Gå til innhold

Nabohunden bet datteren vår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår det som at ungen gikk forbi hunden på vei til sitt eget hjem, og ikke bort til hunden. Da må hunden ha oppsøkt barnet for å bite. Det er ikke helt bra selvfølgelig om det er tilfelle, men jakthunder napper jo også i bakbeina på andre hunder. Jeg ville som mor sagt at jeg følte meg utrygg på hunden, og at de må jobbe med den! Si at du har sett den stå mye alene og at du er bekymret! Ingen ønsker å avlive dyr, men i noen tilfeller er det nødvendig. Tror ikke det er det her, men som mamma hadde jeg tatt en prat med familien og uttrykket min bekymring! Jeg må legge til at jeg er en hundeeier med to hunder selv, og jeg mener avliving er siste utvei. Det skjærer i hjertet å høre ordet til og med. Tror nok denne hunden må enten få mer trim og oppmerksomhet der den holder til nå, eller omplasseres.

Anonymous poster hash: 4dc44...332

Skrevet

Du kan jo kreve at den blir avlivet. Det er ikke noe som skjer automatisk.

Anonymous poster hash: 78d4e...008

Skrevet

Jeg skriver en gang til, jenta vår gikk ikke bort hunden. Vi var på besøk der. Alle var på verandaen, voksne, barn og hund. Jenta vår skulle gå hjem og da skjedde det.

Hi

Anonymous poster hash: 945d3...8e4

Skrevet (endret)

Ville gått til politiet og krevd avliving. En mentalt stødig hund biter ikke folk uansett situasjon, og omplassering vil sannsynligvis bare føre til at den biter noen andre et annet sted.

At den stakkars hunden må få "forsvare revir" og "ikke skal drepes" fordi jenta tross alt gikk bort til den er det dummeste jeg hører - en hund skal ikke bite. Punktum. Det vil alltid være en sjanse for at hunden kommer i kontakt med barn igjen (hva om den stikker av?), og det er tross alt sånn at (de fleste av oss) vurderer barns sikkerhet som viktigere enn livet til en agressiv hund.

Endret av Roheryn
Skrevet

Hvis andre skal mene noe om dette HI, må du forklare ordentlig. Var hunden bundet på verandaen, ble den presset i et hjørne? Var det noen som så det? Du har skrevet mange ganger at datteren din skulle hjem, men vi vet jo ikke hvordan det ser ut og om det er trang passar feks?

Skrevet

Bundet på veranda, ikke presset i noen hjørner, åpen veranda.

Jeg skriver at det var uprovosert. Jentungen skulle bare hjem. En hund skal ikke bite uansett.

Senest istad tok den full fart mot en femårig. Heldigvis holdt kjettingen.

Hi

Anonymous poster hash: 945d3...8e4

Skrevet

Slik forstår jeg det hele:

Mor og datter på besøk hos naboen. Datter går forbi hunden for å forlate verandaen og ble bitt. Hun forsøkte å unngå hunden da hun er redd den fra før, men ble likevel bitt.

Eiers ansvar her er å holde hunden fast i det jenta går forbi. De vet den kan bite og bør sikre seg at det ikke skjer. Det var ingen tresspassing her.

Hunden bør kreves avlives.

Anonymous poster hash: a575e...4c5

Skrevet

Mor og datter på besøk hos naboen. Datter går forbi hunden for å forlate verandaen og ble bitt. Hun forsøkte å unngå hunden da hun er redd den fra før, men ble likevel bitt.

Eiers ansvar her er å holde hunden fast i det jenta går forbi. De vet den kan bite og bør sikre seg at det ikke skjer. Det var ingen tresspassing her.

Hunden bør kreves avlives.Anonymous poster hash: a575e...4c5

Men de vil ikke få det gjennomført likevel.

Skjedde noe tilsvarende for bare få år siden, husker det fra avisene. Et barn på 4-5 år gikk inn på naboenes eiendom der hunden sto bundet, og ble bitt så ille, bl a i ansiktet, at hun måtte på sykehus. Men konklusjonen fra politiet var i henhold til lovverket: eierne hadde ikke skyld, hunden sto bundet inne på egen eiendom og eierne hadde dermed gjort hva de skulle for å beskytte omgivelsene mot deres hund.

Anonymous poster hash: 94c72...164

Gjest Antarctica
Skrevet

barn bør jo heller ikke gå inn i hagen til folk, så er jo litt deres feil også,men har de en baby og den er forbanna, så må du få den avlivet Anonymous poster hash: 79941...b03

Avlive forbanna baby? Skulle jeg støtte meg til dine forslag, hadde ingen av mine babyer sett sin første bursdag.

Skrevet

Hunden bør kreves avlives.Anonymous poster hash: a575e...4c5

Men de vil ikke få det gjennomført likevel.

Skjedde noe tilsvarende for bare få år siden, husker det fra avisene. Et barn på 4-5 år gikk inn på naboenes eiendom der hunden sto bundet, og ble bitt så ille, bl a i ansiktet, at hun måtte på sykehus. Men konklusjonen fra politiet var i henhold til lovverket: eierne hadde ikke skyld, hunden sto bundet inne på egen eiendom og eierne hadde dermed gjort hva de skulle for å beskytte omgivelsene mot deres hund.

Må var jo disse invitert til naboen. Var ikke slik at hun bare gikk dit

Anonymous poster hash: a575e...4c5

Skrevet

Jeg som hundemenneske selv syns det kommer an på situasjonen om den skal avlives eller ikke. De som ikke er hundemennesker mener vel den bør avlives når den har bitt uansett situasjon, men det er jeg sterkt uenig i! Hva skjedde? Hva var greia siden den beit? Gikk ungen bort til bikkja, mens den sto i sin egen gård og i bånd f.eks? Løp bikkja mot ungen og beit uprovosert? Selv om ungen din ikke mente noe vondt med å evt. gå bort til hund i bånd, er det en gylden regel at man ALDRI går bort til hunder i bånd... Det gjør at de føler seg truet! Så, som sagt. Det kommer helt an på hva som skjedde!

Anonymous poster hash: 4dc44...332

Jeg er helt enig med deg. Situasjonen har mye å si. I denne situasjonen skulle bare jenta gå ut av tomten hvor hunden stod i bånd på SIN gårdsplass/tomt. Dette synes jeg er en for dårlig grunn til å avlive hunden. Hvordan er hunden til vanlig? Hvis det er en krevende og aggresiv forstår jeg at jeg den bør bli avlivet. Hunden er på SITT territorium og kan ha følt seg truet (ja, selvom jenta sikkert ikke ville noe annet enn å gå forbi). Husk også på at hunder føler kroppsspråket til mennesker. Så en hund vil ved en mye høyere grad angripe om jenta føler seg usikker. Nei, det er ikke greit at hunder angriper/biter. Men det er ikke uvanlig at hunder forsvarer sitt territorium, som det er snakk om i dette tilfelde. 

Men ettersom denne "damen", som jeg vil anta er eieren av hunden, sa at den skal bli omplassert eller avlivet først, så tyder jo det på at bittet ikke kom som et sjokk. Hvis hunden er en truende og aggresiv så bør den bli avlivet. Så ikke misforstå meg; ja, hunden bet jenta og hun fikk et sår og anitbiotika kur. Jeg forstår godt at dere vil ha hunden avlivet.

Anonymous poster hash: f0e80...2a4

Skrevet

Når hunden står bunnet har den en begrenset mulighet til å komme seg uanna, og dette reflekters ved at hunden vil føle seg utsatt og være ekstra på vakt. Nå så et barn som er redd hunden passerer innen rekkevidde - vil hunden plukke opp at dette 'dyret er fryksomt og oppfører seg som et byttedyr.  Det er i seg selv nok til å kunne trigge angrep hos en hund.

Avlivning er ikke på sin plass, mens munnkurv kunne være et tiltak mens hunden står bunnet. 

Forøvrig bør folk lære både seg og barn å holde seg godt på avstand fra hunder i bånd. En hund bundet er det samme som en hund tregt opp i et hjørne.  Den har ikke mulighet til å komme seg unna, og angrep blir fort det beste forsvar.

Anonymous poster hash: 99790...e42
Skrevet

Hundeeiere er faenma gale. Tenk å forsvare en kjøter over et menneskebarn. Sjokkert over denne tråden.

Anonymous poster hash: ced0f...63f

Skrevet

Nå skriver HI at bikkja prøvde å fly på en 5 åring. Hadde skutt skjøtern tvert om!!

Anonymous poster hash: c3f37...21f

Skrevet

At hunden er bundet på egen tomt når uhellet skjer er ikke sikkert nok.

For et par år siden ringte jeg politiet og snakket med dem for vi bor i en form for rekkehus hvor hagen har huset vårt som inngjersing på to av sidene, og nabohuse på nesten to hele sider + en port på 2 m høyde.

Vi har merket porten med at vi har hund som er løs på innsiden.

Fikk vite av politiet at skjedde det noe, om det så var at hunden fikk noen til å ramle i sin iver på å hilse, så kunne den bli avlivet. Hjalp heller ikke om vi satte den i bånd. Porten måtte fysisk låses, noe som er tungvint siden inngangen til huset vårt er gjennom hagen.

Nå er det sånn at hunden varsler når det kommer noen på utsiden av porten (ligger og ser under) og da kommer en av oss ut uansett.

Anonymous poster hash: b3460...5ee

Skrevet

Hundeeiere er faenma gale. Tenk å forsvare en kjøter over et menneskebarn. Sjokkert over denne tråden.Anonymous poster hash: ced0f...63f

Nå er det jo sånn at samme hvor sjokkerende man syns det er, så beskytter lovverket også hunder (og eiere). Og det å binde hunden på egen tomt er nok.

Skrevet

Hundeeiere er faenma gale. Tenk å forsvare en kjøter over et menneskebarn. Sjokkert over denne tråden.Anonymous poster hash: ced0f...63f

Nå er det jo sånn at samme hvor sjokkerende man syns det er, så beskytter lovverket også hunder (og eiere). Og det å binde hunden på egen tomt er nok.

Nei, det er det ikke!! Les deg opp!!

Skrevet

Nei, det er det ikke!! Les deg opp!!

Skrevet

Nå er det jo sånn at samme hvor sjokkerende man syns det er, så beskytter lovverket også hunder (og eiere). Og det å binde hunden på egen tomt er nok. Anonymous poster hash: 94c72...164

Nei, det er det ikke!! Les deg opp!!Anonymous poster hash: ced0f...63f

Vel... Som sagt, jeg husker saken der den lille jenta måtte på sykehus. Hun ble til og med bitt i ansiktet... Jeg sier ikke at jeg liker det eller støtter det, men at hundens eiere fikk medhold i det, så du kan bare rulle inn utropstegnene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...