Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Har tidvis veldig vondt, vanskelig å finne sko som ikke trykker osv. Har time hos lege om et par uker, men skal reise bort den nest halvannen uka. Har hatt vondt i flere måneder, men nå er det skikkelig ille. Ikke hele tiden, men ofte. Non som har forslag til hva det kan være/hva man kan gjøre for å lindre? Anonymous poster hash: a85da...c10
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 Kan være betennelse i akillessen. Kan hjelpe og smøre med enetn ibux el voltarol gel. Evt ta voltarol tbl. Anonymous poster hash: f390b...d4a
aanonym Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Har også tenkt på betennelse eller noe sånt, men trodde det rammet mest joggere:) Får ta en tur på apoteket i morra.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 Nei ikkje bare joggere som får det. Har hatt det selv og eg er ikkje noe til jogger. Så ta deg entur og test ut om det hjelper ihvertfall Anonymous poster hash: f390b...d4a
aanonym Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Forresten, hva vil legen gjøre dersom det er snakk om betennelse?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Du får gjerne betennelsedempende medisiner (voltaren, berxidol) og mulig anbefales om å bruke lokalvirkende geler som de nevnt tidligere, evt henvisning til fysio. Anbefaling om såle i sko som bygger opp helen (kan kjøpes hos vanlig skobutikk). Ved langvarig plager vet eg at den kan bli aktuelt med kortisoninsprøytinger i området. Anonymous poster hash: f390b...d4a
aanonym Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 En tanke som slo meg: jeg har hallux valgus og bruker derfor ortopediske sko med spesialtilpassete fotsenger. Synes skoene er vonde og sliter med å få til p bruke disse. Kanskje plagene i akillesen oppsto når jeg begynte å bruke disse.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 Legen får ikke gjort mye med dette, Hi, du trenger behandling på det, samt riktig trening. Som en over nevner, så kan du få betennelsesdempende, men det gjør ikke noe med årsaken til hvorfor du har fått dette. Og kortisonsprøyte - det dropper du!!! Kortisonsprøyte på achillessenen bør være det absolutt siste man velger! Noen kan være heldige og få god effekt av kortison, men noen er også uheldige og får bivirkninger i form av atrofi av senen/muskel, og det er noe du ikke vil ha. Skal du - som siste mulighet - likevel velge kortison, gå da til en legespesialist som setter kortisonen mens h*n bruker ultralyd for å lokalisere nøyaktig sted. Du bør absolutt får sjekket om fotsengene dine kanskje er medvirkende til problemet ditt. Ikke alltid fotsenger blir riktig uten tilpasninger. Trenger ikke ha noen sammenheng med fotsengene, men få det sjekket. Unngå sukker, da sukker og raske karbohydrater trigger betennelsen mye! Ta tilskudd meg omega3 og gurkemeie - virker betennelsesdempende (tar også betennelser som NSAIDs ikke tar). Det mest effektive for å behandle achillesproblematikk er riktig trening, tøyning og trykkbølgebehandling. Få time til fysioterapeut som er god på fot, og som bruker tryggbølgeapparat. Dette må du betale selv, da trykkbølgebehandling dessverre ikke dekkes på annen måte. Fordelen er at du kan dra til en fysio uten driftstilskudd, dvs. du slipper særlig ventetid. Google trykkbølgebehandling, det er ikke mange behandlingene du trenger. Frem til da så kan du gjøre dette treningsprogrammet selv: http://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/achillesrehab/media3089.media Tøy i tillegg leggmuskulaturen to ganger daglig, tøy både med strakt og bøyd kne. Anonymous poster hash: 77612...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå