Gå til innhold

Dere med lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser det alltid på prøver?

Jeg har forsåvidt alltid slitt litt med kroppen og ikke minst vansker med å stabilisere vekten. Nå har jeg mistet en del hår og var til legen for to måneder siden. Han påviste mangel på D-vitamin og jeg har gått på "hestekur" siden da. Saken er at jeg bare blir mer og mer sliten og har lagt på meg uten at jeg ser at jeg har økt inntaket, heller omvendt fordi jeg er så sliten. Jeg sovner rett som det er og har vondt i kroppen. Jeg tror legen tok prøver for stoffskiftet, er det noe poeng å ta flere? Anonymous poster hash: ae25c...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Anonymous poster hash: ae25c...a24

Skrevet

Det er ikke alltid legen tolker resultatet av stoffskifteprøvene riktig. Personlig kjenner jeg litt for mange tilfeller av pasienter som har gått ubehandlet over en årrekke uten at legen har gjort noe tross klare indikasjoner på LS.

Be om utskrift av prøvene og be gjerne om tolkning fra andre med kompetanse, bla på facebookgruppene for lavt stoffskifte eller hos likepersonene til Stoffskifteforbundet.

Men det kan selvfølgelig være andre årsaker til dine plager, så er stoffskifteprøvene fine, bør du be om videre utredning.

Skrevet

Jeg har gått på levaxin siden jeg var 17, er nå 33. Har en veldig god dialog med legen og dette. Og har med mange års erfaring lært meg å dosere medisinene ut i fra behov.jeg har aldri lært meg dette med prøvesvarene, men vet at leger leser disse "feil" i forhold til hvordan vi som pasienter har det. Be om alle delene av svaret ditt, og hør med folka på face. Dette er en sykdom man må kunne bedre enn legene om man har det.

Skrevet

Det spørs jo hvilke prøver legen har tatt. Og hvordan han tolker disse, som de ovenfor beskriver. Tsh og ft4 som er de mest vanlige prøvene kan være normale, men dersom anti-tpo er høy, så bør du sannsynligvis starte med medisin siden denne indikerer at stoffskiftet snart kommer til å bli for lavt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...