Gå til innhold

Å sjekke brystene når de er store..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har relativt store bryster og har aldri forstått hvordan jeg skal sjekke dem for kuler. Det høres sikkert utrolig dumt ut, men det er jo flere steder i brystene jeg "ikke kommer til". Føler jeg burde bli mye flinkere til dette, men blir bare til at jeg dropper det fordi jeg ikke får det til. Hvordan gjør dere andre det?

Anonymous poster hash: 63290...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter.

Skrevet

Be legen gjøre det?

Anonymous poster hash: ec8d2...b4f

Skrevet

Jeg har vel relativt små bryster. Mitt problem" er at jeg kjenner "for mange "kuler.... Jeg kjenner alt fra blodårer til ribben når jeg trykker og klemmer,- og det er ikke snakk om og bruke mye muskelkraft heller.

har vært inne 3(!!!) ganger for og sjekke små kuler funnet. Og det er bekreftet at jeg HAR kuler ut over "kjertler",- men at kulene er godartete og en annen forandring var "popcornforkalkninger"

Huden ser ut som appelsinhud,- og det er jo et varskutegn,- egentlig. Men hos meg,- takket være lite fettvev (men det gjelder bare på puppene, ikke resten av kroppen) så er dette "popcornvevet" synlig..... .Ang kulene;- det er uansett så mange og de er så små, at det ikke går og ta ut alle og få en skikkelig biopsi på de. De er også så små at "nåleprøver" vil gi like usikkert svar som om jeg IKKE tar de, da man med stor sannsynlighet vil bomme på de.....

Dette med kuler i brystet er et evig dillemma for oss alle. Man bør vel bare starte og kjenne på de på fast dag i syklus. Anta at alt er ok,- også bare fortsette,- så sier de lærde man vil KJENNE når det dukker opp endringer.. Lykke til.

Anonymous poster hash: 34577...0d2
Skrevet

Be legen gjøre det?

Anonymous poster hash: ec8d2...b4f

En gang i måneden? Jeg er veldig lite komfortabel med at fastlegen min skal gjør det, og det bør jo uansett gjøres ofte.

Skrevet

Jeg har vel relativt små bryster. Mitt problem" er at jeg kjenner "for mange "kuler.... Jeg kjenner alt fra blodårer til ribben når jeg trykker og klemmer,- og det er ikke snakk om og bruke mye muskelkraft heller.

har vært inne 3(!!!) ganger for og sjekke små kuler funnet. Og det er bekreftet at jeg HAR kuler ut over "kjertler",- men at kulene er godartete og en annen forandring var "popcornforkalkninger"

Huden ser ut som appelsinhud,- og det er jo et varskutegn,- egentlig. Men hos meg,- takket være lite fettvev (men det gjelder bare på puppene, ikke resten av kroppen) så er dette "popcornvevet" synlig..... .Ang kulene;- det er uansett så mange og de er så små, at det ikke går og ta ut alle og få en skikkelig biopsi på de. De er også så små at "nåleprøver" vil gi like usikkert svar som om jeg IKKE tar de, da man med stor sannsynlighet vil bomme på de.....

Dette med kuler i brystet er et evig dillemma for oss alle. Man bør vel bare starte og kjenne på de på fast dag i syklus. Anta at alt er ok,- også bare fortsette,- så sier de lærde man vil KJENNE når det dukker opp endringer.. Lykke til.

Anonymous poster hash: 34577...0d2

Takk for svar, dette er egentlig problemet mitt også. Når jeg kjenner på brystene kjenner jeg jo masse "kuler", altså vevet blodårene osv. og det er deg mye av.. På sidene er det jo greit, men på midten kommer jeg ikke ordentlig til og jeg er veldig usikker på om jeg vil kjenne forskjell på normale og unormale kuler..

Skrevet

Samme her!! Så er det ømt også så jeg gir opp..

Skrevet

Du må kjenne flere dager i syklusen. Hos meg forandrer brystene seg alt etter hvor i syklusen jeg er. Jeg har fulgt med over tid og når jeg fikk en kul som var der hele tiden skjønte jeg noe var feil. Jeg har også ganske store bryster (DD), men føler jeg har god kontroll. Når du skal kjenne etter bruker du peke-og langfingrene og "tripper" som om du går over brystet. Start ytterst og vandre innover mot brystvorten, med ganske flat hånd. Ta hele sirkelen rundt. Kjenn også på areolaen og brystvorten etter endringer. Jeg vil tro du blir godt kjent med brystene dine etterhvert og vil kjenne når noe dukker opp.

Anonymous poster hash: a88e0...81e

Skrevet

Hvis du søker i gamle tråder her inne så vet jeg at jeg har skrevet om dette før, ganske detaljert.

For det første så må du undersøke brystene på riktig tidspunkt i menssyklusen. Ca en uke etter første mensdag er en grei regel, da er kjertlene i brystene på sitt jevneste. Rett før mensen er de på det mest knudrete, kjertler kan være forstørret osv. Så gjør det til en regel å sjekke brystene dine ca siste dag av mensen, eller akkurat når den er over.

Når du har større bryst er det enklere å undersøke dem når du ligger på ryggen. Da flyter brystene litt utover, og det blir enklere også å sjekke midten av brystene.

Tenk at brystene er en klokke og undersøk systematisk rundt hele klokken.

Du undersøker med flat hånd med lett trykk. Legg hånden på en del av brystet, press lett ned og hold hånden på samme plass på huden mens du forskuver hånden ift. underliggende vev litt fra side til side. Gjør du dette riktig så vil du nesten ikke kjenne kjertlene i brystene. Du kan av og til kjenne ribbenene, men det vil du forstå hva er. Ev. faste kuler vil du kjenne på denne måten, i motsetning til de friske kjertlene.

Jobb deg rundt hele brystet med flat hånd. Ikke glem området rundt/under brystvorten og vevet mot armhulen og oppover brystet.

Anonymous poster hash: ebb0a...d7b
Skrevet

Jeg får mammografi fordi det er så vanskelig å kjenne.

Anonymous poster hash: febdd...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...