Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Mannen har overtatt en gammel hytte, men svigers kommer til å være der med oss siden dette er i sørnorge, mens vi bor i nord. Det finnes utrolig mye gamle møbler og flotte gjenstander som kan settes inn for å få det autentisk og flott. Problemet er at svigers har en grunnleggende annen smak enn oss, og har rett og slett overmøblert. Det er en salig blanding av det gamle og nyere teak og furumøbler som kræsjer helt. Kombinert med en foliert tv benk fra Jysk. Mannen har sagt at han ønsker å ha det mest mulig i original stnd, men de "satte nå bare opp noen møbler de hadde stående for å få det koselig til vi kom " I tillegg er det pyntet med nips overalt. Det er alt fra krystallvaser til suvernirer av ulik art. Svigers har det jo sånn hjemme, men jeg hadde ikke trodd de skulle overøse dette stedet med det samme. Blir "kvalt" av alle tingene og møblene. Det er alt for mye av alt, og enda vil de sette inn flere reoler for å få mer oppbevaring. Oppbevare hva da, sier jeg. Har prøvd å få frem at vi ikke vil fylle huset med mer enn det som er i bruk av kopper og kar men det faller ikke i god jord. De sier at vi selvfølgelig må endre og gjøre som vi vil, samtidig som jeg ser de blir fornærmet for endringer. Hvordan kombinere samlegenerasjonen med oss litt mer praktiske etterkommere? Mannen er enig med meg, men mener at det går seg til. Vel.. Det gjør det ikke. Og jeg ønsker ikke å tilbringe uker på ferie (og penger) på et sted jeg ikke føler meg hjemme. Råd? Og ja, jeg vet det er et luksusproblem. Stedet trenger vesentlig oppgradering, så det er ikke noen gullgruve vi har arvet heller, men vi ønsker å bevare det og sette det i stand. Anonymous poster hash: 6d7fa...09e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #2 Skrevet 9. juli 2015 Si det rett ut, på en fin måte! De vil bli fornærma, men det vil gå over Anonymous poster hash: 6fd0d...fbd
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #3 Skrevet 9. juli 2015 Pusse opp? Da må ALT ut. Si at da får de alt sitt tilbake. Nå dere så flytter inn igjen sier dere at dere vil sette deres moderne preg på stedet slik at dere føler at det er deres. Anonymous poster hash: f7605...dda
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #4 Skrevet 9. juli 2015 Hvorfor fortsetter de å betenne der om det er mannen din som har arvet? Har han arvet den fra de? Om han har det er det jo rart at de gir den vekk, men fortsatt tror de skal bestemme. Anonymous poster hash: 83956...62f
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #5 Skrevet 9. juli 2015 Hvis svigers ikke er medeiere i hytta, er det i grunn frekt å innrede den selv om de også bruker den. Hytta til svigers er et sant nipshelvete, men det må jeg jo bare pent godta siden det er deres hytte... Deres hytte \ - deres regler. Anonymous poster hash: 9b7b0...03b
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #6 Skrevet 9. juli 2015 Vi bor der sammen når vi er på ferie der, siden de bor i nærheyen og vil tilbringe så mye tid som mulig med barnebarna. Koselig det. Men de innreder og styrer for å være hyggelug, det er bare det at det blir feil for oss... Ja mannen har fått hytta fra dem. Vi pusser opp rom for rom, derfor kan vi bo der samtidig. Anonymous poster hash: 6d7fa...09e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #7 Skrevet 9. juli 2015 Legg alt dere ikke vil ha der i en eske, ettersom dere pusser opp. Si tusen takk for lånet, vi kommer til å ha med oss det vi trenger fra nå av Anonymous poster hash: 6fd0d...fbd
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #8 Skrevet 9. juli 2015 Haha, er de født på 50-tallet? svigers her er likedan - overmøblert hytte og nips så TIL DE GRADER.. Har det likedan hjemme, men hytta er faktisk helt ekstrem. Får helt klaus. Hvis dere eier hytta, bestemmer dere hvordan den skal innredes ferdig snakka. Anonymous poster hash: 1fa65...bb0
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #9 Skrevet 9. juli 2015 Kjenner jeg grøsser når jeg leser dette, for det minner meg om mine egne svigers. De er født tidlig på 50-tallet og har uhelbredelig samlemani. De har så mye av alt, og plukker med seg uendelig med brukte møbler og ting der de kan finne det. Huset deres er overfylt. Jeg ville samlet alle tingene deres og takket pent for lånet, og gjort det veldig tydelig at dere ikke ønsker hjelp til innredningen. Anonymous poster hash: 3e515...865
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #10 Skrevet 9. juli 2015 Dere fjerner alt dere ikke vil ha, putt det i poser og på henger, og si at det de ønsker å ta vare på, i sitt eget hjem, tar de med seg - resten går på søpla. Da tviler jeg på at de vil komme med flere ting til stedet... Anonymous poster hash: 9d673...b66
Yellow Brick Road Skrevet 9. juli 2015 #11 Skrevet 9. juli 2015 Har dere snakket med dem, eller er dere en del av hintegenerasjonen? Dere har prøvd, sier du - ja, men det dreier seg ikke om å prøve, men å gi klare, men hyggelige beskjeder. Sett dere ned med svigers og takk for at de vil gjøre det bra for dere med møbler og pynt, men at dere vil innrede hytta etter deres egen smak. Dere skjønner at de bare vil det vel, men dere tilhører to forskjellige generasasjoner. Si at de må ta ut det de vil ha av møbler og ting, resten av det dere ikke vil beholde, kommer dere til å gi til Fretex sånn at noen andre kan få glede av det. Så kan dere jo kanskje svelge en kamel eller to for å være hyggelig og ikke såre dem for mye, og spørre om dere kan få lov til å beholde det gamle hjørneskapet og gyngestolen (eller noe sånn), eller om dere vil ha hytta tilbake til gammel stil, så sier dere det og sier at dere kommer til å beholde de av de gamle møblene som de ikke vil ta med seg selv. Utrolig hvor langt man kommer med en god samtale. Om det blir såra? Ja vel, det er ikke farlig å bli såra, bare ubehagelig. Vi må ikke være så redde for at andre skal bli såra og lei seg, vi må bare vise forståelse for at det kan være sånn, for dere vil antageligvis ha blitt såra dere også om det hadde vært omvendt. Men om forholdet ikke tåler det, så får det heller være så.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #12 Skrevet 9. juli 2015 Huff, ikke lett. Vil jo beholde familiefreden, siden de er supre sånn ellers. Men de er i 70-åra, og den generasjonen samler på alt og kaster ikke noe. Alt av skap og skuffer fylles opp, og det stues inn møbler alle steder hvor det er plass. Jeg kveles! Joda, alt er jo brukelig. Men vi trenger ikke samle på alt selvom. Forslaget mitt er å putte ting i kasser og bevare det på loftet. Mye er jo arv fra tidligere generasjoner, så det har jo en verdi. Det er bare så mye av det. Dessuten anser ikke jeg sånne brikker til å ha under glassene (med souvernirmotiv) eller flasker med neonfarget sand som pynt. Slike ting står sirlig dandert sammen med antikke porselensfigurer og Europrisstæsj. Hi Anonymous poster hash: 6d7fa...09e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #13 Skrevet 9. juli 2015 Ahhh, endelig noen andre som har samme type svigers! 😂 jeg har følt meg alene som får kløe etter å få rydde bort ting for mine. De samler på ALT! De er ekstreme! Nesten på linje med mani.. Samme generasjon, med nips, småfigurer, krukker, plastikkoppsatser,suvenirer, om hverandre. På hver eneste forbannede overflate! De har leilighet i utlandet, som er overfylt. De har hytte slm er overfylt og huset er overfylt. Over alt er det ting og møbler i samsurium, og jeg kjenner organisatoren må tøyles kraftig for ikke å gå amok hos de, hehe. Men som jeg sier til mannen og, det er de som lever der, vi bare låner hytte/leilighet og er bare på besøk. De får og bare fortsette å leve slik så fremt ikke helsen tilsier mindre møbler ect. Men er det deres hytte HI, og ikke svigers sin hadde jeg tømt hele hytten for ting og sagt at de fikk plukket med seg det de ville, resten blir gitt bort. Kjør hardt på du, og få mannen din til å ta den kampen med foreldrene sine. lykke til! Anonymous poster hash: 85137...416
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #14 Skrevet 9. juli 2015 Huff, ikke lett. Vil jo beholde familiefreden, siden de er supre sånn ellers. Men de er i 70-åra, og den generasjonen samler på alt og kaster ikke noe. Alt av skap og skuffer fylles opp, og det stues inn møbler alle steder hvor det er plass. Jeg kveles! Joda, alt er jo brukelig. Men vi trenger ikke samle på alt selvom. Forslaget mitt er å putte ting i kasser og bevare det på loftet. Mye er jo arv fra tidligere generasjoner, så det har jo en verdi. Det er bare så mye av det. Dessuten anser ikke jeg sånne brikker til å ha under glassene (med souvernirmotiv) eller flasker med neonfarget sand som pynt. Slike ting står sirlig dandert sammen med antikke porselensfigurer og Europrisstæsj. Hi Anonymous poster hash: 6d7fa...09e De er vel bare i 60-åra??? Anonymous poster hash: 1657b...008
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #15 Skrevet 9. juli 2015 Sorry... det var kanskje noen andre som skrev født på 50-tallet... Beklager! Syns bare historien er litt merkelig... Hvis de har overlatt hytta, så bør de vel tømme litt av sine ting?? Anonymous poster hash: 1657b...008
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #16 Skrevet 9. juli 2015 Hvorfor fortsetter de å betenne der om det er mannen din som har arvet? Har han arvet den fra de? Om han har det er det jo rart at de gir den vekk, men fortsatt tror de skal bestemme.Anonymous poster hash: 83956...62f Betenne! For en fantastisk feilskriving. Det er jo nettopp det de gjør. Påfører både huset og forholdet betennelser ... Anonymous poster hash: ca9bb...1ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå