Gå til innhold

Blir alle barn veid i 1 klasse, 3 og 7 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så den greia på fb hvor en jente på 136 cm og 34 kg hadde en vekt over anbefalt. Lang og slank unge.. Hårreisende! Mitt barn starter på skole til høsten. Vi vet allerede at hun et i øvre sjikt i vekt og passer på.

Anonymous poster hash: aad57...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 4f152...791

Skrevet

Synes det er bra at skolehelsetjenesten passer på!!!

Skrevet

Har du sett bildet av jenta, Willy wonka? Man ber ikke foreldre om og slanke sunne friske barn.

Skrevet

Vi hadde med datteren i 1.klasse. En slank flott jente, som hadde gått i naturbarnehagen, der var de i skogen hver dag, klatret i trær og herjet, hun gikk og på 2 idretter, var ekstremt fysisk aktiv. Ble veid, og lå i øvre sikte av normalvektig, og helsesøster startet å spørre ut om aktivitet, mat osv, sa vi måtte passe på så hun ikke ble overvektig. Ba henne se en gang på den slanke jenta, som overhodet ikke hadde noe ekstra fett på kroppen. Da så hun bare stygt på meg.

Så jeg ble skikkelig sint, og synes sånt er så unødvendig. Man ser jo på et barn om det er normalvektig, overvektig eller undervektig.

Men hun ble ikke veid i 3. eller 7. klasse. Men de skulle veies på slutten av 8. klasse. Men hun slapp, da hun sliter litt med sitt syn på kroppen. Dette fordi de andre jentene i klassen er veldig tynne. Mens datteren min danser 7 timer i uken, danser utenom det og, spiller fotball ofte med venner. Fortsatt veldig fysisk aktiv. Arvet min kropp og, med stor rompe og store pupper, hofter og former. Hun er 162, og veier 60 kg. Og mye av det er muskler og. Men hun er jo ikke tynn som de andre. Hun er normal og sterk.

Anonymous poster hash: 755be...402
Skrevet

Her har de ikke blitt veid i 1 klasse iallefall. 

Anonymous poster hash: 84180...3e6
Skrevet

Synes det er hårreisende at de ikke ser på ungene samtidig. Alle mennesker har forskjellig muskelmasse og muskler veier mer enn fett og en person med mer muskelmasse vil da veie litt mer enn disse skjemaene helsesøstrene jobber med. Den jentungen kan absolutt ikke gå ned i vekt, da vil hun se undervektig ut, hun vil bli undervektig! Det er helt sykt at hun valgte å sende et sånt brev med denne jenta!!!

Anonymous poster hash: a8dcf...fd0
Skrevet

Her veies de ikke i 1. klasse, men de veies siste året i barnehagen og i 3. klasse når de vaksineres. Neste gang er det når de går  i 7. klasse. 

Anonymous poster hash: 26ce1...8f2
Skrevet

Så den greia på fb hvor en jente på 136 cm og 34 kg hadde en vekt over anbefalt. Lang og slank unge.. Hårreisende! Mitt barn starter på skole til høsten. Vi vet allerede at hun et i øvre sjikt i vekt og passer på.

Dette har ikke jeg fått med meg. Hvor?

Anonymous poster hash: 74734...f00

Skrevet

Har ikke fått med meg at min snart andreklasssing har blitt veid i første klasse. Kan ikke huske at eldste ble det heller. De veies på helsestasjonen i andre klasse i forbindelse med vaksine.

Anonymous poster hash: b927c...bf8

Skrevet

Det største problemet er nok at mange foreldre ikke innser at barna deres faktisk er store og i faresonen for å bli overvektige. Veldig mange tror at barna deres er slanke og steke når de i virkeligheten er ganske blubbete og helt klart burde strukket seg en del i høyden før de la på seg mer.

Anonymous poster hash: d3ed5...e89

Skrevet

Denne jenta det gjelder nå er normalvektig og ikke stor. Sjekk vg

Anonymous poster hash: 04799...9d7

Skrevet
)" data-cid="147312501" data-time="1436448531" data-date="i dag, 15:28">

Synes det er bra at skolehelsetjenesten passer på!!!

Det er fint de passer på, men i sin iver kan de gjøre vondt verre.

Les artikkelen i VG

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/mener-malina-9-veier-over-normalen/a/23486165/

Der står det blant annet at hun spurte foreldrene om hun var tykk etter at brevet kom.

Anonymous poster hash: 73139...f7f

Skrevet

Når det gjelder denne jenta, så vet man ikke hvordan denne jenta har ligget på kurven sin da.Kan hun ha gjort et voldsomt hopp på kurven sin, slik at man prøver å stoppe ting før det kommer ut av kontroll??

Hele saken høres helt merkelig ut...  

Anonymous poster hash: 84180...3e6
Skrevet

Jeg syns det værste er at de informere jenta om at hun har fått et brev i posten som antyder hun er feit! Det syns jeg er hårreisende! Hadde mine jenter fått et slikt brev i posten hadde jeg aldri informert dem om det. Men diskutert med mann evt helsesøster . Men ALDRI plantet tanken på at de kan være overvektige i hodene deres! Selv om denne jenta absolutt ikke er overvektig har foreldrene nå klart og få fokuset hennes over på det!

Anonymous poster hash: 9a763...aec

Skrevet

Her blir de veid og får vaksine før skolestart i første klasse. Etter det er det ikke noe veiing de neste 5 årene ihvertfall.

Skrevet

Det er fint de passer på, men i sin iver kan de gjøre vondt verre.

Les artikkelen i VG

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/mener-malina-9-veier-over-normalen/a/23486165/

Der står det blant annet at hun spurte foreldrene om hun var tykk etter at brevet kom.

Anonymous poster hash: 73139...f7f

Jeg synes det er veldig merkelig at mammaen viste dette brevet til datteren jeg, hadde jeg fått et sånt brev i posten om min datter hadde jeg da aldri vist det til henne eller fortalt henne om det....

Men er veldig enig i at mammaen tok dette videre (selv om jeg ikke ville gått til media), for jeg har selv opplevd at helsesøster sitter å ser rett i skjermen og på grafen der uten å se på ungen i det hele tatt.

Har selv en jente på 10 som er litt over normalkurven på vekt, og da det var en vikar på helsestasjonen siste kontrollen før skolestart begynte hun på samme måte. La tallene inn på dataen og sa hun var litt for tung, vi måtte tenke på kostholdet osv. Jeg ba henne ta en god titt på barnet, for hun har aldri, virkelig aldri, hatt antydning til overvekt. 

Heldigvis ser den helsesøsteren vi vanligvis har dette veldig godt, nå er datteren min snart 5.klassing, og har store hender, str 39 i sko, god bredde mellom skuldrene osv og er litt tyngre enn høyden skulle tilsi (litt over gjennomsnittet høy, og litt mer over gjennomsnittet tung), men er veldig slank. Hoftebena stikker ut, magen er helt flat, ikke noe "babyfett" i det hele tatt, men med litt stor "ramme" og sterk og fast i kroppen.

Anonymous poster hash: d1b2f...10d

Skrevet

Det er feil på skjema, ikke på ungen sa helsesøster til oss.

Overvekt skal vi ikke tenke på så lenge man kan telle ribbein bare ved å se på jenta.

Jenta vår er både liten og tynn, men ligger på 80 streken. Vet det er ei jente i klassen som er dobbelt så tung, men også minst et hode høyere.

Vil tenke mange av jentene i den klassen der vil bikke overvekt, da mi er av de tynneste og ligger høyt på skjema.

Anonymous poster hash: 064a7...7d8

Skrevet

Her ble de målt i 3.klasse men ikke veid.

Anonymous poster hash: 37ec2...430

Skrevet

Denne saken bare forsterket min tro på at helsesøstre er bare tull og bortkastet tid og ressurser.

Det er helt hårreisende noe av det de greier og ha utav seg både skriftlig og muntlig.legg den tullet og la fastlegen ta vaksiner og Bhg testene👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...