Gå til innhold

Har en venninne som er så egoistisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært litt innoversentrert, men har også mange gode egenskaper. Fikk barn da hun var 22, og ble alene med han da ungen var 3. Etter det har faren hatt barnet annenhver helg + en kveld i uka (pluss når hun har ønske eller behov). I tillegg har foreldrene hennes barnet på overnatting en kveld i uka (da henter de han på sfo og har han frem til leggetid kvelden etter). Så hun har hatt greit med avlastning.

Etter at hun fikk kjæreste for to år siden har hun ønsket stadig mer pass/ avlastning. Ringer for å høre om vi skal finne på noe, for deretter å stikke etter en halvtime (og da prøver hun på en finurlig måte å sette igjen ungen  her). Sist vi inviterte henne på middag, måtte hun gå før vi var ferdige å spise (og satte igjen ungen). For en uke siden klarte jeg å svare nei, men det er vanskelig. (En syvåring som higer etter selskap, og som hadde vært lite med andre barn de siste dagene). Men da passet jeg også en liten (i tillegg til mine 3), og har mann som har vært borte i snart 6 uker.

Nå har hun hatt ferie i to uker. Første uka hadde hun bare to netter avlastning, men gjorde lite innenfor barnets interessefelt. Den neste uka var ungen hos faren fra mandag til fredag, deretter hadde jeg h*n fra lørdag til søndag. Hadde ikke tid å snakke med meg når ungen kom tilbake søndag, men sendte en melding om jeg kan ha barnet hele mandagen. Og her sitter jeg. Hva skal jeg svare? Har sagt til henne at hun må bruke litt tid på ungen nå, siden hun trenger henne. Og da bare sukket hun, og sa at hun visste det. Ungen er tydelig preget av å være nedprioritert, så det blir nok til at jeg svarer ja. Men hvordan nå inn med budskapet?

Anonymous poster hash: f0301...133
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med barnefaren. Det høres ut som ungen kan ha godt av å ha mer tid der. Faren bør kanskje få hovedomsorgen siden moren likevel ikke har tid til ungen sin. Dette høres ikke bra ut for ungen sin del.

Anonymous poster hash: 92467...465

Skrevet

Så du er enig i at dette er i meste laget? Endte selvfølgelig opp med å passe ungen, men sa også klart fra til henne om at nå må hun finne på litt ting på ungens premisser. Dessverre er ikke barnefaren noe bedre. Jeg har også bonusbarn, men her "kjemper vi" om å ha barna mest mulig. Trodde dette var normalen.

Jeg synes selvfølgelig at det er helt ok å passe barnet av og til, og inviterer h'n også ofte med på ting utenom å være barnevakt. Men når nå moren ikke gir noe som helst til meg, og bruker sosialt samvær til å sette igjen ungen her.... Da blir det bare feil. Passer barna til andre også, og da har de i hvertfall tid til å ta en kaffi eller prat med meg ved henting. Og gjengjelder.

Skrevet

Siden begge foreldrene ikke evner å se barnets behov hadde jeg tatt en telefon til bv for råd. Jeg tipper jenta kommer til å få problemer med dette etter hvert, om hun ikke allerede har det.

Anonymous poster hash: 332a5...152

Skrevet

Men er det å bruke mye barnevakt grunn til bekymringsmelding?

Skrevet

Ta en prat med barnefaren, finn ut om han har mulighet til å ha barnet mer, og faktisk ønsker det.. Om han vi det, hadde jeg støttet han i å få hoved omsorg, for barnet sin del. Om far ikke har interesse eller tid, så gå til BV og forhør deg om råd fra de. Slikt er uholdbart!

Anonymous poster hash: f3ec9...988
Skrevet

Men er det å bruke mye barnevakt grunn til bekymringsmelding?

Lever melding og la det være opp til barnevernet om de mener det er grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: 13409...cea

Skrevet

HI igjen...

Jeg vet at barnefaren ikke er et bedre alternativ, han har heller ikke ønske om å ha ungen mer. (Har snakket med han ofte).

Uansett. Jeg mener ikke dette er grunnlag for bekymringsmelding, men vil ta en lengre prat med henne om dette igjen. Har også snakket med moren hennes, etter initiativ fra henne (moren). Hun sa at datteren var veldig egoistisk, men at vi får prøve å stille opp for ungen. Lurer på å ta en prat med henne igjen, der jeg er tydelig på at det ikke nødvendigvis er til barnets beste å være med barnevakt hele tiden. Og at vi kanskje skal enes om å si nei så lenge ferien hennes varer nå. Med tanke på ungen. Synes dere jeg går over grensen da?

Synes bare hele problemstillingen er så rar. Her har de en unge... Og en ting hadde jo vært å passe henne et par timer, men nå har hun jo vært her siden vi sto opp. (Ærendet hun brukte som unnskyldning tar ikke lang tid).

Skrevet

At hun kommer på besøk og "må gå" før middagen er over, eller prøver å "finne på noe" sammen med dere, og dermed ditcher ungen - nei, huff! Folk får ha barnevakt og bruke besteforeldre alt de vil eller må, men man gjør det på en skikkelig måte. Det der er med på å gjøre barnet usikkert og føle seg uønsket. Det er noe helt annet om man sier fra til barnet at nå skal du være to dager hos X, og jeg henter deg klokka Y på torsdag, gleder meg til å se deg igjen, vær snill jente, kyss, klem, ha det bra. Og så kommer og henter henne med masse kos og glede, på det avtalte tidspunktet. En sjuåring kan både klokke og kalender...

Anonymous poster hash: 06e29...0fe

Skrevet

Hva for en venninne er dette?

Kan ikke hun passe dine barn også?

Synes du skal dumpe innom med dine barn i morgen og la dem bli der hele dagen.

Og ja, hun høres ut som en lite egnet omsorgsperson.

Skrevet

At hun kommer på besøk og "må gå" før middagen er over, eller prøver å "finne på noe" sammen med dere, og dermed ditcher ungen - nei, huff! Folk får ha barnevakt og bruke besteforeldre alt de vil eller må, men man gjør det på en skikkelig måte. Det der er med på å gjøre barnet usikkert og føle seg uønsket. Det er noe helt annet om man sier fra til barnet at nå skal du være to dager hos X, og jeg henter deg klokka Y på torsdag, gleder meg til å se deg igjen, vær snill jente, kyss, klem, ha det bra. Og så kommer og henter henne med masse kos og glede, på det avtalte tidspunktet. En sjuåring kan både klokke og kalender...

Der traff du spikeren på hodet. Forrige gang ungen overnattet her, så fikk jenta nesten skjenn da hun brukte litt tid på å gjøre seg klar. Ville si ha det til alle i huset, inkludert kjæledyr. Andre jeg passer ungene til to hele dager inklusiv natt kommer gjerne med jordbær/ roser/ et blad, det forventer jeg absolutt ikke, men synes hun bør legge inn så pass med tid at hun har tid til å ta en kort prat. Og kanskje si takk? Av og til.

Kjenner at jeg har vansker med å forholde meg til venninnen min, eneste grunnen til at jeg åpner for å passe ungen er at jeg er veldig glad i jenta. Og det er nok noe i det du sier om at jenta føler seg lite verdsatt av å bli plassert på denne måten, men frem til nå ser det ut til at det er så lystbetont å være her, at det ikke er noe problem.

Skrevet

Hva for en venninne er dette?

Kan ikke hun passe dine barn også?

Synes du skal dumpe innom med dine barn i morgen og la dem bli der hele dagen.

Og ja, hun høres ut som en lite egnet omsorgsperson.

Er fadder til jenta hennes, men ser jo at vi har beveget oss i helt ulike retninger siste årene. Før hun fikk kjæreste fant vi på mye sammen, og har hatt mye moro i lag, men det har alltid vært sånn at jeg må hjelpe henne (selv om jeg har tre og hun har en). Tror foreldrene har ødelagt henne litt, siden hun er minstejenta. Og har blitt stilt litt lite krav til. Moren hennes mener det går så bra med henne :/

Skrevet

HI igjen...

Jeg vet at barnefaren ikke er et bedre alternativ, han har heller ikke ønske om å ha ungen mer. (Har snakket med han ofte).

Uansett. Jeg mener ikke dette er grunnlag for bekymringsmelding, men vil ta en lengre prat med henne om dette igjen. Har også snakket med moren hennes, etter initiativ fra henne (moren). Hun sa at datteren var veldig egoistisk, men at vi får prøve å stille opp for ungen. Lurer på å ta en prat med henne igjen, der jeg er tydelig på at det ikke nødvendigvis er til barnets beste å være med barnevakt hele tiden. Og at vi kanskje skal enes om å si nei så lenge ferien hennes varer nå. Med tanke på ungen. Synes dere jeg går over grensen da?

Synes bare hele problemstillingen er så rar. Her har de en unge... Og en ting hadde jo vært å passe henne et par timer, men nå har hun jo vært her siden vi sto opp. (Ærendet hun brukte som unnskyldning tar ikke lang tid).

Fortell meg hvorfor dette ikke er grunn til bekymringsmelding? Hva gjør denne moren for barnet sitt som er bra?

Anonymous poster hash: 13409...cea

Skrevet

At hun kommer på besøk og "må gå" før middagen er over, eller prøver å "finne på noe" sammen med dere, og dermed ditcher ungen - nei, huff! Folk får ha barnevakt og bruke besteforeldre alt de vil eller må, men man gjør det på en skikkelig måte. Det der er med på å gjøre barnet usikkert og føle seg uønsket. Det er noe helt annet om man sier fra til barnet at nå skal du være to dager hos X, og jeg henter deg klokka Y på torsdag, gleder meg til å se deg igjen, vær snill jente, kyss, klem, ha det bra. Og så kommer og henter henne med masse kos og glede, på det avtalte tidspunktet. En sjuåring kan både klokke og kalender...Anonymous poster hash: 06e29...0fe

Der traff du spikeren på hodet. Forrige gang ungen overnattet her, så fikk jenta nesten skjenn da hun brukte litt tid på å gjøre seg klar. Ville si ha det til alle i huset, inkludert kjæledyr. Andre jeg passer ungene til to hele dager inklusiv natt kommer gjerne med jordbær/ roser/ et blad, det forventer jeg absolutt ikke, men synes hun bør legge inn så pass med tid at hun har tid til å ta en kort prat. Og kanskje si takk? Av og til. Kjenner at jeg har vansker med å forholde meg til venninnen min, eneste grunnen til at jeg åpner for å passe ungen er at jeg er veldig glad i jenta. Og det er nok noe i det du sier om at jenta føler seg lite verdsatt av å bli plassert på denne måten, men frem til nå ser det ut til at det er så lystbetont å være her, at det ikke er noe problem. Anonymous poster hash: f0301...133

Jeg hadde selv en mor som reiste mye, hun var aktiv i politikk. Pappa og hun var skilt fra jeg var ca 9 år, og etter hvert flytta han så langt vekk at det ikke var mulig å være en helg eller noen dager hos ham, i alle fall ikke utenom jul og sommer.

Men mamma og vi hadde gode venner og naboer som ble våre "reserveforeldre". Det var lystbetont, ja, men det var aldri tilfeldig som du beskriver din venninne. Heller ikke på den måten at man nesten lurer barnevakten til å overta, som din venninne gjør. Mamma planla alle fravær sammen med naboene, som var foreldre til min bestevenninne, og så flyttet vi dit med tannbørster og bamser og mye seremoni. Eller en annen snill dame kom og bodde noen dager hos oss, tok gjesterommet og ble der til mamma var hjemme igjen. Vi var alltid informert, og syntes det var spennende. Hun kunne også gjøre samme tjeneste for venninners barn, så noen ganger var det besøk av andre barn over flere dager hos oss. Bare hyggelig, men det skjedde altså aldri ved at mødrene stakk av og lot som om de skulle bort et kort ærend!!

Skrevet

Selvfølgelig gjør moren mange gode ting for barnet sitt. Jenta har alt hun trenger av materielle ting. Moren er flink til å ta henne med ut i naturen, og er en som engasjerer seg i skole/ verv rundt skole. De har selvfølgelig mange kjekke dager i lag, selv om moren tydeligvis har behov for mer avlastning enn de fleste. Som beskrevet i hovedinnlegget har moren en del avlastning i hverdagen også (men det er jo mange som har f.eks. 60/40), og det er først og fremst nå i sommer det har vært så stort mas om ekstra avlastning.

Men jeg får jo tydelig svar her, på at dette er langt i overkant. Og selv om jeg ikke er enig i at dette er en barnevernssak, så ser jeg jo at denne moren har et stort forbedringspotensiale. Og hun er heller ikke årets venninne.

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med venninnen din om at slik hjelp må gå begge veier. Du kan ikke avlaste henne når du har tre barn selv. Det er greit at du føler omsorg for fadderbarnet ditt og at dere kan være sammen slik at de får selskap. Det skjønner jeg jo at en enslig mor gjerne ønsker.

Men hun kan ikke dumpe ungen sin hos andre som det er en pakke.

Skrevet

Stakkars barn, som verken mor eller far vil ha..... :frown:

Skrevet

Skulle nesten trodd det var søstern min, men da hadde guttungen sannsynligvis vært her ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...