rytme Skrevet 11. juli 2015 #1 Skrevet 11. juli 2015 Hei! Vi er så heldig at vi har en gutt på snar 2,5 som er verdens enkleste å legge. Han har leggetid kl. 19. Vi begynner ca 18:40 med stell på badet, pysjen på. Litt kos i sofaen, inn å synge noen sanger ved sengen og så sovner han helt av seg selv hver gang. Han ble storebror til en gutt i mai som nå er 2 mnd. Vi begynte å lage leggerutiner for storebror ved 2 mnd. alder og tenkte å gjøre det samme med lillebror.Lurer på hvordan dere som har barn med ca samme aldersforskjell har gjort det? Legges de samtidig? Hvordan gjør dere det hvis dere er bare en voksen med begge barna. Er babyen med inn å legge søsken og så legges den etterpå? Eller omvendt? Ønsker å høre hvordan dere legger søsken, gjerne når det bare er en forelder hjemme
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2015 #2 Skrevet 11. juli 2015 To år mellom mine. Fram til ca 1 års alder hadde jeg begge på badet samtidig, la den eldste først med baby på slep, og deretter babyen. Hvis vi var to hjemme la jeg baby alene og pappaen eldste. Anonymous poster hash: 33294...4d9
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2015 #3 Skrevet 11. juli 2015 Her legger vi en hver. Mannen eller mormor legger eldste sønnen på 3 i 18.30-19 tida, jeg legger lillebror (5mnd) kl.18.30. Begynte med leggerutiner på lillebror da han var 2,5 mnd. Det fungerte supert. Det viktigste er rutiner hvor det samme skjer hver kveld. Jeg holdt han våken fra 17-17.30 tiden, amma først på en pupp, så et langt bad hver kveld og lang tid på stellebordet etterpå, så litt lek før jeg amma andre puppen til slutt I starten vugga jeg han i søvn i armene mine før jeg la han i vuggebagen og bærte den inn på soverommet. Da han ble 3 mnd sluttet jeg å vugge han i søvn. Da hadde jeg samme opplegget, bare at jeg la han i babynestet i senga hans på soverommet mens jeg lå ved siden av og trøstet han mens han gråt. Protesterte vilt på å bare bli lagt ned i starten, men det gikk bedre og bedre. Da han ble 4 mnd begynte vi med grøt før badetid og jeg sluttet jeg å ligge inne hos han, la han bare ned å gikk rett ut. Så gikk jeg inn og ga smokken hver gang han gråt og hadde mistet den helt til han sovna. Slik holder jeg på enda, bruker alt fra 1 min- 30 min på legging, alt ettersom hvor trøtt og fornøyd han er. Som regel 10 min. Ikke så verst det syns jeg. Hadde ikke klart å legge begge, da måtte eldste sønnen i såfall venta til lillebror var lagt før jeg kunne lagt han, ellers hadde det blitt kaos. lykke til! Anonymous poster hash: 4cc3f...e02
rytme Skrevet 11. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 11. juli 2015 To år mellom mine. Fram til ca 1 års alder hadde jeg begge på badet samtidig, la den eldste først med baby på slep, og deretter babyen. Hvis vi var to hjemme la jeg baby alene og pappaen eldste. Anonymous poster hash: 33294...4d9 Her legger vi en hver. Mannen eller mormor legger eldste sønnen på 3 i 18.30-19 tida, jeg legger lillebror (5mnd) kl.18.30. Begynte med leggerutiner på lillebror da han var 2,5 mnd. Det fungerte supert. Det viktigste er rutiner hvor det samme skjer hver kveld. Jeg holdt han våken fra 17-17.30 tiden, amma først på en pupp, så et langt bad hver kveld og lang tid på stellebordet etterpå, så litt lek før jeg amma andre puppen til slutt I starten vugga jeg han i søvn i armene mine før jeg la han i vuggebagen og bærte den inn på soverommet. Da han ble 3 mnd sluttet jeg å vugge han i søvn. Da hadde jeg samme opplegget, bare at jeg la han i babynestet i senga hans på soverommet mens jeg lå ved siden av og trøstet han mens han gråt. Protesterte vilt på å bare bli lagt ned i starten, men det gikk bedre og bedre. Da han ble 4 mnd begynte vi med grøt før badetid og jeg sluttet jeg å ligge inne hos han, la han bare ned å gikk rett ut. Så gikk jeg inn og ga smokken hver gang han gråt og hadde mistet den helt til han sovna. Slik holder jeg på enda, bruker alt fra 1 min- 30 min på legging, alt ettersom hvor trøtt og fornøyd han er. Som regel 10 min. Ikke så verst det syns jeg. Hadde ikke klart å legge begge, da måtte eldste sønnen i såfall venta til lillebror var lagt før jeg kunne lagt han, ellers hadde det blitt kaos. lykke til! Anonymous poster hash: 4cc3f...e02 Takker for svar, begge to. Jeg tenker at hvis vi er hjemme begge to så kan de jo legges samtidig i 19-tiden. Men hvis jeg er alene, så tenker jeg at det hadde vært best å legge eldste først, siden han er så enkel å legge? Så kan jeg bruke mer tid på babyen som sikkert trenger mer hjelp til å sovne... Men så er de jo ikke like enkelt å holde en baby våken, er den trøtt 1830 så må den nesten legges 1830 ellers slokner den vel i armene mine mens jeg styrer med 2 åringen. 2 åringen derimot klarer jo fint å holde seg våken en halvtime til selv om han er trøtt 1830... Kunne jo sett de litt an hver kveld hvem som er trøttest osv... Men da vil jo leggetiden variere litt, og rutinene kanskje bli litt forskjellig. Men det gjør vel kanskje ikke så mye....? En del ting vil jeg jo gjøre på samme måte hver kveld uansett.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2015 #5 Skrevet 11. juli 2015 Her er også minste 2 mnd. Hun sovner ennå i stua og legger seg sammen med meg... Har en 3 åring og en 6 åring også. Så leggetid er et lite stress. Er for det meste alene med de på kveldene, så må organisere alt selv. Men nå kjenner jeg at ting blir litt enklere. Skal innføre leggerutiner her også, men må løpe til en annen etasje for å putte smokk på plass... Anonymous poster hash: 8a71a...146
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2015 #6 Skrevet 11. juli 2015 Har aldri fått mine (4 stk) til å legge seg tidlig når de var små. Minste er 3 mnd, og sovner ca kl.21-22, ikke sjangs til å få han til å legge seg før, men når han sover er det til kl 8-9 da, noen ganger pupp kl 6, men sovner alltid igjen da. Anonymous poster hash: 047de...bba
rytme Skrevet 11. juli 2015 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2015 Har aldri fått mine (4 stk) til å legge seg tidlig når de var små. Minste er 3 mnd, og sovner ca kl.21-22, ikke sjangs til å få han til å legge seg før, men når han sover er det til kl 8-9 da, noen ganger pupp kl 6, men sovner alltid igjen da. Anonymous poster hash: 047de...bba Nei, vet jo ikke om det går, men førstemann fikk leggetid kl. 19 fra 2 mnd og det fungerte helt fin helt fra starten av. Virker som om andremann kommer inn i samme rytme nå også. Har sovet hele kvelden den siste tiden. Men han våkner gjerne kl. 5 da....Men min erfaringer at det vil bedre seg etterhvert Vi får se hvordan det går. Hvis vi fikke får han til å legge seg så bare avslutter vi og prøver igjen senere så det er no big deal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå