Anonym bruker Skrevet 10. juli 2015 #1 Skrevet 10. juli 2015 Ingenting er sikkert her enda men må ta litt stilling til evt setefødsel. Ble kjempe redd når jeg hørte dette.. både pga det ukjente og bare det at det er litt høyere risiko.. Valgte dere KS eller fødsel? Og hvordan var opplevelsen? Har kjempe blandede følelser.. Anonymous poster hash: b4e57...1ba
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 Jeg var innstilt på setefødsel. Var utrolig nok ikke bekymra for det. Nå ble det keisersnitt alikevell pga div årsaker Anonymous poster hash: 38b95...331
the amazing spidermamma Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 Jeg tok KS pga seteleie. Det gikk veldig fort og greit, og jeg hadde ingen komplikasjoner i ettertid. Husk på at det er stor forskjell på PLANLAGT KS og haste/katastrofe-KS. Det er mye mindre sjanse for komplikasjoner når det er planlagt. Jeg kjenner flere som har født i sete også, og felles for dem er at det har tatt uhorvelig lang tid.
mamma_bergen Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Min fødsel endte i katastrofesnitt, så jeg ville valgt planlagt. Nå vet jeg om flere som har hatt født vaginalt og det har gått fint. Så det er nok ikke enkelt å gi et svar på hva som er best.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2015 #5 Skrevet 10. juli 2015 Åhhhh det er så vanskelig. Er så redd for å ligge med rier til 9 cm og ende i noe hasteks. . Men igjen har jeg så lite lyst på KS. Både fordi jeg ikke vil få babyen noe tidligere og for å slippe alt det vonde i etterkant .. Blæ. . Pest eller kolera føles det som:) Anonymous poster hash: b4e57...1ba
mamma_bergen Skrevet 10. juli 2015 #6 Skrevet 10. juli 2015 Åhhhh det er så vanskelig. Er så redd for å ligge med rier til 9 cm og ende i noe hasteks. . Men igjen har jeg så lite lyst på KS. Både fordi jeg ikke vil få babyen noe tidligere og for å slippe alt det vonde i etterkant .. Blæ. . Pest eller kolera føles det som:) Anonymous poster hash: b4e57...1ba Hvilket sykehus hører du til? Og de måler vel bekkenet? I tillegg blir man fulgt ekstra opp under et seteleie, så om du virkelig ikke vil ha ks, og legene mener det skal gå bra, er det jo bare til å prøve vaginalt
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2015 #7 Skrevet 10. juli 2015 Åhhhh det er så vanskelig. Er så redd for å ligge med rier til 9 cm og ende i noe hasteks. . Men igjen har jeg så lite lyst på KS. Både fordi jeg ikke vil få babyen noe tidligere og for å slippe alt det vonde i etterkant .. Blæ. . Pest eller kolera føles det som:) Anonymous poster hash: b4e57...1ba Hvilket sykehus hører du til? Og de måler vel bekkenet? I tillegg blir man fulgt ekstra opp under et seteleie, så om du virkelig ikke vil ha ks, og legene mener det skal gå bra, er det jo bare til å prøve vaginalt er på ahus. Og har født før så da måler de ikke bekkenet siden barnet da var over 3 kg..Syns bare det høres skummelt ut.. i forhold til risikoen for barnet og. Selv om den er liten :/ Anonymous poster hash: b4e57...1ba
2trollunger Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Jeg er i samme situasjon. Er 35+5, og hun bytter fortsatt leie ofte. Skal føde på Ahus jeg også, og skal trolig inn for ultralyd så de kan sjekke leiet. Jeg har også født før, så har fått beskjed om at setefødsel trolig kommer til å gå bra. En venninne av meg er fødselslege, og anbefaler vaginal fødsel. Jeg har lest endel om det, og jeg heller isteden mot keisersnitt. Det er jo en økt risiko for babyen ved setefødsel, og da vil jeg heller ta smertene og ubehaget etter keisersnitt.. I Sverige tar de nesten bare keisersnitt ved seteleie.
Lille krøll Skrevet 10. juli 2015 #9 Skrevet 10. juli 2015 Henta mi lå i sete. Skulle begynne å få oppfølging og måle bekken og slikt når fødselen startet. Siden jeg ikke fått noe info på forhånd ville jeg ikke føde vaginalt. Var åpnet 9 cm når de startet operasjon og er veldig fornøyd. Jenta fikk alle fordeler av sammentrekninger og hormoner og jeg hadde ingen komplikasjoner etterpå.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Jeg var inne til kontroll fordi jordmor lurte på om det kunne være seteleie. Nå var det ikke det hos meg, men hadde gjort meg opp noen tanker før jeg fikk vite det. Jeg hadde bestemt meg for keisersnitt. Men mest fordi jeg ved forrige fødsel revnet veldig mye. Anonymous poster hash: 7c894...590
Tråddreper Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Jenta mi låg i seteleie. Visste det og var forberedt. Fødte på ahus. Alt gjekk bra. Det var jævlig vondt såklart men jenta fekk ingen skader (måtte ta ul sjekk av hofter etter 3 veker). Eg både riva og blei klypt opp, men har ingen plager i etterkant.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2015 #12 Skrevet 10. juli 2015 Åhhhh det er så vanskelig. Er så redd for å ligge med rier til 9 cm og ende i noe hasteks. . Men igjen har jeg så lite lyst på KS. Både fordi jeg ikke vil få babyen noe tidligere og for å slippe alt det vonde i etterkant .. Blæ. . Pest eller kolera føles det som:) Anonymous poster hash: b4e57...1ba ikke for å romantisere det hele, men jeg har hatt to setefødsler. Vil absolutt anbefale det såfremt du er "godkjent" for setefødsel vaginalt. Godkjenningen består av at de tar røntgen av bekkenet ditt. Deretter tas det ultrelyd av babyen litt før termin for å anslå størrelsen på den. Deretter sammenliknes disse to målene slik at man skal være rimlig sikker på at dette skal gå bra i en fødsel. Jeg hadde i utgangspunktet håpet på en så naturlig fødsel som mulig, helst uten noe form for smertelindring. Ble litt skuffet da jeg fikk høre at om du har foster i seteleie ved fødsel må du ha epidural og bena dine må opp i stativ (kunne ikke velge fødestilling selv). Vel, natten kom da fødselen stod for tur. Skjebnen ville at det hele skjedde såpass fort at de ikke hadde tid til å sette epidural på meg (takk, gud! tenkte jeg....) -Javisst var det vondt! -men det er vel alle fødsler om de kommer den ene eller andre veien...-bena var oppe i stativ, men jeg prøvde å sitte oppreist så mye som mulig for å få hjelp av tyngdekraften. -En fantastisk opplevelse! -Vi dro hjem dagen etter, etter legesjekken, da jeg ikke trives spesielt godt på sykehus. Andre fødselen -en like flott opplevelse! --Og nå gikk det ennå raskere! Bare husk på at hvis babyen har ligget i seteleie lenge i magen så er det stor sjans for hoftedysplasi. Legen sjekker dette på sykehuset. Begge mine måtte ha frejkas pute pga av dette. De er friske å sunne idag. så det er helt kurert. Lykke til med valget! Anonymous poster hash: d17b1...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå