Gå til innhold

Fra NAN 1 til NAN 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal man bytte fra nan 1 til nan2? Jeg Spurte helsesøster på 6 mndkontroll, men hun vet lite om Mme, og henviste til nestles sider..

Har lest mye på deres sider og ellers googlet, men synes jeg finner mye motstridende informasjon og blir litt forvirret . Finner et sted at det står at nan2 brukes fra man begynner med smaksprøver, et annet sted at det brukes som tillegg til et mer variert kosthold. Som førstnevnte vil det jo da brukes som hovedernæring, mens det ikke er det i det andre tilfellet, og slik jeg egentlig har forstått det er nan1 fullverdig måltid i seg selv, mens nan2 ikke er det (?). Blir enda mer forvirret når jeg leser at det ikke er noe i veien med å fortsette med nan1 frem til 12 mnd.

Jeg har en baby på 6 mnd, som har fått nan 1 siden hun var 3 uker. Begynte så smått med grøt og smaksprøver på frukt og grønnsaker ved 4,5 mnd, og hun får nå daglig et grøtmåltid (av ca 70 ml vann), et måltid med grønnssaksmos og litt frukt, og resten mme av nan 1 (ca 800 ml i døgnet). Bør hun nå få nan2 istedet for nan1? Skal nå fremover øke til to grøtmåltider og innføre fisk/kjøtt/bønner etc.

Lurer også på om man bytter fra 1 til 2 gradvis, eller om det bare er å bytte helt med en gang?

(har forøvrig bedt om å få time hos annen helsesøster med mer kunnskap om Mme, men pga. ferieavvikling var det ikke mulig ennå)

Anonymous poster hash: e7dbe...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen på nan1 og nan2 er at nan 2 har mer jern og barn som spiser nok grøt får i seg nok jern. Barn blir født med jernlager nok til de første 6 mnd, så å begynne med nan2 før 6 mnd har ikke noe for seg, hadde blitt hardt for magen. 

Utifra hva du skriver, ang hva hun spiser og at hun har passert 6 mnd, så tror jeg nan2 er på tide å bytte til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...