Gå til innhold

Topuktssele i midten bak! Skal på biltur!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på lang biltur, med tre unger. To på 6år og en på 11år. De må alle sitte bake i bilen. 6åringene sitter i beltestoler, og 11åringen må da sitte i topunktssele bak i bilen.

Han sitter som regel fremme, men nå skal far også være med..

Er dette greit? Vet det ikke er optimalt, men..

Eller finnes det beltestoler som kan festes med topunktssele, så 11åringen kunne sittet ytterst med døren?

Anonymous poster hash: bb646...16b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere ikke kræsjer er det jo greit...

Får jo ikke festet noe på forsvarlig måte med 2-punktsele som jeg vet om i alle fall. Ville vurdert og lånt meg annen bil.

Skrevet

11åringen er forresten litt over 150cm, og ca 50kg.

HI.

Skrevet

Hvor høy er 11åringen din?

Min 10åring er så høy at han ikke trenger sete, og det er ikke mindre trygt for en 11åring å sitte i midten bak enn det er for en voksen

Anonymous poster hash: 0b8d8...c76

Skrevet

Så lenge dere ikke kræsjer er det jo greit...

Får jo ikke festet noe på forsvarlig måte med 2-punktsele som jeg vet om i alle fall. Ville vurdert og lånt meg annen bil.

Ja, så lenge vi ikke kræsjer..

Har ikke mulighet til å låne annen bil, desverre.

Skrevet

Hvor høy er 11åringen din?

Min 10åring er så høy at han ikke trenger sete, og det er ikke mindre trygt for en 11åring å sitte i midten bak enn det er for en voksen

Litt over 150, ca 50 kg.

Skrevet

Ville heller satt meg sjølv i midten i så fall.

Skrevet

Ville heller satt meg sjølv i midten i så fall.

Men jeg er den eneste som kan kjøre. Vi prøvde å sette far i midten, men han er ingen liten kar, så han fikk ikke plass:/

Skrevet

Da går jo han i samme kategori som en voksen, tenker at det bør gå bra. De hadde jo ikke laget 2pkt.seler om det var likestilt med å ikke bruke sele...

Skrevet

Vi har også bare topunkssele i midten bak på den ene bilen, men vi har yngre barn, så vi kjøpte et bakovervendt sete fra britax som kan festes med denne selen. Før vi kjøpte setet nektet jeg alle andre å sitte der, og brukte plassen selv når bilen var full. Vanskelig når mannen ikke kan kjøre, da. Selv hadde jeg ikke brukt bilen med barn i midten (tur hadde utgått). Jeg er vanligvis avslappet, men forstår at jeg kan virke hysterisk på bilsikring. Sannsynligvis går det helt fint.

Anonymous poster hash: 9ef35...89f

Skrevet

Går det ikke an å få satt inn en trepunktssele i midten også?

Anonymous poster hash: ccd8e...c76

Skrevet

Om bilen bare har 2 punkt sele bak så sett 11 åringen der, dere vill ikke få bot da bilen er laget slik.

Skrevet

Det gjør det helt sikkert, men det er veldig dyrt. Bilen skal byttes ut senere i høst med 7seter, derfor er det ikke aktuelt å montere ny sele nå.

Til vanlig er det bare jeg og barna som bruker den, og da sitter 11åringen fremme..

Skrevet

Det gjør det helt sikkert, men det er veldig dyrt. Bilen skal byttes ut senere i høst med 7seter, derfor er det ikke aktuelt å montere ny sele nå.

Til vanlig er det bare jeg og barna som bruker den, og da sitter 11åringen fremme..

Det ville jeg sett på som en del av feireutgiftene. Eller rett og slett funnet en annen måte å reise på. Topunktsele hadde ikke vært aktuelt for mine barn på langtur.

Skrevet

Om bilen bare har 2 punkt sele bak så sett 11 åringen der, dere vill ikke få bot da bilen er laget slik.

Får nok ikke bot, men trafikksikkerheten er allikevel ikke ivaretatt.

Skrevet

Jeg er såpass hysterisk at jeg ikke hadde turt denne løsningen.

Hvis airbagen kan kobles ut ville jeg satt den ene beltestolen foran, da blir det bedre plass i baksetet.

Anonymous poster hash: 4144d...3ed

Skrevet

Man er ikke hysterisk når man vil sine barn det beste...

Skrevet

Hvem bryr seg om bot? Det er sikkerheten det er snakk om...

Skrevet

Får nok ikke bot, men trafikksikkerheten er allikevel ikke ivaretatt.

Ja men bilen er laget slik og da kan hi bruke den og sette gutten på 11 år i mitten bak. Hi må enten bruke masse penger på og oppgradere en bil hun skal bytte ut eller leie en annen bil om hun ikke vill bruke den hun har med de beltene som er.

Skrevet

Det finnes bilstoler (til en av 6 åringene) som kan festes med topunktssele, så kan 11 åringen sitte ved døren.

Anonymous poster hash: ce911...8d7
Skrevet

Det finnes bilstoler (til en av 6 åringene) som kan festes med topunktssele, så kan 11 åringen sitte ved døren.

Det vill jo da si at 6 åringen må sikres i fempunktsele forovervent og det er jo absolutt ikke anbefalt.

Skrevet

Det vill jo da si at 6 åringen må sikres i fempunktsele forovervent og det er jo absolutt ikke anbefalt.

Det finnes bakovervendte seter som kan brukes, opp til 25 kg (jeg vet ikke hvor mye 6 åringen veier, eller om hn blir for lang). Det er vel uansett tryggere å la en 6 åring sitte fremovervendt i en fempunktssele enn en 11 åring i topunktssele? Ingen av delene er ultimat, det er klart, men jeg tror jeg ville følt meg trygg nok på en fremovervendt stol. Men jeg ville lest meg opp på temaet før jeg gjorde det - det har jeg ikke gjort nå, bare så det er sagt. 

Skrevet

Ene 6-åringen foran i beltestol (hvis du kan koble ut airbagen). Mannen i midten bak.

Anonymous poster hash: eeeef...bbf

Skrevet

Jeg hadde nok ikke planlagt en slik ferie om jeg visste om problemet.

Når det er sagt at kjørte vi til Danmark ifjor med ene barnet i topunktssele. Vi leide bil og det falt meg ikke inn at bilen skulle ha topunktssele i midten. Vi så det ikke før vi skulle pakke bilen og dra, og da var det ikke så mye å få gjort med saken. Det gikk heldigvis bra naturligvis, men det var veldig ubehagelig hver gang vi var ute og kjørte.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å sikre barnet med topunktssele. Tror ikke jeg hadde akseptert det for meg selv og mannen heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...