Gå til innhold

Noen jusskyndige her? Heving av kjøp.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min har akkurat solgt en båt, en snekke. 

Båten har vært i deres eie i flere år og har kun hatt normale reparasjoner av slitedeler ol og har ellers fungert helt uproblematisk.

Kjøper ble informert om båtens tilstand fra a til å, og fikk en lengre prøvetur hvor alt fungerte som normalt.

På tur hjem etter salget går båten diseltom. Etter dette har den stoppet to ganger og kjøper ønsker nå å heve kjøpet. 

Er dette en sak kjøper kan få igjennom, og skal datteren vår tilby å bytte diselfilteret, noe som antageligvis er problemet siden båten gikk diseltom. 

Hun er i kontakt med en jusstudent, men blir jo veldig stressa og det trenger hun ikke akkurat nå.

Kjøper har i tillegg klart å lage en ripe i båten.

Endret av HvittHus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener bestemt at dette er kjøpers ansvar. Det var ikke feil med båten da den ble kjøpt. Etter hva jeg forstår så skjer dette pga kjøper har kjørt den tom på vei hjem? Derfor har den nå stoppet to ganger og derfor må filter byttes? Da er det kjøpers feil og ikke noe din datter kan stå til ansvar for.

Når det gjelder privat kjøp og salg av ting så skal det besiktiges og prøves der og da, når vederlaget er gitt er handelen over og alt regnes som godkjent og greit fra både kjøpers og selgers side. Om kjøper skal kunne kreve noe i ettertid så er det pga feil/mangler som skulle vært opplyst om før kjøpet eller evnt. at tingens tilstand ikke samsvarer med det som er annonsert (og det skal godt gjøres å kreve noe pga dette nettopp pga at varen skal besiktes når man mottar det).

Jeg kan ingenting om båter, men om denne feilen er pga noe kjøper har gjort så kan ikke din datter stilles til ansvar. Hadde det f.eks vært en feil hun ikke har opplyst om så hadde kjøper kunne krevd reperasjon eller hev av kjøp, men slik er vist ikke situasjonen deres.

Din datter har ingenting med feilen å gjøre og kjøper kan ikke kreve noe som helst. Henvis til kjøpsloven.

Anonymous poster hash: 2ff7b...16d

Skrevet

Jeg mener bestemt at dette er kjøpers ansvar. Det var ikke feil med båten da den ble kjøpt. Etter hva jeg forstår så skjer dette pga kjøper har kjørt den tom på vei hjem? Derfor har den nå stoppet to ganger og derfor må filter byttes? Da er det kjøpers feil og ikke noe din datter kan stå til ansvar for.

Når det gjelder privat kjøp og salg av ting så skal det besiktiges og prøves der og da, når vederlaget er gitt er handelen over og alt regnes som godkjent og greit fra både kjøpers og selgers side. Om kjøper skal kunne kreve noe i ettertid så er det pga feil/mangler som skulle vært opplyst om før kjøpet eller evnt. at tingens tilstand ikke samsvarer med det som er annonsert (og det skal godt gjøres å kreve noe pga dette nettopp pga at varen skal besiktes når man mottar det).

Jeg kan ingenting om båter, men om denne feilen er pga noe kjøper har gjort så kan ikke din datter stilles til ansvar. Hadde det f.eks vært en feil hun ikke har opplyst om så hadde kjøper kunne krevd reperasjon eller hev av kjøp, men slik er vist ikke situasjonen deres.

Din datter har ingenting med feilen å gjøre og kjøper kan ikke kreve noe som helst. Henvis til kjøpsloven.

Tusen takk for svar. :blomst:  :blomst:

Ja båten gikk diseltom på vei hjem. Mannen til min datter mente at det skulle være nok drivstoff til turen hjem, men pga tidsnød hos selger, ble ikke tanken sjekket hverken fra kjøper eller selgers side.

Hva som er problemet vet man jo ikke sikkert, men det er naturlig å anta at filteret er gått tett siden det jo alltid ligger noe dritt i bunnen på en diseltank.

Kjøper kjører dessverre båten på full speed, noe som nok ikke er særlig heldig med tanke på at man bør kjøre inn en motor når man kjøper brukt, så datteren min er jo bekymret for om de har klart å skjære hele motoren. 

Skrevet

man kjører ikke inn en motor ved brukt kjøp, det er kun når motorer er nye.så farten skal ikke ha noe å si,og en snekke går ikke så fort da...

Anonymous poster hash: ede04...cc1
Skrevet

man kjører ikke inn en motor ved brukt kjøp, det er kun når motorer er nye.så farten skal ikke ha noe å si,og en snekke går ikke så fort da...

Joda det bør man gjøre hvis man er litt smart.  :Nikke:

Skrevet

Tusen takk for svar. :blomst::blomst:

Ja båten gikk diseltom på vei hjem. Mannen til min datter mente at det skulle være nok drivstoff til turen hjem, men pga tidsnød hos selger, ble ikke tanken sjekket hverken fra kjøper eller selgers side.

Hva som er problemet vet man jo ikke sikkert, men det er naturlig å anta at filteret er gått tett siden det jo alltid ligger noe dritt i bunnen på en diseltank.

Kjøper kjører dessverre båten på full speed, noe som nok ikke er særlig heldig med tanke på at man bør kjøre inn en motor når man kjøper brukt, så datteren min er jo bekymret for om de har klart å skjære hele motoren.

Kjøper burde uansett få undersøkt hva som er galt, han kan jo ikke heve kjøpet helt uten videre. Det blir vel det samme som at jeg kjøper en bil brukt og på veien hjem ryker clutchen. Det kan skje uten forvarsel og uten at selger kjenner til det tidligere. Det er likevel noe man ikke kan klandre selger for etter at jeg har betalt og undersøkt bilen før kjøpet. Det er jo det som er risikoen ved å kjøpe noe brukt, man har ingen garantier.

Han kan dessuten ikke belage seg på at manne sier at det er nok drivstoff til å komme seg hjem, dette burde kjøper sjekke. Altså... Hvem vil risikere å ikke komme seg hjem med båten? Slikt sjekker man vel uansett? Høres litt sløvt ut av kjøperen. Man har faktisk et ganske stort ansvar som kjøper.

Skrevet

Joda det bør man gjøre hvis man er litt smart. :Nikke:

Kanskje du kan forklare meg hvorfor man må kjøre inn en motor ved bruktkjøp? Det skjønner jeg ikke.

Ellers vil jeg mene at kjøper ikke har noen god sak her. Det skal ganske mye til å få hevet er kjøp mellom private. Og så skjønner jeg ikke hvorfor ikke kjøper bare bytter det filteret. Det kan ikke koste alverden.

Skrevet

Kanskje du kan forklare meg hvorfor man må kjøre inn en motor ved bruktkjøp? Det skjønner jeg ikke.

Ellers vil jeg mene at kjøper ikke har noen god sak her. Det skal ganske mye til å få hevet er kjøp mellom private. Og så skjønner jeg ikke hvorfor ikke kjøper bare bytter det filteret. Det kan ikke koste alverden.

"Når man får et nytt kjøremønster på en bil eller en båt eller andre kjøretøy, spesielt gamle kjøretøy, skjer det ikke rent sjelden at motoren skjærer seg. Å kjøre bånn pinne på en motor som kun har gått på lavgir i flere år, er å be om bråk." sitat mekanikerbroren min.  ;)

Jeg håper du har rett i at kjøper ikke har en sak. Datteren og mannen har vært 100% ærlige og det har aldri vært noe problemer med båten, så dette var veldig kjedelig. 

Skrevet

"Når man får et nytt kjøremønster på en bil eller en båt eller andre kjøretøy, spesielt gamle kjøretøy, skjer det ikke rent sjelden at motoren skjærer seg. Å kjøre bånn pinne på en motor som kun har gått på lavgir i flere år, er å be om bråk." sitat mekanikerbroren min. ;)

Jeg håper du har rett i at kjøper ikke har en sak. Datteren og mannen har vært 100% ærlige og det har aldri vært noe problemer med båten, så dette var veldig kjedelig.

Takk for svar 😊

Skrevet

men altså...når du sier snekke, så mener du kogg ikke sant ?? de har en max knop fart på 4....(hvis den ikke er tukla med, en to takters motor) hvor fort er det tror du? det er ikke snakk om å kjøre inn, da det ikke er så mange måter å kjøre en snekke på.....

Skrevet

man kjører ikke inn en motor ved brukt kjøp, det er kun når motorer er nye.så farten skal ikke ha noe å si,og en snekke går ikke så fort da...Anonymous poster hash: ede04...cc1

"Når man får et nytt kjøremønster på en bil eller en båt eller andre kjøretøy, spesielt gamle kjøretøy, skjer det ikke rent sjelden at motoren skjærer seg. Å kjøre bånn pinne på en motor som kun har gått på lavgir i flere år, er å be om bråk." sitat mekanikerbroren min.  ;)

Dette er en digresjon, men det blir det samme som å ta med seg en norskkjørt bil som har putra rolig rundt i en liten norsk by til autobahn i Tyskland. Om bilen er to uke eller to år, så trykker man ikke klampen i bånn og kjører i 200km/timen. Da vil turboen gå til helvete rimelig kjapt. Selv om fartsgrensa der er mye høyere, så tar man det med ro så man ikke ødelegger bilen..

Å bytte filter går under vedlikehold, og er båten kjørt tom for diesel, så kan ny eier takke seg selv.

Har dere hørt mer fra han som kjøpte båten, HI?

Skrevet

man kjører ikke inn en motor ved brukt kjøp, det er kun når motorer er nye.så farten skal ikke ha noe å si,og en snekke går ikke så fort da...Anonymous poster hash: ede04...cc1

Dette er en digresjon, men det blir det samme som å ta med seg en norskkjørt bil som har putra rolig rundt i en liten norsk by til autobahn i Tyskland. Om bilen er to uke eller to år, så trykker man ikke klampen i bånn og kjører i 200km/timen. Da vil turboen gå til helvete rimelig kjapt. Selv om fartsgrensa der er mye høyere, så tar man det med ro så man ikke ødelegger bilen..

Å bytte filter går under vedlikehold, og er båten kjørt tom for diesel, så kan ny eier takke seg selv.

Ja kjøper kjører flat pedal og truer med både politianmeldelse og at båten skal settes igjen på selgers båtplass, i tillegg til å veksle mellom å være aggressiv og fløtemyk. Nå er det skrevet et tilsvar med krav om at all videre kommunikasjon foregår skriftlig, slik at min datter kan bruke dette i en evnt videre sak.

Skrevet (endret)

"Når man får et nytt kjøremønster på en bil eller en båt eller andre kjøretøy, spesielt gamle kjøretøy, skjer det ikke rent sjelden at motoren skjærer seg. Å kjøre bånn pinne på en motor som kun har gått på lavgir i flere år, er å be om bråk." sitat mekanikerbroren min. ;)

Ja kjøper kjører flat pedal og truer med både politianmeldelse og at båten skal settes igjen på selgers båtplass, i tillegg til å veksle mellom å være aggressiv og fløtemyk. Nå er det skrevet et tilsvar med krav om at all videre kommunikasjon foregår skriftlig, slik at min datter kan bruke dette i en evnt videre sak.
Huff. Høres skikkelig sympatisk ut den kjøperen. Håper ikke dere lar han vinne og tar båten tilbake. Politianmeldelse kommer han ikke langt med.

Slike som er vant med å kunne true seg til å få viljen sin fortjener å få motbør. Men trist det går ut over dere.

Endret av Mpus
Skrevet

VIlle ikke latt kjøper heve kjøpet nei, men evt spleisa på reparasjon på feilen ettersom den ble ødelagt så kort tid etter kjøpet.

Anonymous poster hash: 12d39...a3e

Skrevet

Huff. Høres skikkelig sympatisk ut den kjøperen. Håper ikke dere lar han vinne og tar båten tilbake. Politianmeldelse kommer han ikke langt med.

Slike som er vant med å kunne true seg til å få viljen sin fortjener å få motbør. Men trist det går ut over dere.

Ja det er litt dumt at det har ødelagt den ene av de to ferieukene datteren og mannen hadde. Jeg håper bare at saken løser seg uten for mye bråk. 

VIlle ikke latt kjøper heve kjøpet nei, men evt spleisa på reparasjon på feilen ettersom den ble ødelagt så kort tid etter kjøpet.

Anonymous poster hash: 12d39...a3e

Nå er det ikke sikkert det feiler båten noe mer enn et tett diselfilter, men kjøper er helt steil på at kjøpet skal heves. Han ønsker tydeligvis hverken å sjekke filteret eller sjekke motoren forøvrig.

Skrevet

Når kan du klage

Siste frist for å reklamere på en vare er to år etter at du kjøpte den, så lenge dere ikke avtalte noe annet. Når du har oppdaget en mangel, skal du ikke vente med å si ifra. Du skal heller ikke få den reparert på egen hånd før du har konferert med selger – da kan du miste rettigheter. Selger har nemlig rett til å ordne opp i feil han er ansvarlig for. Hvis du og selger ikke raskt blir enige, bør du klage skriftlig, slik at du kan dokumentere saken.

Selger er ansvarlig hvis

• varen er i dårligere stand enn avtalen eller reklamen sier, eller hva du normalt kan forvente av den type varer
  • feilen ikke skyldes at du har behandlet varen feil, eller vanlig slitasje
  • selger bryter avtalen, har gitt feil opplysninger, eller holdt tilbake viktig informasjon
«Solgt som den er»

Når en vare selges brukt, blir den ofte «solgt som den er». Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis

• opplysningene fra selgeren ikke stemmer
  • selger har holdt tilbake vesentlig informasjon
  • varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/når-selger-er-privatperson 

Anonymous poster hash: e6126...91c

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan endte dette, HvittHus?

Skrevet

Lurer jeg også på .

Det har dessverre ikke endt. Kjøperne har klaget kjøpet inn for forbrukerrådet. Så nå avventes det om kjøper tar kontakt med uavhengig sakkyndig for undersøkelse av motoren, noe som forbrukerrådet krever for å gå videre med saken.

Kjøper ønsker forøvrig å heve kjøpet da de ikke stoler på båten lenger.

Skrevet

Lurer jeg også på .

Det har dessverre ikke endt. Kjøperne har klaget kjøpet inn for forbrukerrådet. Så nå avventes det om kjøper tar kontakt med uavhengig sakkyndig for undersøkelse av motoren, noe som forbrukerrådet krever for å gå videre med saken.

Forbrukerrådet håndterer vel ikke salg mellom privatpersoner?

Uansett, lykke til!

Anonymous poster hash: 4af90...d8e

Skrevet (endret)

Lurer jeg også på .

Det har dessverre ikke endt. Kjøperne har klaget kjøpet inn for forbrukerrådet. Så nå avventes det om kjøper tar kontakt med uavhengig sakkyndig for undersøkelse av motoren, noe som forbrukerrådet krever for å gå videre med saken.u

Forbrukerrådet håndterer vel ikke salg mellom privatpersoner?

Uansett, lykke til!Anonymous poster hash: 4af90...d8e

Takk skal du ha. :-)

Jo de gjør visst det. Nå inntar forbruerrådet kun en nøytral meklerrolle og har ingen juridisk myndighet i slike saker, så jeg vet ikke helt hvorfor kjøper har valgt disse til hjelp.

Endret av HvittHus
Skrevet

Om man kjører en dieselmotor tom så må man vel ha den på verksted? Akkurat som med bilen, eller?

Anonymous poster hash: a23f6...28b

Skrevet

Satt på spissen: jeg kjøper meg en bil som jeg kjører i for høyt turtall, og den blir ødelagt samme dag. Da vil jeg ikke ha bilen lenger og vil ha pengene tilbake... Det er seriøst ikke sånn verden fungerer. Å blande inn forbrukerrådet er sikkert et forsøk på å få selger til å gi opp å ta båten tilbake.

Anonymous poster hash: 48446...77c

• 2 uker senere...
Skrevet

For å oppdatere:  Datteren min fikk beskjed fra forbrukerrådet om at saken var avsluttet pga at kjøper har solgt båten videre til en tredjeperson. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...