Gå til innhold

Jeg har to venner og fire bekjente som er slankeopererte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle er de nå overvektige igjen... Alle har fått operasjonen dekket av staten, de gikk raskt ned, men nå er de nesten like store som før operasjonen.. Hva er poenget?

Er dette vanlig, å gå sånn opp i vekt igjen mener jeg??

Staten kunne virkelig ha spart seg de pengene...

Anonymous poster hash: d8c1b...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner også to der dette har skjedd.

Synd!

Synes det vitner om dårlig forberedelse og enda dårligere oppfølging.

Anonymous poster hash: 98b29...4de

Skrevet

Stemmer ikke med alle.

Jeg har vært stabil i 5 år

Anonymous poster hash: 22858...cc1

Skrevet

Stemmer ikke med alle.

Jeg har vært stabil i 5 år

Anonymous poster hash: 22858...cc1

Får du god oppfølging, synes du?

Skrevet

Det er fordi en operasjon ikke fjerner ÅRSAKEN til problemet, som jo i de fleste tilfeller sitter i hodet...

Anonymous poster hash: c1dd9...815

Skrevet

Det er mellom 4 og 7 år siden alle de jeg henviser til her ble operert.

Hi

Skrevet

Det er fordi en operasjon ikke fjerner ÅRSAKEN til problemet, som jo i de fleste tilfeller sitter i hodet...

Det er jo derfor det er så viktig med oppfølging! Dette kan jo være livreddende kirurgi for folk - om de altså blir fulgt opp og klarer å holde vekten.

Skrevet

Jeg mener det er manglende oppfølging mht de psykologiske årsakene søm bidro til overspisingen i utgangspunktet. Hvis de ikke adresseres, og personene det gjelder får økt sin kompetanse på dette området, og endret sine mestringsstrategier, så skjønner jeg godt at problemet med overvekt oppstår igjen!

Anonymous poster hash: 2bddd...d9b
Skrevet

Det sitter i hodet, og en må virkelig ville det!

Tror en del som får det av staten, blåser i det av to grunner :

1. De har ikke betalt et øre, så det spiller ingen rolle.

2. De har et sykt forhold til mat, en avhengighet som ikke lett lar seg kurere.

Hvis de ikke ønsker det 110 % og jobber for det, så vil de gå opp igjen.

Anonymous poster hash: 5fc39...417

Skrevet

Nemlig!!

Det er ikke mye hjelp i en slankeoperasjon hvis man fortsetter å spise som før. Går fort opp igjen da..... Jeg kjenner også ei som tok operasjonen, hun er ikke like ille som før. Men hun har absolutt gått opp en god del igjen.

Anonymous poster hash: 40bce...bb5

Skrevet

Men er det vanlig?

Hi

Skrevet

Har to tidligere kollegaer som er slankeoperert, den ene er like slank etter 5 år, den andre er på god veg til å bli like tjukk igjen.

Anonymous poster hash: a6888...56b

Skrevet

Jeg har ei veninne som er slankeoperert på statens regning. Hun tok tak i dette før hun fikk oprasjonen vet jeg og hun har tatt skikkelig tak i det etterpå. Det som er virkelig synd er st hun har fått slle bivirkninger som det går ann å få pluss litt til. Jeg syns virkelig synd i henne, for hun sliter i hverdagen pga dette.

Jeg har noen bekjente litt langt utimellom, der er det litt så som så. Det virker som de enten har blitt helt treningsnarkomane og helt besatt av hva de putter i munnen, igrunn sykelig opptatt av det. Også er det de som driter i å holde det vedlike og blitt store igjen. Det er igrunn bare veninnen min som har fått ett normalt forhold til mat, trening og igrunn livet etterrpå.

Anonymous poster hash: 90a8a...86d

Skrevet

Jeg kjenner 5 stk som har fått operasjone.

Nr 1: Har vært i Se og Hør et par ganger fordi hun ikke slutter å gå ned og må ha intravenøs næring.

Nr.2 har holdt vekta

3, 4 og 5 er større eller like store nå som de car før operasjon.

Felles for de tre siste er null bevegelse og samme matinntak som før. Tris! Tenk hva detre koster!!

Anonymous poster hash: 5e631...dd3

Skrevet

Dere er tydeligvis en feit flokk, ikke rart om det er vanskeligere å holde vekta om det spises sånn generelt rundt dem.

Anonymous poster hash: 7967c...397
Skrevet

Når en leser her inne, skulle en tro at nesten alle som er slankeopererte går opp igjen i vekt. At alle har fått en enkel løsning, men er for late til å ta vare på den, Dette er jo lang fra sannheten. Statistisk sett holder 8-9 av 10 vekta stabil etter 5 år. Av de som slanker seg selv har 8-9 av 10 gått opp igjen alt + litt til etter 5 år,  Mange av disse som får dekket operasjon av staten, har livsstilssykdommer som de blir kvitt når de går ned i vekt. Her inne høres det ut som om staten kaster penger etter de som får dekket gastric bypass, men sannheten er at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi denne pasientgruppen operasjon. Man sparer på medisiner til diabetes, høyt blodtrykk og annen hjertelidelse, psykiske lidelser og operasjoner for overbelastninger av ledd og ikke minst mange og lange sykemeldinger.

GB blir regnet som vellykket hvis mn går ned 20% av overvekten. Dette gir stor helsegevinst, selv om man fortsatt er overvektig mtp BMI. Målsetningen er ikke at alle skal bli tynne, men friske. Det er gjennomsnittlig et vindu på 12-18 mnd. for vektnedgang etter operasjonen, så det sier seg selv at mange med stor overvekt aldri blir slanke, e\men det betyr ikke at operasjonen ikke virket slik den skulle.

Gang på gang lar jeg meg irritere over den uvitenheten og de fordommene som omhandler overvekt og behandling knyttet til det. Problemet er ofte mer sammensatt enn det folk er villige til å tro.   

Anonymous poster hash: 4d0be...94b
Skrevet

Alle er de nå overvektige igjen... Alle har fått operasjonen dekket av staten, de gikk raskt ned, men nå er de nesten like store som før operasjonen.. Hva er poenget?

Er dette vanlig, å gå sånn opp i vekt igjen mener jeg??

Staten kunne virkelig ha spart seg de pengene...Anonymous poster hash: d8c1b...c2a

Mange ønsker seg the quick fix. De tror en kniv kan ordne alt.

Anonymous poster hash: 1e9c0...3da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...