Gå til innhold

spm om allergi mot katt og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet lite om allergier da det ikke er vanlig i min slekt, er heller ikke vanlig i mannens slekt. Men vi har en sønn med atopisk eksem og da skal sjansen for div allergier være større som f.eks mot hund og katt. Sønnen vår er snart 2 år og vi har ingen dyr. Men det er mange katter i nabolaget så når vi er ute og leker så kommer det ofte en el to katter bort til oss som vi koser litt med. Når vi går inn så er vi da full av kattehår. Sønnen min har ikke fått noen reaksjon, kan han allikevel være allergisk? Går det an å kun være allergisk mot enten katt el hund eller er det alltid begge deler?

Anonymous poster hash: 9a2c6...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kan fint være allergisk mot kun hund eller katt, men er en allergisk mot feks katt, kan en utvikle allergi mot andre dyr, gitt at man oppholder seg mye med denne type dyr.

For at en skal utvikle allergi mot dyr, må en eksponeres for disse dyrene, og neineinei, det går ikke an å herdes, allergi virker ikke slik (som mange tror).

Hvis dere ikke har noen arveligefaktorer i familien når det gjelder allergi, så tviler jeg på at sønnen din vil utvikle allergi mot katt bare fordi han er i kontakt med noen katter i nabolaget.

Jeg kommer selv fra en heftig belastet familie hva gjelder allergi, astma og atopisk eksem, nå har kun 1 av barna mine arvet dette fra meg, og da kun atopisk eksem og astma.
Han har ikke vist noe utslag på allergitester, men han er fortsatt bare 3 år, så dette må følges opp når han blir eldre.
Han klapper en nabokatt innimellom, uten at jeg blir hysterisk av den grunn, han omgås ellers aldri dyr, ingen hos oss kommer til å skaffe seg dyr noensinne uansett.
Og det er ikke fordi vi ikke liker dyr.

Men hvis ungene mine har vært borti dyr, er det første de må gjøre når de kommer hjem, å kle av seg  og bade, og mannen må vaske klærne.

Ofte vokser små barn av seg atopisk eksem og det trenger ikke være noe mer med det.
Alle mine 3 gutter har hatt atopisk eksem, men som nevnt bare en av dem har fått noe mer.

Skrevet

Man kan være allergisk mot en eller flere dyrearter. Det er også forskjell fra rase til rase innen samme dyreart. Noen hunderaser blir omtalt som allergivennlige. Det betyr ikke at alle allergikere tåler dem, men mange med mildere allergi reagerer ikke på disse rasene. Det er forskjell på hvor sterk allergien er. Noen allergikere ville reagert på allergener fra katter dere har møtt ute, mens mange ikke reagerer med mindre de har kontakt med dyret over en viss periode. Det er forøvrig ikke hårene allergikeren reagerer på, men hudpartikler.  

Anonymous poster hash: 34a5e...e15
Skrevet

Hvis du ønsker å sjekke dette tar du en blodprøve til fastlegen.

Jeg har allergi mot dyr, "normal" allergi ifølge sykehuset. Det er ikke nok å klappe en katt et par sekunder. Vi hadde katt hjemme og jeg gikk konstant snørrete i mange år. Men ikke så ille at min mor tok meg til legen :P

Jeg kan nyse hvis jeg er 30 min sammen med en hund å klapper/koser. Hatt katter i voksen alder og har hatt allergi da også, kunne ikke kose så ofte som jeg ønsket.

La barnet kose med dyr og følg med på reaksjonen!

Nå hadde jeg ikke allergi før 7-8 års alder, så det kan komme når som helst.

Egentlig skal du vel ikke tenke så mye på det før barnet kommer hjem og nyser/er snørrete uten grunn/klør i øynene ;)

Ingen av mine barn har fått det - enda, og har heller ikke testet dem ;)

Anonymous poster hash: 7a857...ac7

Skrevet

Jeg var veldig plaget med atopisk eksem som barn. Vi hadde katt og hund, utviklet aldri allergi mot disse, og vokste av meg den atopiske eksem. 

Anonymous poster hash: d689d...4f8
Skrevet

Takk for svar!

Jeg lar han kose med kattene så lenge han vil og det kan være lenge, den ene katta er veldig klengete og følger etter oss over alt i hagen. Er ikke hysterisk, kun nysgjerrig siden jeg vet lite om allergi. Han er den eneste i slekta på begge sider med noen form for allergi og det er kun eksem i ansiktet han har sp han vokser det av seg. Legene mener at han fikk atopisk eksem etter en alvorlig infeksjon som nyfødt, så ikke arvet, men de vet ikke helt sikkert. Kommer ikke til å dra til legen for blodprøver siden han aldri har reagert på kattene.

HI

Anonymous poster hash: 9a2c6...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...