte i vogn om han får lov. (Det får han som regel ikke da.) Synes ikke det er noe bedre. :P Og det selv om vi brukte vogna som "straff". Anonymous poster hash: 068a2...c3c
Ja? Hun sover i vogna i bhg, og jeg lurer på hvorfor du tror det ikke er krise om vogna fårmnegative assosiasjoner når hun ikke klarer å gå selv uten å stikke av ;) som er hele essensen i problemet her.

Fordi da blir kanskje motivasjonen større til å gå fint for å slippe å sitte i vogna? ;) Nei jeg vet ikke jeg, min fikk som sagt ikke negative assosiasjoner til vogna så jeg vet ikke hvordan det blir problematisk, derfor jeg spør. :P

Skrevet

Hva med å la hun få en liten handlekurv og egen handleliste?

Snakk med henne på forhånd og gi klar beskjed om at dere KUN skal ha det som står på lappen. Si hun må gå fint ved siden av deg og det er IKKE lov å løpe i butikken, da må dere gå rett hjem (uten varer) evt da må hun sitte i vogna.

Tegn en handlelapp til henne (råååsa ark og kanskje fine klister!) tegn varer så hun vet hva hun leter etter!

Dersom hun klarer handleturen fint så gi henne en premie! Ikke inne i butikken, da blir hun vant med feks å få is osv. Men feks hjemme. Noe gøy dere kan gjøre sammen, en kjeks i bilen eller noe du vet hun liker!

Skryt mye av henne både til henne og faren/besteforeldre!

Hun kan også ha med seg en dukkevogn med baby oppi. Handlelapp der dere kjøper noe til babyen (varer dere trenger feks smoothie, frukt, bleier osv)

Anonymous poster hash: 80c34...3cb

Skrevet

Hva med å la hun få en liten handlekurv og egen handleliste?

Snakk med henne på forhånd og gi klar beskjed om at dere KUN skal ha det som står på lappen. Si hun må gå fint ved siden av deg og det er IKKE lov å løpe i butikken, da må dere gå rett hjem (uten varer) evt da må hun sitte i vogna.

Tegn en handlelapp til henne (råååsa ark og kanskje fine klister!) tegn varer så hun vet hva hun leter etter!

Dersom hun klarer handleturen fint så gi henne en premie! Ikke inne i butikken, da blir hun vant med feks å få is osv. Men feks hjemme. Noe gøy dere kan gjøre sammen, en kjeks i bilen eller noe du vet hun liker!

Skryt mye av henne både til henne og faren/besteforeldre!

Hun kan også ha med seg en dukkevogn med baby oppi. Handlelapp der dere kjøper noe til babyen (varer dere trenger feks smoothie, frukt, bleier osv)

Viktig å ha liten handleliste de første gangene! Handle ofte istedenfor ukeshandle som tar mye lenger tid!

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg skriver utfra egen erfaring med min toåring. 

Hun stikker mye av. Hater vogn fra første minutt, men den er ok om hun blir sliten (skjer kun når vi har vandret rundt i hele Dyreparken)... 

Hun får valget; gå fint ved siden av, eller sitte i vogna. Den første tiden måtte vi sette henne i vogna - vi overså all hyling. Og det var MYE av det... Nå holder hun seg stort sett i området (vi lar henne få litt spillerom, hun må ikke lenger gå klin oppi oss, nå som hun hører mer etter), og hører på om vi sier om hun går for langt. Selvfølgelig trasser hun av og til, og nekter å høre - da er det rett i vogna, og der sitter hun til hun blir rolig. Deretter får hun en ny sjanse. 

Men i handlesituasjoner har vi løst det ved å dra til butikker med små handlevogner. Det er veldig populært, da får hun trille vogna selv, plukke ut varer og legge på disken selv. Det synes hun er veldig artig. Men det er klart - vi unngår å storhandle med henne. 

Anonymous poster hash: 81398...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...