Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #1 Skrevet 7. juli 2015 Noen gode tips? hun har egentlig aldri vært glad i mat, spiser som en mus når det kommer til mat (både glass og hjemmelaget) prøvd alle slags mulige retter jeg kommer på. Ellers er hun frisk og fin, hun "er bare sånn" virker det som.. Så noen tips til hvordan jeg kan få hu til og spise mer? for hun liker jo maten, er bare at hun spiser lite. Da snakker jeg ca 1-2 skjeer pr. Måltid. Går mye i yoghurt, smoothie her for og si det sånn Brød spiser hun mer av, men lite der og. Jeg har ikke kommet til det stadiet at jeg er bekymret enda, tenkte derfor og spørre her først, prøve ut litt råd, så får jeg heller kontakte helsesøster om rådene her ikke hjelper hun er 90 cm og 12kg. Anonymous poster hash: b2fe1...40d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #2 Skrevet 7. juli 2015 Bananpannnekaker er kjempepopulært her. 1/2 most banan, 1 egg og litt havregryn. Stekes som lapper og ha f eks fruktmos oppå:-) Anonymous poster hash: 20b76...8b6
Stella Maris Skrevet 7. juli 2015 #3 Skrevet 7. juli 2015 Gutten vår er 19mnd og i perioder småspist. Andre perioder spiser han noe enormt. De periodene han ikke vil ha noe særlig mat går det mye i yoghurt, smoothie, pannekaker(går ALLTID ned), ris(uten noe på) og av og til går makaroni og pølsegrateng ned. Prøver å gi han mat som han kan spise selv i de periodene, sånn at det blir "gøyere" å spise, selv om det kan ta en eeeeeeevighet. Ellers er skiver med leverpostei, banan og rosiner stort sett noe han synes er greit. (altså banen og rosiner for seg, ikke sammen med leverposteiskiva)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #4 Skrevet 7. juli 2015 Ikke gi drikke de siste 3 timene før mat og gi mat først og drikke etterpå. Barn som drikker ofte eller mye kjenner ofte ikke sult siden magen hele tiden er halvfull av veske. Anonymous poster hash: 3bf2a...081
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #5 Skrevet 7. juli 2015 Takk for tips, banan pannekaker hørtes kjempelurt og godt ut! Min blir innmari hard i magen av banan, så det var jo typisk da...noe annet jeg kan erstatte med banan i denne "røren"? Anonymous poster hash: b2fe1...40d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #6 Skrevet 7. juli 2015 Gutten vår er 19mnd og i perioder småspist. Andre perioder spiser han noe enormt. De periodene han ikke vil ha noe særlig mat går det mye i yoghurt, smoothie, pannekaker(går ALLTID ned), ris(uten noe på) og av og til går makaroni og pølsegrateng ned. Prøver å gi han mat som han kan spise selv i de periodene, sånn at det blir "gøyere" å spise, selv om det kan ta en eeeeeeevighet. Ellers er skiver med leverpostei, banan og rosiner stort sett noe han synes er greit. (altså banen og rosiner for seg, ikke sammen med leverposteiskiva) Hehe! Pannekaker er faktisk det eneste hun spiser "mye" av (max 1 pannekake hvis jeg er heldig), men kan jo ikke "leve" på det heller, jeg selv havnet på sykehus med intravinøs fordi jeg nektet og spise ALT mulig, kjemperedd for at dette skal skje her også Anonymous poster hash: b2fe1...40d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #7 Skrevet 7. juli 2015 Takk for tips, banan pannekaker hørtes kjempelurt og godt ut! Min blir innmari hard i magen av banan, så det var jo typisk da...noe annet jeg kan erstatte med banan i denne "røren"? Anonymous poster hash: b2fe1...40d Så lenge bananer er godt, skikkelig godt moden går det bra. Det kan faktisk virke i motsatt retning Anonymous poster hash: 3be0a...0b1
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #8 Skrevet 7. juli 2015 Men hun er jo stor. Lengde ligger langt over snitt, og vekten litt over snitt for alder. Hun vokser nok derfor veldig bra, så det er nok ikke noe galt selv om hun er av den slanke typen. En av mine begynte å spise først etter to års jekslene var utviklet. Da økte vekten mye på de neste månedene. Tok igjen det tapte kanskje? Anonymous poster hash: 3be0a...0b1
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #9 Skrevet 7. juli 2015 Følger hun vekstkurven sin da? I så fall trenger hun kanskje ikke mer mat? Hun høres jo ut som en helt normal snart 2 åring... Har selv ei jente på snart 2,5 år som er 87 cm og 12 kg, som ikke er ekstremt småspist, annet enn i perioder. Men så kan man jo ikke sammenligne barn på den måten heller da... Mitt tips er null småspising mellom måltidene, og la henne rekke å bli skikkelig sulten før det er mat. Å begrense vannmengden hun får i seg, som ei tipset om over her (ikke drikke 3 timer før måltid) synes jeg er skummelt - det er sommer, og de skal ikke så mye til for en liten kropp å bli dehydrert. Anonymous poster hash: 056a9...c5d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #10 Skrevet 7. juli 2015 Får hun spise selv? Ofte får de jo i seg mer om de får styre det selv. Anonymous poster hash: 76653...315
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #11 Skrevet 7. juli 2015 Følger hun vekstkurven sin da? I så fall trenger hun kanskje ikke mer mat? Hun høres jo ut som en helt normal snart 2 åring... Har selv ei jente på snart 2,5 år som er 87 cm og 12 kg, som ikke er ekstremt småspist, annet enn i perioder. Men så kan man jo ikke sammenligne barn på den måten heller da... Mitt tips er null småspising mellom måltidene, og la henne rekke å bli skikkelig sulten før det er mat. Å begrense vannmengden hun får i seg, som ei tipset om over her (ikke drikke 3 timer før måltid) synes jeg er skummelt - det er sommer, og de skal ikke så mye til for en liten kropp å bli dehydrert. Anonymous poster hash: 056a9...c5d Har hele tiden fått beskjed på helsestasjonen at hun er litt over kurven på lengde, og veier litt lite i forhold til lengden.. Dette har jeg skjønt varierer veldig fra helststasjon til helsestasjon, min bestevenninne har en baby på 1 år og hun gir babyen 2 brødskiver til frokost. Er rett og slett det hun trenger for og bli mett (normalvektig er hun også), men hun fikk faktisk beskjed om og kutte ut den ene skiven for det var visst for mye. Skjønner ikke helt "systemet" til disse helsestasjonene/helsesøstrene da det er så mye forskjellig. Anonymous poster hash: b2fe1...40d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #12 Skrevet 7. juli 2015 Følger hun vekstkurven sin da? I så fall trenger hun kanskje ikke mer mat? Hun høres jo ut som en helt normal snart 2 åring... Har selv ei jente på snart 2,5 år som er 87 cm og 12 kg, som ikke er ekstremt småspist, annet enn i perioder. Men så kan man jo ikke sammenligne barn på den måten heller da... Mitt tips er null småspising mellom måltidene, og la henne rekke å bli skikkelig sulten før det er mat. Å begrense vannmengden hun får i seg, som ei tipset om over her (ikke drikke 3 timer før måltid) synes jeg er skummelt - det er sommer, og de skal ikke så mye til for en liten kropp å bli dehydrert. Anonymous poster hash: 056a9...c5d Har hele tiden fått beskjed på helsestasjonen at hun er litt over kurven på lengde, og veier litt lite i forhold til lengden.. Dette har jeg skjønt varierer veldig fra helststasjon til helsestasjon, min bestevenninne har en baby på 1 år og hun gir babyen 2 brødskiver til frokost. Er rett og slett det hun trenger for og bli mett (normalvektig er hun også), men hun fikk faktisk beskjed om og kutte ut den ene skiven for det var visst for mye. Skjønner ikke helt "systemet" til disse helsestasjonene/helsesøstrene da det er så mye forskjellig. Anonymous poster hash: b2fe1...40d Huff da, en ettåring spiser det den trenger, mener nå jeg... En ettåring kan vel heller ikke være overvektig, etter min mening. De fleste 1-2-3 åringer løper av seg "babyfettet" i løpet av småbarnsalderen. Men ettersom alle vokser og utvikler seg ulikt, og alle har jo ulik fasong - er det virkelig ikke lov å ha en lang, slank kropp? Høres ut som det er det ditt barn har, så lenge kurven hennes følges... Og det er da lov, er det ikke? Det finnes da voksne også som er lange og slanke, uten at det er noe negativt... Min mening er å ta helsestasjonen med en klype salt på dette punktet - så lenge din datter følger vekstkurven. Du sier selv det er mye forskjellig ute og går - hva sier magefølelsen din? Er jenta di bare av den lange, slanke typen, eller får hun faktisk for lite mat i seg? Er hun tilfreds og fornøyd, frisk farge i kinnene... Er hun virkelig "undervektig" da, eller er hun bygd på den måten? Anonymous poster hash: 056a9...c5d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #13 Skrevet 7. juli 2015 Kutt opp litt forskjellig og la henne spise selv. Ikke tilby mat mellom måltidene, så lenge hun følger kurven sin spiser hun nok. Min nekter å mates, men får hun søle og styre selv kommer mye mer inn i munnen (og på gulvet, haha). Feks: knekkebrød med leverpostei/smøreost, dobbelt og kuttet på langs (så det ser ut som de du får kjøpt fra wasa), staver av agurk og paprika, sukkererter, matmuffins, youghurt med havregryn/musli, havrefras, brødskiver delt i to med forskjellig pålegg, gulrotstaver osv. Vi har som oftest tre forskjellige ting på fatet, bruker god tid til måltidene og har på radio/prater for å gjøre det til en hyggelig stund. Det som evnt ikke spises pakkes inn i plast og legges i kjøleskapet, serveres så til neste måltid. Anonymous poster hash: d18c6...9d4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #14 Skrevet 9. juli 2015 Jeg lager pølse og makaronigrateng, og river grønnsaker (blomkål, persillerot, sellerirot, kålrot eller annet) i ostesausen. Så selv om han spiser lite, så får han hvertfall i seg noen viktige næringsstoffer. Fullkornsmakaroni og pølse + egg og grønnsaker i sausen. Det samme kan man gjøre med fiskegrateng. Anonymous poster hash: 53c99...a1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå