Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Har undervisningskompetanse i flere fag men disse er smale og ikke lette å få full stilling i. Har tenkt på å ta årsstudium i nordisk ved høgskolen i Bø. (HIT) Er det noen som kjenner til dette studiet? Er ikke helt overbevist om at dette er det rette for meg, jeg er svært glad i litteratur og kultur, men var aldri noen røver på stilskriving i yngre dager. Så er jeg litt redd for at jeg ved å ta et et årsstudium vil føle meg usikker på rollen som norsklærer. At det er litt "lite" om dere skjønner. Jeg vet at det er mange lærere som vanker her inne, noen som vil si litt om hvordan det er å undervise i norsk? Jeg tror det er svært arbeidskrevende.Men sikkert også gøy. Har idag en mindre stilling i videregående, og med min fagkombinasjon er de nok ikke så realistisk at jeg får full stilling uten å måtte arbeide flere steder. Anonymous poster hash: 0133f...a67
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #2 Skrevet 9. juli 2015 Og ja, jeg vet at det er noen skrivefeil i innlegget. Ser det nå. HI Anonymous poster hash: 0133f...a67
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #3 Skrevet 9. juli 2015 Jeg er ikke lærer, men jeg tror ikke du stiller særlig godt i ansettelseskøen med kun 60 stp. i nordisk. De fleste norsklærere har langt mer, og på videregående er det vel primært lektorer, som selvfølgelig har enda mer igjen. Det vil nok dog åpne for flere muligheter, men tror ikke du nødvendigvis står først i køen med kun 60 stp. (selv om det er nok for å ha undervisningskompetanse. Studiet går nok helt fint. Har tatt en god del emner innenfor språk og nordisk, kun fordi det har interessert meg, og det har ikke vært særlig krevende. Anonymous poster hash: 304e5...7eb
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #4 Skrevet 9. juli 2015 Du kommer et godt stykke med kjærlighet til litteratur og kultur, men ikke i mål. Årsstudiet i nordisk vil hjelpe deg enda litt til, men å være norsklærer er mer enn litteratur. Du må kunne en god del litteratur- og språkhistorie, du må kunne veilede i det å skrive gode tekster, du må kunne vurdere de samme, i mange sjangre, du må kunne rettskrivingsreglene , både i hoved- og sidemål, og ikke minst må du være en god formidler. Alt dette trenger man innenfor studiespesialisering. I yrkesfaglige studieretninger trenger du ikke SÅ stor faglig tyngde, norsk vg1 st = norsk vg1+2 y-fag, men som norsklærer i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene er formidling og mange gode og ulike innfallsvinkler ofte desto viktigere. Lykke til! Anonymous poster hash: dfdcc...547
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #5 Skrevet 9. juli 2015 Du kommer et godt stykke med kjærlighet til litteratur og kultur, men ikke i mål. Årsstudiet i nordisk vil hjelpe deg enda litt til, men å være norsklærer er mer enn litteratur. Du må kunne en god del litteratur- og språkhistorie, du må kunne veilede i det å skrive gode tekster, du må kunne vurdere de samme, i mange sjangre, du må kunne rettskrivingsreglene , både i hoved- og sidemål, og ikke minst må du være en god formidler. Alt dette trenger man innenfor studiespesialisering. I yrkesfaglige studieretninger trenger du ikke SÅ stor faglig tyngde, norsk vg1 st = norsk vg1+2 y-fag, men som norsklærer i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene er formidling og mange gode og ulike innfallsvinkler ofte desto viktigere. Lykke til! Anonymous poster hash: dfdcc...547 Takk for fint svar. Det er akkurat det jeg også tenker. Vil det si at på yrkesfag er norsk i to år og at dette tilsvarer 1 året på studiespes? Grunnen til at jeg vurderer nordisk, er at jeg ser det er så mange utlyste jobber. (Og selvfølgelig interesse) Jeg tenker at det å være lærer på yrkesfag må være en fin jobb. Anonymous poster hash: 0133f...a67
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #6 Skrevet 9. juli 2015 Du kommer et godt stykke med kjærlighet til litteratur og kultur, men ikke i mål. Årsstudiet i nordisk vil hjelpe deg enda litt til, men å være norsklærer er mer enn litteratur. Du må kunne en god del litteratur- og språkhistorie, du må kunne veilede i det å skrive gode tekster, du må kunne vurdere de samme, i mange sjangre, du må kunne rettskrivingsreglene , både i hoved- og sidemål, og ikke minst må du være en god formidler. Alt dette trenger man innenfor studiespesialisering. I yrkesfaglige studieretninger trenger du ikke SÅ stor faglig tyngde, norsk vg1 st = norsk vg1+2 y-fag, men som norsklærer i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene er formidling og mange gode og ulike innfallsvinkler ofte desto viktigere. Lykke til! Anonymous poster hash: dfdcc...547 Takk for fint svar. Det er akkurat det jeg også tenker. Vil det si at på yrkesfag er norsk i to år og at dette tilsvarer 1 året på studiespes? Grunnen til at jeg vurderer nordisk, er at jeg ser det er så mange utlyste jobber. (Og selvfølgelig interesse) Jeg tenker at det å være lærer på yrkesfag må være en fin jobb. Anonymous poster hash: 0133f...a67 Norsk i to år på yrkesfag tilsvarer samme pensum som vg1 st. Anonymous poster hash: dfdcc...547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå