Gå til innhold

Uoppdragen 9-åring - si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en jente i klassen som er så utrolig frekk og ufin. Når hun er på besøk er det konstant hyling, sinne, sladring på andre og masing om mat, penger etc. Hun gjør alt hun ikke får lov til - herjer med møblene, griser og når vi voksne setter grenser for henne - overser hun oss bare. Datteren min har begynt å finne på unnskyldninger når hun ringer på. Til meg sier hin at hun får hodepine av denne jenta... Jeg har vært streng og sagt at hun ikke får lov til å stikke av eller finne på unnskyldninger; fordi det vil være mobbing. Men sannheten er at jeg skjønner henne bedre og bedre, og vi voksne får også hodepine av henne. Er det greit å la jenta vår lure seg unna besøkene med dårlige unnskyldninger eller må hun bare svelge dette i seg for å være en god klassevenninne?

Anonymous poster hash: 3987c...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har en jente i klassen som er så utrolig frekk og ufin. Når hun er på besøk er det konstant hyling, sinne, sladring på andre og masing om mat, penger etc. Hun gjør alt hun ikke får lov til - herjer med møblene, griser og når vi voksne setter grenser for henne - overser hun oss bare. Datteren min har begynt å finne på unnskyldninger når hun ringer på. Til meg sier hin at hun får hodepine av denne jenta... Jeg har vært streng og sagt at hun ikke får lov til å stikke av eller finne på unnskyldninger; fordi det vil være mobbing. Men sannheten er at jeg skjønner henne bedre og bedre, og vi voksne får også hodepine av henne. Er det greit å la jenta vår lure seg unna besøkene med dårlige unnskyldninger eller må hun bare svelge dette i seg for å være en god klassevenninne?

Jøsses... Kvinn det opp da menneske! I deres hus er deres regler! Hører hun ikke kaster du henne ut med beskjed om å komme tilbake når hun hører. Du må jo hjelpe datteren din

Anonymous poster hash: d00f4...6de

Skrevet

Vanskelig!

Synes du er flink som ikke lar datteren lure seg unna hele tiden. Kanskje dette er noe du kan ta opp med læreren? Høres jo litt ut som jenta trenger/ønsker seg mye oppmerksomhet, samtidig som hun åpenbart ikke har lært seg vanlig folkeskikk. Det høres ut som det er synd på henne.

Anonymous poster hash: 07eab...0f1

Skrevet

Hadde DU orket en slik venninne da??

Anonymous poster hash: 1d8bb...865

Skrevet

HI

Ja enig i at jeg burde være flinkere å sende henne hjem. Problemet er at jeg halvveis er venninne med mora - som er veldig redd for at datteren ikke skal bli "forstått". Men verken mannen, jeg eller datteren vår har vel egentlig energi til å "forstå" henne. Og jeg er rett og slett litt redd for å fortelle mora hvordan det er fatt...

Skrevet

HI

Ja enig i at jeg burde være flinkere å sende henne hjem. Problemet er at jeg halvveis er venninne med mora - som er veldig redd for at datteren ikke skal bli "forstått". Men verken mannen, jeg eller datteren vår har vel egentlig energi til å "forstå" henne. Og jeg er rett og slett litt redd for å fortelle mora hvordan det er fatt...

Når denne jenta ikke kan oppføre seg, og det går så langt at det går ut over din datter, da er du som forelder nødt til å hjelpe datteren din med å håndtere situasjonen. Jeg er helt enig med deg i at det ikke er greit å mobbe jenta, eller å stenge henne helt ute! Men det er greit å gi henne konsekvenser for adferd.Konsekvensen når man ikke følger reglene der man er på besøk er at man blir sendt hjem, med beskjed om at man kan komme tilbake når man er klar for å høre etter. Hvis du mister en venninne pga det er jo det selvsagt synd, men alternativet er at du lærer datteren din at det er greit at andre kommer inn i hennes hjem og kjører over/tråkker på henne. Så, hva er viktigst, datteren din, eller venninnen din?

Anonymous poster hash: a0418...68b

Skrevet

Jeg er ikke redd for å miste en "venninne", men føler at mora allerede er "på vakt" etter unger som ikke er grei mot dattera. Og at hun fort kan gå på jenta mi mtp utfrysing...

Føler liksom at det er 1000 ting å ta tak i på en liten halvtimes besøk. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å sette grenser. Og hun responderer abdolutt ikke på den type logikk og tilsnakk som pleier funke på ungene min!

(Type: "nei du kan ikke få penger" "vær så snill å ikke hoppe på gitaren til mannen min" "du kan få vann, jeg serverer ikke brus" "vær då snill å ikke hyle / rope /kjefte" "jeg sitter her rett ved siden av og synes ikke at noen er urettferdige med deg".

På 5 minutter altså... kan jo ikke akkurat sende henne hjem fordi hun klager på at de andre er slemme, eller fordi hun spør om brus etc. Men i sum utrolig irriterende...

Skrevet

Men, har hun da en diagnose etc siden hun krever en spesiell forståelse?

Skrevet

Nei men ikke mange unger som ringer på døra hennes.

Skrevet

Jeg syns du kan sende henne hjem med en gang hun oppfører seg dårlig, men si på forhånd når hun kommer inn at hvis ikke hun oppfører seg så er det rett ut. Da har du advart henne og klarer hun ikke å oppføre seg så får hun ta konsekvensene av det.

Anonymous poster hash: cad92...806

Skrevet

Hvorfor sier du "Vær så snill" til denne ungen? Varsle I KLAR TALE at sånt Gjør vi ikke I deres hus, hvis hun ikke høre får hun ikke være hos dere. Makan til degging!

Gjest Antarctica
Skrevet

Datteren min har en jente i klassen som er så utrolig frekk og ufin. Når hun er på besøk er det konstant hyling, sinne, sladring på andre og masing om mat, penger etc. Hun gjør alt hun ikke får lov til - herjer med møblene, griser og når vi voksne setter grenser for henne - overser hun oss bare. Datteren min har begynt å finne på unnskyldninger når hun ringer på. Til meg sier hin at hun får hodepine av denne jenta... Jeg har vært streng og sagt at hun ikke får lov til å stikke av eller finne på unnskyldninger; fordi det vil være mobbing. Men sannheten er at jeg skjønner henne bedre og bedre, og vi voksne får også hodepine av henne. Er det greit å la jenta vår lure seg unna besøkene med dårlige unnskyldninger eller må hun bare svelge dette i seg for å være en god klassevenninne?Anonymous poster hash: 3987c...c31

Jøsses... Kvinn det opp da menneske! I deres hus er deres regler! Hører hun ikke kaster du henne ut med beskjed om å komme tilbake når hun hører. Du må jo hjelpe datteren dinAnonymous poster hash: d00f4...6de

HELT enig!

Og husk at du faktisk hjelper dette udregelige barnet også. Å la henne bli en ufyselig bølle er å gjøre henne en bjørnetjeneste.

Skrevet

Jeg er ganske streng i stemmen mot henne - ihvertfall synes jeg det selv.

I dag hadde jeg jaget henne to ganger ut av en stol som hun hoppet i - som ikke tåler røff behandling. Da hun skulle gå så jeg at stoffet var sprukket i ene enden. Konfronterte henne med det og da svarte hun "hvordan kan du vite at det var jeg som gjorde det? Har du bilde av stolen fra imorges?" Blir helt matt...

Gjest Antarctica
Skrevet

I dag hadde jeg jaget henne to ganger ut av en stol som hun hoppet i - som ikke tåler røff behandling. Da hun skulle gå så jeg at stoffet var sprukket i ene enden. Konfronterte henne med det og da svarte hun "hvordan kan du vite at det var jeg som gjorde det? Har du bilde av stolen fra imorges?" Blir helt matt...Anonymous poster hash: 3987c...c31

Det er vel der jeg ikke blir matt, men tvert imot forbanna. Og det koster meg ingen ting å si at dette er kroken på døra, at hun ødelegger tingene våre og ergo har å pelle seg hjem. Permanent.

Skrevet

I dag hadde jeg jaget henne to ganger ut av en stol som hun hoppet i - som ikke tåler røff behandling. Da hun skulle gå så jeg at stoffet var sprukket i ene enden. Konfronterte henne med det og da svarte hun "hvordan kan du vite at det var jeg som gjorde det? Har du bilde av stolen fra imorges?" Blir helt matt...

Vet du hva... Vi har hatt en slik en i huset her også. Han er her enda, men har skjerpa seg mye! Og sier jeg noe nå mukker han ikke! Pleier ved hver konfrontasjon jeg ikke liker å gi beskjed om det. Type: sånn snakker vi ikke til de voksene i dette huset, da får du gå hjem til deg selv. Så sender jeg beskjed til moren om hva som har skjedd og hva jeg har sakt. Moren har vært her ved et par anledninger å klaget over at jeg er streng, men jeg har tre mindre barn og ingen tid for andres unoter, så da vender jeg bare det døve øret til og sier alle her har like regler og flaks for hennes barn er det frivillig å være her. Så blir gutten borte noen dager og dukker deretter opp igjen. Etter et par år begynne han funke fint i dette huset :) Mot foreldrene sine derimot... Jeg forstår ikke at de orker. Moren er forøvrig ikke sintere på meg nå enn at vi senest var på kafé rett før skoleslutt. Enkelte må bare tenke litt og oppleve deg som like imøtekommende og blid igjen ved neste korsvei, dog med samme sett regler.

Ang den stolen skulle hun vært ute av huset ved første tilsnakk! Når hun svarer deg frekt korrigerer du språket og sier hun ikke er velkommen tilbake før hun kan oppføre seg

Skrevet

Takk for rådene altså - her kommer det hele tiden flere opplysninger ser jeg - men det å få henne til å gå er i seg selv et problem. Mannen har bært henne hjem hylende og sparkende en gang. Hun går nok ikke frivillig for å si det sånn. Men ja - ser at dere har rett om de grensene. Sliter vanligvis ikke med å sette grenser for andre unger men her er jeg på dypt vann...

Skrevet

Takk for rådene altså - her kommer det hele tiden flere opplysninger ser jeg - men det å få henne til å gå er i seg selv et problem. Mannen har bært henne hjem hylende og sparkende en gang. Hun går nok ikke frivillig for å si det sånn. Men ja - ser at dere har rett om de grensene. Sliter vanligvis ikke med å sette grenser for andre unger men her er jeg på dypt vann...

Å fy f... Kjente jeg ble rød i toppen på dine vegne! Her må dere ta tilbake makta altså! Nekter å gå 😱 Ring mor eller politiet. Er det nok så er det nok, ut skal a

Skrevet

Vet du hva... Vi har hatt en slik en i huset her også. Han er her enda, men har skjerpa seg mye! Og sier jeg noe nå mukker han ikke! Pleier ved hver konfrontasjon jeg ikke liker å gi beskjed om det. Type: sånn snakker vi ikke til de voksene i dette huset, da får du gå hjem til deg selv. Så sender jeg beskjed til moren om hva som har skjedd og hva jeg har sakt

Hva synes barnet ditt om ham? Blir han sliten - og lar du ham isåfall slippe?

Skrevet

Vet du hva... Vi har hatt en slik en i huset her også. Han er her enda, men har skjerpa seg mye! Og sier jeg noe nå mukker han ikke! Pleier ved hver konfrontasjon jeg ikke liker å gi beskjed om det. Type: sånn snakker vi ikke til de voksene i dette huset, da får du gå hjem til deg selv. Så sender jeg beskjed til moren om hva som har skjedd og hva jeg har sakt

Hva synes barnet ditt om ham? Blir han sliten - og lar du ham isåfall slippe?

Sønnen min har i perioder nektet å leke med han fordi jeg ber min sønn å sette grenser også. Blant annet har denne gutten gjort hærverk på skolen i helgen og jeg synes det er viktig at min sønn da vet og tør å bare dra fra denne gutten når han gjør ting min sønn vet er galt. Jeg har snakket mye med min sønn og regelen er at vi alltid gir en sjanse, men at jeg hjelper han ut av situasjonen igjen om det er nødvendig. De har det jo tidvis hyggelig sammen også og det er disse stundene jeg da fokuserer på :)

Skrevet

Datteren min har i veldig klare ordelag og gjerninger uttrykt at hun verken liker eller orker være sammen med denne jenta... lurer på om jeg for alles skyld skal hjelpe henne å begrense besøkene.

Skrevet

Datteren min har i veldig klare ordelag og gjerninger uttrykt at hun verken liker eller orker være sammen med denne jenta... lurer på om jeg for alles skyld skal hjelpe henne å begrense besøkene.

Ditt hus, du bestemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...