Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Vi skal få en kattunge om to uker, hva trenger vi? Må katten være inne i 10 mnd slik det står på dyrebeskyttelsen sine sider? Vi bor nær en hovedvei også, men har ellers bare jorder og mark rundt oss. Anonymous poster hash: abf1e...ddc
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 10 mnd!! Sier Dyrebeskyttelsen det? Høres nærmest ut som dyreplageri for en vanlig norsk katt, som jo egentlig er utedyr.... Har hatt katt, og har masse venner med katter. Alle har vel holdt katten inne i 2-4 uker, slik at katten lærer at det er HER maten og kosen er... Så blir den sluppet ut i korte perioder et par uker, så styrer den seg selv... 10 mnd!? Anonymous poster hash: ed8a1...86e
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Katten har ikke stedssans når den er liten og kan lett gå seg bort, så ja, du må holde den inne en god stund, selv om jeg synes 10 mndr var ganske lenge da. Hvis jeg husker riktig skal stedssansen være på plass rundt 8 - 9 mndr gammel. Og det vil jo si at du må holde den inne i 5 - 6 mndr. Alternativ er jo å være ute sammen med katten i kortere tidsperioder så den får lufte seg litt frem til den kan være ute alene. (kanskje også en ide å gjøre dette, og lære/venne katten til å gå i retning jord og mark, og ikke mot hovedveien) Anonymous poster hash: 8680b...e5b
Villbringebringebær Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 10 mnd!! Sier Dyrebeskyttelsen det? Høres nærmest ut som dyreplageri for en vanlig norsk katt, som jo egentlig er utedyr.... Har hatt katt, og har masse venner med katter. Alle har vel holdt katten inne i 2-4 uker, slik at katten lærer at det er HER maten og kosen er... Så blir den sluppet ut i korte perioder et par uker, så styrer den seg selv... 10 mnd!? Anonymous poster hash: ed8a1...86e Ja 10 mnd eller 6 om det er trygt er anbefalt. De er har ikle utviklet stedsans før det og går seg lett bort!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Kattunger burde ikke være alene ute før de er 10-12 mnd fordi de ikke har utviklet retningssans før det, og kan gå seg bort. Voksne katter burde holdes inne i 4 uker i nytt hjem så de vet hvor de bor Anonymous poster hash: 17373...8a1
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Jeg holdt katta inne til den var 6 mnd, da slapp jeg den litt ut med døra åpen mens jeg var ute med den. Steriliserte den da den var 7 eller 8 mnd. Etter det var den ute på dagtid frem til den var ca ett år, da hadde jeg den ute om natten også. Dere trenger kattedo, kattesand, godt for (fra veterniær eller dyrebutikk. Butikkfor er full av salt som kan gi katten problemer med urinen.), Klorebrett (?), kanskje noen katteleker? Anonymous poster hash: a27ed...0e9
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 Anbefalt å holde de inne til de er 10 måneder pga tilknytning og stedsans. Husk at anbefalinger for dyrehold forandrer seg på lik linje som hva som er riktig og feil mat under et svangerskap. Ikke alle katter er like og dyreplageri er det ikke. Katter har det like bra som innekatter som de som er utekatter. Jeg holdt mine inne til de var sterilisert og kastret. Rundt syv-åtte måneder. Den ene pusen er innekatt frivillig, mens den andre flyr ut og inn som han selv bestemmer. Anonymous poster hash: 15a1e...98f
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 Min er 7 mnd nå og er fremdeles inne, skal snart få han kastrert og han skal da etterhvert få lov å prøve seg ute Å slippe de ut etter noen uker er ikke noe bra.. Min stortrives inne og har mer enn nok med terrassen Anonymous poster hash: 8b530...d26
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 Min gikk bokstavelig talt på veggene av å bli holdt inne. Jeg var med den ut den første tiden. Men alene fra 4 mnd alderen. Nå er den 7 år og har det supert Anonymous poster hash: 9df3e...322
*Nøtta* Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 Hold den inne til den er 6 mnder i alle fall. Og deretter kan den være ute sammen med dere i kortere perioder, som da gradvis forlenges. Om katten KUN er vant til å være inne når dere får den vil det ikke by på noen problemer å holde den som innekatt til den er gammel nok. Faktisk vil det jo være naturlig å holde den inne til neste vår egentlig.. Ikke kjekt å lufte pus midtvinters. Du trenger dokasse, klorestativ, en koslig hule/seng, skikkelig kvalitetsfor fra dyrebutikk/veterinær, to vaksiner, leker og en børste. Anbefaler på det sterkeste å kjøpe kattesand fra dyrebutikk og ikke fra matbutikken på hjørnet. Kjøp kvalitetsklumpesand, så slipper du noe lukt i huset. Butikksand stiiiinker etter en dag! Jeg kjøper kattesand på Felleskjøpet og er kjempefornøyd, den er drøy og billigere en den som selges på dyrebutikken. Kos med pus da! Håper dere får stor glede av hverandre.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #11 Skrevet 12. juli 2015 Fikk en omplasseringskatt på 5 mnd, lot den gå ut etter en mnd da den var blitt vaksinert, kastrert og chippet. Anonymous poster hash: 32654...d82
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 Ja, dyrebeskyttelsen sier det. Men da er det utelukket å reise en helg på hytta før neste år om vi skaffer oss en katt? HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #13 Skrevet 13. juli 2015 Vi fikk katt i juni, var litt ute med oss på en lukket veranda den sommeren og høsten men gikk ikke ute alene før den var 9 mnd. Anonymous poster hash: d7452...30e
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #14 Skrevet 13. juli 2015 Vi fikk katt i juni, var litt ute med oss på en lukket veranda den sommeren og høsten men gikk ikke ute alene før den var 9 mnd. Anonymous poster hash: d7452...30e Altså, ikke juni i år det var bare for å illustrere tidsperspektivet Anonymous poster hash: d7452...30e
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #15 Skrevet 13. juli 2015 Ja, dyrebeskyttelsen sier det. Men da er det utelukket å reise en helg på hytta før neste år om vi skaffer oss en katt? HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc Du skal uansett aldri reise bort og overlate katten til seg selv, verken ute eller inne. Om det blir et problem for deg/dere, så egner dere ikke dere som katteeiere. Og du kan forresten fint ta katten med på hytta, og bare holde den inne der istedet. Anonymous poster hash: 8680b...e5b
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #16 Skrevet 13. juli 2015 Ja, dyrebeskyttelsen sier det. Men da er det utelukket å reise en helg på hytta før neste år om vi skaffer oss en katt? HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc Dere må uannsett ha en som kommer innom daglig for å se etter pusen. Dere kan nå bli bøtelagt for å forlate katten deres uten tilsyn daglig. Anonymous poster hash: 15a1e...98f
valnøtta Skrevet 13. juli 2015 #17 Skrevet 13. juli 2015 Ja, dyrebeskyttelsen sier det. Men da er det utelukket å reise en helg på hytta før neste år om vi skaffer oss en katt? HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc Hvorfor det? Du må jo uansett ha noen som ser etter pusen din, og da er det vel det samme om den er inne eller ute?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #18 Skrevet 13. juli 2015 Ja, selvfølgelig. Men tenkte på voksne katter kan noen stikke innom og se at den har det bra og gi mat og friskt vann. Tenker med en Kattunge vil vi ikke reise fra på den måten at noen bare stikker innom, da må de nesten være med den en del 😁 HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #19 Skrevet 13. juli 2015 Utedo og innedo. Ikke plag naboen med din katts avføring. Anonymous poster hash: 72454...dc6
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #20 Skrevet 13. juli 2015 Ja, selvfølgelig. Men tenkte på voksne katter kan noen stikke innom og se at den har det bra og gi mat og friskt vann. Anonymous poster hash: abf1e...ddc Men da tar du altså ikke det overordnede ansvaret for dyret ditt. Hva hvis katten ikke akkurat er der når kattepasseren stikker innom? Betyr det at den er påkjørt, eller bare at den er ute? Hva om den har blitt innelåst i garasjen hos noen ved et uhell og blir der i flere dager uten at noen merker det? Hvem skal lete? Kattepasseren antar at den bare er ute og flyr, for eksempel, men i realiteten er den i trøbbel. Anonymous poster hash: 0e7ca...b80
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #21 Skrevet 13. juli 2015 Ja, selvfølgelig. Men tenkte på voksne katter kan noen stikke innom og se at den har det bra og gi mat og friskt vann. Tenker med en Kattunge vil vi ikke reise fra på den måten at noen bare stikker innom, da må de nesten være med den en del HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc Nå tror jeg du prøver å ro deg litt i land her. En katt er ikke automatisk "voksen" selv om den kan gå ute. Hovedproblemet ditt er at Dyrebeskyttelsen sier 10 mndr inne, og du lurer da bl.a. på om dette betyr at dere ikke kan reise på hytta før til neste år. Den originale problemstillingen din har ingenting med om katten er voksen eller ei. Det virker på meg som du helst vil høre at katten kan gå ut tidligere, da dette da betyr for deg at dere kan reise bort tidligere enn om 10 mndr. Katten skal ha tilsyn; dvs mat, vann og sosial omgang hver dag, og det er din plikt som eier å påse, også når du reiser bort, selv om det bare er for en helg. Og som jeg skrev tidligere - du kan ta katten med deg på hytta. Anonymous poster hash: 8680b...e5b
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #22 Skrevet 13. juli 2015 Nei, jeg lurer bare på enkelt og greit at om får oss katt nå så er det slik at vi må være hjemme en av oss til alle døgnets tider jeg ville aldri ha reist fra en Kattunge! Med voksne katter mener jeg faktisk voksne katter! Som har vært ute flere år og som trygt finner veien hjem igjen. Jeg har passet naboens katter som er voksne. Da har de kommet når jeg har åpnet garasjen for å finne mat og vann. Jeg ville bare høre om det var sånn jeg trodde det var HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #23 Skrevet 13. juli 2015 Og det blir nok litt vanskelig å ta katten med på hytta mtp dører og vinduer står åpent hele tiden. Er mine foreldre sin hytte. Barna løper ut og inn. Vil ikke ha katten i bur. Da synes jeg det er bedre vi er hjemme. HI Anonymous poster hash: abf1e...ddc
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #24 Skrevet 13. juli 2015 10 mnd!! Sier Dyrebeskyttelsen det? Høres nærmest ut som dyreplageri for en vanlig norsk katt, som jo egentlig er utedyr.... Har hatt katt, og har masse venner med katter. Alle har vel holdt katten inne i 2-4 uker, slik at katten lærer at det er HER maten og kosen er... Så blir den sluppet ut i korte perioder et par uker, så styrer den seg selv... 10 mnd!? Anonymous poster hash: ed8a1...86e Katter utvikler ikke retningsansen sin før de er 6-7mnd. HI, hold pusen inne i 6-7mnd og begynn så tilvenningen gradvis. Korte turer ut og vær sammen med pus, gradvis vil han bli tøffere og vil være ute mer. Kjøp kvalitetsand, så slipper du stank inne og pus går på en innbydende kasse og ikke på innbydende tepper Anbefaler Nullodor kattesand, den holder faktisk en liten mnd, som reklamen sier, før du må bytte og det lukter ingen ting. Plukk ut bæsjen med en hullspade hver dag og skyll den i rett do. Ellers krever pus masse lek, kos og kvalitetsmat. Gratulerer med en ny venn du vil kunne ha de neste 15-20årene. Katt er topp! Anonymous poster hash: 902b9...47b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå